Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Svært nære kjøp av min første elbil (i3), trenger råd ang. lading + div

Startet av Chivas, torsdag 28. juli 2016, klokken 06:26

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: elbilist87 på mandag 30. januar 2017, klokken 08:20
Veldig interessant å lese denne tråden.

Vi har også problemer i vårt borettslag. Kort fortalt: vi har en "garasjerekke" hvor 4-5 garasjer deler på en 16 ampere kurs. Det er tillatt med tidsbegrenset motorvarmer, men ikke elbil. Begrunnelsen er i all hovedsak kapasitet samt dette med at "alle må ha muligheten". I praksis betyr det altså at det er bedre at ingen kan lade enn at noen kan lade.

Vi har strukket oss langt og til og med tilbudt oss å tidsinnstille ladingen i garasjen, for eksempel mellom 21 og 03 på natten da ingen andre bruker motorvarmer. En god midlertidig løsning slik jeg ser det. Men nei. "Alle må ha muligheten". Det kan legges til at vår styreleder har hatt dette vervet i nærmere 30 år og jeg vil si en del av problemet ligger her. Styret fremstår i tillegg mer som en vennegjeng enn et styre. Undertegnede er 1. vara, men har ikke fått en eneste telefon på et helt år. Mon tro hvorfor. Hans personlige mening er i tillegg at "dette med elbil er det største sugerøret ned i statskassa noensinne". Mye mulig, men hans personlige meninger om elbil er vel strengt tatt uvesentlig.

Nå viser det seg også at det i sikringsskapet er en 16 ampere kurs "i reserve" som ikke brukes - så mye for kapasitetsargumentet. Har spurt om vi kan få bruke denne til lading av elbil (og så klart sette opp måler og betale for forbruk). Ikke fått noe svar på en uke.

Det hele synes ganske håpløst.

Hvis det er snakk om 4 garasjer og 2 16A kurser kan du jo foreslå at de splittes i 4 stk. 8A kurser som alle kan disponere som de selv vil. 8A gir 20kWh inn på batteriet i løpet av 12 timer, tror det holder for ganske mange.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KipN

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 18. mai 2016, klokken 21:06
Det er grunner til at jeg flyttet fra slike sameier med mer for godt for lenge siden....

Vel brannmenn er vel ikke de som fant opp hjulet, men de er eksperter på å fylle hus med vann... Du får søke opp en pratefør elektriker som du kan ta med på neste møte og få snakket litt vett i skallen på de andre. Kanskje det beste argumentet dog er at tilrettelegging for elbil øker verdien på boligene  :)

Alltid herlig når noen skal argumentere mot fordommer med minst like sneversynte kommentarer. Faktum er at det udiskutabelt er store utfordringer ved å slukke en brann i elbil. I mange tilfeller nær sagt umulig. Det er ikke dermed sagt at ting ikke må tilpasses for lading av disse. Fremtiden er elektrisk, men det er viktig at tilpasningen foregår på en trygg måte. Det er i all hovedsak menneskers sikkerhet som må gå først. Når det er sagt virker ikke dette styret å være spesielt løsningsorientert.

elektrolux

KipN har et godt poeng.

Løsningen er egentlig at ingen biler bør kunne parkere nær en bolig der folk kan bli rammet av bilbrann.

Så kan en heller gi unntak for biler som statistisk sett brenner mindre, f.eks elbiler. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nr1rayner

Sitat fra: Griffel på lørdag 28. januar 2017, klokken 19:35
Sitat fra: Chivas på lørdag 28. januar 2017, klokken 01:40
Ingen kommentarer på den lademetoden? Og jeg som trode skittkastingen ville florere sporenstreks :D Godt bildet ikke har blitt fanget opp av "vi som ønsker....." ;)
Jeg trodde at det ville komme et innlegg "slik har jeg ladet i 10år uten problemer" fulgt av mange "+1".  ::)

Hjelper det at jeg har ladet (nesten) sånn i et halvår snart?  :angel:  :police:

Flyttet inn i et av norges største borettslag i mai -16 (911 boliger). Hadde Leafen fra før, og spurt selvsagt om lading.
"Nja, njo, tja, vi skal ha et møte på det igjen, kom tilbake om 2 uker".
Som sagt så gjort.
"Joda, det blir lading, 4 punkter og vil mest sannsynlig stå klart før sommerferien".
Sommerferien kom, og gikk, og snart har vi en ny sommerferie.

Jeg ble drittlei av å vente så måtte finne annen ladeløsning. Alternativet var å ha 2 fossile biler i husholdningen.
Heldigvis har vi stikk på veranda med 16A.
Vi bor i 3.etg, så et stykke ned med skjøteledning, jada, selvsagt skjøteledning som er beregnet for utebruk og 2,5mm.
Absolutt ikke en heldig løsning, men hva skal man gjøre?

De velger en trygg, men dyr løsning. 4 punkter (2 bokser) med 7kw type2, betalingsløsning osv koster visst 150.000 for herligheten...
Rett skal være rett, man skal betale for den strømmen man lader, men de kunne funnet en annen vesentlig billigere og raskere løsning. F.eks. ladebokser (typ offentlig ladestasjoner), helst med CEE spredt utover borettslaget med spesiell nøkkel og et månedsabonnement.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Griffel

Sitat fra: elektrolux på onsdag 01. februar 2017, klokken 09:27
KipN har et godt poeng.

Løsningen er egentlig at ingen biler bør kunne parkere nær en bolig der folk kan bli rammet av bilbrann.

Så kan en heller gi unntak for biler som statistisk sett brenner mindre, f.eks elbiler. ;)
Nå er det vel ikke bilen som er problemet, men elektriske anlegg av ulik alder og kvalitet. Det er forskjell på en privatgarasje hvor en stort sett har kontroll selv og en felles garasje med kanskje 300 biler og beboere med ulik oppfattning av hva som er greit.
Bildet fra en slik garasje:
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KipN

 Hva slags type bil som statistisk sett brenner oftest vil vi få klarere svar på om noen år når elbilparken blir eldre. Svært få nye fossilbiler som brenner også. Poenget er at en fossilbil er mye enklere å slukke enn en elbil hvor brannen har startet i eller spredd seg til batteriet. Om mulighetene for å nappe ut bilen av garasjeanlegget er tilstede er det utvilsomt gunstig.

Og ja, Petter Smart-løsninger i forhold til lading må selvfølgelig unngås. At borettslag etter beste evne tilrettelegger for lading er utvilsomt det mest forebyggende for brann.

I morgen tenkte jeg forøvrig å bestille meg en leaf (min første elbil) som skal lades i min egen garasje tilknyttet min egen enebolig med en velfungerende brannvarslingsanlegg  ;)

Øystein16

Andelseigarar i borettslag kan skriftleg be om at opplegg for lading av ladbare bilar vert tatt opp til behandling i generalforsamling. Då er det lurt å vita litt om haldninga til andre andelseigarar, og argumentera for saka skriftleg og gjerne med forslag til funksjonell løysing, teknisk og økonomisk - både for kort og lengre sikt.

Ein viss andel av andelseigarar kan og krevja ekstraordinær generalforsamling. "Formannen" skal diskutera sine haldningar med styret, ikkje med andelseigarane. Ein står alltid sterkare dersom ein fylgjer vanlege formkrav. Saker som styret får til behandling skal protokollerast - då må forslag/søknadar vera skriftlege.


Chivas

Så, vi har hatt generalforsamling og gjorde et forsøk på å få klarsignal for å sette igang arbeidet med å opprette tilrettelegging for lading i garasjeanlegg.

Dette møtte såpass motbør at vi skjønte fort at dette vedtaket kunne man glemme. Det positive er at det heller ble vedtatt at vi fortsetter arbeidet, får frem tilbud på hva de ulike løsninger skal koste, samt utrede flere forskjellige ladesteder/muligheter. Dermed er ikke ballen lagt helt død, men vi må tydeligvis gå babysteps for å få dette gjennom.

Ikke overraskende var skepsisen stor hos flere mtp brannfare og sikkerhet. Brannmannnen i styret, som tidligere har vært motstander, har nå myket opp litt og kan ved visse betingelser godta lading i garasjeanlegget. Hva disse betingelsene er, er litt uklart. Maks 10A lading er en av de, men det ble også nevnt sprinkleranlegg, brannvarsling og innkapsling av utsatte områder. For meg så høres dette ut som en meget kostbar løsning for en ladestyrke som er for lav og ikke veldig interessant å spytte så mye penger inn i. Minimum bør være 16A.

Brannmannen kunne også bekrefte overfor skeptikerne at det er umulig å slukke brann i en elbil - den må dras ut av anlegget og bli stående å brenne ut. Vi prøvde oss på dokumentasjon fra DSB at det ikke er noen større risiko for brann i en elbil en andre biler og han kunne fortelle at det er han og hans arb.giver (Oslo brannvesen) som gir anbefalinger til DSB og at de anbefaler å ikke lade i garasjeanlegg.

Vi får se hva som skjer. Nå fremover får vi snart elbil, en annen har bestilt og jeg vil tro at det er flere som står på trappene slik at behovet vil uansett bli såpass stort på et tidspunkt at det vil tvinge seg frem. I mellomtiden drar jeg skjøteledning fra boden til parkeringsplassen bare for å synliggjøre hva som vil komme av finurlige løsninger på lading når man ikke tilrettelegger for skikkelige stasjoner :D

Som en liten kuriositet så kan jeg nevne at en av de største skeptikerne til opplegget planlegger å flytte i år - og mente også at megleren for salget ikke så på lademuligheter for huset som en faktor for salget :D
...man kan jo håpe at de som flytter inn har elbil (dog usannsynlig siden det ikke er vedtatt opprettelse av lademuligheter).

Kommer med oppdatering senere i år ;)

cra

Sitat fra: Chivas på torsdag 04. mai 2017, klokken 10:04
Som en liten kuriositet så kan jeg nevne at en av de største skeptikerne til opplegget planlegger å flytte i år - og mente også at megleren for salget ikke så på lademuligheter for huset som en faktor for salget :D

Du får tipse her når annonsen kommer, så kan vi ringe og utgi oss for å være interesserte, spørre om hvordan lademulighetene er der, og når de sier at det ikke er noe slikt gi klar beskjed om at da er kjøp helt uaktuelt!  ;)

Sistnevnte del (uaktuelt å kjøpe uten lademulighet) vil være 110% sann for min del. At jeg vurderer å kjøpe boenhenten - not so much.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

m0nkey

Sitat fra: Chivas på torsdag 04. mai 2017, klokken 10:04
... Vi prøvde oss på dokumentasjon fra DSB at det ikke er noen større risiko for brann i en elbil en andre biler og han kunne fortelle at det er han og hans arb.giver (Oslo brannvesen) som gir anbefalinger til DSB og at de anbefaler å ikke lade i garasjeanlegg....
Rart at han og OBRE ikke gir beskjeden videre til bymiljøetaten som planlegger flere hundre ladeplasser i garasjeanlegg.
KIA Soul EV Classic (2015)

Orbit

Det er vel nettopp det de har gjort.....som har ført til massive forsinkelser for å etablere brannsikring på et helt annet nivå enn vanlige garasjer!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Robert Sund

Sitat fra: Chivas på torsdag 04. mai 2017, klokken 10:04
Brannmannen kunne også bekrefte overfor skeptikerne at det er umulig å slukke brann i en elbil - den må dras ut av anlegget og bli stående å brenne ut.
Er dette virkelig kunnskapsnivået hos brannfolk i Oslo :o

Skremmende. Hva annet er det de ikke vet?


SitatVi prøvde oss på dokumentasjon fra DSB at det ikke er noen større risiko for brann i en elbil en andre biler
Både i Norge og i resten av verden er elbiler betydelig underrepresentert i branner. Det er ofte vanskelig å vite hvorfor. Men fossilbiler benytter brennbar væske (og har mye av den) og har varme deler, samt at det er mye som kan gå galt. Risikoen ved fossilbiler virker likevel å være akseptert.


Sitatog han kunne fortelle at det er han og hans arb.giver (Oslo brannvesen) som gir anbefalinger til DSB og at de anbefaler å ikke lade i garasjeanlegg.
Da kunne DSB like godt basere seg på Facebook og massemedia!

Kanskje sier Oslo brannvesen sier i ett offesielt møte med DSB: elbiler brenner hele tiden altså; det er helt sant, jeg leste det på Facebook.

Hansi

At det er færre elbil-branner er bra, at de er vanskelig å slukke er et poeng som jeg håper kan løses på en god måte med lavere kostnader enn hva tilfellet er i dag (sprinkling?), for vi er avhengig av lademuligheter i garasjeanlegg fremover.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Ingeniøren

Trist det skal vær slik.

Lurer hvordan myndigheten mener vi skal få til skiftet fra fossil til elbil når brannvesenet skal styre dette. De slukker fortsatt slik de har slukket i 100 år og har vel tenkt å forsett slik i 100 år til - minst. Virker ikke denne metoden på elbil så får man heller forbi slike, virker å være slik de tenker - overrasker meg dog ikke. Hva med å gå tilbake til slede og hest, dette brenner vel ikke - i hvert fall ikke på vinteren   :police:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Robert Sund

Kupebranner i en fossil og i en elbil vil arte seg likt (så lenge kupeen er lik). Så ingen spesielle hensyn trengs å tas for elbiler i så henseende.

Batteribranner er mindre intense enn tilsvarende for fossil, så det trengs ingen spesielle hensyn her heller.

Mindre intensitet har mange fordeler, inklusiv at det er lettere å hindre at den sprer seg.

Men det trengs lengre slukketid, og mer vann, før en kan avslutte slukking. Dette er ikke noe stort problem, så lenge brannvesenet ikke er inkompetent.


Brannmenn som påstår at elbiler ikke kan slukkes er inkompetente!


Sitat fra: Ingeniøren på fredag 05. mai 2017, klokken 09:13
Trist det skal vær slik.
AOL

SitatVirker ikke denne metoden på elbil så får man heller forbi slike
Metoden virker egentlig helt fint, de må bare holde på litt lengre og ikke slutte med en gang det slutter å brenne, for da kan det gå en liten stund og så begynner det igjen. Men problemet er jo uansett inkompetanse.


SitatHva med å gå tilbake til slede og hest, dette brenner vel ikke - i hvert fall ikke på vinteren   :police:
I alle fall hesten. Sleden kan jo brenne. ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA