Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Drive unit failure

Startet av sfinxern, tirsdag 26. juli 2016, klokken 00:41

« forrige - neste »

sfinxern

Hei!

Skal kjøpe min første elbil og har svært lyst på nye i3 som kommer med bedre rekkevidde.

Hvor lang reell rekkevidde mener dere at det blir på vinterstid i ca 15minus (worst case) med det nye batteriet? Kan man regne med å oppnå halvparten, ca 15mil med litt komfort og varme?

Har meldt interesse mot BMW for å bestille ny.

På forhånd takk!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

model3citizen

Det kommer an på ganske mye, bl.a. hvilken hastighet du må kjøre.

På E6 i -15c klarer jeg ca. 10-11mil med moderat varme, og 90-ish snittfart. Dette med 22kWh batteri. 15mil burde med andre ord være mulig, men da bar du benyttet all batterikapasitet.

Lavere hastighet, lengre rekkevidde.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

JorgenM

Jeg klarer 9 mil på 25 minus. Ny modell burde klare 14-15 mil på 25 minus. Med bare 15 minus vil du ha null problem å klare 15 mil.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Beckern

Det er veldig mye som spiller inn. Varme, fart, forvarming, garasje. Nevnte jeg fart?

Det er helt sikkert mulig selv på en drålig dag. Worst case må du redusere fart og redusere oppvarming.
Faktisk vil jeg si at det er akkurat innafor med normal kjøring.
Jeg kjører 10 mil hver dag og bare untaksvis har jeg vært under 50% halvveis, men ladet der.
Da har det vært ektralange stillestående køer eller andre forhold som har redusert rekkevidden.


sfinxern

Hei og takk for svar :)!

Det virker som i3 med oppgradert batteri kommer til å være langt innenfor mitt bruksområdet. Har aldri prøvd en da, så kommer til å teste dagens versjon.

Tenker som sagt på en fully charged utgave, med kanskje world package? Den har vel adaptiv cruisecontrol?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

TM

#5
Sitat fra: sfinxern på tirsdag 17. mai 2016, klokken 19:39
Hei og takk for svar :)!

Det virker som i3 med oppgradert batteri kommer til å være langt innenfor mitt bruksområdet. Har aldri prøvd en da, så kommer til å teste dagens versjon.

Tenker som sagt på en fully charged utgave, med kanskje world package? Den har vel adaptiv cruisecontrol?
Fully charged inkluderer alle pakker, ink. world package. Alarm er ikke med i pakken. Den har adaptiv cruise og mye mer  :)

TM


LMOR

Den er vel ikke rimeligere i Norge? Du må ta prisen uten moms, og vi har heldigvis fått en gammel kurs. Men BMW har sikkert valutasikring.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Sitat fra: LMOR på torsdag 19. mai 2016, klokken 18:52
Den er vel ikke rimeligere i Norge? Du må ta prisen uten moms, og vi har heldigvis fått en gammel kurs. Men BMW har sikkert valutasikring.
Hvilken mattelærer hadde du ?  ;)

Grunnprisen med varmepumpe og varmesete er i Tyskland 31.209 euro eks. mva. Det tilsvarer 292.000 med dagens kurs. Riktignok får de støtte på 5000 euro, men den går jo ikke til eksport. Poenget mitt er at bilen er veldig lavt priset i Norge i forhold til Tyskland. Importøren kjøper bilen i NOK, og vi får nok fortsatt glede av gunstig kurs. Men det kan jo ikke vare i årevis. Fully charge pakken er jo nesten en "gavepakke"  ;)


LMOR

Det er ikke gitt at prisene i Norge skal avspeile riktig kurs, men en kurs som BMW selv bestemmer.
Hvis du sjekker de andre prisene i listen, ser du at den kursen er 8,18.
Bruker du den på bilen, så får du 255 289.-
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Når kursen er 8,18 og valutakursen er 9,35 så betyr det at bilen er 13 % billigere i Norge. Vanskeligere er det vel ikke :-)
Som regel er den reelle kursen på importerte produkter høyere en valutakursen, for å kompensere for høyere kostnadsnivå for salgsleddet i Norge ("såkalt markup faktor")
At denne er under 1 for elbiler for i et høykostland som Norge er i
langtfra noen selvfølge, men trolig et resultat at vi regnes som verdens viktigste elbil-marked. Å lykkes i Norge gir god PR.

Tar du prislisten for tilleggsutstyr til andre BMW modeller finner du som ofte en høyere kurs enn 9,35.

LMOR

Vi trenger ikke krangle om dette, men nettoprisen på i3 er regulert, det er den ikke på andre BMW modeller.
Lønnen i Tyskland og Norge er ikke valutajustert, så vi nyter ikke godt av at bilen er billigere i Norge. Det er det eventuelt en tysker som kan gjøre.

Vi kan heller lure på hvorfor prisen på 94Ah er relativt sett 8000.- høyere i Norge. I den tyske prislisten er det ca 8200.- forskjell mellom bilene, mens det det 15900.- forskjell i Norge. Det er litt merkelig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Tror jeg har funnet en mulig forklaring. De valutasikrer løpende. Derfor har alt utstyr som er likt 2014 versjonen samme kurs som den gang. Dette inkluderer bilen 60Ah versjonen som er på samme kurs.
Men 94Ah versjonen har en høyere kurs. Det samme har den nye hurtigladeren, fotgjengervarsel osv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Stikkkontakt

Sitat fra: LMOR på torsdag 19. mai 2016, klokken 21:54
Tror jeg har funnet en mulig forklaring. De valutasikrer løpende.

Ja,eller kjøper i norske kroner. Prisoppgangen for BMW (og VAG) har vært moderat selv om kronen har stupt.
Tyske biler blir heller ikke prisjustert i USA selv om kursen EUR/USD de siste 2 årene har svingt mellom 1,39 og 1,05.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA