Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva bør man pass på ved kjøp av brukt Leaf?

Startet av elektrolux, tirsdag 26. juli 2016, klokken 16:29

« forrige - neste »

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

elektrolux

#2
Ja. Blir litt ekstra arbeid når 5 ledninger, og ikke bare 3 skal monteres. Og på toppen av det hele 6mm2 ledninger grunnet at hvert ladepunkt skal kunne levere 22 kW lading. Dermed går det fort 1/2 time pr. punkt.

Fordelen er at en kan gjøre koblingen i bakplaten på verkstedet under gode arbeidsforhold slik vi her demonstrerte, og at en slipper en hel del arbeid i forkant siden ladestasjonen har både Jordfeilvern type B og strøm måler innebygget.

Prinsippet kommer til sin fulle rett når flere titalls bokser skal monteres opp på en rekke. Her slipper en nemlig fordelingskap, og signalkabler, noe som også gjenspeiler seg når Installatørene priser x antall slike bokser mot konkurrentenes løsninger.

Det geniale med bakplaten er at monteringen av selve ladestasjonen er en vaktmester type jobb. ( Omtrent som å skifte en pære ) Dermed slipper en mer kostbart personell etter at bakplaten først er oppe. F.eks ved support.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Jeg må nok si jeg er skuffet over dette produktet som er så "hypet" opp. Her vil vann/kondens renne ned langs kabelen og sørge for denne kompliserte koblingsboksen vil korrodere etter kort tid.

Denne monteringsløsningen ser mye mer hjemmelaget enn det jeg hadde forestilt meg. Denne distribusjonsboksen over ladepunktet er jo en helt vanlig koblingsboks som man kunne tilkoble andre ladepunkt til.

Hva er smart og hva er revolusjonerende?

Her er monteringsvideoen fra Keba. Den og produktet er 3 år gammelt.



Zaptec skal har kred for å ha laget en boks som er lett å demontere for bytte/reklamasjon.
Det må man sikkert regne med med en slik ny produsent uten erfaring.



Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Det kom ikke godt nok fram at vi setter en krympeslange over inntakskabel og boks. I bunnen er det utsparing slik at kondens kan evakuere.

Vi kan dessverre ikke gjøre noe med at hus elektrikeren har benyttet en standard koblingsboks. Syntes heller ikke det er noe å klage på? :o

Hvordan vil et anlegg med 20 Keba bokser se ut?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nofuelno

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. mai 2016, klokken 19:48

Hvordan vil et anlegg med 20 Keba bokser se ut?

Det kan monteres 16 x KEBA bokser etter hverandre på samme kurs.
Ingen Ethernetkabling er nødvendig da de kan kommunisere over WiFi.

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

elektrolux

#6
16 stk på samme kurs er ikke verst, selv om det er en rar begrensning?

Får alle da tilgang til 22 kW lading?

Hva slags kurs bør en da legge opp?

Legger også merke til at Keba ikke ser ut til å ha innebygget Jordfeilvern type B

"Keep this in mind when installing:
For your safety and for proper installation, an FI Type A FI with EV DC detection or FI Type B is required for a domestic installation."


Stemmer dette blir det jo en del ekstra arbeid og utgifter til dette i sikringsskapet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elbil-66

#7
Reagerer på en del ting i denne videoen.
For det for første følger du ikke normen for faserekefølge.
Den er etter dagen norm L1- sort , L2 - brun, L3 - hvit.
Mulig Zapchanger ikke er så nøye på dette, men en på en del anlegg kan dette være fatalt.
En annen ting er at du bruker strekkavlasteren. Det skal IKKE brukes strekkavlaster på kabel som er beregnet for fast montasje. Hvis det er det jeg tror så er det  PFXP du bruker. Ved å bruke en slik strekkavlaster ødelegger du kabelen. Som over tid kan medføre jordsluttning eller kortsluttning og verste fall brann.
Denne strekkavlasteren er kun beregnet for bruk til bevegelig ledning for ev. CEE kontakt.

Jeg forstår ikke vitsen med at du lager slike type videoer. For den jobben som du utførte her, skal kun utføres av autorisert elektriker. Ikke av hverken vaktmester eller privatpersoner.

Rav4_EV

Tror nok Keba går utenpå denne Zaptecboksen, Robort.

Den har innebygget liketrømssensor slik at man kun trenger en enkel jordfeilbryter type A i skapet. Standard på nye P30 serie.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

#10
Det viste vel videoen, eller?

Lettere å montere, innebygget b-type sensor. Gjennomprøvd gjennom flere år. Bygget av produsent som har industriell erfaring. (Zaptec får slakt av Renault for deres manglende produksjonskunnskap)

Jeg er vanligvis positiv til nye produsenter men her har Zaptec stilt seg lagelig til hugg for kritikk. Mye av dette har faktisk kommet fra deg, Robort. Det skulle være enkelt å koble seg til en "busskabel". Videoen viser at dette er helt vanlig bruk av installasjonsmatriell. Intet revlusjonerende i det hele tatt.

Ellers regner jeg med at strekkavlasteren skal brukes når Zaptec skal brukes som "semiportabel" ???

Som du skrev til han som prøvde å selge en enkel Siemens ladeboks:

Foreslår at du holder deg til fakta, og unngår unødvendige adjektiver.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

nofuelno

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. mai 2016, klokken 20:24

Får alle da tilgang til 22 kW lading?

Hva slags kurs bør en da legge opp?


Det optimale for slike anlegg med lastbalansering er selvfølgelig 3-fas 400V / 32 A.
Settes det opp 10 KEBA vegguttak på en slik kurs, vil førstemann som lader få 22 kW.
Kommer det 10 biler og lader samtidig, vil alle få 2,2 kW ( 10A ) ladefart.
Det er også mulig å programmere "VIP"-tilgang for en av ladeplassene slik at denne alltid får 11 kW.
Mulighetene er mange !
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

elektrolux

#12
Slik jeg ser det har KEBA en fordel, og det er at den har lengre fartstid.

Kan ikke KEBE kobles mot en 43 kW kurs? Hvis ikke vil den jo måtte begynne å lastballansere allerede ide KIA Soul nr 2 forsøker å lade på ladeplass 4 mens KIA Soul nr 1 bruker plass 1.  Zapchargeren vil til sammenligning klare 6 slike biler fritt plassert før den må begynne å lastbalansere. 

Snakket med ingeniøren om strekkavlasteren og han skulle undersøke om den kunne skade PFXP kabelen. Umiddelbart fant han dette finurlig men skulle undersøke hvor mye kabelen blir presset i forhold til hva den tåler.

Forstår fremdeles ikke kritikken mot koblingsboksen??? Dette er et testanlegg, og Zaptec ser etter enda bedre løsninger, men som du sier er dette standard koblingsboks på godt og vondt.

Ellers er slike Youtube video'er en fin måte å lagre og formidle informasjon. Og ikke minst en fin måte å nå et større publikum som kan skape debatt slik at vi kan rette opp f.eks dette med strekkavlasteren dersom det viser seg at den ikke er kompatibel med PFXP kabelen, eller forbedre produktet dersom det skulle vise seg at det finnes bedre løsninger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Burger

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 17. mai 2016, klokken 17:30
Jeg må nok si jeg er skuffet over dette produktet som er så "hypet" opp. Her vil vann/kondens renne ned langs kabelen og sørge for denne kompliserte koblingsboksen vil korrodere etter kort tid.

Reagerte på dette jeg også og var på vei til å kommentere, men så så jeg at det var mulig å ta inn kabelen fra bunnen. Da måtte man skru av noe som ser ut som deksel, og jeg regner med at man kan skru den på toppen slik at det ikke blir vanngjennomtregning.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

bosonic

Sitat fra: Elbil-66 på tirsdag 17. mai 2016, klokken 21:08
Reagerer på en del ting i denne videoen.
For det for første følger du ikke normen for faserekefølge.
Den er etter dagen norm L1- sort , L2 - brun, L3 - hvit.
Mulig Zapchanger ikke er så nøye på dette, men en på en del anlegg kan dette være fatalt.
En annen ting er at du bruker strekkavlasteren. Det skal IKKE brukes strekkavlaster på kabel som er beregnet for fast montasje. Hvis det er det jeg tror så er det  PFXP du bruker. Ved å bruke en slik strekkavlaster ødelegger du kabelen. Som over tid kan medføre jordsluttning eller kortsluttning og verste fall brann.
Denne strekkavlasteren er kun beregnet for bruk til bevegelig ledning for ev. CEE kontakt.

Jeg forstår ikke vitsen med at du lager slike type videoer. For den jobben som du utførte her, skal kun utføres av autorisert elektriker. Ikke av hverken vaktmester eller privatpersoner.

Dette er å ta litt sterkt i. I dag ligger mange instruksjoner ute på youtube som er tiltenkt fagfolk. Dessuten, det er ingen garanti for at et stykke arbeid er riktig utført  selv om firmaet er autorisert.
For å ta en parallell til bilsertifikat; når en person har fått lappen så kan vedkommende "ikke kjøre bil", men "har lov til det". Jeg har alt for mange ganger sett resultatet av hva fagpersoner har prestert, og jeg snakker ikke bare om elektrikere. (Jeg tar ikke stilling til denne aktuelle videoen)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA