Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: GreenRace - realistisk?

Startet av JanØ, tirsdag 02. august 2016, klokken 11:18

« forrige - neste »

AppleKnocker

Interessant avstemning under saken i Nettavisen.

52% vil ha elbilene vekk uansett om de hinder bussen eller ikke.
Kun 16% vil beholde elbilfordelene.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

cra

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 23. mai 2016, klokken 18:54
52% vil ha elbilene vekk uansett om de hinder bussen eller ikke.

Ren misunnelse, hverken mer eller mindre. Enhver selv med godt under middels IQ som ikke er blendet av hat mot elbiler skjønner at å ha alle elbilene i samme felt som seg selv er ris til egen bak. ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Olemann

Ikke så rart med misunnelse.  Nå er elbilene for gode og fine. Dette fungerte mye bedre da man måtte kjøre Reva eller Buddy for å nyte fordelene.  Det krevde mot og entusiasme å eie og kjøre en slik plastkasse.  ingen klagde når vi sakte gled forbi i kollektivfeltet. 
Å eie dagens elbiler krever verken mot eller entusiasme, da er det klart fordelene kommer under debatt også fordi vi er blitt for mange.

Sitat fra: cra på tirsdag 24. mai 2016, klokken 11:25
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 23. mai 2016, klokken 18:54
52% vil ha elbilene vekk uansett om de hinder bussen eller ikke.

Ren misunnelse, hverken mer eller mindre. Enhver selv med godt under middels IQ som ikke er blendet av hat mot elbiler skjønner at å ha alle elbilene i samme felt som seg selv er ris til egen bak. ::)

Kanutten

Sitat fra: cra på tirsdag 24. mai 2016, klokken 11:25
Ren misunnelse, hverken mer eller mindre. Enhver selv med godt under middels IQ som ikke er blendet av hat mot elbiler skjønner at å ha alle elbilene i samme felt som seg selv er ris til egen bak. ::)

Javel? Jeg har elbil, men synes ikke den har noe i kollektivfeltet å gjøre når det går på bekostning av fremkommelighet for buss.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Elbil fundamentalist

Istedenfor å bli fornærmet over elbilmotstanderne, kan vi ikke heller glede oss over den fantastisk gode jobben elbilforeningen har gjort som fikk omgjort vedtaket? Jeg er ihvertfall imponert! Det skal en god del til for å snu ett nylig gjennomført regulering da det gjerne er investert en del prestisje. Det er slike resultater som er viktige nå innen elbilforliket går ut 2018...

Så nærme 17 mai så vil jeg gjerne utbringe en 3 ganger hurra for elbilforeningen:
Hurra hurra HURRA!!   :)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Guybrush

Det og få bort TO biler fra venstre felt må jo være en vinn-vinn situasjon synes ihvertfall jeg

AppleKnocker

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 24. mai 2016, klokken 18:27
Sitat fra: cra på tirsdag 24. mai 2016, klokken 11:25
Ren misunnelse, hverken mer eller mindre. Enhver selv med godt under middels IQ som ikke er blendet av hat mot elbiler skjønner at å ha alle elbilene i samme felt som seg selv er ris til egen bak. ::)

Javel? Jeg har elbil, men synes ikke den har noe i kollektivfeltet å gjøre når det går på bekostning av fremkommelighet for buss.

Gratulerer til de som har fått gjennomslag.

Det går både tog og trikk i parallell med Mosseveien innover mot byen. For de aller fleste er buss et helt irrelevant tilbud på denne strekningen. Med unntak av det siste stykket inn mot byen fra Ulvøya, er bussen på Mosseveien stort sett nesten tom. Jeg har sett tall for enkelte ruter hvor det i snitt er 6 personer i hver buss. Det gir ikke særlig mening å prioritere tomme, forurensende fossilbusser på bekostning av alle andre.

Jeg mener det ville vært er fremskritt å slutte å behandle dieselbusser som hellige kuer, spesielt når de går side om side med tog og trikk eller kjører rundt uten passasjerer.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

automat

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 25. mai 2016, klokken 10:16


Gratulerer til de som har fått gjennomslag.

Det går både tog og trikk i parallell med Mosseveien innover mot byen. For de aller fleste er buss et helt irrelevant tilbud på denne strekningen. Med unntak av det siste stykket inn mot byen fra Ulvøya, er bussen på Mosseveien stort sett nesten tom. Jeg har sett tall for enkelte ruter hvor det i snitt er 6 personer i hver buss. Det gir ikke særlig mening å prioritere tomme, forurensende fossilbusser på bekostning av alle andre.

Jeg mener det ville vært er fremskritt å slutte å behandle dieselbusser som hellige kuer, spesielt når de går side om side med tog og trikk eller kjører rundt uten passasjerer.
Tror ikke alle de som sitter på ekspressbussene fra Drøbak er enig med deg i at tog og trikk er noe reelt alternativ. Og siden Ruter tar kostnaden med å sette opp ekspressbusser hvert 7-8 minutt fra Drøbak i rushen, så er passasjergrunnlaget neppe så lavt som 6 personer pr avgang.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kanutten

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 25. mai 2016, klokken 10:16
Jeg mener det ville vært er fremskritt å slutte å behandle dieselbusser som hellige kuer, spesielt når de går side om side med tog og trikk eller kjører rundt uten passasjerer.

Vel, da er vi uenige. At enkelte busser har få passasjerer er ikke så relevant - min uttalelse var på generelt grunnlag, og ikke knyttet til noen spesiell strekning.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

jkirkebo

Sitat fra: automat på onsdag 25. mai 2016, klokken 10:38
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 25. mai 2016, klokken 10:16


Gratulerer til de som har fått gjennomslag.

Det går både tog og trikk i parallell med Mosseveien innover mot byen. For de aller fleste er buss et helt irrelevant tilbud på denne strekningen. Med unntak av det siste stykket inn mot byen fra Ulvøya, er bussen på Mosseveien stort sett nesten tom. Jeg har sett tall for enkelte ruter hvor det i snitt er 6 personer i hver buss. Det gir ikke særlig mening å prioritere tomme, forurensende fossilbusser på bekostning av alle andre.

Jeg mener det ville vært er fremskritt å slutte å behandle dieselbusser som hellige kuer, spesielt når de går side om side med tog og trikk eller kjører rundt uten passasjerer.
Tror ikke alle de som sitter på ekspressbussene fra Drøbak er enig med deg i at tog og trikk er noe reelt alternativ. Og siden Ruter tar kostnaden med å sette opp ekspressbusser hvert 7-8 minutt fra Drøbak i rushen, så er passasjergrunnlaget neppe så lavt som 6 personer pr avgang.

Kjører ekspressbussene Mosseveien? Jeg ville trodd at E6 til Ryen og ned gjennom tunnelen ville vært raskere i rushtiden? Jeg kjører ihvertfall alltid den veien selv på tider med endel trafikk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Guybrush

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. mai 2016, klokken 10:51
Kjører ekspressbussene Mosseveien? Jeg ville trodd at E6 til Ryen og ned gjennom tunnelen ville vært raskere i rushtiden? Jeg kjører ihvertfall alltid den veien selv på tider med endel trafikk.

Ja, og det går mye fortere å kjøre Mosseveien så lenge bussene får kjøre (alene) i kollektivfeltet.

larsk

Sitat fra: cra på tirsdag 24. mai 2016, klokken 11:25
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 23. mai 2016, klokken 18:54
52% vil ha elbilene vekk uansett om de hinder bussen eller ikke.

Ren misunnelse, hverken mer eller mindre. Enhver selv med godt under middels IQ som ikke er blendet av hat mot elbiler skjønner at å ha alle elbilene i samme felt som seg selv er ris til egen bak. ::)

Jeg kjenner en slik elbilhater....
Han var VELDIG glad når ELbiler ikke fikk kjøre i kollektivfeltet lenger og når jeg sa at:
"når ELbilene ikke får kjøre i kollektivfeltet lenger, så blir jo køen DU sitter i hver dag til og fra jobb enda lenger, og du bruker MER tid i kø'en som du hater"

Svar??
"Det er det faktiskt VERDT!!"






2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

HCO

Sitat fra: larsk på onsdag 25. mai 2016, klokken 14:27
Jeg kjenner en slik elbilhater....
Han var VELDIG glad når ELbiler ikke fikk kjøre i kollektivfeltet lenger og når jeg sa at:
"når ELbilene ikke får kjøre i kollektivfeltet lenger, så blir jo køen DU sitter i hver dag til og fra jobb enda lenger, og du bruker MER tid i kø'en som du hater"

Svar??
"Det er det faktiskt VERDT!!"

Fantastisk. Av en eller annen grunn kom jeg nå til å tenke på denne:
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Sverreb

Sitat fra: larsk på onsdag 25. mai 2016, klokken 14:27
Jeg kjenner en slik elbilhater....
Han var VELDIG glad når ELbiler ikke fikk kjøre i kollektivfeltet lenger og når jeg sa at:
"når ELbilene ikke får kjøre i kollektivfeltet lenger, så blir jo køen DU sitter i hver dag til og fra jobb enda lenger, og du bruker MER tid i kø'en som du hater"

Svar??
"Det er det faktiskt VERDT!!"

Nå skal det sies at trafikk ikke fungerer slik du antyder. Når noen trafikanter forsvinner ut av køen (f.eks ved at de får reservert plass i en annen fil) Da vil det komme til noen andre som tar plassen. Det viser seg at etterspørselen etter å kjøre på veien (Gjelder større veier i urbane områder) er svært elastisk og i svært stor grad regulert av mengden kø. I.e. det er forsinkelsen i kø som er invariant, ikke antall reisende. Øker man mengden vei får man mer trafikk, men godt som aldri mindre kø. (Men køen kan flytte seg)

Se f.eks https://www.aeaweb.org/articles?id=10.1257/aer.101.6.2616

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA