Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre (TMX)?

Startet av PokerFjes, fredag 29. juli 2016, klokken 13:49

« forrige - neste »

PokerFjes

Jeg har ventet på dette..... Når Toyota kaster seg på batterielektrisk drift blir det spennende å se hva hydrogenforkjemperne skal støtte seg til.

http://www.tu.no/artikler/tre-bilgiganter-har-sa-langt-sverget-til-hydrogen-na-snuser-de-pa-eldrift/347302
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Amoss

Sitat fra: PokerFjes på torsdag 19. mai 2016, klokken 15:24
Jeg har ventet på dette..... Når Toyota kaster seg på batterielektrisk drift blir det spennende å se hva hydrogenforkjemperne skal støtte seg til.

http://www.tu.no/artikler/tre-bilgiganter-har-sa-langt-sverget-til-hydrogen-na-snuser-de-pa-eldrift/347302

Flott :)  Nå siver vist dagslyset inn også der, så er vel ikke lenge til vi kan erklære at den samlede bilindustrien har våknet!
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Robert Sund

Tja. De sier at fremtiden er hydrogen; bare at hvis de faktisk skal levere noe blir det elektrisk. 8)

Amoss

Sitat fra: Robert Sund på torsdag 19. mai 2016, klokken 17:28
De sier at fremtiden er hydrogen;

Fremtiden er hydrogen, og har alltid vært det og vil alltid forbli det ;)

Men greit nok for meg om de ser på batteridrift som en "mellomløsning" så lenge de velger å levere denne. Så kan de få lov til å sløse så mye de vil med milliardene på utvikling av "fremtidsløsningen", bare de ikke får det offentlige til å sponse fyll-stasjonene sine :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Blouberg

Sitat fra: Amoss på torsdag 19. mai 2016, klokken 20:22
bare de ikke får det offentlige til å sponse fyll-stasjonene sine :p

så det er greit at myndighetene sponser en nullutslippsteknologi men ikke en annen?

krl

Hydrogen gir vel i beste fall rundt 3X så mye utslipp som en batterielektrisk bil (så lenge det ikke er overskudd av "grønn" strøm i markedet). Så myndighetene bør ikke en gang tenke på å støtte hydrogen. Teknologien er avleggs lenge før den er ute av forskningslab-ene.

Men noen tjener penger på at folk lar seg lure til å tro at hydrogen er fremtiden. Så dermed tar det nok en stund til før boblen sprekker helt. Godt at Toyota og flere av de andre store begynner å pense seg inn på rett spor!

Amoss

Sitat fra: Blouberg på søndag 22. mai 2016, klokken 21:51
så det er greit at myndighetene sponser en nullutslippsteknologi men ikke en annen?

Ja.

Greit nok at hydrogen i teorien kan være nullutslipp her til lands, men i de fleste markeder vil "hydrogenbilen" kjøre på renvaskete fossiler i overskuelig fremtid. Da er det bedre å konsentrere de midlene man er villige til å bruke på å fremme nullutslipps persontransport, på teknologi som faktisk er null-utslipp her til lands, og vil komme til å bli det i de aller fleste markeder i løpet av en overskuelig tid. I den grad man overhode får faktisk nullutslipp hydrogen, så sløser det med energien i forhold til batteriladning.

Derfor er det helt greit å ikke støtte "nullutslipps hydrogendrift" og heller støtte batteribiler som kan lade på vannkraft - eller vind-/sol-kraft.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

MagnusT

Nei,

Både hydrogenbiler og batteribiler vil i de fleste markeder "kjøre på renvaskede fossiler" i overskuelig framtid. Så det er ikke noe godt argument. Begge disse teknologiene gjør det imidlertid mulig å ta steget mot en transportsektor med null utslipp og derfor må man ta i bruk begge to.
En satsing på både batterier og hydrogen vil gjøre at man har en mye høyere robusthet og fleksibilitet med hensyn på både hvilke energikilder man benytter og når (og hvor) denne energien blir produsert/høstet. Denne robustheten og fleksibiliteten veier mye tyngre enn ulempen med noe høyere energiforbruk i hydrogen-verdikjeden.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: MagnusT på mandag 23. mai 2016, klokken 08:31Både hydrogenbiler og batteribiler vil i de fleste markeder "kjøre på renvaskede fossiler" i overskuelig framtid. Så det er ikke noe godt argument. Begge disse teknologiene gjør det imidlertid mulig å ta steget mot en transportsektor med null utslipp og derfor må man ta i bruk begge to.
En forskjell er at hydrogenbilene trenger ca 3 ganger så mye "renvaskede fossiler". Altså der en elbil slipper ut 100 gram CO2/km med en gitt strømmiks, så vil en hydrogenbil slippe ut 300 gram CO2/km.

I steder som Kina er elbilene nærmere 200 gram CO2/km, og hydrogenbilene er da nærmere 600 gram CO2/km.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

PokerFjes

Sitat fra: MagnusT på mandag 23. mai 2016, klokken 08:31
Nei,

Både hydrogenbiler og batteribiler vil i de fleste markeder "kjøre på renvaskede fossiler" i overskuelig framtid. Så det er ikke noe godt argument. Begge disse teknologiene gjør det imidlertid mulig å ta steget mot en transportsektor med null utslipp og derfor må man ta i bruk begge to.
En satsing på både batterier og hydrogen vil gjøre at man har en mye høyere robusthet og fleksibilitet med hensyn på både hvilke energikilder man benytter og når (og hvor) denne energien blir produsert/høstet. Denne robustheten og fleksibiliteten veier mye tyngre enn ulempen med noe høyere energiforbruk i hydrogen-verdikjeden.
Jeg vil ikke at mine skattepenger skal havne i Spetalens lommer via subsidier til en teknologi som er svindyr. Jeg avskriver ikke Hydrogen, men til bil er den for umoden. 28 millioner for en hydrogenfyllestasjon, sammen med et energiforbruk som er ca 3-4x elbilens - det er uaktuelt.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Amoss

Sitat fra: MagnusT på mandag 23. mai 2016, klokken 08:31
Både hydrogenbiler og batteribiler vil i de fleste markeder "kjøre på renvaskede fossiler" i overskuelig framtid.

Den tiden når det aller meste av elektrisiteten - i det minste i den vestlige verden - blir produsert fornybart vil jeg nesten si at er innen "overskuelig fremtid". Hydrogen som ett buffer/energilager for å kompensere for at produksjonen ikke nødvendigvis skjer i takt med forbruket anser jeg sannsynlig/fornuftig (i alle fall frem til en annen form for energilager blir billigere/mer effektivt/fornuftigere).

Den tiden når det blir generelt billigere å produsere hydrogen i tilstrekkelige kvanta for å dekke behovet for transport fra elektrolyse av vann vs. "vaske fossiler" er derimot ikke innen hva jeg kaller "overskuelig fremtid".

... og så lenge begge går på "renvaskede fossiler" så blir forskjellen i effektiviteten som Espen påpeker desto viktigere.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Beckern

Sitat fra: Blouberg på søndag 22. mai 2016, klokken 21:51
Sitat fra: Amoss på torsdag 19. mai 2016, klokken 20:22
bare de ikke får det offentlige til å sponse fyll-stasjonene sine :p

så det er greit at myndighetene sponser en nullutslippsteknologi men ikke en annen?

Joda, de får sponse den ene stasjonen da har Hydrogen brukt like mye som EL bruker de neste 5 årene elns.
Det er når de skal sponse et nasjonalt nett av noen få stasjoner som koster så enormt at det blir feil.
De kan jo få midler på samme måte som elbilene.
Og det bør jo stå i forholdt til antallet biler.

Dessuten er Hydrogen enda mindre nullutslipp enn hva elbilen er.


1000kwh

Sitat fra: Beckern på mandag 23. mai 2016, klokken 13:49
Sitat fra: Blouberg på søndag 22. mai 2016, klokken 21:51
Sitat fra: Amoss på torsdag 19. mai 2016, klokken 20:22
bare de ikke får det offentlige til å sponse fyll-stasjonene sine :p

så det er greit at myndighetene sponser en nullutslippsteknologi men ikke en annen?

Joda, de får sponse den ene stasjonen da har Hydrogen brukt like mye som EL bruker de neste 5 årene elns.
Det er når de skal sponse et nasjonalt nett av noen få stasjoner som koster så enormt at det blir feil.
De kan jo få midler på samme måte som elbilene.
Og det bør jo stå i forholdt til antallet biler.

Dessuten er Hydrogen enda mindre nullutslipp enn hva elbilen er.
;D

kodalse

Sitat fra: Beckern på mandag 23. mai 2016, klokken 13:49
Joda, de får sponse den ene stasjonen da har Hydrogen brukt like mye som EL bruker de neste 5 årene elns.
Det er når de skal sponse et nasjonalt nett av noen få stasjoner som koster så enormt at det blir feil.
De kan jo få midler på samme måte som elbilene.
Og det bør jo stå i forholdt til antallet biler.

Dessuten er Hydrogen enda mindre nullutslipp enn hva elbilen er.
Du glemmer ASKO sitt sponsede prosjekt for utprøving av hydrogendrift på biler og trucker.
"Enova bidrar med 19,6 millioner kroner i statlig støtte til investeringer i kjøretøy og hydrogenproduksjonsanlegget."
http://www.tu.no/artikler/strom-fra-lagertaket-lager-hydrogen-til-lastebilene/346707
Det skulle vel tilsi all støtte til hundrevis av hurtigladere fordelt på to hydrogenprosjekt, hvor kun en er tilgjengelig for almennheten.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

ladov

Hvorfor henger folk seg opp i effektiviteten til hydrogen? Den er uansett ikke mer enn det tredje største problemet til hydrogenbilen. De to største heter 'plass' og 'sikkerhet' og knytter seg til valget av trykktanker som energilagre. Tankene er store og sørger for at en hydrogenbil aldri vil kunne bli like praktisk som en fossil- eller batteribil. Hvis du skal ha en 7-seter du skal dra tung henger med blir den fort en meter eller to lenger på grunn av tankene. Kanskje alle skal kjøre rundt med en tankhenger for bruk på langtur?

Sikkerheten kommer til å bli et mareritt når antallet biler øker, 1,2mrd biler på veien i dag, hva er oddsen for at alle de kommer til å ha trykktanker i skjønneste orden?

Effektiviteten er ikke noe å bekymre seg om, den kan tross alt forbedres. Tankene derimot, er et blindspor, og disse fyllestasjonene som koster så uhorvelig mye er intimt knyttet sammen med nettopp trykktanker..

Forby straks disse trillende bombene men tilby gjerne støtte til andre brenselcellebiler(inkludert hydrogen) som har funnet en mer fornuftig måte å lagre drivstoffet på.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA