Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Renault ZOE

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 08. oktober 2010, klokken 17:13

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Hva er reglene for nullsats på mva for nye elbiler?

Hvis man kjøper og får innstalert defa kupevarmer, vinterdekk, leveringsomkostn, får dette da også 0-mva?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

hkaspenberg

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 09. september 2010, klokken 18:41
Hva er reglene for nullsats på mva for nye elbiler?

Hvis man kjøper og får innstalert defa kupevarmer, vinterdekk, leveringsomkostn, får dette da også 0-mva?

Lars
Hvis dette blir levert sammen med bilen så skal dette være MVA-fritt. Ved ettermontering må man betale MVA. Usikker på leveringsomkostningene.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Laban

Så vidt jeg har forstått er alt som leveres med ny bil mva fritt. Derfor lønner det seg å ta med alt tenkelig og utenkelig tilleggsutstyr når bilen bestilles. Bestiller man noe i tillegg dagen etter bilen er levert blir det mva på utstyret.

Jeg ble ihvertfall rådet til å ta med det jeg trodde jeg trengte da jeg bestilte Thinken for å slpiie mva.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

saftsuse

Gjelder det Webasto varmer også? Selv om den bruker bensin?
Den monteres vel i Drammen før jeg får den levert.
Er jo glimrende og få den montert uten MVA, sparer fort 4-5000 på det.
Eidsvoll
Har lyst på i-Miev

TantePose

Jeg har akkurat vært i kontakt med toll og avgiftsdirektoratet. I følge dem er det kun selve kjøretøyet som fortolles inn i landet som er momsfritt. Alt som ettermonteres i Norge eller leveres i tillegg til det som fulgte med bilen da den ble tatt inn til Norge skal det betales moms for.
Er det noen som har praktisk erfaring med dette?
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

Griffel

#5
Om der er slik blir prisllisten til Buddy ganske uklar. De har jo biler med ulik utstyrsnivå og ekstra pakker.
http://www.puremobility.com/upload/Buddy_priser_08_10_2010_Norge_v2.pdf

Er basic uten versonen uten MVA og så kommer det MVA på differansen mellom Basic Pluss og Basic Premium?

Er det MVA på tilleggspakkene Vinterpakke, Sportspakke etc? Eller er de uten MVA når det kjøpes med elbilen?

Når Enviro legger inn en Norges pakke på Tazzari, før salg var det ad MVA på denne? Det kan vel noen av de som har handlet Buddy og Tazzari svar på?

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

Sitat fra: TantePose på fredag 10. desember 2010, klokken 10:21
Jeg har akkurat vært i kontakt med toll og avgiftsdirektoratet. I følge dem er det kun selve kjøretøyet som fortolles inn i landet som er momsfritt. Alt som ettermonteres i Norge eller leveres i tillegg til det som fulgte med bilen da den ble tatt inn til Norge skal det betales moms for.
Er det noen som har praktisk erfaring med dette?

Buddy er jo produsert i Norge ;)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

#7
Nettopp, og da vil dette om det er en forskjell bli i strid med EU regler, når de europiske variantene kommer.
Men jeg tror ikke det var hensikten å lage egne regler for importerte biler.
MVA er jo heller ikke det samme som beskyttelsestoll.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TantePose

Mulig det er noen regler det må ryddes opp i på sikt i forhold til EU og sånn, men slik situasjonen er nå ser det vel ut til at jeg må bite i det sure eplet å betale moms på vinterdekkene til i-MiEVen.
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

Granheim

Veldig kort; Momsfritaket omfatter kun bilen slik den leveres fra fabrikk, enten denne er i Norge eller i utlandet. Dermed er sommerhjulene fritatt for moms mens vinterhjulene er det ikke. Om det hadde blitt montert dieselvarmer eller annet utstyr sammen med resten av bilen fra fabrikken ville dette vært en del av prisen på bilen og følgelig fritatt for moms. Alt annet er momsbelagt.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

Lars C. Krogenæs

Det er MMC sin tolking.

Think og Buddy sin tolkning er anderledes.

Skal bli spennende å se hvilken tolkning BOS/ Citroën vil praktisere.

(Teknisk sett er det ikke fritak for mva, men en mva-sats på 0%.  Det betyr at forhandler får fullt fradrag på inngående mva.)

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Granheim

Mitt innlegg er ikke en presentasjon av MMC sin tolkning men er i henhold til allerede eksisterende praksis i forhold til momsregler på bil og hvilke regler som gjelder for hva som følger og regnes som en del av bilen.

Jeg har tatt feil før, og det hadde selvfølgelig vært strålende om alle kundene like gjerne kunne lesset på med det ekstrautstyret som er å få med en gang, men jeg tror dessverre ikke det. Bil er bil, utstyr er noe annet, grensen går mellom sommerhjul som alle nye biler leveres med og vinterhjul som alle i Norge må ha men som ikke følger som en del av bilen (og som ikke ligger pakket inn i prisen på bilen).
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

Hans Håvard Kvisle

Som alltid er det mange besserwissere på forumet, meg inkludert. Det er herlig.
Hentet fra side 399 i Merverdiavgiftshåndboken 6. utg. 2010:

"Finansdepartementet legger i brev av 26. august 2002 til grunn at kun
«utstyr» som må anses å være en del av kjøretøyet, omfattes av fritaket. Ved
vurderingen må det legges vekt på hva som naturlig eller rimelig følger
med et kjøretøy, hvor det også tas hensyn til hva som er vanlig standard.
Naturlige momenter kan være utstyrets fysiske, påbudte eller funksjonelle
tilknytning til kjøretøyet. Denne vurderingen må kun foretas ved det konkrete
salget, ikke ved senere vedlikehold, reparasjon etc. Videre må utstyret
være levert fra selgeren av det aktuelle kjøretøyet og det må ikke betales
et særskilt vederlag for utstyret."


En skjønnsmessig tolkning av dette, helt innenfor hva som er normalt i jussen, åpner muligheter for dem som kan områ seg. Derfor kan dere se at enkelte av aktørene selger fine pakker hvor utstyr som anses å være en del av kjøretøyet, omfattes av 0-sats mva. Jeg er ganske sikker på at de også klarer å lage en faktura som gjør at det ikke ser ut som det gis et særskilt vederlag spesifisert på utstyr, men en totalsum for kjøretøyet. Selv om de også putter på annet godteri - helt innenfor hva som er rimelig, ref definisjonen ovenfor. Kanskje jeg har noe egne erfaring med dette?

Mon tro om tradisjonalistene også klarer å være kreative innenfor hva Finansdep tillater?
St.Hanshaugen

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 13. januar 2011, klokken 23:03
...Naturlige momenter kan være utstyrets fysiske, påbudte eller funksjonelle tilknytning til kjøretøyet.

I Norge er det "galskap" å kjøre uten vinterdekk om vinteren. Jeg vil således hevde at det er påbudt med vinterdekk om vinteren i Norge. Slik jeg ser det, er eneste grunnen til at Motorgruppen ikke selger bilen med komplette vinterhjul i en pakke momsfritt, er for å kunne gå ut med en lav pris på bilen, og så tyne kunden for 12.000 for et sett "trillebårdekk", hvor de har en vannvittig avanse og monopol.

Motorgruppen (og Granheim sin tolkning, som tilfeldigvis er lik Motorgruppen) synes jeg er ganske merkelig og kundefientlig.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lanber

INGEN, ingen biler leveres med vinterdekk som standard. Sånn er det, Get over it! Og slutt å sutre FFS.
Toyota skulle ha 20 lapper for dekk til gamlingen sin nye RAV, ja sånn er det bare.

Det er ingen som hindrer deg i å velge en billigere leverandør.

andreas

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 14. januar 2011, klokken 00:20
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 13. januar 2011, klokken 23:03
...Naturlige momenter kan være utstyrets fysiske, påbudte eller funksjonelle tilknytning til kjøretøyet.

I Norge er det "galskap" å kjøre uten vinterdekk om vinteren. Jeg vil således hevde at det er påbudt med vinterdekk om vinteren i Norge. Slik jeg ser det, er eneste grunnen til at Motorgruppen ikke selger bilen med komplette vinterhjul i en pakke momsfritt, er for å kunne gå ut med en lav pris på bilen, og så tyne kunden for 12.000 for et sett "trillebårdekk", hvor de har en vannvittig avanse og monopol.

Motorgruppen (og Granheim sin tolkning, som tilfeldigvis er lik Motorgruppen) synes jeg er ganske merkelig og kundefientlig.

Lars

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA