Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner

Startet av Kanon, torsdag 28. juli 2016, klokken 11:27

« forrige - neste »

Kanon

Her en link om batteribytte. Har bare skumlest...
Skal koste ca 7000 euro +avgifter og arbeid i Tyskland. Ca 1 dags arbeide. Ingen 3 faseladning. Brukt batteri veksles inn, viss iorden. De er nysgjerrige på interessen..
Skal bli morsomt og få pris i Norge! Mener batteribytte skal være momsfritt?

http://www.goingelectric.de/forum/resources/file/28085





Espetor

Hva får man egentlig for det gamle batteriet da?
2015: BMW i3 Lodge
2006: BMW 320D (2002)

Kanon

 Vet ikke. Det koster ca 7000 E.  i innbytte for nytt batteri. Da leverer du det gamle inn til BMW for at de skal benytte det i sitt second life program.

LMOR

Det står vel at prisen ikke er satt enda, men at de antyder 7000. Prisen er avhengig av etterspørsel og hva de får for det gamle.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Pit

BMW er igang med et opplegg på dette. De holder på med registrering av interesserte (batteribytte) i3 eiere. Basert på interesse i ulike regioner/land vil de komme tilbake med pris, tidsestimat osv.

Om det vil slå ut i høyere/lavere pris med høy/lav interesse vet jeg ikke, men foreslår likevel alle i3 eiere som kan ha interesse av batteribytte å ta kontakt med BMW for å uforpliktende registrering.

Klykken

Sitat fra: Pit på torsdag 19. mai 2016, klokken 08:52
Om det vil slå ut i høyere/lavere pris med høy/lav interesse vet jeg ikke, men foreslår likevel alle i3 eiere som kan ha interesse av batteribytte å ta kontakt med BMW for å uforpliktende registrering.
Noen spesielle man skal ta kontakt med, eller holder det å stille spørsmålet til forhandler?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

ganton

Det går kanskje an på forumet å lage en markedsundersøkelse med matrise på hvor mange som er interessert i å bytte hvis prisen er si og så ... Er muligens ikke så mange som kunne tenke seg å betale +100.000 kr for +50% ? Hva er break even der man kommer bedre ut med å selge den gamle og kjøpe seg en ny?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Pit

Sitat fra: Klykken på torsdag 19. mai 2016, klokken 09:06
Sitat fra: Pit på torsdag 19. mai 2016, klokken 08:52
Om det vil slå ut i høyere/lavere pris med høy/lav interesse vet jeg ikke, men foreslår likevel alle i3 eiere som kan ha interesse av batteribytte å ta kontakt med BMW for å uforpliktende registrering.
Noen spesielle man skal ta kontakt med, eller holder det å stille spørsmålet til forhandler?
Jeg ble oppringt av i3 forhandler (Jæger Kokstad i Bergen) fordi jeg tidligere hadde spurt om pris/tilgjengelighet på dette.
Forhåpentligvis er de fleste forhandlerne informert/oppdatert på dette...

Klykken

Sendte forespørsel per epost og bytte er mulig. 70.000,- +mva og montering sier de på Bilhuset Visborg i Verdal. Nærmere 100k, altså. Det er mer lønt å selge og kjøpe nytt for den prisen, da verditapet er lavere enn prisen for nytt batteri (for min del i alle fall).

Sendte samme forespørsel hos Sulland i Trondheim, men de har ikke gitt lyd fra seg enda.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Er ikke batterier for elbil momsfritt? Så 70.000,- + 0% mva. pluss arbeid? ;)

LMOR

Det er sikkert basert på info fra BMW, der de sier 7000 Euro + arbeid + moms.
Når de prises bilen så er det en god kurs for oss, så det er ingen grunn til å tro at 7000 Euro blir 70000.- NOK.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

#11
Sitat fra: Klykken på torsdag 19. mai 2016, klokken 15:15
Sendte forespørsel per epost og bytte er mulig. 70.000,- +mva og montering sier de på Bilhuset Visborg i Verdal. Nærmere 100k, altså. Det er mer lønt å selge og kjøpe nytt for den prisen, da verditapet er lavere enn prisen for nytt batteri (for min del i alle fall).

Sendte samme forespørsel hos Sulland i Trondheim, men de har ikke gitt lyd fra seg enda.
Det forholdet ditt til Visborg i Verdal er tydeligvis en dyr affære, Klykken  ::) Når jeg snakka med Sulland så ble jeg fortalt at bruttoprisen er 65.000 NOK (7.000€), men innbytteprisene er ikke klare før til høsten - så det er derfor ingen som bør gjøre oppgraderingen før det er klart. Det er tydeligvis en del baller i lufta når det gjelder "second life applications", så derfor har "BMW i" gått sammen med "Viessmann" og dannet et nytt selskap som trolig skal ta hånd om returordning. Dette selskapet heter Digital Energy Solutions GmbH www.digitalenergysolutions.de/en og ble etablert på Januar i år. De vil skreddersy løsninger for mange typer av "energy storage" (fra 10 kWh til 1 MWh), i både private smarthus, UPS-løsninger og kraft-stabilisering for større operatører - så vi kan nok vente oss at de vil være "ute etter" våre brukte pakker for en god pris. Kanskje snakker vi 20-25.000 - og da vil oppgaderingen ende opp godt under 50.000 (ja elbilbatterier er momsfritt).

Selv er jeg ikke sikker om jeg skal oppgradere allerede nå - jeg klarer meg godt med den originale pakken til daglig bruk, og ferieturen i fjor sommer var så overveldende positiv at jeg heller ikke ser behovet for langkjøring. Det er nok godt mulig at jeg venter til 120Ah-pakken kommer om et par år :D

Klykken

Ja, mulig de blandet korta litt på Visborg. Uansett, jeg vil tro BMW er mest interessert i bilsalg fremfor batterihåndtering.

Er forøvrig litt i tenkeboksen jeg også om bytting. Har blitt tilbudt en Fully Charged med større batteri til 322k som frister litt, men poenget med elbilen går litt opp i spinninga hvis vi går for dette. Jeg vet at jeg vil være i samme bås om 2-3år også når neste modell kommer.. ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

JorgenM

Med den kommer du i alle fall frem til verkstedet uten å måtte lade  ;D

For oss er oppgradering uaktuelt uansett pris. Det er 5-seter EL fra BMW vi venter på ( faktisk så desperate at vi så på en MB B-electric, men fant etter hvert ut at den ikke støtter hurtiglading så det "utroskapet" fikk en brå slutt...)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Stikkkontakt

Sitat fra: Klykken på fredag 20. mai 2016, klokken 12:40
Jeg vet at jeg vil være i samme bås om 2-3år også når neste modell kommer.. ;D

Økningen fra 94 til 120 er mindre enn fra 60 til 94. Det er vel dermed grunn til å tro at oppgradering fra 2.0 til 3.0 blir billigere enn fra 1.0 til 2.0. På den annen side er forbedringen av bruksnytten mindre ved neste steg enn det det er ved denne anledningen. En annen fordel er den kraftige laderen som følger med på versjon 2.0.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA