Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye battericeller

Startet av Helgelars1, fredag 29. juli 2016, klokken 18:29

« forrige - neste »

krl

#15
22 kW lader er genialt hjemme. Da unngår man å utsette hytteturen pga. lading. Selv hvis man pendler 200 km + hver vei, så er bilen klar til ny langtur like etter middag!

Og... Når variable strømpriser innføres, så blir det mulig å lade batteriet når strømmen er på det rimeligste. Mer fornybar energi av type vind- og solenergi gir sannsynligvis mer variasjon i prisene.

weld77

Vel - siden mars 2015 har jeg ennå ikke blitt begrenset av at jeg kun har stikkontakt i garasjen. Andre kan selvsagt ha andre behov, men det er et ganske vanlig fenomen at folk som ikke har Tesla tror de trenger veldig hurtig lading hjemme, mens de fleste som har Tesla vet at de ikke trenger det.

Pendler man 200km så har man et spesielt behov, det ser jeg. De fleste pendler dog ikke 200km.

Øyvind.h

Da har man hytte for langt unna og/eller pendler for langt. Om man er avhengig av 22kW for å komme seg avgårde fredag ettermiddag. Høres ut som svært tidkrevende for noen som verdsetter tid så høyt?

Spørsmålet er hvor mye man er villig til å betale dersom effektprising kommer dit man bor (ikke i Oslp pt heldigvis).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

weld77

Våre hytter er hhv 16 og 23 mil unna garasjen min. Første går tur-retur uten lading - den har ikke innlagt strøm og ingen SC på veien, på den andre kan jeg lade på hytte (og SC på veien forsåvidt, men den bruker jeg ikke). Til den på 23 mil er det netto 700 meter oppoverbakke og fort veldig kaldt så da lader jeg omtrent fullt før avreise. Om jeg en eller annen gang ikke skulle rekke det så kan jeg stoppe på SC Elverum og stå der 10 minutter eller så. Synest ikke 20-30-40k for å slippe det en gang i skuddåret er en spesielt god deal akkurat.

Men bevares, folk har ulike bruksmønstre og ulike behov, bor ulike steder og skal ulike steder jevnlig, så hva som passer den enkelte må nesten den enkelte selv bestemme. Men de fleste Tesla-eiere kan nok skrive under på at behovet for noe mer enn vanlig saktelading i garasjen er et sted i området "svært begrenset" til "ikke-eksisterende".

Derfor mener jeg at men bør ha brukt bilen en stund før man legger noen titusenlapper på bordet for trafo o.l.

krl

Det fungerer selvsagt med 6-13 A på Schuko også, men greit å slippe den typen planlegging. Og effekten kan alltids stilles ned i bilen når det ikke er behov for maksimal hastighet. Noe som er fornuftig i 9 av 10 tilfeller.

Energieffektiviteten ved lading i -10 degC med trafo på vinterstid er forøvrig bedre enn med 16 A enfase, i og med at det går bort mye til batterivarming. 22 kW lading varmer selvsagt også batteriet -- til og med mer -- men over kortere tid. 22 kW forvarmer faktisk batteriet såpass mye at det er klart til regenerering fra første nedforbakke vinterstid.

Muffinman

Sitat fra: krl på lørdag 21. mai 2016, klokken 21:06
Og... Når variable strømpriser innføres, så blir det mulig å lade batteriet når strømmen er på det rimeligste.
Å lade med høy effekt vil sannsynligvis ikke lønne seg etterhvert av den enkle grunn at man får et påslag i nettleien etter hvilken toppeffekt man tar ut. Tror kanskje det er innført i enkelte områder allerede.

Da vil det lønne seg å lade så sakte det går an å få fylt nok i løpet av nattetimene når prisen er på sitt laveste.

RaBalder

Husk nå på at man har lov å få montert opp akkurat det ladepunktet og den ladeeffekten man ønsker.


Til tross for at alle bedre-vitere  (meg inkludert  ::) ) har argumenter for ditt eller datt.

Det er da ingenting i veien med et kjapt ladepunkt.

weld77

Selvsagt ikke. Hadde jeg fått det gratis eller for svært lite penger hadde jeg også hatt ett, men betalingsviljen er ganske nærme null nå som jeg har bilen litt over er år og kjørt 18000 kilometer med den. Før jeg fikk bilen var det langt mer aktuelt.

Egil Fonn

Supert med 11kw hjemmelading. Det har spart dieseldyret for mange turer. Også greit om vinteren, da forvarmes kupe og batteri uten at batteriet tappes. Trefase lading gir jevn belastning over tre faser kontra 1x32a lading.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

GOS

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 23. mai 2016, klokken 06:11
Supert med 11kw hjemmelading. Det har spart dieseldyret for mange turer. Også greit om vinteren, da forvarmes kupe og batteri uten at batteriet tappes. Trefase lading gir jevn belastning over tre faser kontra 1x32a lading.

11 eller 22 kw gir også 5% mindre tap i ladeprosessen enn typisk 230v. Har selv 22 kw, men det er klart jeg aldri vil spare det inn med mine 16000 km i året, men kjekt å ha er det jo.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

krl

Trafo gir noe ekstra tap hvis man ikke har 400V fra før.. Og trafoen bruker vel fort 40-80 W på tomgang -- så den bør slås av med et relé når lading ikke pågår.

elbilertilalle

Jeg selger min trafo pga flytting til hus med 400v. Hvis noen skulle vare interessert: http://www.finn.no/75321209
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA