Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av Tesla og E-golf med to stk Tesla wall connectors

Startet av bosonic, mandag 25. juli 2016, klokken 18:59

« forrige - neste »

kaiat

bno

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. mai 2016, klokken 08:47
Skremmende lesning.

Er redd mange innen bilproduksjon og olje utvinning, og tilhørende underleverandører vil måtte redusere arbeidstiden sin framover. Dette er en ikke ubetydelig del av verdens arbeidstakere.

Er politikerne beviste, kan dette føre til redusert årsverk. Alternativet er betydelig flere uten jobb, noe som kan skape uro.

Ikke tvil om det. Den oppadgående sosiale mobiliteten vil redde oss sammen med svært lave fødselstall slik at befolkningstilveksten eks. innvandring i vesten vil kanske redde mesteparten av situasjonen, men ingen tvil om at det vil være mange utfordringer om man ekspoterer grønn teknologi som her pga av uforstandig lederskap i vest europa vertikalt sett.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

bno

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 17. mai 2016, klokken 23:09
Så det du sier er at alle de store vil veltes av Tesla? Personlig finner jeg det usannsynlig.

Jeg er litt usikker på om det å gå fra forbrenningsmotor til elmotor i en bil i det hele tatt kan karakteriseres som "disruptiv teknologi".
Et eksempel: Tenk driftsomkostninger når man snakker om 20 roterende deler i en elbil vs. 2000 roterende deler i en fossil. Resultat vil kunne bli krevende for verkstefene når ikke en gang bremsene vil bli gjenstand for nevneverdig service. Vi er ved hva Moore (Intel) har kalt et strategisk inklinasjonspunkt. De etablerte er enda ikke på banen en gang. Det vil klart være disruptive slik jeg bedømmer situasjonen.

Kanutten

I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Amoss

Sitat fra: Kanutten på onsdag 18. mai 2016, klokken 12:09
En interessant problemstilling: Hva skjer med Tesla dersom det kommer en ny type batteri fra en annen aktør med vesentlig bedre pris/ytelse?

Det finnes jo en teoretisk mulighet for at Gigafactory viste seg å være en veldig dårlig idé...

Tesla har sagt at de er klar over problemet, og at produksjonen på GF (relativt?) enkelt og raskt skal kunne tilpasses nye og forbedrede batteriteknologier. Men det vil nok antagelig komme noe ann på hvor store endringene er. Jeg aner ikke hvor lett de vil kunne tilpasse seg f.eks. "solid state" batterier eller en evnt. ny type superkondensator.

Men det som vel blir Teslas trumfkort her er at fra teknologien har blitt utviklet og frem til den er kommersielt tilgjengelig vil det normalt gå flere år, og vi vet at Tesla følger nøye med på hva som skjer på dette området. Så vi vil neppe se at Tesla blir "tatt på senga" av at en annen produsent plutselig kan tilby biler på markedet med veldig mye bedre batterier til en konkurrerende pris, de vil nok kunne ha noen år på seg til en omstilling.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

bno

Sitat fra: Kanutten på onsdag 18. mai 2016, klokken 13:52
Sitat fra: bno på onsdag 18. mai 2016, klokken 13:13
...De etablerte er enda ikke på banen en gang...

Dette forstod jeg ikke.
Beklager, men jeg mente å si at de selskap som VW, BMW osv ikke har produkter som kan sammenlignes med eks. Tesla og allerede har vært motstander og avventende med å elektrisifere og hvilke konsekvenser det kan / vil få/ha

bno

Sitat fra: Amoss på onsdag 18. mai 2016, klokken 16:10
Sitat fra: Kanutten på onsdag 18. mai 2016, klokken 12:09
En interessant problemstilling: Hva skjer med Tesla dersom det kommer en ny type batteri fra en annen aktør med vesentlig bedre pris/ytelse?

Det finnes jo en teoretisk mulighet for at Gigafactory viste seg å være en veldig dårlig idé...

Tesla har sagt at de er klar over problemet, og at produksjonen på GF (relativt?) enkelt og raskt skal kunne tilpasses nye og forbedrede batteriteknologier. Men det vil nok antagelig komme noe ann på hvor store endringene er. Jeg aner ikke hvor lett de vil kunne tilpasse seg f.eks. "solid state" batterier eller en evnt. ny type superkondensator.

Men det som vel blir Teslas trumfkort her er at fra teknologien har blitt utviklet og frem til den er kommersielt tilgjengelig vil det normalt gå flere år, og vi vet at Tesla følger nøye med på hva som skjer på dette området. Så vi vil neppe se at Tesla blir "tatt på senga" av at en annen produsent plutselig kan tilby biler på markedet med veldig mye bedre batterier til en konkurrerende pris, de vil nok kunne ha noen år på seg til en omstilling.

Stikkord Kreisel

Kanutten

Sitat fra: bno på onsdag 18. mai 2016, klokken 18:39
Beklager, men jeg mente å si at de selskap som VW, BMW osv ikke har produkter som kan sammenlignes med eks. Tesla og allerede har vært motstander og avventende med å elektrisifere og hvilke konsekvenser det kan / vil få/ha

Du har selvsagt rett i at de ikke har produkter som kan sammenlignes med Model S/X i dag, men jeg er ikke helt enig i at de ikke er på banen. De har riktignok bare småbiler som i3 og eGolf på markedet, men vi vet jo at det kommer andre biler i løpet av et par år (BMW i5, Audi "e-tron etellerannet", Porsche Mission E etc). Jeg tror vi vil få et greit utvalg av biler å velge mellom i løpet av 2018-19 og fremover, fra flere produsenter, og i flere ulike prisnivåer.
I-PACE FE
e-UP

Amoss

Sitat fra: bno på onsdag 18. mai 2016, klokken 18:41
Stikkord Kreisel

Så du mener at ett lite verksted i Østerike som driver med ombygning av biler til eldrift vil ta Tesla på senga med ett totalt nytt og overlegent batteri og derved gjøre hele GF-I bortkastet?  Eller var det noe annet du ville få frem her?

Sitat fra: Kanutten på onsdag 18. mai 2016, klokken 18:57
... men vi vet jo at det kommer andre biler i løpet av et par år (BMW i5, Audi "e-tron etellerannet", Porsche Mission E etc).

Jepp, og det har vi "visst" i mange år nå. ;)  Men ja, håper virkelig de faktisk kommer på banen snart...
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: kaiat på onsdag 18. mai 2016, klokken 20:47
Tesla er visst på utkikk etter flere partnere innen batteriproduksjon: http://insideevs.com/tesla-in-talks-with-lg-samsung-sk-innovation-for-battery-cells-for-model-3/

Personlig tror jeg dette er en følge av at Panasonic tydeligvis skal ha "tonet ned" forventingene til samarbeidet med Tesla i siste kvartalsrapport, og at Tesla nå vil bruke dette for å "presse" Panasonic til legge seg mer i selen fremover. Ellers har jo Tesla også vært tydelig på at underleverandører som ikke leverer som forventet vil bli byttet ut. Så det er i det minste naturlig at de sonderer terrenget for å se på evnt. alternativer, og dette er ikke første gang slike samtaler har blitt rapportert.
ReservationId 364902

Kanutten

Sitat fra: Amoss på onsdag 18. mai 2016, klokken 20:35
Så du mener at ett lite verksted i Østerike som driver med ombygning av biler til eldrift vil ta Tesla på senga med ett totalt nytt og overlegent batteri og derved gjøre hele GF-I bortkastet?

Neppe, men for min del viser dette at ny teknologi kan dukke opp fra uventet hold i løpet av kort tid.
I-PACE FE
e-UP

kodalse

Sitat fra: Kanutten på onsdag 18. mai 2016, klokken 21:48
Neppe, men for min del viser dette at ny teknologi kan dukke opp fra uventet hold i løpet av kort tid.
Nettopp!
Uventet hold er derimot ikke fra den etablerte bilindustrien.
Alle "ser" mot bilindustrien, derfor er de rett og slett ikke på "uventet-listen"
De blir trukket "hylende og skrikende til bords" fordi de ikke har noe valg.
Så får vi se om det holder i det lange løp, eller om de skades like mye som Nokia underveis.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Kanutten

Sitat fra: kodalse på onsdag 18. mai 2016, klokken 22:03
Nettopp!
Uventet hold er derimot ikke fra den etablerte bilindustrien.
Alle "ser" mot bilindustrien, derfor er de rett og slett ikke på "uventet-listen"
De blir trukket "hylende og skrikende til bords" fordi de ikke har noe valg.
Så får vi se om det holder i det lange løp, eller om de skades like mye som Nokia underveis.

Vel, jeg ser det ikke helt på samme måten, men siden vi er enige om "uventet", så kan jo ingen vite  :)
I-PACE FE
e-UP

Amoss

Sitat fra: Kanutten på onsdag 18. mai 2016, klokken 21:48

Sant nok, og jeg ordla meg da også slik at jeg lot den muligheten stå åpen. Men anser det altså svært lite sannsynlig at utviklingen frem til massemarked-produksjonsstatus av ett revolusjonerende nytt batteri egnet for elbiler vil kunne dukke plutselig opp på denne måten.
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA