Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hyundai Ioniq (5-dørs hatchback) EV / PHEV / Hybrid lanseres januar 2016

Startet av tomrh, onsdag 27. juli 2016, klokken 11:19

« forrige - neste »

tomrh

Det hadde vært kjekt å kunne bytte ut vår gamle fossilbil med en langturbil og endelig bli helelektrisk. Nå begynner brukte 60 kWh modeller av Tesla å komme ned på prisnivåer som vi faktisk kunne tatt oss råd til. Alternativet er å vente på at brukte S85 kommer under en halv mill, eller vente på neste generasjons elbiler med TM3, Ampera-e og resten av hurven som nok vil følge etter.

Spørsmålet er om man seriøst skulle vurdere brukt S60 allerede nå? Denne ville være perfekt for 98% av vår bruk, den vil fint rekke t/r hytta og alle typer dagsturer og helgaturer vi måtte finne på rundt om i Trøndelag, Møre og Romsdal og Jämtland. Men egner den seg noe særlig til langkjøring? Selvfølgelig må vi ha en S60 med superlader, men om vi skulle kjørt f.eks. fra Trondheim til Larvik om vinteren på langhelg, f.eks. nedover på torsdag og retur på søndag, hvordan ville det gått? Hvor mange og lange pauser måtte vi hatt?

Hvordan oppfører RWD Tesla seg på hyttevei om vinteren?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AppleKnocker

Vedrørende langkjøring: Tesla Bjørn har en youtube video hvor essensen er at Model S60 bruker dobbelt så lang tid som S85 på å lade et gitt antall kilometer. Det er kanskje det største poenget å tenke gjennom før man satser på S60.

En annen ting er hvor mye mindre en S60 bør koste. Med 50' i differanse ville jeg glatt valgt S85. Med 100' i diff er det kanskje interessant.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

kodalse

Samme vurdering her i huset og enig med eppleknakkern om at diff mellom S60 og S85 er for liten enda.
Ser at det ligger en P85 (tidligere Taxi) ute til like under 500, men med 130K kilometer på hjula ligger ikke kjøpslysten klart i dagen.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

TJK

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 18. mai 2016, klokken 12:48
Vedrørende langkjøring: Tesla Bjørn har en youtube video hvor essensen er at Model S60 bruker dobbelt så lang tid som S85 på å lade et gitt antall kilometer. Det er kanskje det største poenget å tenke gjennom før man satser på S60.
Var det ikke sånn at dette kun var pga. en software oppdatering (nedgradering) som gjorde at ladehastigheten var lavere!? Mener å ha lest det ett sted...

MrBacardi

Sitat fra: tomrh på onsdag 18. mai 2016, klokken 10:17
Det hadde vært kjekt å kunne bytte ut vår gamle fossilbil med en langturbil og endelig bli helelektrisk. Nå begynner brukte 60 kWh modeller av Tesla å komme ned på prisnivåer som vi faktisk kunne tatt oss råd til. Alternativet er å vente på at brukte S85 kommer under en halv mill, eller vente på neste generasjons elbiler med TM3, Ampera-e og resten av hurven som nok vil følge etter.

Spørsmålet er om man seriøst skulle vurdere brukt S60 allerede nå? Denne ville være perfekt for 98% av vår bruk, den vil fint rekke t/r hytta og alle typer dagsturer og helgaturer vi måtte finne på rundt om i Trøndelag, Møre og Romsdal og Jämtland. Men egner den seg noe særlig til langkjøring? Selvfølgelig må vi ha en S60 med superlader, men om vi skulle kjørt f.eks. fra Trondheim til Larvik om vinteren på langhelg, f.eks. nedover på torsdag og retur på søndag, hvordan ville det gått? Hvor mange og lange pauser måtte vi hatt?

Bruk EV Trip Planner for sånt, se vedlagt skjermbilde. Den estimerer ca. 1t og 45 min ladetid på den turen. Jeg la inn -5C som snittemp i den kalkulasjonen.

En slik tur er som du ser ikke noe problem med en 60, du har superchargers tett hele veien nedover.

Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

tomrh

Tusen takk for gode svar! Bare 1t og 45min ladetid er jo strålende! Såpass blir det fort uansett i spise- og tissepauser underveis. Kanskje vi seriøst skal vurdere S60 da. Har lest at den er noe lettere også pga mindre batteri og får dermed litt lavere forbruk. Men også enig at det bør være en større rabatt enn 50' i forhold til S85, størst mulig batteri er best uansett. Er det noen S60 eiere som kan dele litt om hvordan livet er med den (hittil) minste Teslaen?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

MyMuffin

Sitat fra: tomrh på onsdag 18. mai 2016, klokken 21:56
Tusen takk for gode svar! Bare 1t og 45min ladetid er jo strålende! Såpass blir det fort uansett i spise- og tissepauser underveis. Kanskje vi seriøst skal vurdere S60 da. Har lest at den er noe lettere også pga mindre batteri og får dermed litt lavere forbruk. Men også enig at det bør være en større rabatt enn 50' i forhold til S85, størst mulig batteri er best uansett. Er det noen S60 eiere som kan dele litt om hvordan livet er med den (hittil) minste Teslaen?


Svært fornøyd S60 m/superlading eier her.
Har eid den i 1.5 år nå og akkurat passert 30000km.
Rekkevidden ligger på ca.30-32mil sommertid og rundt 25mil vinterstid.

Det kan godt hende at det tar 1 time og 45min fra 0-100% på superladern, men 0-80% går unna på ca. 40min.

Kjører ikke så mye langkjøring (1.5mil til jobb, 7mil hytta).
I hovedsak så er det harryturer som har gitt meg muligheten til å teste ut litt av rekkevidden.
Nedre eiker - strømstad T/R (ca.32 mil) lar seg ikke gjøre uten lading på veien.
dog kjører jeg sjeldent under fartsgrensen.
Med superlading på Solli (eventuelt gratis 11kw på gallerian strømstad) så kommer vi i mål uten noen bekymring.

har noen hissige oppoverbakker hjemme, og det har gått utrolig bra med piggfrie michelin dekk.
Utrolig bra grep til å ikke være firehjulsdrift.
Samtidig så har det store bagasjerommet foran (som er større på RWD biler) gjort seg utmerket bra på familieturer (småbarnsfamilie).

Lengste turen har vært til ullared, med superlader nettverket så ble denne turen helt bekymringsløs.
Det er på ingen måte nødvendig å lade bilen 100% når det er knappe 14mil mellom hver superlader.
Med 300+ hk så er bilen noe av det sprekeste jeg har vært borti, mellomaks fra 50 får de fleste passasjerer til å stønne :)

alt i alt, veldig fornøyd :)
alt i alt, veldig fornøyd.
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

tomrh

Når familiens neste langturbil skal kjøpes så blir det mer og mer klart at plass er viktigere enn rekkevidde, så lenge det er nok rekkevidde. Det du sier om frunk og RWD gjør at S60/S85 vil passe oss bedre enn 70D. Og neste generasjons kompaktbiler med større batteri men nærmest blottet for bagasjerom, diskvalifiseres jo i utgangspunktet. Og S60 vil fortsatt være større enn TM3. Langkjøring blir stort sett gjort i sommerferien når vi har god tid, så er ikke redd for slike ladetider du beskriver.

Mener forresten å ha lest et sted at det går an å hente ut flere kWh i S60 relativt til batteristørrelse, at man kan få ut nesten 60 kWh fra S60 men "bare" 75 kWh fra S85/P85, stemmer dette?

Hvordan degraderes batteriene generelt i Tesla? Jeg kan lite om Tesla, men burde vel være bedre levetid enn Leaf siden man kjører mye lengre for hver ladesyklus? Første generasjon Leaf mister 15% etter 4-5 år og 100'-120' km ser det ut til.

Sitat fra: MyMuffin på mandag 23. mai 2016, klokken 09:24
Rekkevidden ligger på ca.30-32mil sommertid og rundt 25mil vinterstid.
Med originale sommerdekk det sikkert?
(Noen som kjører med Landsail LS588UHP på sin S60 og kan fortelle om hvor mye ekstra rekkevidde det gir?)

Sitat fra: MyMuffin på mandag 23. mai 2016, klokken 09:24
har noen hissige oppoverbakker hjemme, og det har gått utrolig bra med piggfrie michelin dekk.
Utrolig bra grep til å ikke være firehjulsdrift.
Høres bra ut. :) Hva er vektfordelinga på S60, er den litt tyngre bak?

Ut i fra hva som skrives så ser det vel ut til at en pent brukt og "riktig" priset S60 blir vår neste bil. Fossilen ble nettopp EU-godkjent til 2018, men man vet aldri hvor lenge gamle biler holder...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

MyMuffin

Sitat fra: Sven-E på mandag 23. mai 2016, klokken 12:45
RWD er ikke noe problem.
Jeg har kun hatt problemer 1 gang, og det var om sommeren, på veldig gjørmete vei.
På vei opp til hytte på Geilo har jeg hatt problemer med Volvo V70 4x4 om vinteren.
P85 har jeg aldri hatt problemer med i samme bakken.
Og større bagasjeplass i RWD har så absolutt verd et pluss.

S60 er etter min mening for dårlig.
Jeg anbefaler å legge i noen kroner, (om det trengs) og heller gått for en med 85-batteri.
Min erfaring er at det alltid tok mye lengre tid å lade S60 enn P85.
Begeret rant over da jeg måtte stå og lade i over 6 timer i Stockholm for å komme meg til SuperLaderen ved Arboga.
Tenk også litt på batteri-degradering.  Desto eldre bilen blir, desto færre km tilgjengelig.

Men det viktigste tror jeg, er å få tak i en bil som det fortsatt er garanti-tid igjen på.
Har bilen noen feil eller mangler, så har du da mulighet for å få dette ordnet uten de store kostnadene.
Det er mange nok "luringer", også blant Tesla-eiere, til at det automatisk går an å stole på selgeren.
Jeg har bare blitt lurt 2 ganger, men det er 2 ganger for mye.
(Brukt "22kW ladestasjon" som bare ga 20kW, og dessuten var delvis defekt og måtte repareres for kr 1000,- Og "nesten ubrukte, helt strøkne hjul som kun hadde vær kjørt fra Drammen til selgers bopel", viste seg å ha skade i 1 felg, og mellom 5 og 6 mm mønster igjen.  De jeg har på nå, har gått ca. 22000, og har like mye mønster igjen.)

Om du må ut med 50 000,- mer for en S eller P85 fremfor en S60, så er det absolutt verd det etter min mening.
Ellers er det alltids prutningsmonn, og du kan jo sikkert få avslag ved å ikke ta med div. ladeadaptere og overganger som du ikke trenger.  Prisavslag for å ikke ta med vinterhjul, og så heller kjøpe noen når du faktisk trenger det. osv.

Kunne jeg gått tilbake i tid og betalt skarve 50000 mer for en 85 utgave, så hadde jeg utvilsomt gjort det.
Der og da så var budsjettet allerede på maks, og spørsmålet for min del var om jeg ville kjøpe en innstegsmodell av det teknologiske vidunderet, eller holde meg til en traust audi A4.
Jeg angrer ikke.

Forøvrig så ser jeg at billigste S60 ligger ute på finn.no nå til 440k med 50k på tellern, mens den billigste 85 ligger til 489k, da med en kilometerstand på godt over 120k.

Med det sagt, så har jeg ikke opplevd noen rekkevidde angst med 60 utgaven.
ang. Degradering så har jeg ingen merkbar degradering nå etter 30000km.
Mener å ha lest at det er ca 56-57kwh tilgjengelig for bruk, og at batteriet faktisk er litt over 60kwh.
Begge bilene har samme motor (rated 385hk), men batteriet begrenser noe effektuttak.
Det skal også i praksis være lett å bytte/oppgradere batteri - men tesla har foreløpig ikke gått offisielt ut med noen oppgraderingsmulighet.

Til trådstarter: ja, det er med original dekk (all year dekk som har ræva rullemotstand).

Uansett hva du havner på, 60 eller 85 så kommer du til å kose deg masse :)
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

tomrh

Sitat fra: MyMuffin på tirsdag 24. mai 2016, klokken 07:45
Forøvrig så ser jeg at billigste S60 ligger ute på finn.no nå til 440k med 50k på tellern, mens den billigste 85 ligger til 489k, da med en kilometerstand på godt over 120k.
Den 85'en kjørt over 120' er godt overpriset, frister ikke akkurat. Må et stykke over 500' for billigste brukbare 85. Billigste 60 ser litt fristende ut, forskjellen er jo faktisk 70'-80' opp til tilsvarende 85.

Jeg liker forøvrig ikke å bruke så mye penger på bil. Å kjøpe hus er greit, det stiger jo i verdi, mens bil er et roterende svart hull der penger strekkes ut i nær hendelseshorisonten og forsvinner i det store intet for aldri å vende mer tilbake.

Sitat fra: Sven-E på mandag 23. mai 2016, klokken 12:45
S60 er etter min mening for dårlig.
Det er vel egentlig som å si at en bensinbil er for dårlig fordi den bare har 30 liters bensintank? Må bare stoppe og fylle oftere. Men hvor fort går lading med S85 da?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

epsilone6

Sitat fra: Sven-E på mandag 23. mai 2016, klokken 12:45
På vei opp til hytte på Geilo har jeg hatt problemer med Volvo V70 4x4 om vinteren.
P85 har jeg aldri hatt problemer med i samme bakken.

Høres ut som du glemte å skifte til vinterdekk på Volvoen ::)

MyMuffin

Sitat fra: tomrh på tirsdag 24. mai 2016, klokken 09:51
Sitat fra: MyMuffin på tirsdag 24. mai 2016, klokken 07:45
Forøvrig så ser jeg at billigste S60 ligger ute på finn.no nå til 440k med 50k på tellern, mens den billigste 85 ligger til 489k, da med en kilometerstand på godt over 120k.
Den 85'en kjørt over 120' er godt overpriset, frister ikke akkurat. Må et stykke over 500' for billigste brukbare 85. Billigste 60 ser litt fristende ut, forskjellen er jo faktisk 70'-80' opp til tilsvarende 85.

Jeg liker forøvrig ikke å bruke så mye penger på bil. Å kjøpe hus er greit, det stiger jo i verdi, mens bil er et roterende svart hull der penger strekkes ut i nær hendelseshorisonten og forsvinner i det store intet for aldri å vende mer tilbake.

Sitat fra: Sven-E på mandag 23. mai 2016, klokken 12:45
S60 er etter min mening for dårlig.
Det er vel egentlig som å si at en bensinbil er for dårlig fordi den bare har 30 liters bensintank? Må bare stoppe og fylle oftere. Men hvor fort går lading med S85 da?

Ja, akkurat nå er gapet mellom en brukbar 60 utgave og en brukbar 85 utgave ganske stort.
Ett tips om du er veldig usikker kan jo være å prøve nabobil.no, rett og slett lei deg en 85 i ett par dager og en 60 i ett par dager :)

Når jeg kjøpte min S60, så tok jeg høyde for mitt daglige bruksmønster (på knappe 3-4mil). Av langturer så har alltid SC nettverket gjort jobben for min del.
Samtidig så blir det bare flere og flere steder som tilbyr lading (alt fra restauranter, kjøpesenter og hoteller).
Det er rett og slett ikke noe stress :)
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

tomrh

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 24. mai 2016, klokken 13:05
På 1 time fikk vi ladet fra resterende ca. 115 til ca. 215km og 10 av disse forsvant på fergen med P85.
Et lite noob-spørsmål bare...hvordan kan rekkevidde forsvinne på en ferge? Står man ikke parkert med "tenninga" avslått?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

hgs

Sitat fra: tomrh på tirsdag 24. mai 2016, klokken 14:53
Sitat fra: Sven-E på tirsdag 24. mai 2016, klokken 13:05
På 1 time fikk vi ladet fra resterende ca. 115 til ca. 215km og 10 av disse forsvant på fergen med P85.
Et lite noob-spørsmål bare...hvordan kan rekkevidde forsvinne på en ferge? Står man ikke parkert med "tenninga" avslått?

Vampire Drain. Bilen bruker litt strøm hele tida for å holde batteritemperaturen optimal mm. Man kan endre innstillinger for å redusere dette, men regn med å miste rundt en mil om dagen om du ikke er plugga i iallfall.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

tomrh

#14
Høres skikkelig dårlig ut, hørt om det men var ikke klar over at det var så ille. Vår Leaf og i-MiEV kan stå i ukesvis med samme SOC. Høres jo nesten ut som et Zebra-batteri...  ::) Hva gjør man på fjellet om man ikke har en tilgjengelig kontakt? La oss si at jeg skal vandre i fjellheimen ei uke, og så har jeg mistet 70 km! ...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA