Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hyundai Ioniq (5-dørs hatchback) EV / PHEV / Hybrid lanseres januar 2016

Startet av tomrh, onsdag 27. juli 2016, klokken 11:19

« forrige - neste »

Øyvind.h

Regn med ca 3km per dag om du lar bilen gå i sparemodus og unnlater å vekke den.
10 km mister du bare om du har energisparing av og kontakter bilen med jevne mellomrom med appen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. mai 2016, klokken 18:01
Regn med ca 3km per dag om du lar bilen gå i sparemodus og unnlater å vekke den.
Må da være noen som har klart å hacke det til slik at den kan slås helt av?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

Kan vel muligens koble av 12V batteriet? Om det er helt kritisk å stoppe standby-forbruk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Burger

Sitat fra: tomrh på tirsdag 24. mai 2016, klokken 17:56
Høres skikkelig dårlig ut, hørt om det men var ikke klar over at det var så ille. Vår Leaf og i-MiEV kan stå i ukesvis med samme SOC.

Tesla har gjort det eneste riktige og har varme og kjøling på batteriet slik at man slipper å ødelegge batteriet når det er for varmt, kan hurtiglade oftere og fortere. Leafen min har kun varme og etter tre hurtigladinger etter hverandre så begynner batteriet å bli så varmt at det forringer holdbarheten. At det går med energi til å kjøle ned batteriet etter en lang tur høres fornuftig ut.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

e-curious

Hvordan finner man temperaturen på batteriet?  Begrenser ikke bilen selv ladehstigheten dersom batteriet blir for varmt?

tomrh

Sitat fra: Burger på tirsdag 24. mai 2016, klokken 18:55
Tesla har gjort det eneste riktige og har varme og kjøling på batteriet slik at man slipper å ødelegge batteriet når det er for varmt, kan hurtiglade oftere og fortere. Leafen min har...
Det der tar jeg nok med en stor klype salt. Tesla har mye mindre varmefølsomt batteri enn Leaf som er verst i klassen, og Tesla behøver hurtiglading mye sjeldnere, kun på langtur. Det går helt fint å la et lithium-batteri være uten overvåkning i norsk klima. Er vel mer bekymret for om det blir mye mas og styr med feilkoder etc dersom 12V batteriet kobles av. Men viktig å vite om muligheten dersom man må parkere bilen noen uker uten tilgang til kontakt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 24. mai 2016, klokken 23:46
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. mai 2016, klokken 18:01
Regn med ca 3km per dag om du lar bilen gå i sparemodus og unnlater å vekke den.
10 km mister du bare om du har energisparing av og kontakter bilen med jevne mellomrom med appen.
Det er nesten helt riktig.
Selv med bilen i sparemodus kan det gå en del strøm hvis man har luftfjæring og står på gyngende underlag.
(som f.eks. en ferge.)

Hmm, bør kunne fikses med jack mode ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Egil Fonn

En liten ulempe med Teslaen dette. Skulle vært mulighet med fullstendig dvalemodus når den skal forlates i noen uker. MB BElectric har Tesla batteri og drivlinje, den har jeg parkert en uke i ned mot-17C uten tap av batteri%.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Robert Sund

TeslaBjørn har sammenlignet ladehastighet på 60 kWh TMS i forhold til 85 kWh TMS. På grunn av større batteri med høyere spenning kan superladeren levere mer effekt ved samme strømstyrke, og når batteriet begrenser effekten kan ett større batteri ta mot mer effekt ved samme SOC. Ettervært som batteriet fylles tar det lengre tid å fylle på ekstra kilometer på det lille batteriet på grunn av at SOC må være høyere.

Til sammen går det ganske nøyaktig dobbelt så lang tid å legge til ett gitt antall kilometer (fra tomt batteri) på 60 i forhold til 85!


tomrh

Sitat fra: Robert Sund på onsdag 25. mai 2016, klokken 22:40
Til sammen går det ganske nøyaktig dobbelt så lang tid å legge til ett gitt antall kilometer (fra tomt batteri) på 60 i forhold til 85!
Takker for link! Ganske illustrativ den der ja. Men dobbelt så raskt er nå å overdrive da, f.eks. passerer S60 170 km rekkevidde samtidig som S85 passerer 260 km i videoen. Dvs 85 lader i overkant av 50% raskere enn 60.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Robert Sund

Begge deler er sant.

Trenger man å fylle (akkurat nok) for å komme til neste SC eller hjem går det dobbelt så lang tid å lade en 60'er. Ønsker man å lade akkurat nok + 20 km margin går det også dobbelt så lang tid å lade. (Eller halv tid med 85'ern)

men,

lader man en gitt tid og kan velge hvor langt man kjører (som når man viser frem bilen), får man kun 50% lengre rekkevidde med 85'ern på den tiden. (Eller kun 33% kortere rekkevidde med 60'ern)


Årsaken er at det går rasket å lade til å begynne med. Hastigheten er massivt høyere enn for andre elbiler uansett, og øker jo lengre man må kjøre. 90'ern er vistnok ikke så rask som 85'ern å lade.

tomrh

Men om både 60 og 85 har dobbeltlader, så lader vel 60 litt raskere i km/t på 22 kW-stolpe vil jeg tro? På alle lavere effekter egentlig pga. litt lavere forbruk. Hvor stor forskjell er det på 22 kW?

Sitat fra: Robert Sund på torsdag 26. mai 2016, klokken 00:43
90'ern er vistnok ikke så rask som 85'ern å lade.
Virker litt ulogisk egentlig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Et spørsmål til her. Har lest endel kommentarer fra folk som ikke eier Model S og som er redd for alle feilene, og noen sier at bilen vil bli vært svært dyr å eie etter at garantien har løpt ut pga stadige reparasjoner. Sikkert noen som ikke vet hva de snakker om, men tvilen er likevel der: Er det virkelig så mye feil på bilen som endel skal ha det til? Og hvor mye koster reparasjonene om det ikke lenger kan tas på garanti? Dere Tesla-eiere, ville dere i dag tatt sjansen på å kjøpe en brukt Tesla uten garanti?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

MyMuffin

Eneste alvorlige feilen jeg har hatt ila. mine 32k (1.5år) eiertid har vært den innebygde laderen som tok kvelden. Fikk bytte denne i en nyere "oppgradert" utgave.

Er generelt fornøyd med bilen, og hadde ikke vært redd for å kjøpe den uten garanti (dog, da må prisen stå i samsvar).

Alle model S har 8 års garanti på de viktigste delene (motor og batteri). Så det går nok noen år før store rep saker dukker opp utenom garanti.
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA