Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: X75D eller X90D

Startet av Chivas, lørdag 30. juli 2016, klokken 10:54

« forrige - neste »

Chivas

Hei!

Har tidligere ett innlegg i kjøp og salg tråden, men mulig det passer bedre her.

Det lød:

Har sjekket endel rundt el-biler i det siste og fant denne siden https://www.kvdnorge.no/bilvardering hvor man kan gjøre en verdivurdering av bilen.

Er denne noe å bruke? Det første som slår meg er at verdivurderingen stort sett er en god del lavere enn hva selger forlanger.


For å ta et vilkårlig eksempel. Denne Teslaen: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76136368 
forlanges det 530.000,- for.
Sjekker man ut med kvdnorge, mener de at den i privatsalg bør koste rundt 371k-394k. En differanse på godt over 100.000(!!)

Nå er muligens Tesla et dårlig eksempel siden de stort sett er overpriset og folk kjøper med hjertet, men sjekker man andre litt mer edruelig prisede el-biler får man ofte store forskjeller på kvd-pris og forlangede.

Så, forventer folk mye mer for sine biler enn de er verdt, eller er det kvdnorge som er på bærtur?

DagfinnN

#1
Det er bare en ting en bil er verdt:
Det en kjøper er villig til å betale for den.
Alt annet er bare synsing. På Finn vil nok de fleste bilene selges til lavere enn det kjøper vil ha.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Chivas

Det er klart, markedet bestemmer prisen.

Nå "flommer" jo markedet over med div el-biler, og av hva jeg kan se er det mange som står lenge uten å bli solgt. Det og tyder jo på overprising - evt at kjøpere ønsker/venter på større batterikapasitet :)

Nå var egentlig spørsmålet mitt om kvdnorge kan brukes til å gi en indikasjon på hvor mye man max bør betale, eller om de er på "bærtur"?

AppleKnocker

Jeg har spurt meg det samme når det gjelder brukte Model S. I hvert fall de tidligste modellene.
De virker som selgerne forlanger omtrent det samme for en 2013 modell som en 2015 modell.

På den annen side en kanskje kvd kalkulatoren litt vel aggressiv når den spytter ut 371?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Øyvind.h

Jeg ville ikke gitt mer enn 500 for den hvite du lenker til.
En kamerat leter etter godt utstyrt p85 fra 2014. Der bistår jeg med å finne noe til rundt 550". Selv de prisene gir et rimelig bilhold ift hva man normalt har av verditap i den prisklassen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TrondT

#5
Noen beregninger følger. Men først: Hvem IDAG vil si at de vil gjerne kjøpe en ELbil som er 10 år gammel, som har gått 180.000 km? Eller: vil du gi mer enn 20.000 for en 8 år gammel ELbil med 160.000 km?
Hvorfor da gi 120.000 for en 5 år gammel Leaf, som bare har 3 år igjen til 8 år.

Beregninger (som jeg har gjort for egen vurdering for kjøp):
Hva er bilen verd, objektivt sett, som en slags takst.

Et forenklet eksempel - Leaf 5 år gammel.
En tilsvarende i dag koster 220,000,-. Bilen har gått 80.000 km. All garantier er nå ute.

Anta at batteriet varer i 160.000 km og 10 år (optimistisk?). Og det samme bruksmønster som de første 5 årene. Og at antatt salgsverdi vil være 0,- etter 10 år. Anta service og reparasjoner er 6000/år (optimistisk?) de siste 5 årene (garantien er ute).

Hva ville verdien av bilen være etter 5 år, dersom kostnadene skulle være de samme de siste 5 år, som de første 5 år.

Svar:  95.000,- ( = 220.000 – 5*25.000,  renter ikke medregnet )
5 første år:  125.000 i avskrivninger. (ingen reparasjoner)
5 siste år:   95.000 i avskrivninger og 30.000 i reparasjoner.

Tilsvarende:  beregnet ,  (pris på Finn.no)
2014-modell:  170.000  (179.000)
2013-modell:  145.000  (149-155.000 -riktigere)
2012-modell:  120.000  (139.000 mange)
2011 modell:    95.000  (120-130.000)

De eldre bilene føles overpriset.
Ettersom 10 år og 180.000 km batteri er ganske optimistisk, burde prisen være enda lavere. Også fordi batterikapasiteten gjør bilen mer umoderne.

Til slutt.
VW e-UP, f.eks, ser ut til å være priset mer i overenstemmelse med min modell over, om prisene på Finn.no legges til grunn. Så hvorfor er Leal så overpriset?
Om startprisen på en Leaf økes til 240.000 pga utstyr, vil likevel prisene på Finn.no være høye.

Jeg mener at EL-biler i normalklassen, bør ha en pris på 50% etter 4 år.
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

Chivas

Ganske interessant det der, TrondT.

Jeg var selv og prøvekjørte en kliss ny 2016 e-golf i dag. Pris : 279.000,- med varmepumpe og alt av utstyr.

Så ser jeg på Finn at det er en som skal selge sin 2015-mod til rundt 270.000, men uten varmepumpe og som har gått 20.000km.
På kvdnorge gir de en forhandlerpris på 2016 modellen til rundt 272.000 som er innafor, mens 2015-mod kommer opp med en pris på 234.000 som høres mye mer korrekt ut enn 270k.
Faktisk så ligger mange e-golf på Finn til salgs for kanskje bare 10-20.000 under nypris - noe som er helt hårreisende imo.

Kan aldri tenke meg at de får solgt disse, når man kan gå til en forhandler for en ny bil til bare noen tusenlapper ekstra. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville ha gjort :D

Når det er sagt, legger selvfølgelig selger inn et prutningsmonn. Så bilene blir vel aldri solgt for forlangede, men snarere ned mot eksempelvis kvd forhandlerpris.


timingbeltkiller

#7
Fossilbiler har alltid hatt degressiv avskriving
med økende km og økende alder.

Begynner avskrivingen er til dels brutal med i alle fall
10% verdifall på hjemturen med ny bil
og minst 20% første året.

Degressiv avskriving har sin naturlige forklaring
i mindre  snobbe-og bruksverdi
+ økede vedlikeholdsutgifter i bilens levetid.

Enkelte (men ikke alle) elbiler følger et nærmest motsatt mønster,
hvor eier 2 overtar den brutale første avskrivingen fra eier 1.
Og eier 3 den videre fra eier 2.

Dette kan selvsagt ikke fortsette og fortsette og fortsette.
Også elbiler har begrenset levealder med økende slitasje
og rep behov etter som årene drar på seg.

De må nødvendigvis være avskrevet til vrakverdien
når de faktisk tar kvelden.

Det betyr før eller siden i eierrekken kommer en bilkjøper
som betaler nybilpris for en bil som er alt annet en ny,
til å gå på en ordentlig smell.

Det betyr også litt fram i tid vil alle elbiler måtte få samme
degressive avskriving som fossilbilene har i dag.
Senest når det er blitt samme kjøpers marked på elbiler
som i dag på fossiler.

Og denne overgangen kan skje raskere og mer plutselig enn
vi aner i dag.

Vil derfor frarå å kjøpe brukt elbil med vesentlig høyere
gjenværende avskriving av nybilprisen enn for tilsvarende fossilbil.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

epsilone6

"Den perfekte storm" for det jeg kaller 1. gen elbiler består av bortfall av bruksfordeler (kollektivfelt, gratis parkering og fullt bompengefritak samt veldig lav årsavgift), en styrking av NOK, garantiutløp og teknologisk utvikling. "Generasjon 1,5" (30 kWh Leaf, 33 kWh i3, oppgradert e-Golf etc) har nok allerede begynt å presse prisene nedover.

En mulig innføring av mva kan holde prisene oppe, men jeg tror det i hovedsak vil ramme såkalte luksuselbiler og at ytterligere bortfall av bruksfordeler og høyere årsavgift ligger nærmere i kortene. Spesielt Leaf virker svindyr i forhold til nypris og det pumpes inn store mengder sprell nye i markedet hele tiden. Tror tilbudsoverskuddet på bruktmarkedet her blir meget høyt de neste par årene.

Tesla er et eget dyr, der er det ikke godt å spå noe  ;D

jkirkebo

Sitat fra: epsilone6 på søndag 22. mai 2016, klokken 13:34
"Den perfekte storm" for det jeg kaller 1. gen elbiler består av bortfall av bruksfordeler (kollektivfelt, gratis parkering og fullt bompengefritak samt veldig lav årsavgift), en styrking av NOK, garantiutløp og teknologisk utvikling. "Generasjon 1,5" (30 kWh Leaf, 33 kWh i3, oppgradert e-Golf etc) har nok allerede begynt å presse prisene nedover.

1.gen? Etter min mening er første utgave av Leaf en 4.gen elbil, og nye kanskje gen 4,5.

1.gen - Biler med blybatterier, som f.eks Golf Citystromer
2.gen - Biler med NiCd-batterier som f.eks PSA og gamle Think
3.gen - Biler med NiMh-batterier som f.eks gamle Rav4 EV
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

4 år gamle el-biler har fallt over 50% i kroneverdi. I tillegg har krona tapt seg 20%, så det er nok over 60% verditap om man regner prisene i internasjonal valuta.
4 år gamle Leafer har nok falt over 150 000kr.
I mai 2012 lå prisene på Leaf fra 264 000kroner: https://web.archive.org/web/20120511173230/http://www.nissan.no/NO/no/vehicles/electric-vehicles/electric-leaf/leaf.html#vehicles/electric-vehicles/electric-leaf/leaf
I tillegg kan det være mange ekstrakostnader på en ny bil. Man må betale ekstra for metalic, og kanskje ekstra for spoiler, frakt og registering, og 17000 for vinterhjul, osv.
40 000kroner i verditap pr år over 4 år kan muligens være vanlig. Jeg mistenker at verditap på 50 000kr pr år de 2 første åra, også er vanlig.
Nå koster det 2000kr pr mnd å leie gammel Leaf, og da er det enkelt å regne årlige kostnader som er lågere enn før.


HCO

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 22. mai 2016, klokken 23:35(...)4 år gamle Leafer har nok falt over 150 000kr(...)
Vi har, i våre første 5 uker med elbil, brukt bensinbilen 4 (!) ganger. I kilometer snakker vi vel om en 90/10 fordeling. Dersom kjøremønsteret fortsetter som nå, sparer vi 30-40.000 kroner i året bare på drivstoff. I tillegg unngår vi antakelig en del dyre reparasjoner/slitedelbytter på den gamle bensinbilen.

Regnestykket vårt er basert på forskjellene mellom Zoe og en tørst Outback, så det blir nok ikke like stor innsparing for noen som kjører diesel-Fiesta. Men vi ville aldri byttet til en sånn bil uansett, så for oss er denne innsparingen helt reell.

Poenget mitt er at mange som var tidlig ute med å kjøpe elbil antakelig går greit i pluss, sammenlignet med bensin-/dieselbil, selv med et såpass stort verditap.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

psyfoon

Har også inntrykk av at 1-2 år gamle elbiler er overpriset på finn.no. Erfarte dette selv i fjor høst da jeg begynte å se etter brukt i-miev. Disse trillingene er jo de billigste "normale" elbilene på markedet og det kan virke som om enkelte kjøpere kun går på finn.no uten å sjekke faktisk nypris. Jeg erfarte at 1-2år gamle miev'er lå rundt 130-150.000kr i fjor høst. Dette ser jo umiddelbart rimelig ut for en nesten ny elbil, og de fleste kjøper jo elbil for å spare penger, altså invisterer for å spare. Derfor har jeg inntrykk av at pengene kan sitte litt løsere enn ved fossilbilkjøp. Man rettferdiggkør kjøpet fordi man vet at man får billig bilhold.

Heldigvis sjekket jeg nybilprisene før jeg handlet. Imiev var da opplyst til 147.000kr + lev omkostninger og vinterdekk. Valget ble derfor veldig enkelt for min del. Totalpris rundt 160.000 etter litt pruting. Man må også tenke på at hvis man kjøper en 2år gammel bil må man sannsynligvis også bytte ut 8 dekk i løpet av 1års tid. Litt av grunnen til at jeg kjøpte i-miev var at den var billig, da jeg også er usikker på prisutviklingen fremover. Hvis "den perfekte stormen" kommer med brått prisfall, vil jeg tape mye mindre i kroner og øre enn om jeg hadde kjøpt en elbil til 300.000kr.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Chivas

Sitter fortsatt og følger med på Finn, og da særlig på e-golf. Av de jeg har på listen min, er det kun de aller rimeligste som har blitt solgt - og da med løp og kjøp pris i forhold til de andre.

Nå begynner det også å bli noen i prisen <230.000 - som jeg ikke så noe særlig av tidligere.

Ganske tydelig for meg at forlangende må jekkes godt ned for å få solgt innen rimelig tid.

Det ser også ut til at Leaf 24kwh sliter litt med salg uten å gå bra ned i pris. Dette gjelder vel fort alle modeller så lenge det stadig etterhvert vil komme modeller med større batteripakker. Tipper at også i3 er midt oppe i dette nå.

borge

At brukte Leaf ligger på 120-150 000 er vel greit, men at brukte Golf'er ligger over 230 000 skjønner jeg bare ikke. Eller jeg skjønner ikke at folk da ikke velger Leaf til 120 000? Følelser og bla bla, her er det kun snakk om å komme rimelig fra A-B, og Leaf går like langt som Golfen, og kjører like bra (Synes jeg ihvertfall).
Er folk domme? :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA