Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av Tesla og E-golf med to stk Tesla wall connectors

Startet av bosonic, mandag 25. juli 2016, klokken 18:59

« forrige - neste »

bno

#30
Sitat fra: Amoss på onsdag 18. mai 2016, klokken 20:35
Sitat fra: bno på onsdag 18. mai 2016, klokken 18:41
Stikkord Kreisel

Så du mener at ett lite verksted i Østerike som driver med ombygning av biler til eldrift vil ta Tesla på senga med ett totalt nytt og overlegent batteri og derved gjøre hele GF-I bortkastet?  Eller var det noe annet du ville få frem her?

Nei, men på teknologien og at det skjer i Europa

I tillegg er jeg enig i ulike syn som er fremkommet her. Det synes som teknologien til Kneisel er gunstig ift vekt, kompakthet og effektivitet. ?

Sitat fra: Kanutten på onsdag 18. mai 2016, klokken 18:57
... men vi vet jo at det kommer andre biler i løpet av et par år (BMW i5, Audi "e-tron etellerannet", Porsche Mission E etc).

Jepp, og det har vi "visst" i mange år nå. ;)  Men ja, håper virkelig de faktisk kommer på banen snart...
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Beckern

Sitat fra: Amoss på onsdag 18. mai 2016, klokken 22:38
Sitat fra: Kanutten på onsdag 18. mai 2016, klokken 21:48
Neppe, men for min del viser dette at ny teknologi kan dukke opp fra uventet hold i løpet av kort tid.

Sant nok, og jeg ordla meg da også slik at jeg lot den muligheten stå åpen. Men anser det altså svært lite sannsynlig at utviklingen frem til massemarked-produksjonsstatus av ett revolusjonerende nytt batteri egnet for elbiler vil kunne dukke plutselig opp på denne måten.

Slikt skjer jo stadig vekk og har gjort det i mange tiår. Problemet er bare at BigAuto kjøper alt eller saboterer det. Bare spør en hvilken som helst konspirasjonsteoretiker og de vil fortelle deg om opptil flere evighetsmaskiner, ja og kald fusjon da. Det har vi jo alt i følge dem.


Porsgrunn

Det Kreisel Electric gjør er viktig og flott, men de produserer ikke batterier.

Kreisel produserer batteripakker av 18650 sylindriske celler som de mest sannsynlig kjøper av Panasonic.

http://www.tu.no/artikler/dette-batteriet-skal-danke-ut-teslas-batteri/347118

Det er heller ingenting revolusjonerende med en energitetthet på 244 Wh/kg selv om det er betydelig bedre enn de aller fleste elbiler i salg i dag.

De bruker mye av den samme oppskriften som Tesla. Samme typer celler fra samme produsent med veskekjøling i pakken. Det de antagelig er bedre på er at det hele ser ut til å pakkes i en mer kompakt enhet. Dette har ikke vært nødvendig for tesla å gjøre foreløpig, men kan fort bli nødvendig på Model 3.

Å sammenligne vekten på Kreisel modulene med Tesla sin komplette batteri pakke blir en merkelig øvelse. Hos tesla er den også en vesentlig del av bilen og står for stivheten og styrken i kupeens gulv og dermed også styrken ved kollisjon.

Robert Sund

Konspirasjonsteorier ... de følger ofte ett mønster.

1)
Oljebransjen og GM kjøper og saboterer bruk av Ni-MH batterier i rene elbiler. Gjerne med underlige påfølgende rettssaker, slik som når Toyota ble nektet batteri og Toyota måtte betale erstatning til oljebransjen! Deretter ble det inngått et forlik der innholdet er hemmelig, og Toyota har oppført seg rart siden.

2)
Noen få personer som kjenner fakta synes at det er ugreit

3)
Absurde mengder svada som ikke inneholder ett eneste dokumentert fakta blir pumpet inn i sosiale media og i massemedia, mens andre ganger er ett fakta presentert sammen med påstander som åpenbart er skrullete.


Noen ganger er det betalte løgnere, og noen ganger er det at folk er tilbøyelig til å gjenta kritikk mot de de forakter selv om de burde forstått at det er usant (bias)

Men mest tror jeg det er at folk gjenforteller en "god historie". Som hun som kjørte bil med kaffebegeret mellom lårene, brant seg, og saksøkte McDonalds.

Kavorka

Det er lite å protestere på i utsagn fra Llewellyn. I mine øyne har han et avbalansert og pragmatisk syn på elbiler:
- fossilt drivstoff er ikke best egnet for privatbilisme.
- en endring til elektrifisert bilpark vil gå tregt.
- for større maskineri gir det mening å gå på diesel.

Synes dette virker som et mer realistisk syn på fremtid, heller enn at det skal bli et kaos uten sidestykke. For store deler av verden, hvor strøm er 2-3 ganger så dyrt, og bensin ikke er så avgiftsbelagt som her, er det en lang vei å gå.

Når det gjelder disruptive-diskusjonen i denne tråden.. Elbil er ikke ny overraskende teknologi? Det er heller de små stegene som tas ift å få ned produksjonskost, økt prodvolum og økt energitetthet, som gjør at det er praktisk mulig med "normale" biler til en konkurransedyktig pris. At brenselceller plutselig skal få et gjennombrudd er det mange som fremdeles venter på. Jeg er ikke en av dem. Dette fordi teknologien er så utforsket, virkningsgraden så lav, og fordi jeg forventer problemer med utbygging av infrastruktur (ikke like enkelt å lade hjemme heller). Men det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden ;)

Sponser fullycharged gjennom patreon og oppfordrer andre som ønsker flere videoer om å gjøre det samme!

Amoss

Sitat fra: Beckern på onsdag 18. mai 2016, klokken 23:46
Slikt skjer jo stadig vekk og har gjort det i mange tiår. Problemet er bare at BigAuto kjøper alt eller saboterer det. Bare spør en hvilken som helst konspirasjonsteoretiker og de vil fortelle deg om opptil flere evighetsmaskiner, ja og kald fusjon da. Det har vi jo alt i følge dem.

Nå gikk jo debatten her ut på om "noen" plutselig kunne utkonkurrere Tesla med bedre batterier i elbilene sine. Dersom BigAuto og/eller BigOil skulle kjøpe opp slike teknologier for så å gjemme dem i skuffen så blir ikke det noe problem for Tesla, så fremt de ikke skulle sikre seg patenter på de batteriene Tesla bruker, for så å nekte dem å fortsette å bruke dem. Skulle det skje så er det ikke lengre noen konspirasjonsteorier :p

Forventer vel at del 2 av Model 3 presentasjonen vil vise at Tesla har inngått samarbeide med disse: http://www.lenr-cars.com/index.php ;)   De skriver jo:
SitatLENR Cars is collaborating with companies and partners manufacturing or developing electric vehicles or zero emission vehicles.

;)



Sitat fra: Kavorka på torsdag 19. mai 2016, klokken 01:03
Når det gjelder disruptive-diskusjonen i denne tråden.. Elbil er ikke ny overraskende teknologi?

Du har jo igrunnen rett i at elbiler som sådan ikke er noen disruptive teknologi. Elbiler hadde man alt for over 100 år siden. Men, de ble dessverre utkonkurrert av fossile drivstoff, da batteriteknologien den gang ikke var konkurransedyktig, og falt så omtrent i glemmeboken for en lang tid.

Det som idag er disruptive teknologi er altså ikke elbilene, men batteriene. De har nå blitt/er i ferd med å bli så gode at elbilene nå kan konkurrere mot fossilbilene på mange områder, samtidig med at samfunnet i stadig sterkere grad innser tabben der har vært å tillate bruk av fossile drivstoff med tanke på både folkehelsen og klima på den ene kloden vi har.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Burger

Sitat fra: Kavorka på torsdag 19. mai 2016, klokken 01:03
Når det gjelder disruptive-diskusjonen i denne tråden.. Elbil er ikke ny overraskende teknologi? Det er heller de små stegene som tas ift å få ned produksjonskost, økt prodvolum og økt energitetthet, som gjør at det er praktisk mulig med "normale" biler til en konkurransedyktig pris.

Det er her vi skiller litt på synet, fordi når prisen er riktig så tar etterspørselen av som fører til lavere pris som aksellerer etterspørsel som... osv. :-)

Berøringsfølsom skjerm, batteri, cpu og lagring var kjent teknologi, men markedet ble disruptet når iPhone kom siden disse komponentene hadde nådd en ytelse/størrelse/pris som gjorde det mulig å bruke de en telefon.

Siden batteriene er en så stor del av pris og vekt på en elbil i dag, så tror jeg at det vil være store prisfordeler med å ha sin egen batterifabrikk bare logestikkmessig. Transportkostnadene for f.eks lithium utvunnet i Chile, shippet til Kina for foredling, shippet til Sør Korea eller Japan for batteriproduksjon for så å shippes til Europa eller USA for bygging er fordyrende. Mener å ha hørt Elon si at den berømte Giga factoryen skal kutte kostnader på batteriene de bruker alene med 30-50% pga optimalisering av logestikk. Stemmer det så vil det være en ganske stor konkuransefordel som tar litt tid å hente inn for de bilprodusentene som ikke har det.

Mener også å huske å ha sett at bulktransport til sjøss har gått ned noen knop i snitt de siste årene fordi det er viktigere å spare drivstoff/penger enn å få varene fram på kort tid.

Jeg kunne godt tenkt meg å få vite nå hvordan verden ser ut om 5 og 10 år, fordi det er unektelig veldig spennende tid vi lever i. Drømmen er jo å konvertere garasjen til rent lager og selvkjørende biler som en tjeneste.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Kavorka

Sitat fra: Amoss på torsdag 19. mai 2016, klokken 11:18
Det som idag er disruptive teknologi er altså ikke elbilene, men batteriene. De har nå blitt/er i ferd med å bli så gode at elbilene nå kan konkurrere mot fossilbilene på mange områder, samtidig med at samfunnet i stadig sterkere grad innser tabben der har vært å tillate bruk av fossile drivstoff med tanke på både folkehelsen og klima på den ene kloden vi har.
Jeg er med på at det batteriegenskapene er såpass forbedret at de kan konkurrere med fossilt for mindre biler. Jeg forsøkte bare gjøre et poeng av at det ikke er en ny og helt uventet teknologi som muliggjorde elbilens gryende inntog :)

Amoss

Sitat fra: Kavorka på torsdag 19. mai 2016, klokken 17:58
Jeg er med på at det batteriegenskapene er såpass forbedret at de kan konkurrere med fossilt for mindre biler. Jeg forsøkte bare gjøre et poeng av at det ikke er en ny og helt uventet teknologi som muliggjorde elbilens gryende inntog :)

Greit nok, så kan de som gidder diskutere om litium-ion batterier av diverse utgaver er å regne som en "ny og helt uventet teknologi" ;)  Jeg vil da tro den var det når den kom, men det begynner altså å bli noen år siden nå.

Når så Tesla tok dem i bruk så i det minste "ny og uventet bruk av en relativt ny teknologi fra ett uventet hold". Så kan de som liker å spikke fliser si om det er nært nok til å kalles "disruptive teknologi" eller ei. Det som er relevant er at denne kombinasjonen fungerte og fungerer akkurat som den skulle vært det, uansett hva man kaller det, akkurat som da Apple introduserte iPhone.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

hansob

En annen som snakker mye om disruptive teknologi innen transport og energi er Tony Seba. Han har mange foredrag på Youtube, her er et ferskt innlegg fra Oslo.
Første video er et utdrag på 11 minutter som er mest relevant for elbil, andre video er hele foredraget.



Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

Kavorka

Sitat fra: Amoss på torsdag 19. mai 2016, klokken 20:30
Greit nok, så kan de som gidder diskutere om litium-ion batterier av diverse utgaver er å regne som en "ny og helt uventet teknologi" ;)  Jeg vil da tro den var det når den kom, men det begynner altså å bli noen år siden nå.

Når så Tesla tok dem i bruk så i det minste "ny og uventet bruk av en relativt ny teknologi fra ett uventet hold". Så kan de som liker å spikke fliser si om det er nært nok til å kalles "disruptive teknologi" eller ei. Det som er relevant er at denne kombinasjonen fungerte og fungerer akkurat som den skulle vært det, uansett hva man kaller det, akkurat som da Apple introduserte iPhone.
Det er vel det jeg tenker, at Tesla har fristilt seg fra gammelt tankesett og skrudd sammen en gjennomtenkt elbil av eksisterende teknologi. Det har forsåvidt iPhone også gjort i telefonmarkedet.

Lenger oppe i tråden er det diskutert om det plutselig kan komme en ny teknologi som gjør at en ny liten aktør med ny disruptive tec tar Teslas posisjon på samme måte som Tesla gjorde. Som en kommentar til dette var det jeg uforvarende kom til å si at det ikke var ny og uventet teknologi. Det var heller en markedsforståelse/strategi, kontroll fra design til produksjon, og ikke minst evne til å oppskalere og håndtere alle problemer fossillobbyister har skapt, som gjør at de har kommet der de er.

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Amoss

Sitat fra: Amoss på onsdag 18. mai 2016, klokken 21:14
Sitat fra: kaiat på onsdag 18. mai 2016, klokken 20:47
Tesla er visst på utkikk etter flere partnere innen batteriproduksjon: http://insideevs.com/tesla-in-talks-with-lg-samsung-sk-innovation-for-battery-cells-for-model-3/

Personlig tror jeg dette er en følge av at Panasonic tydeligvis skal ha "tonet ned" forventingene til samarbeidet med Tesla i siste kvartalsrapport, og at Tesla nå vil bruke dette for å "presse" Panasonic til legge seg mer i selen fremover.

Ser ut som om strategien fungerte - kjapt ;)
http://fortune.com/2016/05/20/panasonic-investment-tesla-battery-plant/
Sitat
Panasonic Says It Can Move Up Investment in Tesla Battery Plant
Meeting demand for the Model 3 could get tricky.

Panasonic is prepared to move up its investment plans for Tesla Motors' battery plant if needed to meet strong demand for the electric car maker's upcoming Model 3 sedan, an executive at the Japanese electronics group said.

...

At the briefing, Ito declined to comment on whether Tesla's target is achievable. "We just don't want to be a bottleneck," he said.

Virker som om Panasonic også investerer for å bli underleverandør av andre bildeler, kanskje de ser for seg å "ta en LG" overfor nye kunder og ikke bare levere batterier men en hel pakke?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA