Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av Griffel, søndag 31. juli 2016, klokken 11:39

« forrige - neste »

Griffel

Nederlandske forskerne Peter Achten og Victor Timmers som ikke har forsket, men basert seg på antagelser om at elbiler er mye tyngere enn fossilbiler, og derfor antar de at elbiler bruker mer bremser, og dessuten har basert seg på en antagelse om at oppvirvling av støv er proposjonalt med bilens vekt har dermed kommet fram til dette oppsiktsvekkende resultat, som de antar er riktig.

Men vi vet bedre.
http://www.tu.no/artikler/mener-elbiler-er-like-ille-for-luftkvaliteten-som-fossilbiler/347209
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TorC

Nja. Det er vel ikke helt korrekt. Fra artikkelen: "Siden det eksisterer få studier som undersøker reduksjonen i partikkelutslipp fra bremser på biler med regenerativ bremsing, har Achten og Timmers gått ut i fra at elbiler ikke har bremseslitasje i det hele tatt."

Altså har de ikke tatt med bremseslitasje i det hele tatt.

Selv om hele "studien" totaltsett er bare rør, så er det jo ikke helt usannsynlig at høyere vekt gir mer dekk og veislitasje. Det at elbiler sliter mer på dekk enn andre er vel ikke en helt usannsynlig hypotese når man leser på Tesla delen av dette forumet.

Spørsmålet er om slitasjen er liniær. Altså at dobbel vekt skulle medføre dobbel slitasje.

Når det gjelder oppvirvling er vel vekt totalt meningsløst. Dette blir på nivå med å forske på hva som er tyngst av 1 kg bly og 1 kg luft.

Med mindre man forusetter at elbiler ligger nærmere veibanen, men elbiler er jo som regel designet for å ikke virvle luften fordi det skaper luftmotstand.

Det er dessuten all grunn til å tro at elbiler faktisk ER tyngre. Spørsmålet er om det har noen betydning.

Disse to nederlendernes "forskning" er uansett ikke forskning, men synsing.

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Griffel

Achten og Timmers er for øvrig begge knyttet til konsulentselskapet Innas BV, som blant annet utvikler forbrenningsmotorteknologi.

Achtens står i artikkelen oppført som knyttet til Innas BV, mens Timmers er knyttet til universitetet i Edinburgh, og har tidligere vært knyttet til Innas BV gjennom et internship.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kanutten

Jeg har ventet på at noen skulle poste denne... Tilsvarende regner jeg med at "ekspertene" her inne river den i fillebiter og avskriver alt av funn og konklusjoner som tull og fanteri.

Personlig er jeg litt oppgitt over at man her inne synes å vite bedre enn alt og alle. Dersom man ønsker å promotere elbil, tror jeg det er fornuftig å ha et litt nyansert syn på saken - jeg tror det gjør det lettere å få gehør hos skeptikere ved å ikke være helt "fundamentalist". Det finnes tross alt visse svakheter og ulemper med elbil.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

stefse

Svaret gir seg jo selv. Hva er verst av veistøv + NOx/CO2/CO og diverse sotforbindelser fra forbrenningsprosessen eller veistøv + 10-15% mer veistøv?

Hvis alle bilene gikk på strøm vil det forresten bli midre sot og andre etterlatenskaper fra fossilbiler og virvle opp.
Disse forskerne går jo Harald Eia forskerne en høy gang  8)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Vollis47

Mange rare påstander ute og går her, bl.a. at el-biler er tyngre. Vi har erstattet all kjøring i nærområdet med en stor dieseldrevet Metcedes med en liten elbil som veier ca det halve. Dette tror jeg kan gjelde for mange andre også. Når en bare tar påstander rett ut av lufta og tillegger litt autoritet, så kan en lure mange.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Sele

arthur

Sitat fra: Vollis47 på lørdag 21. mai 2016, klokken 16:54
Mange rare påstander ute og går her, bl.a. at el-biler er tyngre. Vi har erstattet all kjøring i nærområdet med en stor dieseldrevet Metcedes med en liten elbil som veier ca det halve. Dette tror jeg kan gjelde for mange andre også.

Men enkelte har el også erstattet en vanlig familiebil med en Tesla som veier nokså mye? Verden er ikke svart/hvit, ikke på dette området heller.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

eivhelle

I en verden med bare elbiler ville dette vært en ikke sak. Det er tungtrafikk og eksosbiler som lager partiklene som forårsaker svevestøv. Elbiler lager omtrent ikke bremsestøv fordi mesteparten av nedbremsingen gjøres ved regenerering. Elbiler bruker som oftest dekk som har lav rullemotstand og derfor gir mindre slitasje både på vei og dekk.

Under norske vinterforhold er piggdekk en av de store synderne, helt uavhengig av hvilken bil de står på. Så hvis du kjører rundt med en Tesla med piggdekk vil du selvsagt være en stor bidragsyter til dårlig luftkvalitet, men jeg tror ikke at elbiler kjører mer rundt med piggdekk enn andre biler. Det er nok heller omvendt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

stefse

Snart 100 kommentarer til artikkelen på tu.no

Mistenker Teknisk Ukeblad å legge ut slike artikler for å teste responsen hos leserne og skape trafikk på websidene.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Kanutten på lørdag 21. mai 2016, klokken 12:54
Jeg har ventet på at noen skulle poste denne... Tilsvarende regner jeg med at "ekspertene" her inne river den i fillebiter og avskriver alt av funn og konklusjoner som tull og fanteri.

Personlig er jeg litt oppgitt over at man her inne synes å vite bedre enn alt og alle. Dersom man ønsker å promotere elbil, tror jeg det er fornuftig å ha et litt nyansert syn på saken - jeg tror det gjør det lettere å få gehør hos skeptikere ved å ikke være helt "fundamentalist". Det finnes tross alt visse svakheter og ulemper med elbil.
Jeg er ikke enig med deg.  8) Mye bedre å ha satt seg inn i elbilsaken og dermed ser lettere hvilke krefter som kjemper imot elbiler. Ganske formidabelt mengden med sludder og vås som kommer ut i media både fra "forskere" med agenda og interessegrupper (bl.a Toyota) som hyrer inn profesjonelle PR byråer som white house for å "etablere" en opinion mot elbiler.

Dette er derfor ingenting å bli å personlig oppgitt over. Hvis vi lykkes med overgang til elektriske biler fullstendig, så er det mange hundre milliarder $ i eksisterende bedrifter og hele verdikjeder som går opp i (eksos)røyk. De som har sine livsverk og verdier nedsyltet i fossil teknologi tar ikke slike tap frivillig og gir seg ikke uten kamp. Derfor må vi som er interessert i elbiler rive i filler alle tullball teorier a-la kullteorier etc.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

02jan

Burde vært enkelt å måle i en av de nyrenoverte/ nyvasket tunellene i Oslo.
Feks kjøre brukte 100 nissan leaf opp og igjennom granfosstunellen og målt støy, svevestøv , gasser og annen luftforurensing. Så kjøre 100 Skoda octavia/golf med 1.9tdi/2.0tdi og måle. Tilslutt kunne man ha kjørt igjennom 10 busser og igjen målt lyd og luftkvalitet.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Muffinman

http://www.tk.no/nyheter/averoy/film/hva-slags-bil-er-dette/s/5-51-191032#am-commentArea

Denne saken blir brukt av elbilhater Sæterbø i kommentarfeltet under en totalt urelatert artikkel til å...vel, jeg vet ikke helt hva han prøver å gjøre. Rart ser det ihvertfall ut.

Ingeniøren

Sitat fra: 02jan på lørdag 21. mai 2016, klokken 22:57
Burde vært enkelt å måle i en av de nyrenoverte/ nyvasket tunellene i Oslo.
Feks kjøre brukte 100 nissan leaf opp og igjennom granfosstunellen og målt støy, svevestøv , gasser og annen luftforurensing. Så kjøre 100 Skoda octavia/golf med 1.9tdi/2.0tdi og måle. Tilslutt kunne man ha kjørt igjennom 10 busser og igjen målt lyd og luftkvalitet.

Det får du nok ikke gjennomført da politikerne ikke vil like resultatet og vet det allerede....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

stefse

Mulig folket skal forberedes for elbilavgifter gjennom spredning av slike artikler.  Antagelig kommer det flere rapporter som omhandler virtuell kull og kjerne kraft i Norge, svevestøv, skitten batteriproduksjon og vekst i bilkjøring.

Det er dog noe tidlig, mange har jo ikke kjøpt enda  ;)
Avgifter er uansett upopulært, så det må innføres like etter valget.
Slik at vi har nok tid til å glemme det før neste valg.
2018 mao.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA