Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skiftet til sommerdekk?

Startet av Chivas, mandag 01. august 2016, klokken 14:18

« forrige - neste »

Chivas

Tittelen beskriver vel det meste ☺️

Jeg vurderer e-golf men lurer på hvilken modell man bør går for, evt holde seg unna? Hva bør man se etter osv.

Har naturlig nok vurdert brukt først, men ser at selgere ofte forventer fantasipriser opp mot nybilpris så da kan jeg vel kanskje gå for en ny først som sist...

Kanutten

Jeg var i samme situasjon som deg, og fant ut at jeg kunne kjøpe en helt ny bil billigere enn en brukt på Finn.no (dog basert på oppgitt/ønsket pris - hva de faktisk selges for vet jeg jo ikke).

Vi har fimaavtale med Møller, som gjorde kjøp av ny bil spesielt gunstig.

Hva angår forskjeller på de ulike  årsmodellene, så har jeg ikke så mye å bidra med. Tror muligens varmepumpe kom først i 2015?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

bno

#2
Om du har anledning vil jeg forsøkt å avventet kjøp til høsten å kjøpt den med oppgradert batteripakke. Eller vente på et meget sannsynlig gunstigere pris på brukt i det jeg tar for gitt et kraftig falle på de eksisterende.
Varmepumpe (kanskje litt avhengig av hvor man bor) , DAB radio (om bruktimp)
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

tutti

Sitat fra: bno på søndag 22. mai 2016, klokken 20:59
Om du har enlening vil jeg forsøkt å avventet kjøp til høsten å kjøpt den med oppgradert batteripakke. Eller evventer da for en gunstigere pris på brukt som vil falle mye da.
Hvis du venter etter denne oppgradering i vinter så kommer også neste generasjon oppgradering fra konkurrentene. Mye kult som kommer de neste 24-36 mnd.

Forøvrig virker det som enkelte elbiler faller mer i pris enn andre. Egolfen er foreløpig ikke en av disse.

Chivas

Så, er det offisielt at det kommer større batteripakke, og til høsten? Høsten kan man alltids vente på, men neste 24-36 mnd blir bra lenge - da tar man en e-golf til høsten som ventepølse :D

Da kan jeg begynne å ramse opp i tilfelle en brukt e-golf. Bør/må ha:

- Varmepumpe

tutti

#5
Jeg kjører nesten 30 k i året, opp til 500 km på en dag. Uten varmepumpe.

Hvis prisforskjellen for VP på bruktmarkedet er mer enn 6000 så hadde jeg tenkt meg om og heller investert pengene i andre elbiler med raskere ladere og større batterier. Det som "dreper" rekkevidden for meg er at egolfen mangler 32A og/eller 3-fase lading når jeg er på tur og har lyst til å stoppe for en kort tid. Å bare bruke hurtiglading på tur er svindyrt.

Reka

2016 modellen har lyktespylere og varmetråder i frontruta. Jeg også kikket på brukt egolf når jeg skulle kjøpe, men med jobbrabatt ble det liten forskjell på prisen på en ny e-golf, og da får jeg en splitter ny bil som ikke har gått noe, og gleden med helt egen ny bil 8) Hvorfor vente? det vil alltid komme nye og bedre elbiler med lengre rekkevidde. Dersom bilen dekker ditt behov nå hadde jeg kjøpt bil, venter du i 2 år til er det kanskje ikke noen goder igjen for elbil  :o
Larvik - e-golf

Chivas

Sitat fra: tutti på mandag 23. mai 2016, klokken 09:47

Hvis prisforskjellen for VP på bruktmarkedet er mer enn 6000 så hadde jeg tenkt meg om og heller investert pengene i andre elbiler med raskere ladere og større batterier. Det som "dreper" rekkevidden for meg er at egolfen mangler 32A og/eller 3-fase lading når jeg er på tur og har lyst til å stoppe for en kort tid. Å bare bruke hurtiglading på tur er svindyrt.
Nå er jeg inntil nylig ganske grønn på el-bil, og har blitt litt mindre grønn i det siste :) Har lest at e-golf er litt mer utfordrende å lade enn andre, men hva er greia egentlig?
Hvis jeg skulle gått for en e-golf er tanken å lade på jobb fra vanlig stikkontakt siden lademuligheter hjemme er mer eller mindre ikke-eksisterende akkurat nå.

tutti

#8
Sitat fra: Chivas på mandag 23. mai 2016, klokken 13:33
Sitat fra: tutti på mandag 23. mai 2016, klokken 09:47

Hvis prisforskjellen for VP på bruktmarkedet er mer enn 6000 så hadde jeg tenkt meg om og heller investert pengene i andre elbiler med raskere ladere og større batterier. Det som "dreper" rekkevidden for meg er at egolfen mangler 32A og/eller 3-fase lading når jeg er på tur og har lyst til å stoppe for en kort tid. Å bare bruke hurtiglading på tur er svindyrt.
Nå er jeg inntil nylig ganske grønn på el-bil, og har blitt litt mindre grønn i det siste :) Har lest at e-golf er litt mer utfordrende å lade enn andre, men hva er greia egentlig?
Hvis jeg skulle gått for en e-golf er tanken å lade på jobb fra vanlig stikkontakt siden lademuligheter hjemme er mer eller mindre ikke-eksisterende akkurat nå.

Alle elbiler unntatt Renault kan lade fra alle stikkontakter i Norge. Renault og Merce har heller ikke hurtiglading slik alle egolfer har. Bruker du bare stikkontakt så trenger du ikke å tenke på amp og faser o.l. Men når du etterhvert oppdager hvor moro/billig det er å kjøre elbil, så kan det hende at du synes 10-12 timers ladeøkter kan bli i tregeste laget og ønsker deg mulighet for billig 2-3 timers lading (da må du ha 32A eller 3-fase). Inntil videre er det kun rask hurtiglading som er mulig på egolfen mot 2,5 kr minuttet eller enda dyrere i EU.

10 timers lading = tomt batteri, kun medfølgende ladekladd fra VW.
6 timers lading = tomt batteri, kjøpe ekstra ladekladd med 16A (5000 kr).

Alternativt:

50% større batteri på f.eks. nye i3 + 3-fase lading = 3 times lading og mye lengre rekkevidde enn egolfen idag. 3-fase lading kan man ha hjemme og i en rekke butikker rundt om i landet. Det er mye billigere (eller til og med gratis) enn svindyr hurtiglading. Med i3 kan du kjøpe deg en ladekladd med industrikontakt og vips så har du teoretisk semi-hurtiglade tilgang til alle industrikontaktene i hele EU.

Chivas

Vurderingen min har vel heller gått over til venting på oppgradert batteripakke :)

Hvordan er det med "multimediesystemet" på e-golf? Jeg testkjørte en -16 modell og selgeren kunne opplyse om at jada, spotify og hele bøtteballetten var tilgjengelig i dette systemet. Antar at dere er mer til å stole på enn denne selgeren, så spør også her ;) Er bilen i det hele tatt koblet opp mot nettet, og er mediemodulen i det hele tatt noe ala Tesla hvor jeg har inntrykk av at man har det meste en ipad har, samt er koblet til nettet?

Bob

For å ta i bruk Spotify må man ha mobilen koblet til bilen via USB. Da får du opp enten Apple CarPlay, Anroid Auto, eller MirrorLink som du kan ta i bruk en rekke apper fra mobilen din (Google Maps o.l.).
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2016 VW e-Golf
2004 Mazda RX-8 231 HK
2008 Hyundai Accent

Chivas

Ok, ikke akkurat helt som selgeren påsto altså.

Egentlig litt rart at bilbransjen hele tiden synes å ligge mange år bak den teknologiske utviklingen. De har vel endelig kuttet ut kassetspilleren, det er jo ikke så værst :D

Da regner jeg med at det er null nettilgang også.

Bob

Korrekt. Du må aktivere "hotspot"-funksjonen på mobilen så for å koble bilen opp mot nettet for å ta i bruk Car-Net funksjonene og se trafikkmeldinger.

Jeg fant også ut at ikke hele bilen bruker LED lys! Faktisk så bruker de den gamle typen som er litt oransje aktish på hanskerommet :P Vurderer å bytte den ut også for den passer ikke inn med resten av bilen.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2016 VW e-Golf
2004 Mazda RX-8 231 HK
2008 Hyundai Accent

jensjacob

I min bil (2016) er baklygterne også forsynet med glødepærer. 21W. Jeg regner med at skifte dem til LED også. Og helst noget kraftigere.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA