Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Webasto , ladekontakt og mer :-)

Startet av saftsuse, torsdag 09. september 2010, klokken 00:34

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: moso på søndag 07. november 2010, klokken 23:18
Noen steder angis det at rekkevidde omtrent halveres ved hard bruk av varmeanlegget i bilen. Det i seg selv er nesten grunn god nok for å vurdere tilleggsvarmer. Oppvarmet bil om morgenen er enda en grunn. Tenker sjekke prisen for montering imorgen.


Kan ikke bilen drive det elektriske varmeanlegget når den er plugget i strømnettet, slik at bilen er varm om morgenen ? Isåfall en elendig løsning.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

El rayo

Sitat fra: moso på mandag 08. november 2010, klokken 08:05
Er varmeanlegget i i-miev på 2kW? Og er det nok?
2 kW kan være marginalt til norsk vinter. Det elektriske varmeapparet i Th!nk classic er 3 kW og i den nye er varmeapparatet 4 kW.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

moso

Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. november 2010, klokken 12:56
Jeg tror ikke du kan sammenligne 5kW fra en dieselvarmer som varmer vann, som så igjen varmer luft, med en elektrisk "vifteovn". Min gamle Jetta ble god og varm midt på vinteren ved hjelp av en kupevarmer på 1100W. Og når bilen er varmet opp på forhånd ved hjelp av strømnettet kreves ikke allverdens med effekt for å holde den varm.

Såvidt jeg kan se er varmeanlegget på disse bilene slik at batteriene benyttes for å varme vann, som så igjen varmer luft - som i en vanlig bil

Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. november 2010, klokken 12:57
Kan ikke bilen drive det elektriske varmeanlegget når den er plugget i strømnettet, slik at bilen er varm om morgenen ? Isåfall en elendig løsning.

Det er jeg ganske enig med deg i.
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

Ladefabrikken

#18
Man kan jo bare putte inn en motorvarmer som man monterer i slangen. Så kan man varme opp bilen før man kjører. Vet at det fantes før for biler som ikke hadde tilgang til motorvarmer i blokka. Her er en link til typen. http://www.offroad.no/forum/lofiversion/index.php/t38243.html
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

moso

I følge http://www.sae.org/events/aars/presentations/2010/W2.pdf så er varmekapasiteten 5kW. Interessante grafer også. Spent på erfaringene fra de som får biler rett på nyåret, både mht varmeeffekt og innvirkning på kjørelengde. Om dette ser ok ut så vil min plan være å få satt tenningen på fjernstyrt på et vis for å starte dagen behagelig. Det burde ikke være umulig.
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

Lars C. Krogenæs

Med Nissan Leaf kan du fjernstyre varmen via en iPhone app, slik at du starter varmen før du skal avgårde. Vet ikke om Miev søstrene har en slik mulighet. Det vet antakelig ikke importørene heller før de får bilene levert og testet...

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Go-carter

Har gammalkewet med, rundt regnet, 700w effektivt varmeapparat - DET er kaldt skal jeg si dere!  :D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Rav4_EV

SitatHar gammalkewet med, rundt regnet, 700w effektivt varmeapparat - DET er kaldt skal jeg si dere!  Cheesy

Bare helt til vifta en dag stopper. Da blir det veldig varmt  ;D Slik har mange Kewet'er brent opp!
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Saxo

Har sjekka hva Mitsubishi i Trondheim skal ha for Webasto + vinterdekk:
"Vinterdekk og vebasto vil være momsfritt.vebasto koster ca.22.000.-inkl mva Vinterhjul ca.kr.6,000.- Inkl mva"
Det må vel bety at dette vil koste 21000 totalt...
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

elektrolux

Har aldri forstått prisingen på Webasto her på berget.

Et kjapt søk på internet gav en Webasto pris på under 8000 NOK ferdig montert i Tyskland.

http://www.motor-talk.de/forum/webasto-angebot-standheizung-aktion-bis-ende-dezember-t2455564.html

Webasto har ingen særegne avgifter i Norge i forhold til Tyskland, kun 6% mer moms, som jo ikke er et tema likevel når den monteres på en ny Elbil. Dermed burde vi heller se 19% lavere pris.

Lurer på hva en Imiev koster i Tyskland?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Saxo på tirsdag 09. november 2010, klokken 19:52
Har sjekka hva Mitsubishi i Trondheim skal ha for Webasto + vinterdekk:
"Vinterdekk og vebasto vil være momsfritt.vebasto koster ca.22.000.-inkl mva Vinterhjul ca.kr.6,000.- Inkl mva"
Det må vel bety at dette vil koste 21000 totalt...

Vinterdekk med felg til 6000 inkl. mva hos Mitsubishi i Trondheim? mens Motoforum i Asker tar 12000 inkl. mva for de samme dekkene/felgene !
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Thomas Parsli

Sitat fra: elektrolux på onsdag 10. november 2010, klokken 05:37
Har aldri forstått prisingen på Webasto her på berget.

Et kjapt søk på internet gav en Webasto pris på under 8000 NOK ferdig montert i Tyskland.

Det er vel kombinasjonen høyere lønn (inkludert sosiale avgifter) og høyere kjøpekraft.
Mindre nasjonal og regional konkurranse virker heller ikke positivt for prisene.


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

eledille

Det er visst mulig å få sendt slike ting som f.eks. dekk poste restante til Svinesund, hvor man kan hente det uten å måtte reise til Tyskland. Eneste måte å få bukt med overprising er å vri seg rundt det så ofte som mulig.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA