Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil forby ladbare hybdirder på offentlige ladestasjoner

Startet av Kanon, torsdag 28. juli 2016, klokken 11:27

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 20. mai 2016, klokken 12:47
En annen fordel er den kraftige laderen som følger med på versjon 2.0.
Den ble avgjørende i mitt case. Da det blir lettere å topplade på tur til lavere pris.
I mange av mine brukstilfeller vil jeg spare penger med 94Ah batteriet, fordi jeg lader gratis hver natt på tur. Men det vil nok variere etter hvor en typisk kjører.
Det er ellers ingen problem å klare seg med 60Ah versjonen for de aller fleste. Merker også at det er bra å stoppe ofte, og gjør en det optimalt så blir det korte stopp.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Sitat fra: LMOR på fredag 20. mai 2016, klokken 13:54
Merker også at det er bra å stoppe ofte, og gjør en det optimalt så blir det korte stopp.
Det går an å stoppe med den nye også...man må jo ikke lade  ;D

Kanon

#17
Pris batteribytte i Tyskland ser ut til og bli 7000 euro.
En selger jeg snakket med i Oslo i helgen påstod 90000 i Norge, men jeg tror ikke han egentlig hadde peiling.
Batteripakke skal forøvrig være momsfritt i Norge. Save the world you know..

http://m.faz.net/aktuell/technik-motor/auto-verkehr/hohe-kosten-groessere-batterie-fuer-bmw-i3-kostet-7000-euro-14339098.html

turfsurf

Er vel bare å kjøre til Tyskland og bytte hvis de legger seg på en slik linje...


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Kanon

#19
Ja, så kan man jo kreve tysk moms tilbake ☺

john

I hodet mitt blir det rett under 60' er vel ikke så galt det?

TM

#21
Tviler på at blir mulig / lønnsomt å dra til Tyskland for å bytte batteri. i3 er jo priset i Norge etter en lavere euro kurs enn det vi har i dag. Dessuten er ikke batteribytte et generelt og ubegrenset tilbud. Mener at jeg har hørt / lest at det vil tilbys til et begrenset antall biler i et begrenset tidsrom. Det blir nok kvoter for de enkelte land, og da vil nok ikke norske biler kunne bytte på tysk kvote. De burde vel snart komme med en offisiell pris, men de gjør det nok ikke før den nye modellen har vært på veien en stund. Det er jo ingen tvil om at de først vil friste eksisterende i3 eiere til å kjøpe ny bil. Jeg presiserer at dette er basert på kvalifisert gjetting...jeg vet ikke  ;)

Beckern

"Mener at jeg har hørt / lest at det vil tilbys til et begrenset antall biler i et begrenset tidsrom. Det blir nok kvoter for de enkelte land, og da vil nok ikke norske biler kunne bytte på tysk kvote. De burde vel snart komme med en offisiell pris, men de gjør det nok ikke før den nye modellen har vært på veien en stund. "


Når det kommer til et stykke er det ekstremt få som egentlig i det hele tatt vurderer batteribytte med mindre det er til gibort pris.
Dernest er det alt for tidlig. Jeg kan tenke meg å vurdere et batteribytte om 4-5 år og da til en pris langt lavere enn €7000 (dersom jeg fortsatt har bilen)
Selvsagt er det andre som tenker annerledes men som sagt, det tror jeg er ekstremt få.
Det blir nok neppe nødvendig å fordele noe her.
Det eneste som kan skape krøll er at nye i3 blir veldig pop, men igjen så vil neste oppgradering komme om et par år. DA blir 94Ah batteriene billigere.

02jan

Jeg tar det som selvfølge at det går an å bytte ut batteri / oppgradere , når behovet melder seg - kanskje om 8-12 år ?

Slik jeg leste meg opp om bilen i 2013 før kjøp, var at batteri pakken var konstruert for å kunne byttes ut. Sant at den består av 8 moduler og hver modul kan erstattes hver for seg.

At man bytter ut et fult fungerende batteri for å få et nytt og kraftigere, høres ut som en kostbar oppgradering.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Beckern

Nettopp. Et fungerende batteri er for dyrt å bytte.
Om 5 år eller mer er kanskje 120Ah modulene nede på en spiselig pris.
Vil tro at en i3 med 300km reel rekkevidde er en ok bil selv om 6 års tid, både til eget bruk og på bruktmarkedet.

TM

#25
Sitat fra: 02jan på torsdag 14. juli 2016, klokken 23:15
Slik jeg leste meg opp om bilen i 2013 før kjøp, var at batteri pakken var konstruert for å kunne byttes ut. Sant at den består av 8 moduler og hver modul kan erstattes hver for seg.
At hver modul kan byttes hver for seg er riktig. Men det forutsetter nok at man bytter til identiske eller kompatible moduler. Dermed må produsenten faktisk garantere å kunne levere moduler i mange år framover (10 ? )som er kompatible med dagens 60 Ah moduler. Men det betyr jo ikke at leverandøren er forpliktet til å levere løsninger som oppgraderer bilens funksjonalitet/ kapasitet. De leverer jo heller ikke pakker for oppgradering av eks. 116i til 118i, selv om det teknisk sett er enkelt å gjøre dette. Hvis de har kommunisert til kundene at man i framtiden skal kunne oppgradere til batterier med bedre ytelse, så er jo saken en litt annen.  Men på samme måte som det finnes firmaer som kan chip-tune bilen, så vil det sikkert finnes noen som kan oppgradere dagens i3 med nytt batteri i framtiden. Men om det på noe tidspunkt vil være lønnsomt å gjøre det er usikkert. Batteriene skal vel i prinsippet være utviklet for å vare ut bilens (økonomiske) levetid. For å kompensere for batteri-"slitasje" er vel tanken at man bytter ut det antall moduler som er nødvendig for å opprettholde den rekkevidde opp til det den hadde som ny. Jeg forventer heller ikke at den nye 94 Ah kan oppgraderes til 120 Ah den dagen de eventuelt blir tilgjengelige.

Kanon

Jo, at bilen skal kunne oppgraderes har vært planen hele tiden. Det har de også kommunisert.
60/94/120 ah modulene skal være identiske i mål slik at det skal være mulig og oppgradere.
Om det blir økonomisk lønnsomt er en annen sak.

Og bytte i nyere 60 ah moduler går vel under reperasjon/vedlikehold.

Jeg tror ikke at kostnadene for produksjon av 94 ah, og etterhvert 120 ah modulene, er særlig dyrere enn 60ah. Slik sett er 120 ah halve prisen sammenlignet Kwt/pris, med 60 ah. Noe som selvfølgelig åpner for muligheten for en billig i3 med halvparten av modulene, men lik energimengde som den første i3.

Ferry

Hvor aktuelt er det egentlig å bytte ut enkeltmoduler? Batteriet består jo av 12x8 seriekoblede celler a 3,75 volt, totalt 360 volt. Hvis alle cellene er like mye degradert, så vil det ikke hjelpe å bytte bare en eller noen få. Samtlige må da byttes ut. Det er den cella med minst kapasitet som avgjør hvor mye batteriet kan lades opp eller ut.

Ingeniøren

Sitat fra: Ferry på fredag 15. juli 2016, klokken 11:09
Hvor aktuelt er det egentlig å bytte ut enkeltmoduler? Batteriet består jo av 12x8 seriekoblede celler a 3,75 volt, totalt 360 volt. Hvis alle cellene er like mye degradert, så vil det ikke hjelpe å bytte bare en eller noen få. Samtlige må da byttes ut. Det er den cella med minst kapasitet som avgjør hvor mye batteriet kan lades opp eller ut.

Hvis en celle ryker så er det vel bedre å bytte denne enn hele pakka....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ferry

Ja, hvis en eller flere celler ryker så er det jo kurant. Batteriet virker ikke hvis ei celle er defekt. Å ha ei celle som er bedre enn de andre går bra. Jeg tenker mer på når/hvis batteriet er kommet under 70% kapasitet. Da går det ikke å bytte ei celle eller to for å komme over 70%. I hvert fall ikke hvis alle cellene er like mye slitt. Det bør de i utgangspunktet være.

Jeg ser ikke på bytte fra 60 Ah til 94 Ah som særlig aktuelt egentlig, men er litt nysgjerrig på å kunne bruke det gamle batteriet som buffer i huset. Da kan det plutselig være verdt en del, hvis jeg selv har bruk for det gamle. Fristes av tanken om å lade bilen med solkraft. Ikke at jeg tror det er økonomisk gunstig, det blir vel i praksis en dyr hobby.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA