Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når kommer 60 kWh-bilene til Norge?

Startet av e-curious, søndag 31. juli 2016, klokken 12:27

« forrige - neste »

e-curious

Kan man lade 10A fra en 16A kurs over tid med Shuko-kontakt?
Jeg leste et sted at man kun bør lade med 8A med en slik kontakt.

Griffel

Som så ofte ellers er det en kan og det en bør to ting.
Svaret på bgge er Ja.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Det er lurt og også ditt ansvar å påse at schukostikket ditt er i god stand.

Har selv et 16A Schuko stikk som jeg koblet opp mot en 3,6 kW / 16A VVB for snart 20 år siden og som jeg jevnlig sjekker for varmgang og misfarging. Den viser enda ingen tegn til noe av dette, mens noen schuko stikk montert på St. Olav for lading er helt ødelagte etter bare 3-4 års bruk
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Sitat fra: e-curious på lørdag 21. mai 2016, klokken 13:29
Kan man lade 10A fra en 16A kurs over tid med Shuko-kontakt?
Jeg leste et sted at man kun bør lade med 8A med en slik kontakt.

Det går stort sett bra.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

e-curious

Er det strøm eller det å dra kontakten ut og inn som er største belastningen?  Er det fks lurt å la kladden være tilkoblet, eller er det lurest å dra den ut for hver gang?

Kan man kontrollere tilstanden til stikket godt ved å se utenpå/kjenne på kontakten om den er varm?

Salt-Hv27

Sitat fra: e-curious på lørdag 21. mai 2016, klokken 13:56
Er det strøm eller det å dra kontakten ut og inn som er største belastningen?  Er det fks lurt å la kladden være tilkoblet, eller er det lurest å dra den ut for hver gang?
Vi lar ledningen med kladden stå tilkopla dersom vi ikke skal et sted der vi trenger å fylle opp fra veggstikkontakt. Så slipper vi mekanisk slitasje på plugg og kontakt. Om det er lurere å ta den ut? Vet ikke. Det går vel en bitteliten strøm når kladden er tilkopla, men på dagtid er det langt mer enn dekket av strømproduksjonen fra solcellene på hustaket.
--
C-zero 2016
Grand C4 GrandTourer 2018
3 kW solcelleanlegg på taket
Østfold

pudderjagar

Dei tinga som dreper ein shuko kontakt fort er:

Vekta frå klumpen på ledningen når den henger etter kontakten. Heng opp kladden på ein krok slek at det ikkje ligg nokon vekt på kontakten.

Den andre tingen er et folk drar ut kontakten mens den trekker strøm. Stopp ladinga på kladden eller i bilen før du tar ut kontakten.

Har du ikkje bruk for å ta med ladekabelen så la den stå i. Ofte fra og tilkobbling sliter ut veggkontakten.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

KjellG

Kontaktmessig er det en fordel å trekke ut støpselet en gang iblandt.

Gnidningen renser kontaktflatene.

elektrolux

Håvard Hjelde som er daglig leder i  O Løkken A/S Installasjonsforretning tar dette helt ut og mener det bare er snakk om tid før det vil brenne om du finner på å bruke et Schuko stikk til lading av Elbil. Det betyr at vi kan forvente å se rundt 20 000 slike branner hvert år framover.

http://www.nrk.no/norge/elbilforeningen-advarer-elbileiere-mot-a-lade-i-stikkontakt-hjemme-1.12515591

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#9
Sitat fra: elektrolux på søndag 22. mai 2016, klokken 13:03
Håvard Hjelde som er daglig leder i  O Løkken A/S Installasjonsforretning tar dette helt ut og mener det bare er snakk om tid før det vil brenne om du finner på å bruke et Schuko stikk til lading av Elbil. Det betyr at vi kan forvente å se rundt 20 000 slike branner hvert år framover.

http://www.nrk.no/norge/elbilforeningen-advarer-elbileiere-mot-a-lade-i-stikkontakt-hjemme-1.12515591

SitatÅ lade elbilen via en vanlig stikkontakt i ditt eget hjem, er som å kjøre bil uten sikkerhetsbelte.
Daglig leder Håvard Hjelde ...
Lader du elbilen fra et eldre hus med gamle elektriske løsninger, vil det før eller siden ta fyr, advarer Håvard Hjelde.

Jeg tror du trekke konklusjonen litt langt.
Å kjøre bil uten sikkerhetsbelte ville neppe resultere i 1000 000, trafikkdødsfall årlig heller.

Jeg tror nok alle elektrikkere har skiftet en noen brente stikkontakter i løpet av noen år. Noen brente stikkontakter har ikke latt seg skifte.

Ellers er de nevent ikke helt alene om å advare:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/lading-av-elbil-dette-kan-vaere-farlig/a/23496560/
SitatVeggboks er nødvendig ekstrautstyr å montere hjemme, punktum, sier sjefingeniør for elektriske anlegg i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) Jostein Ween Grav. Han har ansvaret for forskriften som regulerer elektriske installasjoner.
......
Elbilen er ikke en liten symaskin, men en energimessig «elefant», man plugger på. Derfor anbefaler vi ikke å bruke husholdningskontakten til lading, sier fagsjef i NEK (Norsk Elektroteknisk komite),

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Det er utrolig at noen får seg til å si ting de ikke har belegg for:

Du "brenner" fingrene på 60-70 grader, og jeg har ikke vært oppe i det på 2 år med lading, min maks har vært ca 40 grader. Veggen begynner å brenne ved ca 300 grader.

Mange kvier seg for å la vaskemaskinen gå om natten, men å lade elbilen i timevis rett utenfor barnas soverom, er farligere

Det er er mildt sagt feilinformasjon. Vaskemaskin og tørketrommel er mye farligere, og de starter normalt ikke å brenne pga varmgang, men pga varmelementer, feil på termostat, lettantennelig lo, osv.

Det er nok elbiler koblet til eldre anlegg allerede ift at vi burde sett konsekvensen av det. Men bare i det siste har det vært 2 branner i varmtvannsberedere.

Det er synd når noen skremmer på denne måten for egen vinnings skyld.

Men en må være forsiktig, og sjekke anlegget. Det blir sikkert en brann til slutt, men det brenner i fossilbiler også, og folk dør av kullosforgiftning.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Griffel

#11
Det er mye som er farlig, å lade elbilen fra en vanlig stikkontakt er sikkert ikke det farligste en gjør, men den er nå tilkoblet mange timer i løpet av et år.

Elbil entusiaster som ikke ønsker å investere i best mulig utstyr er selvfølgelig mer å stole på enn: sjefingeniør for elektriske anlegg i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og fagsjef i NEK. Som, etter noens mening, av egen vinnig prøver å skremme folk til å investere i en Mode 3 ladestasjon der bilen vanligvis lades.

Investering i en fastmontert ladestasjon der bilen vanligvis står til lading er faktisk et godt råd.

(Griffel har ingen kobling til forhandlere av ladestasjoner)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

At høy strøm over schuko er farlig ser vi beviset på her:
http://www.dinside.no/936632/sjekk-om-varmtvannsberederen-din-er-brannfarlig

Anbefalingen om ladestasjon er fornuftig, men vi må ikke bli helt hysteriske over schuko heller. Og det går an å gjøre noen enkle tiltak for høyne brannsikkerheten. Jevnlig sjekk av kontakt og støpsel, sørge for bra oppheng. Branntrekanten er et bra utgangspunkt. Det tar ikke fyr uten at det er brennbart materiale i nærheten. Schuko på murvegg er fint. Et par lag gips bak eksisterende schuko hjelper også. Temperaturovervåkning, røykvarsler, overrisling, brannsikker boks.. Det finns mange muligheter.
Statistisk sett er den farligste brannen den som befinner seg et lite stykke foran og under nesetippen.

Griffel

Sitat fra: Ferry på søndag 22. mai 2016, klokken 15:03
Anbefalingen om ladestasjon er fornuftig, men vi må ikke bli helt hysteriske over schuko heller. Og det går an å gjøre noen enkle tiltak for høyne brannsikkerheten.
La oss få med det aller viktigste for de som ikke vil følge anbefalingen om en ladestasjon.
At det er en Jordfeilbryter på kursen!
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Sitat fra: Ferry på søndag 22. mai 2016, klokken 15:03
At høy strøm over schuko er farlig ser vi beviset på her:
http://www.dinside.no/936632/sjekk-om-varmtvannsberederen-din-er-brannfarlig

Nei, den lenka omtaler ikke schuko, men en innvendig "PC-kontakt" innvendig i vvb.

I løpet av et langt liv har jeg opplevd kun ett brunt støpsel, er 25A støpsel til komfyr. Årsaken var at KPS ikke visste hvordan støpselet skulle monteres.

Imo er schuko godkjent for 16A jfr Nemko-merking på støpselet. Dersom det ikke tåler 16A så er merkingen feil og må rettes omgående.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA