Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Svært nære kjøp av min første elbil (i3), trenger råd ang. lading + div

Startet av psyfoon, tirsdag 26. juli 2016, klokken 22:58

« forrige - neste »

psyfoon

I dag kjørte jeg fra Ytterøy ved Levanger til Klæbu, en strekning på 91km. Bortsett fra 20km landevei har kjøringen foregått på E6 med fartsgrenser fra 70-90km/t. Jeg fulgte trafikken men prøvde samtidig å kjøre så økonomisk som mulig. Jeg brukte nøyaktig like lang tid som vi gjør med fossilbilen.

Bilen var fulladet og forvarmet ved start, utetemp på 6grader og varmeapp av hele veien. Når jeg parkerte hjemme hadde den tredje streken på batteriindikatoren nylig forsvunnet så det var 2 streker igjen og esitmert rekkevidde tilgode på 17km. En helt ok margin synes jeg. Da tyder det på at jeg kunne kjørt totalt 118km.

Hvor mye påvirker utetemp rekkevidden slik som i dag, f.eks hvis utetemp hadde vært 25 grader istedenfor 6grader? Merkbart eller ikke?
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

edyrli

Jeg kjører innimellom en rute på 90 km. Jeg har iOn, så 1,5kwh mindre batteri enn du har.
Jeg har kommet fram med alt fra skilpadde til 4 streker igjen.
6 grader vs 25 grader gir en vesentlig forskjell. Jeg kan fort tippe på du vil ha minst 4 igjen i 25 grader.
Vind har like mye å si. Når jeg kom fram med skilpadde hadde jeg hatt tung motvind på hele strekningen.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

65lars

#2
Interessant. 
Jeg skal snart ut på en 90-100 km "svensk handle tur" og tenker å kjøre ganske "optimalt" - og klare det uten å lade.  Siste "lang-tur" var vel på rundt 80 km, men da var det jo klampen i bånn et par ganger og forbikjøring i 110 sone på E-6, så for sikkerhets skyld hurtigladed jeg 10 minutter i Moss. 
(Dette var i april, har enda ikke fått noe regning fra Fortum....  ? ???  )

Og her er et spørsmål, til dere som kun har en bil, og det er en el-bil.

Har dere medlemskap i Falck eller NAF +  (Er der andre?)  Jeg kjører for det meste lokalt, men lurer på om det er kanskje er smart å kjøpe et slikt medlemskap....? )
Trilling, bestilt KIA

svingen

Sitat fra: 65lars på onsdag 18. mai 2016, klokken 15:45
Interessant. 
Jeg skal snart ut på en 90-100 km "svensk handle tur" og tenker å kjøre ganske "optimalt" - og klare det uten å lade.  Siste "lang-tur" var vel på rundt 80 km, men da var det jo klampen i bånn et par ganger og forbikjøring i 110 sone på E-6, så for sikkerhets skyld hurtigladed jeg 10 minutter i Moss. 
(Dette var i april, har enda ikke fått noe regning fra Fortum....  ? ???  )

Og her er et spørsmål, til dere som kun har en bil, og det er en el-bil.

Har dere medlemskap i Falck eller NAF +  (Er der andre?)  Jeg kjører for det meste lokalt, men lurer på om det er kanskje er smart å kjøpe et slikt medlemskap....? )

hvis du tar service på et mekonomen forhandler får du med det her http://www.mekonomen.no/kunde-hos-oss/vare-bilverksteder/mobilitetsgaranti :)

når det er sagt så er det bensinbilen jeg har hatt behov får slike ting,den er mye mere ustabil enn elbilen er jo alltid strøm en plass (20 meter skjøteleding og smil så får man alltid lit strøm)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

psyfoon

Sitat fra: 65lars på onsdag 18. mai 2016, klokken 15:45
Interessant. 
Jeg skal snart ut på en 90-100 km "svensk handle tur" og tenker å kjøre ganske "optimalt" - og klare det uten å lade.  Siste "lang-tur" var vel på rundt 80 km, men da var det jo klampen i bånn et par ganger og forbikjøring i 110 sone på E-6, så for sikkerhets skyld hurtigladed jeg 10 minutter i Moss. 
(Dette var i april, har enda ikke fått noe regning fra Fortum....  ? ???  )

Og her er et spørsmål, til dere som kun har en bil, og det er en el-bil.

Har dere medlemskap i Falck eller NAF +  (Er der andre?)  Jeg kjører for det meste lokalt, men lurer på om det er kanskje er smart å kjøpe et slikt medlemskap....? )

Jeg har 4 biler på skilt, hvorav kun 1 elbil men jeg har allikevel NAF-medlemsskap. Det følger sjåføren og gjelder derfor alle bilene og også om du låner en venns bil. Har hatt bruk for det 2 ganger og synes det er en god sikkerhet som er vel verdt pengene.

Joda, man har redning gjennom kaskoforsikringen på bilene også, med egenandel på 500kr, men det er ingen som kan skilte med den fantastiske servicen NAF yter.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Myrvang

Så vidt jeg husker var min lengst tur 92 km med 12 km igjen på gjettemeteret.

Det var i mildt vær uten bruk av varme. Var fra Røyken til Hauketo, for det meste motorvei men med rolig kjøring i 80.

Ellers ser jeg nå når som kommer inn i min første sommer som elbilist (kjøpte i-On i okt) at rekkevidde sommer vs vinter er som natt og dag.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

bruisepristine

Min lengste tur uten lading er Gardermoen-Holmestrand, rett over 12 mil (hvis jeg husker korrekt) og fortsatt litt juice igjen på batteriet ved ankomst, motorvei og sommer, 2013 i-MiEV.
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Golder

Jeg har kjørt 124 km i 5 grader på tørt føre da min 2013 modell var ett år.

Min lengste dagstur er også på vinteren.
Hurum - Kongsvinger - Hurum. ca 300 km.
* Hurtiglading til 87 % på Berger.
* 16A lading i Kongsvinger fra 09:00-14:30 --> 100%
* Hurtiglading til 80 % på Berger.

Turen tok ikke lenger tid en vanlig fosilbil (kollektivfelt)

Min 2013 modell har nå gått ca 95 000 km. Merker ingen vesentlig reduksjon av batterikapasitet. Har hurtigladet ca 1 gang i uken siden den var ny. Den lades til 100% hver natt.

Fanafjord

Kjørt Bergen - Karmøy flere ganger. Ca 150 km og to hurtigladinger hver vei.

psyfoon

I helga ble det en ny langtur, kjørte fra Klæbu 160moh til Frilsjøen 350moh over Korsvegen på landevei med temmelig kupert terreng, snittfart rundt 60km/h. 18grader og en del vind. 72km kjøring uten ac/varme, manglet 1 prikk under halv når jeg kom frem og 50km på GOM (Bratte oppoverbakker på slutten).  Ladet før jeg kjørte samme turen tilbake 2 dager senere.

Det er helt på grensen til at denne turen kunne gått t/r uten lading. Altså totalt 144km. Hvis det hadde vært litt varmere i luften og vindstille og med mer økonomisk kjøring så burde det vært mulig. Synes derfor ikke at oppgitt rekkevidde på 160km under optimale forhold er så langt unna sannheten.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

65lars

Tja,det er litt merkelig, dette her.  Andre har nevnt at Guess-O-Meteret - du vet - "rekkeviddeangst-meteret" ikke er pålitelig, og fant endelig dette ut. 

Hadde 112 km tilgjengelig da jeg dro, og første strekning var nøyaktig 33 km.  Kjørte så mye eco som mulig, selv om jeg var oppe i 100-110 på motorveien i 10-12 minutter.  Da jeg kom frem, sto GOM på 53 km!  Så 33 km faktisk distanse kostet 59 km på GOM'et?

Deretter kjørte jeg 5-6 km til for å se på noe, og da jeg satte kursen hjemover, sto GOM på 48 km - og den faktiske distansen hjem var ca. 40 km.  Vel, tenkte jeg, jeg må vel stoppe og lade på veien, der er et par steder.   Men nei, jeg bestemte meg for en "stress-test" - kjøre batteriet nesten tomt, siden GOM'et---  ca. 15 km hjemmefra, sto på 30 km.

Følte meg rimelig trygg, og satte på varmen, full guffe  (det var regn og ca. 16-17 grader ute) - og varmen virket jo både raskt og fint.  Men GOM gikk ned til 20.  Og der sto det.   Satte klampen i bånn et par ganger, det sto fremdeles på 20.
Parkerte hjemme, og det sto fremdeles på 20, med 3 streker igjen på batterimåleren.   Men som sagt, jeg er nybegynner, og har vel kanskje kjørt kun 4-500km hittil.
:D
Trilling, bestilt KIA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA