Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ekskluderer store elbiler

Startet av Burger, lørdag 30. juli 2016, klokken 00:10

« forrige - neste »

Burger

Jeg har fundert i litt tid på hva som vil gi mest gevinst for pengene når smartmålere kommer og differansiert strømprising.

Dvs om jeg bare har råd til en av delene, Batteri som lades opp med billig strøm om natten og forsyner huset i peak eller solcellepanel.

Jeg heller egentlig mot batteri først med mulighet for å koble på enten solceller og/eller utvide batteribanken. Det som var litt skuffende var Tesla sin powerwall sin begrensning på maks 2kw ut. Har eget hus med litt tomt og lurer på om kondemnert leaf batteri er tingen. Har kanskje mulighet til å skaffe meg billig utendørsskap.

Hva tror dere?
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Elmo

#1
Sitat fra: Burger på torsdag 19. mai 2016, klokken 23:19
Det som var litt skuffende var Tesla sin powerwall sin begrensning på maks 2kw ut.
Det var det første som slo meg også.     Men, det var vel bare første "version"/info ?? 
Jeg tror de kom med at de også ville bygge en med 4-5 kWp og dobbelt så høy lagringskapasitet som den Elon først gikk ut med (men jeg finner ikke noe om det nå i farten:(  kanskje jeg har drømt ? ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Hansi

Neste versjon av Powerwall kommer ganske snart
http://insideevs.com/tesla-says-second-generation-powerwall-will-launch-weeks/

Jeg har bestilt batterikompatibelt solcelleanlegg fra Otovo, vil vurdere batteri når det blir mer vanlig i Norge. Hva det er best økonomi i vet jeg ikke. Man må vel kjøpe solcelleanlegget direkte fra Kina og montere selv som jkirkebo hvis man skal få det mest mulig lønnsomt, eller vente noen år til det blir rimeligere?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Olee

Sitat fra: Burger på torsdag 19. mai 2016, klokken 23:19
Har eget hus med litt tomt og lurer på om kondemnert leaf batteri er tingen. Har kanskje mulighet til å skaffe meg billig utendørsskap.
Jeg tror dette kan blir populært! Kommer langt med f.eks en halv pakke, trenger ikke bli for dyrt heller :)

RaBalder

Dette er det bare å regne på.

Sett at du lager deg et batteri som gjør at du effektivt kan lagre og levere tilbake 10kWh.
Du lader det helt opp når strømmen er billig og sender det ut igjen når det er som dyrest. Hvert døgn.

La oss forskjellen mellom kjøpspris og salgspris er 0.50 kr / kWh. Da tjener du inn 5 kr hvert døgn.

Jeg hadde ikke lagt ned mye energi i et slikt inntektspotensiale  ;)  ;D



Det er for liten døgnforskjell mellom kjøpspris og salgspris for strøm i Norge.



Da tror jeg man har mer igjen for å sette opp noen solpaneler og sørge for å bruke strømmen selv.

Elmo

#5
Sitat fra: Burger på torsdag 19. mai 2016, klokken 23:19
Har eget hus med litt tomt og lurer på om kondemnert leaf batteri er tingen. Har kanskje mulighet til å skaffe meg billig utendørsskap.

jkirkebo har løsningen for deg:  Nissan Leaf batteripakke for å drive huset  (ønsker og håper jeg kommer dit om ikke så alt for lenge).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Olee

Sitat fra: RaBalder på fredag 20. mai 2016, klokken 18:36
Dette er det bare å regne på.

Sett at du lager deg et batteri som gjør at du effektivt kan lagre og levere tilbake 10kWh.
Du lader det helt opp når strømmen er billig og sender det ut igjen når det er som dyrest. Hvert døgn.

La oss forskjellen mellom kjøpspris og salgspris er 0.50 kr / kWh. Da tjener du inn 5 kr hvert døgn.

Jeg hadde ikke lagt ned mye energi i et slikt inntektspotensiale  ;)  ;D



Det er for liten døgnforskjell mellom kjøpspris og salgspris for strøm i Norge.



Da tror jeg man har mer igjen for å sette opp noen solpaneler og sørge for å bruke strømmen selv.
Dette forutsetter jo at alt av strømavtaler blir som det er nå i dag. Regner du med effektledd som vil komme i en eller annen form i forbindelse med AMS, blir det et helt annet regnestykke.

http://www.f-b.no/nyheter/hvaler/hytteliv/betalte-500-kroner-i-strom-for-n-natt-pa-hytta/s/5-59-268427
Denne artikkelen er jo litt ekstrem, men hvis batteriet kan spare deg for noen kW ekstra i effektledd, er det mulig det kan lønne seg :) F.eks vil 3 kW utgjøre 3870,- per år med denne prisingen. Fredrikstad Nett har vel måtte endre den noe tror jeg  8)


Olee

Nye priser for privatkunder hos Fredrikstad Nett:

Burger

Takk for veldig gode innspill, det blir å tenke mer og vurdere fortløpende.

Har ikke så mye overskuddspenger akkurat nå, men av og til må man invistere for å tjene inn penger.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Elmo

Et hundretalls britiske LEAF-eiere blir først ut til å selge lagret strøm tilbake til nettet. Nøkkelen er lading av batteriene «off peak».
http://www.elbil.no/nyheter/elbiler/3794-kobler-100-elbiler-til-stromnettet-i-host
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA