Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye perspektiver

Startet av Trond Arve, fredag 08. oktober 2010, klokken 21:24

« forrige - neste »

Trond Arve

Sitat fra: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23517530Husk NiCd tåler langt flere ladinger enn LiIon batterer.

Har sett denne påstanden i flere annonser på Finn. Dette er vel ikke riktig?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Thomas Parsli

Saft oppgir 2000 sykler ved 50%DOD på sine batterier, mens tallene jeg har sett på Li-Ion hva stort sett ligget rundt 1000.
En annen ting er NiCad kan lagres lenge (~10 år), mens Li-Ion har begrenset levetid (3-4år sist jeg sjekket ordentlig, men det har kommet nye typer etter den tid).

Men jeg ville heller hatt Li-Ion i min Peugeot 106...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ken

Litium må betegnes som ferskvarer  og da er det viktig å sjekke produksjonsdato på disse blokker.
EV Adapt som konverterer Fiat 500 i Sverige påstår at levetid på litium pakken er 5 år og over 2000 ladinger fra 80% DOD. Alelion jernfosfat blokker.
http://www.evadapt.com/sv/products/
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Thomas Parsli

Tallene fra Thunder Sky er muligens ikke helt kosher:

http://www.electric-echo.com/blog/?p=53

Basert på historie (http://www.carscorals.com/carsvideos/thundersky-battery-failure-in-bob-sieberts-ac150-conversion-38910.html) ville jeg kun kjøpt Thunder Sky fra en Norsk leverandør jeg mente ville ta en reklamasjonsak på egen kappe.
Det er kanskje også lurt å kjøpe både batterier og BMS fra samme leverandør, så slipper man (muligens) den vanlige diskujonen om "bruk" og "vedlikehold"...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Trond Arve

#5
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 10. september 2010, klokken 12:02
Tallene fra Thunder Sky er muligens ikke helt kosher:
...

Har ikke erfaring med eller interesser i Thunder Sky, nevnte det bare som eksempel. Sidene du viser til er 2-3 år gamle og kan kanskje dreie seg om en annen type batterier? Uansett enig i at det er risiko ved å anskaffe på egen hånd.

Tilbake til forskjellen mellom NiCd og Li-Ion (eller mer spesifikt LiFePO4 som jeg tror er det som er aktuelt for konvertering): Jeg ville trodd at LiFePO4-batteriene (som kommer med i-Miev, Leaf etc eller settes inn ved konvertering) tåler flere sykler enn NiCd?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Ladefabrikken

#6
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 10. september 2010, klokken 12:02
Tallene fra Thunder Sky er muligens ikke helt kosher:

http://www.electric-echo.com/blog/?p=53

Basert på historie (http://www.carscorals.com/carsvideos/thundersky-battery-failure-in-bob-sieberts-ac150-conversion-38910.html) ville jeg kun kjøpt Thunder Sky fra en Norsk leverandør jeg mente ville ta en reklamasjonsak på egen kappe.
Det er kanskje også lurt å kjøpe både batterier og BMS fra samme leverandør, så slipper man (muligens) den vanlige diskujonen om "bruk" og "vedlikehold"...

Thomas

Den videon du snakker om er utrolig gammel, TS cellen har utviklet seg utrolig mye siden den gang. Jeg merker at norkse elbil eiere er skeptisk til LiIon, jeg tror det er veldig mye myter rund LiIon batterier i norge. Har funnet en man i statene som tester TS celler og SE celler og han er ikke snill med cellene. Ta en titt på denne linken, han prater mye og har en del meninger som mange ikke er enige med han om.  http://web.me.com/mjrickard/weeklies.html
Gå litt ned på siden så finner du en video som heter
MORE BATTERY TESTS - What happens to your
LiFePo4 cells during a 200 amp acceleration
New TS 200Ah - CALB 180 Ah Cells - TS 160Ah cells
 
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Thomas Parsli

Videoen er gammel, men det er ikke Thunder Sky LiFePO4...

På dataarket til TS-LFP100AHA står det at tallene for 80%DOD (>=3000) og 70%DOD (>=5000) er oppgitt for 0.5C
Til sammenligning oppgir Saft 2750 sykler ved 80%DOD for 1C på dataarket til STM-100MRE

Kan batterien sammenlignes? Hvor mange sykler får man på TS-LFP100AHA ved 80%DOD og 1C?

Thomas
(Jeg er skeptisk til Thunder Sky, ikke  Li-Ion batterier)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ladefabrikken

Det er bra du ikke er skeptisk til LiIon :)

Under er en graf som ser dramatisk ut men hvis du ser litt nærmer på den så er den ikke så ille.
Cellen er ikke så mye redusert etter 500 ladinger og da har de tatt cellen ned til 100%DOD etter vær lading

Om man kjører dem 0,5C eller 1C tror jeg ikke har noe si på syklusene, bare du ikke tar de over 3C som er maxs på TS cellen
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Carl Anton Stenling

Et viktig poeng er at litiumbatterier er lettere enn NiCd. En bil med lett batteri og stor kapasitet vil vanligvis lades mindre ut. Dersom man har overvekt av små utladninger, f.eks. 25 % DOD, vil antall utladninger som oppnås stige kraftig. Dette betyr at for LiFePO4-baserte celler er det sannsynlig at ferskvareproblematikken er viktigere enn antall utladinger. Et unntak er dersom man har et tungt kjøretøy med liten batteripakke. Da vil antall dype utladninger bli høyt og dette påvirker levetiden.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA