Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bagasjeromsnett for 6-seter

Startet av Førstereis med elbil, mandag 01. august 2016, klokken 13:43

« forrige - neste »

Øggen

Den må du forklare litt.

Kansellerte du når du fekk vete prisen?
"Din bil" er registrert? Hadde du fått VIN?? Da får ikkje igjen depositum. Det må du da få av evt den som kjøpte bilen av deg/ tok over reservasjonen.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Teslanewbie

Sitat fra: Hennigway på torsdag 08. september 2016, klokken 13:45
Jeg har fremdeles ikke fått utbetalt depositum på kr. 230 000,- etter avtalt kansellering. Dette til tross for at "min bil" er registrert på ny eier for en tid tilbake. Det er usportslig!

Depositum som du har betalt legges inn i fakturaen du betaler når du ska hente bilen .. Dvs , tesla trekker fra det du har betalt inn i depositum fra totalprisen .. Hvis du ha overlatt ny eier til å betale fakturaen så må han betale deg depositum . Tesla betaler bare ut depositum hvis du kansellerer i tidsrommet som tesla har angitt .... Ellers mister du innbet beløp . Da er det bedre å hente ut bilen og selge den privat ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Ettersom bilen faktisk er blitt produsert (ref "min bil er registrert") må den være kansellert etter at konfig er bekreftet.

Da taper man jo depositumet? Ingen penger å vente på da?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hennigway

Sitat fra: Øggen på torsdag 08. september 2016, klokken 16:41
Den må du forklare litt.

"Din bil" er registrert? Hadde du fått VIN?? Da får ikkje igjen depositum. Det må du da få av evt den som kjøpte bilen av deg/ tok over reservasjonen.

Jeg kansellerte først etter at bilen var i Norge. Hadde avtale om at depositum ikke gikk tapt uten at det var satt noen tidsfrist for kansellering.

Øyvind.h

Hmm. Kanskje de bruker lengre tid når de skal gjøre noe som bryter med avtalen? Dvs noen har inngått en spesialavtale som da ikke glir igjennom automatisk hos de som utbetaler?

Lurer for øvrig på hvordan du klarte å få dem med på en slik avtale, og hvorfor. Skulle gjerne forbeholdt meg en slik deal tilbake i mars når jeg måtte bekrefte konfig. Kansellerte da for å få tilbake depositumet før bilen gikk i prod.
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Epleskreller

Sitat fra: Hennigway på torsdag 08. september 2016, klokken 19:50
Sitat fra: Øggen på torsdag 08. september 2016, klokken 16:41
Den må du forklare litt.

Jeg kansellerte først etter at bilen var i Norge. Hadde avtale om at depositum ikke gikk tapt uten at det var satt noen tidsfrist for kansellering.

Håper for din del at du har det skriftlig!
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Ellemelle

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 08. september 2016, klokken 22:57
Håper for din del at du har det skriftlig!
Det ville i så fall vært usedvanlig smålig av Tesla om de hadde beholdt 230k i depositum samtidig som de hadde solgt bilen til tilnærmet fullpris til en annen kunde.

KrW

Snakket med en i går (en som kiket på bilen vi selger før vi får MX) som sa han fikk tilbake depositumet selv etter bilen var laget. Han mente man kunne få det helt til før bilen var utlevert. Var noe om det i kjøpsloven at det ikke var lov til å ikke gi tilbake depositumet eller noe sånt.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Øyvind.h

Noe i kjøpsloven? Nå er det riktignok forbrukerkjøpsloven som gjelder når privatpersoner handler hos bedrifter, men det høres merkelig ut at en person skal kunne bestille og få produsert en skreddersydd vare (for dette er et produkt bygget etter kundens spesifikasjon) uten økonomisk konsekvens. Spesielt når det er inngått en avtale om nettopp dette.

Ettersom det er skreddersøm kan man glemme angrerett. Produsenten kunne vel strengt talt tatt seg betalt straks produktet er sendt, slik man normalt gjør ved netthandel :)
Men som sagt – når man har inngått en kjøpsavtale på et skreddersydd produkt og avtalt en sum som stilles som sikkerhet og som tilfaller bedriften dersom man velger å ikke ta imot varen, tror jeg ikke man kan gjemme seg baks forbrukerkjøpsloven.
Mulig jeg må sette meg ned og gå igjennom den på nytt. Begynner å bli noen år siden jeg hadde markedsrett og forbrukerkjøpsloven på skolebenken :)
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hennigway

Ser at det er behov for litt oppklaring rundt min kansellering.
Først, jada, jeg har det skriftlig. Men rent juridisk en muntlig avtale der det er overensstemmelse om tilbud og aksept bindende. Videre ville både forbrukerkjøpsloven og "angrerettloven" virket i kundens favør om dette var en omtvistet sak.
Om en Tesla Signatur X hvoretter man er tvunget til å betale for en fullt utstyrt bil kan sees på som "skreddersydd vare" er det her grunnlag for tolkning.
I mitt tilfelle er det i tillegg slik jeg ser det Tesla som har "brutt avtaler".
Off topic – Det faktum at P100DL ble presentert før P90DL bilene var utlevert gir meg en mistanke om at disse bilene allerede er utstyrt med 100KWt batteri. Hva tror dere?

turfsurf

Nei, tror ikke 100 batteriene blir like tilgjengelige som 90 batteriene ble. 90 kunne bestilles til alle 85 bilene, mens 100 er reservert til DL. Har og forstått det sånn at de som har bestillt P90DL og ber om oppgradering faktisk må inn og bytte batteri etter de har fått bilen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Espen Hugaas Andersen

Tesla har sagt at de kan kun produsere 200 stk/uke av 100 kWh batteripakkene. I hvert fall til å begynne med. Dette vil trolig kun gå til P100DL for de første 6-12 månedene. Og de har neppe hatt produksjonskapasitet til å inkludere disse batteripakkene på P90DL.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA