Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sykkel og Ski / brettholder til i3.

Startet av lilfire, søndag 31. juli 2016, klokken 13:22

« forrige - neste »

lilfire

Skal på camping uten tilgang til strøm men ladestasjon i nærheten slik at bilen kan være fullladet å stå rett ved teltet.

Det jeg kunne tenkt meg er å koble en kjøleboks på bilen å bruke bilens batteri til å drive denne? Er dette mulig?


TB

Om du bruker strøm frå 12V batteri uten at bilen er på, eller står til lading vil ingen lading av batteri skje. Fare for at 12 V blir tappa ned av kjøleboks og det vil ikkje være mulig å starte bilen.

Mange bilar slår av 12V uttak når bil er av for å  hindre dette skal skje.

Du kan la bilen være på. Det vil trekke litt av hovedbatteri men bør halde i mange timar.. sikkert nokon som har testa det.

Må hindre at nokon stjel bilen. Forsikringsselskap liker ikkje nøkkel kjørt bil ved tjuveri...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

lilfire

Så om 12V batteriet er tomt så starter ikke bilen? Hva er grunnen til det?

Så lenge bilen er på så vil den automatisk lade 12v batteriet fra hovedbatteriet ikke sant?

Men skrur ikke tenningen seg automatisk av etter en liten stund for å spare batteriet?


jkirkebo

Sitat fra: lilfire på lørdag 21. mai 2016, klokken 16:19
Så om 12V batteriet er tomt så starter ikke bilen? Hva er grunnen til det?

Så lenge bilen er på så vil den automatisk lade 12v batteriet fra hovedbatteriet ikke sant?

Men skrur ikke tenningen seg automatisk av etter en liten stund for å spare batteriet?

12V brukes for å koble inn kontaktoren som kobler til fremdriftsbatteriet. Uten 12V ingen tilkobling av hovedbatteriet.

Men om du har 230V tilgjengelig for å lade bilen kan du vel bruke samme 230V-tilførsel til å drive kjøleboksen? Hvorfor gå veien om bilens 12V batteri?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lilfire

Ok, takk for forklaringen.

Har ikke tilgang til lading på plassen men like i nærheten (men for langt til at det går med skjøteledning)


TB

Kansje ein starthjelp med 12V forsyning er betre å satse på? Finnes i mange ulike Ah størrelse på batteri, men dei fleste har nok mulig for lite batteri?

Forbruk til ein kjøleboks er i følge NAF mellmo 3,5 - 4,5 A
https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-kjolebokser-2014/

Eksempel på starthjelp med 12V forsyning:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-15-A-med-booster-2000031644/
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA