Nå er elbilfordelene på vikende front i Trondheim

Startet av tomrh, torsdag 19. mai 2016, klokken 11:14

« forrige - neste »

tomrh

Leste papirutgaven av Adresseavisen i går og i dag (finnes også som pluss-artikler på nett). F.o.m. 1. januar 2017 blir det P-avgift for elbiler i Trondheim. Dessuten får elbilene skylda for at trafikken øker. Miljøpakken har som forutsetning at biltrafikken skal ned (det skilles ikke mellom miljøbiler og vanlige biler), så kommunen må få ned biltrafikken totalt sett. Da blir det lettest å ramme elbilene dessverre. Kommunen ønsker også å innføre bompenger for elbiler, men hindres foreløbig av klimaforliket. Dette behandles neste sommer. Personlig tipper jeg at bompenger for elbil innføres lokalt f.o.m. 1. januar 2018.

Elbilforeningen og Christina Bu kontrer i dagens papirutgave og sier (gjenfortalt med mine egne ord) at det er rart at man ønsker folk over på miljøvennlige biler men samtidig ikke kan tolerere at disse øker i antall.

Artikler (plussabonnement):
http://www.adressa.no/pluss/nyheter/2016/05/19/Det-blir-dyrere-%C3%A5-parkere-12755333.ece
http://www.adressa.no/pluss/nyheter/2016/05/18/%C3%98kt-biltrafikk-m%C3%A5-ikke-ramme-elbilene-12754059.ece
http://www.adressa.no/pluss/nyheter/2016/05/18/Biltrafikken-%C3%B8ker-i-Trondheim-12741066.ece
http://www.adressa.no/pluss/nyheter/2016/05/19/Forskere-anbefaler-kraftig-takst%C3%B8kning-i-bomringen-12755699.ece
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

HoeggenEL

For min del blir Trondheim sentrum nå bare en enda mindre attraktiv plass for rekreasjon og shopping.

Politikerne bør ta sin del av skylden for at kundemassen svikter sentrumsbutikkene. Elbilistene har ikke skyld i dette.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

Falsum

Jeg har en viss forståelse for dilemmaet dersom det er slik at den totale trafikken inn til byen øker, og elbiler er årsaken til dette. Dette vil vel bety at elbiler tar over markedsandeler fra kollektiv/sykkel, noe som ikke er hensiktsmessig for byens mobilitetsutfordringer.

Samtidig er det en åpenbar målsetning å flytte flere over på utslippsfri transport.

Løsningen er nok en variant av differensierte priser i bomringen kombinert med køprising (altså tidsdifferensiering over døgnet, slik at både elbiler og vanlige biler må betale relativt sett mer når det er stort trøkk på innfartsårene). Men da er det vesentlig at det opprettholdes en betydelig forskjell i prisene mellom fossilbiler og elbiler.

Robert Sund

Jeg så også de påstandene, og de er merkelige. Jeg så ingen referanse til hvordan de var kommet frem til konklusjonen. Jeg slenger ut en "like god" påstand: Det er 2016 modellene som står for økningen; for noen år siden var det ingen slike, men nå kjører de i sentrum av Trondheim.

I tillegg til de som kjører gamlere biler kommer 2016 bilene på toppen!

Arha

Sitat fra: Robert Sund på torsdag 19. mai 2016, klokken 17:45
Jeg så også de påstandene, og de er merkelige. Jeg så ingen referanse til hvordan de var kommet frem til konklusjonen. Jeg slenger ut en "like god" påstand: Det er 2016 modellene som står for økningen; for noen år siden var det ingen slike, men nå kjører de i sentrum av Trondheim.

;D ;D ;D ;D ;D
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

THE

Sitat fra: Robert Sund på torsdag 19. mai 2016, klokken 17:45

Det er jo noe sant i det. Hvis vi ser på utviklingen i antall registrerte biler i Norge, så øker tallet år for år. Det er flere biler på veiene i dag enn for et år siden. I 2015 ble det registrert ca 25000 elbiler i Norge, og økningen i antall registrerte personbiler var på ca 50000 biler. Det vil si at det gikk 25000 flere biler med fossilmotor på veien ved utgangen av 2015 enn ved inngangen av 2015. Selv med det store salget vi faktisk hadde av elbiler i Norge i 2015 så er det ikke nok til å hindre at det kommer flere ICE biler på norske veier. Det må faktisk selges minst 50000 elbiler pr år for å redusere antall biler som slipper ut lokal forurensing. (http://www.ofvas.no/aktuelt-2/kjoretoybestanden-article558-396.html, http://www.ofvas.no/bilsalget-i-2015/category679.html)

Selvfølgelig hadde det vært gunstig om all trafikkvekst ble håndtert av kollektiv, gange og sykkel, men det er nok dessverre bare i vyene til politikere og Statens vegvesen det er slik, så mye av persontrafikken også i byene våre vil være basert på personbil i mange år framover, og da må det være bedre at trafikken består av biler uten lokale utslipp enn av diesel/bensinbiler. Fremdeles er det behov for sterke og gode insentiver for å få folk til å velge elbil, spesielt hvis målet er å gå over til en "grønnere" bilpark.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

tomrh

I dagens papirutgave av Adressa påpekes det at elbiler har i gjennomsnitt tre ganger så mange bompasseringer pr. bil.
(Jeg tror det er denne plussartikkelen: http://www.adressa.no/pluss/meninger/2016/05/20/Nye-tiltak-trengs-for-%C3%A5-bremse-biltrafikken-12759178.ece)
Synd at denne debatten foregår bak betalingsmurer.
Stjørdal

THE

Sitat fra: tomrh på fredag 20. mai 2016, klokken 10:58
I dagens papirutgave av Adressa påpekes det at elbiler har i gjennomsnitt tre ganger så mange bompasseringer pr. bil.

Jeg synes det er naturlig at elbiler har flest passeringer gjennom bomringen. Mange av de som har kjøpt elbil har gjort det blant annet pga av at de slipper bompenger. Hvis man kjører ofte gjennom bomringen blir det enda mer fordelaktig med elbil. Sannsynligvis ville mange av disse kjøreturene vært utført med diesel/bensinbil hvis det ikke hadde vært insentiver for elbil. Jeg vil påstå at det er bedre at folk som kjører mye i sentrum har byttet til elbil i stedet for å kjøre fossilbil, og kan egentlig bare se det positive i at elbiler passerer oftere gjennom bomringen enn andre biler. Det må jo bety at man har fått vekk mye utslipp fra eksos innenfor bomringen. Selvfølgelig er det nok en del elbileiere som kjører gjennom bomringene oftere enn de må siden det uansett er gratis, men de fleste bilturene ville nok blitt utført uansett.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

tomrh

Dessverre tenker ikke politikerne slik. Miljømidlene kommunen har fått tildelt, forutsetter nedgang i trafikk, og for dem gir det dermed tre ganger større gevinst å bli kvitt en elbil. Ja, til og med det at en elbilist blir fossilbilist igjen gir tilsvarende trafikkreduksjon som å kvitte seg med to fossilbiler. ::)

Det er selve forutsetningen i miljøpakken som nå gjør at politikerne tenker slik de gjør. For bystyret dreier seg seg om en risiko for å tape 1,73 milliarder i statlige bevilgninger fordi en forutsetning blir brutt: andelen reiser med privatbil skal reduseres fra 58% til 50% innen 2018. Selvfølgelig skulle avtaleteksten ha skilt mellom miljøkjøretøy og kjøretøy med utslipp. Men avtalen ble inngått i 2009, på et stadium der elbiler fremdeles var en parentes som ingen brydde seg om eller trodde skulle bli til noe.

Jfr. https://no.wikipedia.org/wiki/Milj%C3%B8pakke_Trondheim
Stjørdal

elektrolux

Det er jo bare å tilpasse seg.

Hvorfor betale for en Elbil, når en kan kjøre gratis med en Elmotorsykkel på 3 hjul ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Falsum

Sitat fra: THE på fredag 20. mai 2016, klokken 11:28
Sitat fra: tomrh på fredag 20. mai 2016, klokken 10:58

Jeg synes det er naturlig at elbiler har flest passeringer gjennom bomringen. Mange av de som har kjøpt elbil har gjort det blant annet pga av at de slipper bompenger. Hvis man kjører ofte gjennom bomringen blir det enda mer fordelaktig med elbil. Sannsynligvis ville mange av disse kjøreturene vært utført med diesel/bensinbil hvis det ikke hadde vært insentiver for elbil. Jeg vil påstå at det er bedre at folk som kjører mye i sentrum har byttet til elbil i stedet for å kjøre fossilbil, og kan egentlig bare se det positive i at elbiler passerer oftere gjennom bomringen enn andre biler. Det må jo bety at man har fått vekk mye utslipp fra eksos innenfor bomringen. Selvfølgelig er det nok en del elbileiere som kjører gjennom bomringene oftere enn de må siden det uansett er gratis, men de fleste bilturene ville nok blitt utført uansett.

Jo, isolert sett er jeg også glad for at andelen trafikk i byen utført av elbiler øker.
Men likevel gir dette grunnlag for å hevde at elbilister tar flere turer med elbil enn de ellers hadde gjort. Det betyr at den totale andelen av transportbehovet som dekkes av personbil øker, og kan også bety at elbiler "stjeler markedsandeler" av kollektiv/sykkel/gange. Og det er i så fall et svært negativ element i det hele. Såpass ærlige må vi være og se at dette er uheldig.

kodalse

Jeg tror nok tallenes tale lyver noe.
Ut fra eget kjøremønster, være seg elbil eller dieselbil har jeg to helt ulike veier jeg følger.
Med elbil (selvsagt preferert, men ikke alltid tilgjengelig) går turen raskeste vei, noe som ofte innebærer flere bommer på en tur.
Med dieseldyret velges konsekvent den veien som har færrest bommer, eller lavest prisede bommer. Strekningen blir lengre, men registreres i bomveiselskapet som færre antall passeringer.

Dieseldyret 15 passeringer totalt siste 30 dager
Elbilen 96 passeringer siste 30 dager

Det vil være merkelig om Trondheim kommune ønsker at jeg skal vri mønsteret over til dieseldyret.
Siden færrest antall, og rimeligste bom går med kjørevei gjennom sentrum på tur hjem - arbeid vil det også ha særdeles negativ effekt på utslipp i sentrum.
Korteste og raskeste vei går utenfor sentrum, men gjennom en bom med rushtidsavgifter.

Nå har jeg altså 6 ganger så mange passeringer av elbilen som av dieselbilen.
Begge disse bilene regnes, som for alle andre som både har en sjeldent brukt fossilbil og en ofte brukt elbil, inn i statistikken.
Slik sett bidrar jeg i statistikken på en ytterligere negative måte med at mitt fossilbruk er positivt med få antall passeringer, men min elbilbruk er negativ i form av svært mange passeringer.
Totalt sett kjører jeg litt mindre nå enn før jeg skaffet elbil.

Den faktiske situasjonen er altså åpenbart helt motsatt av hva statistikken viser.
Enda et godt eksempel på at statistikk er et særdeles velegnet redskap til å tåkelegge fakta og vri holdninger dit man ønsker.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

Sitat fra: Falsum på fredag 20. mai 2016, klokken 13:57
Jo, isolert sett er jeg også glad for at andelen trafikk i byen utført av elbiler øker.
Men likevel gir dette grunnlag for å hevde at elbilister tar flere turer med elbil enn de ellers hadde gjort. Det betyr at den totale andelen av transportbehovet som dekkes av personbil øker, og kan også bety at elbiler "stjeler markedsandeler" av kollektiv/sykkel/gange. Og det er i så fall et svært negativ element i det hele. Såpass ærlige må vi være og se at dette er uheldig.
Det er nok riktig dette, og har også blitt påpekt i Adresseavisen og forklares med økt bilpendling fra nabokommuner. Eksempelvis det å pendle fra Stjørdal med tog koster vel oppunder 1400 pr. mnd i periodebillett. Man skal ikke være spesielt god i matte for å finne ut at det blir mye billigere å ta elbilen med gratis bom og gratis parkering i byen.

Jeg skal være ærlig å innrømme at jeg bidrar til økt trafikk på denne måten, jeg tok toget før men har bare 200 kr/mnd i strømutgifter nå med elbil. På den andre siden kan jeg skilte med å være mer miljøvennlig enn Trønderbanen som tross alt går på diesel, og har gitt fra meg et ledig stolsete til en fossilbilist som valgte å ta toget istedet. For toget er til tider ubehagelig fullt i rushtida, kapasiteten er ikke nemlig ikke blitt økt - det er de samme doble dieselsettene som har gått siden 90-tallet. Nye spor har heller ikke blitt bygd. Fra Skatval der vi bor, ei mil nord for Stjørdal, er det heller ikke noe busstilbud, kun NSB.
Stjørdal

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på fredag 20. mai 2016, klokken 15:23
Sitat fra: Falsum på fredag 20. mai 2016, klokken 13:57
Det er nok riktig dette, og har også blitt påpekt i Adresseavisen og forklares med økt bilpendling fra nabokommuner. Eksempelvis det å pendle fra Stjørdal med tog koster vel oppunder 1400 pr. mnd i periodebillett. Man skal ikke være spesielt god i matte for å finne ut at det blir mye billigere å ta elbilen med gratis bom og gratis parkering i byen.

Det blir ca. 1400km kjøring pr. måned for å pendle Stjørdal-Trondheim. Aldri i verden om man kommer ned i 1,- pr. km i marginalkostnad med ny elbil. Strøm, dekk, service, dyrere forsikring og høyere verditap pga. 15.000km lengre kjørelengde pr. år osv. I tillegg kommer risikoen for ekstra utgifter i forbindelse med bøter, ulykker osv.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

stefse

Samfunnet har stelt seg slik at det ikke har råd til at folk kjører miljøvennlige biler.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA