Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye battericeller

Startet av Helgelars1, fredag 29. juli 2016, klokken 18:29

« forrige - neste »

Helgelars1

Da var en 10 KVA 230/400 volts trafo for veggmontering (bygger bare 20 cm utifra veggen i garasjen/110 kg ) kjøpt inn og ny Salto ladeboks 400 volt (innstilt på å trekke ca 15 A, Ladetid ca 8-9 timer) i hus og klart for montering.
Skal sikre med en 3x25 A automatsikring foran. Dette for å unngå skjevbelastning på elanlegget og kverke hovedsikringen, særlig på vinteren. Bedre å trekke 3x25 A jevnt på alle fasene enn å trekke 32 A på ene fasen bare og mye raskere lading som bonus.. men kostet litt den trafoen.

Har bare... en 3x63 A hovedsikring  8) Bare å vente på elektrikeren hehe, og Teslaen min som kommer i juni/juli.

djlarsen

Hva kommer denne løsningen på? Hvor mye i utstyr, og hvor mye i arbeid?

Helgelars1

Totalkostnad på utstyr ca 30 tusen, arbeid ca 5 timers jobb kommer vel på 5000 så alt i alt 35 tusen, kunne ha fylt mye diesel for de pengene gitt, men kjører ca 40 K i året så tar ikke veeeldig lang tid å innhente de kostnadene.

Uansett dyrt er det, men verdt det med tanke på ladetiden..Trenger ikke være redd om jeg kommer hjem seint på kvelden med lite strøm og må ut og kjøre langt igjen 7 timer senere... ;D

Muffinman

Akkurat den situasjonen ville ikke bekymret meg om jeg kun hadde et 10A stikk hjemme, med mindre det ikke finnes hurtigladere i nærheten. Da ville jeg heller investert i et chademoadapter eller brukt superlader om det er noen i nærheten, når det kniper. Når det er sagt, jeg kjører over 50.000 i året. Siden oktober 2013 har jeg hatt behov for å lade på 32A enfase (7,4kW) kun to ganger. Man skal ha et rimelig spesielt kjøremønster for å ha behov for særlig rask lading hjemme.

automat

Kommer ikke sikringen til å gå? 25A x 230V x 1,73 = 9950W. 15A x 230 x 3 = 10350W.

Spørs om ikke ladeboksen bør justeres ned til 13A. (8970W)
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Helgelars1

Ja kanskje det er litt overkill med 400volt/15 A lading men greit med kjapp lading da. Har flere venner som har tesla og som sikkert kommer til å sette pris på litt hurtiglading mens de er på besøk hos meg.

Johnny

Sitat fra: Helgelars1 på torsdag 19. mai 2016, klokken 20:35Har flere venner som har tesla og som sikkert kommer til å sette pris på litt hurtiglading mens de er på besøk hos meg.

Akkurat der har du et poeng. Ladehastighet er bare et tema alle andre steder en hjemme. Etter to og og et halvt år med kjørelengde på 25K i året er det ingen tvil. Hjemme er absolutt alt bra nok!
TMS og eGolf.

weld77

#7
Jeg skjønner virkelig ikke hva folk skal med slikt hjemme med mindre man har særdeles sære behov.

Elektrikeren jeg bruker hadde hatt ganske mange jobber med å installere trafoer hjemme til Tesla eiere - han kommenterte tørt at det åpenbart skorter på regneferdighetene hos påfallende mange av de.

Jeg har kjørt 18k så langt og har ennå ikke noengang vært i nærheten av å trenge noe annet enn en vanlig stikkontakt hjemme. Nå bor jeg i Oslo med SC i de relevante kjøreretninger under 20 mil unna, men man skal kjøre rimelig mye for å faktisk trenge noe mer enn vanlig saktelading i heimen.

Og i motsetning til hva som er populært å tro trenger er behovet for store ladekapasitet hjemme mindre jo større batteri bilen har.

Tilbaktebetalingstiden på å installere en slik trafo hjemme er sannsynligvis uendelig, dvs at det aldri vil lønne seg - så å tro at det er kort tilbakebetalingstid på noe slik har jeg særdeles vanskelig med å skjønne.

De 17k tilgang til SC kostet meg ved kjøp av bilen vil aldri lønne seg i rene penger, men det gjør langturer til en behagelig opplevelse - da trenger man faktisk ladehastighet. Om jeg hadde ladet absolutt alt på SC ville jeg kanskje hatt break-even etter 5 år med min kjørelengde (16k pr år sånn ca). Hjemme trengs det så godt som aldri hurtig lading - tror aldri jeg har ladet med så mye som 13A, bruker som regel 6-7-8A ladestrøm. Med vanlig 15A kurs kan man i løpet av natten lade minst 10-12 mils kjørelengde, det holder for 99,9% av eierene.

Om du hadde ventet til bilen var ankommet og brukt en stund ville du etter alle lande- og solemerker skjønt at dette var 35k bortkastede kroner.

Nuvolari

Jeg har 2 elbiler som deler en 16A 230v kurs. Holder i massevis. Bilene går til sammen 36.000km / år.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Leif1

Har samme installasjon. Du trenger 32A sikring. Fikk beskjed fra Salto.
Konvertitt fra S til X

Rav4_EV

Har kjøpt elbiler for å bruke dem og ikke at de skal bare stå til lading. Med 11 kW hjemme er Teslaen fulladet over natten. Noen ganger er det faktisk nødvendig dersom man ikke skal kaste bort tiden på hurtigladning langs veien.

Så er det veldig enkelt å skru ned til 5A på Teslaen når jeg har god tid.

For de som ønsker noe tilsvarende så selger jeg transformatorer med innebygget laderegulator. Blått 32A trefas i ene enden og type 2 i andre enden. Selve trafoen kobles kun inn under lading slik at tomgangstap er eliminert. Prisen er 18.000 kroner.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Øyvind.h

Sitat fra: weld77 på fredag 20. mai 2016, klokken 20:13
Elektrikeren jeg bruker hadde hatt ganske mange jobber med å installere trafoer hjemme til Tesla eiere - han kommenterte tørt at det åpenbart skorter på regneferdighetene hos påfallende mange av de.

Trafo gidder jeg ikke. Dyrt, ekstra tap, tar plass og gir praktisk talt null merverdi for meg å gå fra 7,3 til 11kW.

Det blir litt som Jens sitt adaptersett. Er nok en god del som kjøper fordi de vil ha absolutt alt på plass uten å egentlig være klar over reelt behov.

Samtidig er jeg opptatt av at bilen skal lade mens den er parkert. Jeg gidder ikke stoppe unødvendig på en supercharger eller annet ladepunkt. Det medfører at jeg gjerne ankommer hjemme med veldig lav SOC, og det er betryggende at den kan løftes raskt og alltid er full i løpet av natten. Med 230V 32A enfas har jeg mer enn nok effekt selv til de helt spesielle tilfellene. Batteriet er så stort at fleksibiliteten allerede ligger i kapasitet.

For biler med små batterier blir det en helt annen greie. Da er du mye mer avhengig av rask hjemmelading for å ta unna spesielle situasjoner. Med Leafen savnet jeg flere ganger rask lading hjemme. Med Teslaen er det ytterst sjeldent jeg faktisk har behov for 7,3kW.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Helgelars1

Hehe.. tenkte ikke så mye på å spare penger når jeg bestilte meg en model s til nesten en mill  8) Heller ikke når jeg kjøpte en feit trafo som veier 110 kg for å lade raskere. Men det sparer meg for tid og hater veldig mye å vente på ting og tang. Kall meg gjerne utålmodig, hehe

Er veldig glad i å kjøre bil og gidder ikke stå å vente på en SC stasjon for å spare 50 spenn når jeg kan lade raskt nok hjemme. Bor ca 40 min unna nærmeste SC så det er uaktuelt med mitt kjøremønster. Bor i Askim og jobber i Oslo og kan lett kjøre 15-16 mil om dagen på jobb og i tillegg litt kjøring på kveldene også. 

Tenker det blir tett med kø i fremtiden på SC``r rundt i landet med flere tusen model 3 som skal lades i tillegg i årene som kommer. Da er det godt å være forberedt på dette med min luksus ladestasjon ;) Just saying

Uansett så har vi alle forskjellige behov for lading og hva som passer best får en finne ut av selv.

Så om noen syntes jeg er en dust for å ha brukt masse penger på dette så går det heller i dårlig forståelse for a andre folk kan ha annerledes behov.

Tap er det uansett å kjøre rundt i fin bil og om en bare skulle tenkt fornuftig hadde det neppe blitt en Tesla
Ikke særlig fornuftig å kjøpe felger til 37 tusen heller.

Selv er jeg over gjennomsnittet interessert i bil og vil ha alt tilbehør som finnes helst med noko attåt i tillegg ;)






weld77

#13
Ikke noe galt i å installere rask lading hjemme - hver mann sin lyst og lommebok. Poenget er bare at om du hadde eid bilen en stund først ville du høyst sannsynlig konkludert med at det var unødvendig. Siden du selv trodde at det ville "betale seg tilbake raskt" så setter jeg visse spørsmålstegn ved logikk og resonnement. For det vil aldri betale seg tilbake målt i penger. Garantert.

Med helt vanlig 25A industrikontakt på 230V ville du ladet ca 15 mil kjørelengde fra midnatt til 7 om morgenen neste dag. Som sagt skal man ha et veldig sært kjøremønster om man har Tesla med stort batteri og ha et reelt behov for hurtiglading hjemme. Har man en liten elbil med lite batteri ser det noe annerledes ut siden sannsynligheten for å være nesten tom er mye større.

Uansett hjelper ikke hurigladingen din hjemme deg noe når du er på langtur og faktisk trenger SC. Når jeg skal kjøre langt lader jeg ganske høyt hjemme og så kjører jeg på SCene rundt i Norge. Så om det blir kø på de i fremtiden er du akkurat like langt som noen som kun har vanlig stikkontakt i garasjen.

Du får kose deg med trafoen din og ladingen, men som sagt tviler jeg sterkt på at du noensinne får behov for den. Det er lett å planlegge lading og man venner seg fort til det.

For øvrig bør du ikke lade fullt utover når du faktisk trenger det. Til daglig ligger jeg mellom 40 og 70% på batteriet stort sett og så lader jeg høyere når jeg trenger det - og det er ytterst sjelden. Selv fra en vanlig stikkontakt kan jeg lade ca 10 mil kjørelengde i løpet av natten.

Hva trafo i garasjen har med interesse for bil å gjøre har jeg også vanskelig for å se.

Helgelars1

Du har tydeligvis vanskelig med å lese også men å kverulere har du ingenting problemer med  8)

Skal kose meg med trafoen min og lade mye raskere og bedre enn deg tydeligvis. hahaha

Ha en fortsatt fin kveld i stua

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA