Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av spigney, tirsdag 02. august 2016, klokken 06:54

« forrige - neste »

spigney

-Nysgjerrig på elbil, men nå ble ny S500 4matic
-Har reservasjon på ny E-golf
-Har bestilt ny E-golf (bestilt 27.12.2016)

PokerFjes

Sitat fra: spigney på mandag 23. mai 2016, klokken 09:12
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/nar-elbilen-er-borte-suser-bussene-pa-veien-1.12957457
Jeg har kjørt i kollektivfeltet hele to (2) ganger i løpet av min snart ett år lange karriere som elbilsjåfør....og følte det umiddelbart litt kleint å frese forbi stillestående kø.
Hvorfor trenger dagens elbiler å kjøre i kollektivfeltet? Hvis jeg ikke har forstått feil, så var det de tidlige elbilenes korte rekkevidde som gjorde at det ble åpnet for denne kjøringen?
Leaf, e-Golf, i3, Soul, e-Up!, Mercedes og Zoe har ikke dette behovet. Hvis noen eiere av disse bilene pendler så langt at de MÅ kjøre i kollektivfeltet - så er det kanskje like greit at denne tilgangen behovsprøves.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Sverreb

Sitat fra: PokerFjes på mandag 23. mai 2016, klokken 09:31
Hvis jeg ikke har forstått feil, så var det de tidlige elbilenes korte rekkevidde som gjorde at det ble åpnet for denne kjøringen?

Jeg har aldri sett at det har vært gitt noen teknisk begrunnelse for å gi elbiler adgang til kollektivfeltet. Jeg regner med det ble forutsatt at det ville være så få elbiler at de ikke ville komme i veien for bussen, en forutsetning som naturlig nok nå vakler.

Mr.Zero

Har "overlevd" i min trilling vinterstid -inn og ut av Oslo- i kollektivfeltet på Mosseveien i 3,5 år. Når det stengte i slutten av februar, ble hverdagen en nedtur. Blir ny elbil før neste vinter med dobbelt så stort batteri.. ::)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TorC

Sitat fra: Sverreb på mandag 23. mai 2016, klokken 10:02
Sitat fra: PokerFjes på mandag 23. mai 2016, klokken 09:31
Hvis jeg ikke har forstått feil, så var det de tidlige elbilenes korte rekkevidde som gjorde at det ble åpnet for denne kjøringen?

Jeg har aldri sett at det har vært gitt noen teknisk begrunnelse for å gi elbiler adgang til kollektivfeltet. Jeg regner med det ble forutsatt at det ville være så få elbiler at de ikke ville komme i veien for bussen, en forutsetning som naturlig nok nå vakler.

Det var vel ikke noen "teknisk" begrunnelse, heller at det skulle være et insentiv for å kjøpe elbil. Da det ble innført var det nok ikke så mange som tenkte på konsekvensene ved å ha mange elbiler i feltet.

Og jeg er svært uenig i enkeltes påstander om at det er elbilene som skaper problemet. Elbilene hindres like mye som bussenen gjør. En haug med biler som holder samme fart som bussen vil aldri hindre bussene. Problemet er primært hvordan rampene, primært påkjøringsrampene er laget slik at de som skal skal inn i fossilfeltene stopper opp ved kø. Dette gjør at elbiler (og busser) også stopper opp. Er det mange nok som stopper opp vil denne forsinkelsen smitte bakover slik at selv bussen et par hundre meter bak blir forsinket. Så elbilene skaper ikke problemet, men forsterker det.

Jeg synes imidlertid dagens løsning slik som E18 nordgående er god, selv om jeg synes tidsrommet der elbiler utestenges er unødvendig stort.

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Beckern

Det er vel ingen tvil om at elbilene sinker bussene. Først og fremst i form av sitt antall, dernest fordi noen av dem har et helt annet tempo enn bussene. Når de rapporterer at de igjen kjører i rute så er nok ikke det fri diktning.
Mulig det vil fungere med den nye ordningen men det er klart vi må vike for bussene etter hvert.


weld77

Sitat fra: TorC på mandag 23. mai 2016, klokken 11:49

Og jeg er svært uenig i enkeltes påstander om at det er elbilene som skaper problemet. Elbilene hindres like mye som bussenen gjør.  [...] Så elbilene skaper ikke problemet, men forsterker det

Det er kanskje ikke bilene i de vanlige feltene som skaper køen der heller?

Hele poenget med kø er at det er et ustabilt system og at småting raskt vokser seg store og forplanter seg i hele systemet siden det ligger en ganske stor treghet i systemet.


KjellG

Det er minst én teknisk begrunnelse for at elbilkjørere skal komme raskere på jobb: størrelsen på batteriet og vinterkulda som suger energi ut av varmeapparatet.

weld77

Selvsagt andre enn elbilene sin feil om det blir kø i kollektivfeltet...


AppleKnocker

Sitat fra: weld77 på mandag 23. mai 2016, klokken 15:32
Selvsagt andre enn elbilene sin feil om det blir kø i kollektivfeltet...

Ser ut som det er fossilbilenes skyld spør du meg  ;D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

PokerFjes

Sitat fra: KjellG på mandag 23. mai 2016, klokken 15:20
Det er minst én teknisk begrunnelse for at elbilkjørere skal komme raskere på jobb: størrelsen på batteriet og vinterkulda som suger energi ut av varmeapparatet.
Og der tør jeg våge påstanden at alt nyere enn trillinger klarer det på en adekvat måte, og nå er rett og slett antallet for stort til at det kan fortsette.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA