Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: X75D eller X90D

Startet av Chivas, lørdag 30. juli 2016, klokken 10:54

« forrige - neste »

shufu

Sitat fra: borge på mandag 20. juni 2016, klokken 11:42
At brukte Leaf ligger på 120-150 000 er vel greit, men at brukte Golf'er ligger over 230 000 skjønner jeg bare ikke. Eller jeg skjønner ikke at folk da ikke velger Leaf til 120 000? Følelser og bla bla, her er det kun snakk om å komme rimelig fra A-B, og Leaf går like langt som Golfen, og kjører like bra (Synes jeg ihvertfall).
Er folk domme? :)
Veldig subjektiv, men for folk flest er Leaf stygg. :)
Det er faktisk grunnen at vi tok en e-up for 2 år siden... Ingenting rasjonell, bare mennesker (med følelser som du sier) :)
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

Chivas

Det er vel som med fossilbiler - man kommer seg fra A til B om det er en Jaguar eller en Micra ;)

Finnes det noe sted man kan finne historiske ny-priser? Interessant med Leaf-prisene, for de ligger på stort sett under 200.000 for en 2014/-15 modell, mens egolf ligger godt over 200.000 for de samme årsmodellene.

ZOE

Den billigste golfen på Finn nå er en 2015 modell til 229000, den er kjørt 18000.

Den billigste kragen er en 2011 modell kjørt 50000

En sammenliknbar leaf koster ca 180 000kr,

Det blir jo helt feil å sammenlikne en 2011 og en 2015 modell

Chivas

Og der kom første som bikket under 200'
http://www.finn.no/78396550

Riktignok relativt  høy km på denne.

sylwester

Historisk sett så holder fossilgolf seg bedre i pris siden det er attraktive bruktbiler. Jeg regner med at det er den effekten du ser hvis en eGolf og Leaf av samme årsmodell ikke har hat nogenlunde lik verditap.

Jeg spurte en eGolfeier hvorfor vedkommende var villig til å betale såpass mye mer for eGolf når Leaf helt klart virker som et rimeligere valg med omtrent samme standard og svaret var at eGolf vistnok har galvanisert ramme og bedre motstand mot rust. Jeg har sett flere artikler som antyder at dette ikke er nok, f.eks. denne artikkelen, men det holder igrunn lenge med at kunden er overbevist over at den er bedre og at rustgarantien fremstår som god.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Kanutten

Sitat fra: sylwester på mandag 04. juli 2016, klokken 13:05
...Jeg spurte en eGolfeier hvorfor vedkommende var villig til å betale såpass mye mer for eGolf når Leaf helt klart virker som et rimeligere valg med omtrent samme standard...

Jeg ville ha svart:
Golf ser ut som en bil, mens Leaf ser ut som en forvokst lekebil i plast, både innvendig og utvendig.

I tillegg synes jeg Golfen er mye bedre å kjøre. Kvikkere, ligger bedre på veien, bedre førermiljø, bedre seter/sittestilling, mer utstyr.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Sele

Sitat fra: sylwester på mandag 04. juli 2016, klokken 13:05
Historisk sett så holder fossilgolf seg bedre i pris siden det er attraktive bruktbiler. Jeg regner med at det er den effekten du ser hvis en eGolf og Leaf av samme årsmodell ikke har hat nogenlunde lik verditap.

Jeg spurte en eGolfeier hvorfor vedkommende var villig til å betale såpass mye mer for eGolf når Leaf helt klart virker som et rimeligere valg med omtrent samme standard og svaret var at eGolf vistnok har galvanisert ramme og bedre motstand mot rust. Jeg har sett flere artikler som antyder at dette ikke er nok, f.eks. denne artikkelen, men det holder igrunn lenge med at kunden er overbevist over at den er bedre og at rustgarantien fremstår som god.
VW og Nissan har lik rustgaranti. Synes det blir et dårlig argument i henhold til rust da VW har hatt et rust problem.

http://www.dinside.no/936553/volkswagen-har-hatt-store-rustproblemer

PNR1A

Sitat fra: Kanutten på mandag 04. juli 2016, klokken 13:55
Sitat fra: sylwester på mandag 04. juli 2016, klokken 13:05
...Jeg spurte en eGolfeier hvorfor vedkommende var villig til å betale såpass mye mer for eGolf når Leaf helt klart virker som et rimeligere valg med omtrent samme standard...

Jeg ville ha svart:
Golf ser ut som en bil, mens Leaf ser ut som en forvokst lekebil i plast, både innvendig og utvendig.

I tillegg synes jeg Golfen er mye bedre å kjøre. Kvikkere, ligger bedre på veien, bedre førermiljø, bedre seter/sittestilling, mer utstyr.

Jeg kjøpte Leaf kun pga. større batteri (og plass til 5 sammenlignet med i3). Ellers vil jeg ta e-Golf, helt ærlig. Uansett Agrol rabatt, fikk jeg nesten lik pris med lignende utstyrsnivå på begge biler. Kjenner ikke til VW appen men Nissan EV er no comment :)
Nissan Leaf Nordic 30kWh

mb-lynet

E-golf vs soul vs leaf, etc.. Viktigste med bilkjøp er å kjøpe bilen man har lyst på og som selvfølgelig dekker behovet. Veldig lett å se seg blind på pris og vips har man endt opp med en bil man egentlig ikke liker eller vil ha, så skal man omsette denne flere år før man hadde tenkt og det blir fort dyrt, eventuelt brenner man inne med en bil man ikke vil ha.
Mercedes B-electric

Bjoris

#24
Sitat fra: Valdemar på mandag 04. juli 2016, klokken 14:16
Sitat fra: Kanutten på mandag 04. juli 2016, klokken 13:55
Sitat fra: sylwester på mandag 04. juli 2016, klokken 13:05
...Jeg spurte en eGolfeier hvorfor vedkommende var villig til å betale såpass mye mer for eGolf når Leaf helt klart virker som et rimeligere valg med omtrent samme standard...

Jeg ville ha svart:
Golf ser ut som en bil, mens Leaf ser ut som en forvokst lekebil i plast, både innvendig og utvendig.

I tillegg synes jeg Golfen er mye bedre å kjøre. Kvikkere, ligger bedre på veien, bedre førermiljø, bedre seter/sittestilling, mer utstyr.

Jeg kjøpte Leaf kun pga. større batteri (og plass til 5 sammenlignet med i3). Ellers vil jeg ta e-Golf, helt ærlig. Uansett Agrol rabatt, fikk jeg nesten lik pris med lignende utstyrsnivå på begge biler. Kjenner ikke til VW appen men Nissan EV er no comment :)

Du fikk E-Golf under 250? med skinnseter navigasjon, oppgradert lydanlegg, 17 toms hjul LED hovedlys etc? Skal si det er heftige priser i 2. håndsmarkedet om ny E-Golf selges til den prisen, men kanskje de stresser litt nå fordi folk venter på den med større batteri?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

PNR1A

Sitat fra: bjoris på onsdag 10. august 2016, klokken 10:10
Sitat fra: Valdemar på mandag 04. juli 2016, klokken 14:16
Sitat fra: Kanutten på mandag 04. juli 2016, klokken 13:55
Sitat fra: sylwester på mandag 04. juli 2016, klokken 13:05
...Jeg spurte en eGolfeier hvorfor vedkommende var villig til å betale såpass mye mer for eGolf når Leaf helt klart virker som et rimeligere valg med omtrent samme standard...

Jeg ville ha svart:
Golf ser ut som en bil, mens Leaf ser ut som en forvokst lekebil i plast, både innvendig og utvendig.

I tillegg synes jeg Golfen er mye bedre å kjøre. Kvikkere, ligger bedre på veien, bedre førermiljø, bedre seter/sittestilling, mer utstyr.

Jeg kjøpte Leaf kun pga. større batteri (og plass til 5 sammenlignet med i3). Ellers vil jeg ta e-Golf, helt ærlig. Uansett Agrol rabatt, fikk jeg nesten lik pris med lignende utstyrsnivå på begge biler. Kjenner ikke til VW appen men Nissan EV er no comment :)

Du fikk E-Golf under 250? med skinnseter navigasjon, oppgradert lydanlegg, 17 toms hjul LED hovedlys etc? Skal si det er heftige priser i 2. håndsmarkedet om ny E-Golf selges til den prisen, men kanskje de stresser litt nå fordi folk venter på den med større batteri?

Startpris var rundt 250K, fikk 10.000 i rabatt. Gav bilselgeren prislista fra BNH mens jeg prøvde bilen. Til slutt fikk jeg nesten lik pris på E-golf og Leaf (kanske 5K mer enn Leaf). Husker varmepumpe på E golf, 3 års service var på 3600kr (BNH gav meg 10.500kr for 3 års avtale) og han trukket vinterdekk fra prislista også. Skinnseter er jeg ikke interessert i. LED var ikke der så vidt jeg husker samt oppgradert lydanlegg.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

sylwester

En interessant del i dette er jo at varer vil ha markedspris, dvs. hva kunden er villig til å betale for noe. Bruktbilprisen på elbiler ser ikke ut til å være styrt av prisfallet på bruktbilens salgsverdi, men verditapet er beregnet fra hva samme bil koster ny idag minus eventuell innovasjon.

Bruktbilprisen på biler kjøpt i år vil konkuurere med nye biler med engangsavgift og moms når dette blir innført. Bruktbilene kan hende bli solgte med gevinst.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tiger``n

Klarer ikke å se for meg et scenario der gamle leafer blir solgt med gevinst.
Til det er de for fort utdatert og uinteressante.
Full moms og engangsavgift på elbiler vil sette en effektiv stopper for salget, og kanskje utrydde de helt.
Jeg tror ikke dagens elbiler vil tåle fulle avgifter.

tutti

Sitat fra: tiger``n på søndag 14. august 2016, klokken 11:37
Klarer ikke å se for meg et scenario der gamle leafer blir solgt med gevinst.
Til det er de for fort utdatert og uinteressante.
Full moms og engangsavgift på elbiler vil sette en effektiv stopper for salget, og kanskje utrydde de helt.
Jeg tror ikke dagens elbiler vil tåle fulle avgifter.
De gjorde det i Danmark. Elbiler der nå er vel bare en ny episode i denne serien: http://www.imdb.com/title/tt0489037/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA