Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av Tesla og E-golf med to stk Tesla wall connectors

Startet av bosonic, mandag 25. juli 2016, klokken 18:59

« forrige - neste »

bosonic





Helt fersk oppdatering på flere aktuelle områder, anbefales.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

elektrolux

Skremmende lesning.

Er redd mange innen bilproduksjon og olje utvinning, og tilhørende underleverandører vil måtte redusere arbeidstiden sin framover. Dette er en ikke ubetydelig del av verdens arbeidstakere.

Er politikerne beviste, kan dette føre til redusert årsverk. Alternativet er betydelig flere uten jobb, noe som kan skape uro.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Arnie

Takk for interessante linker - de to på toppen av denne tråden.

Som electrolux påpeker, dette gir grunn til ettertanke. Og en kan lure på hvordan det vil gå med etablerte bilprodusenter - jeg er bekymret for Toyota (med sin virkelighetsflukt bort fra ren batteridrift).
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

kodalse

Glimrende video og artikkel. I bunn og grunn sier det akkurat det samme som de aller fleste på dette forumet har sagt i flere år.
Nå skal man kanskje være forsiktig med å klappe seg selv for hardt - og godt på ryggen, men når utviklingen er så åpenbar er det vanskelig å ikke gjøre det.

Den etablerte bilindustrien ser dreiningen over mot elektrifisering som en stor fare.
Umiddelbart er det ingen tvil om at full satsning på dette er kannibaliserende overfor den eksisterende teknologien, serviceapparat og distribusjonsform.
Men som i alle paradigmeskifter opp gjennom historien er det kun de som går fullt inn og satser på det nye som vil overleve.
Det er like liten tvil at nye aktører vil dukke opp, langt flere enn de få vi ser i dag.
Disse vil i mange tilfeller ha sitt utspring i industrier som har teknologi og datakompetanse, hvor de har overlevd fordi de har vært raske til å ta nye skifter.
Apple car er nevnt, google er i startgropa med selvkjørende biler, Microsoft og dataprodusenter kan vi like gjerne se dreie avdelinger mot enten delleverandør eller full leveranse av komplette biler.

Nå ble det nevnt at her står arbeidsplasser i fare! Ja det gjør de!
På den andre siden har slike skifter alltid, uten unntak ført til økonomisk vekst og flere arbeidsplasser.
Slik var det ved industrialisering, robotisering, samlebånd og automatisering.

Dette kommer til å gå fort i årene fremover. Vi ser at vi har hatt en rivende utvikling innenfor datateknologi frem til i dag, men fakta er at vi kun står i startblokka.
Det er nå det virkelig starter, med datakapasitet som er hinsides hva man hadde tidligere, til å virkelig utvikle nye løsninger innenfor transport, medisin, energi, distribusjon, forsvar osv. Dette er paradigmeskiftet.
Elektrifisering av personbiler vil kun være en liten del av noe helt nytt og en ny global økonomi.

Personlig har jeg lagt inn reservasjon på Model 3 nettopp fordi den leveres av det eneste selskapet som i dag satser fullt på ny teknologi innenfor transport, og som tilogmed har etablert en infrastruktur som fungerer til å reise helelektrisk rundt i store deler av Europa.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

eivhelle

Jeg synes man overdriver en del her. Og da tenker jeg spesielt på artikkelen fra cleantechnica.

Moderne biler er fulle av elektronikk, som er helt uavhengig av drivlinjen, og de løsningene vil følge med selv om man bytter til batteridrift. Man trenger fortsatt hjuloppheng med fjæring og støtdempere. Man må fortsatt ha bremser selv om de er lite i bruk. Og man trenger ikke bytte ut ratt og styring selv om man går fra mekanisk til elektrisk motor.

At man må forkaste kunnskap og erfaring fra stempelmotor, gir og kraftoverføring er selvsagt en omstilling. Men det er mye annen kunnskap som man kan ta med seg videre. For eksempel hvordan man lager et godt gjennomtenkt interiør med god utnyttelse av plass og smarte løsninger. Og ikke minst konstruere et karosseri som ser bra ut.

Hvis man ser på Tesla model S, så er den i stor grad preget av at man ønsker å lage noe som er forskjellig fra det som andre bilprodusenter lager. Og etter min mening er ikke alt like vellykket. Jeg har testet model S flere ganger uten bli helt overbevist om at jeg har lyst å kjøpe den. Jeg ville for eksempel prioritert koppholdere i baksetet og mulighet for å felle ned midtre sete, fremfor for eksempel dørhåndtak som feller seg ut automatisk. Insane akselerasjon er gøy de 2-3 sekundene du trenger for å komme opp i marsjfart på motorveien, men er ellers bare gimmic. Samme gjelde vinge dørene på model X og bio defense mode på luftfilteret.

Det første du merker når du setter deg inn i en bil produsert av en ledende tysk bilprodusent, enten du snakker VW, Audi, BMW eller Mercedes, er at den er gjennomtenkt til den miste detalj. Og den erfaringen kan man ta med seg uavhengig av hvilken drivlinje som er valgt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Kanutten

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 17. mai 2016, klokken 13:10
Jeg synes man overdriver en del her. Og da tenker jeg spesielt på artikkelen fra cleantechnica.

Veldig enig. Bil er bil, uavhengig av drivlinje. Jeg forstår at man kan/bør/må gjøre ting på en annen måte med elektrisk motor, men å tro at den etablerte bilindustrien skal gå dukken fordi man bytter fra diesel til batteri blir litt merkelig.

Med mindre man sitter i styret eller toppledelsen hos VAG, BMW eller Mercedes osv. blir det umulig å vite hva de planlegger, men jeg føler meg rimelig sikker på at de har en plan for hvordan de skal møte utfordringen fra Tesla og eventuelle andre nye spillere. Teslas strategi har jo sågar vært kjent i flere år allerede. At samtlige skal bli tatt på sengen og bli sittende og klø seg i hodet over hva som skjer virker en smule utopisk.

Jeg tror også, siden bil er en kostbar/betydelig investering, at flertallet vil ønske å kjøpe fra veletablerte produsenter som historisk har levert produkter av høy kvalitet.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Burger

Å ha tro på at toppledelse/styret i bedrifter har en god plan når det kommer disruptiv teknologi har blitt motbevist mange ganger. Det som er fantastisk artig lesing når det gjelder disruptiv teknologi på harddiskfronten var at mange nykommerne som overtok etter de gamle når man gikk ned i størrelse ikke var med på neste hopp ned i størrelse og gikk konkurs. Her snakker vi om ledelse som har vært med å feid beina av under gamle aktører og ser ikke at det skjer med dem selv.

Dersom jeg hadde vært i ledelsen i et stort tysk bilfirma i dag så hadde jeg svettet over en del ting når elbilen tar over. Noe den kommer til å gjøre pga pris. Ikke politikere, subsidier eller miljøkrav. Kun på pris.

1 - Konkurenter produserer batteri selv og får det til billigere. "Vår fabrikker er, erhm, noen år unna. Vi må bare snakke om det først"
2 - Når resten av brødgjøkene i firmaet ser skrifta på veggen, så er det ingen plass å handle batterier til ok pris. Produksjon den neste tida er allerede tiltenkt konkurenter.
3 - Fabrikker og lagerbeholdning er tapt kapital
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Kanutten

Så det du sier er at alle de store vil veltes av Tesla? Personlig finner jeg det usannsynlig.

Jeg er litt usikker på om det å gå fra forbrenningsmotor til elmotor i en bil i det hele tatt kan karakteriseres som "disruptiv teknologi".
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Burger

Tesla er nok ikke alene, Nissan har også invistert 420m £ i batterifabrikk. Det invisteres også ganske voldsomt av flere aktører man ikke skulle tro. F.eks så invisterte Foxcon 814 millioner USD i 2014 i batterifabrikk. Bilene de vil produsere er selvkjørende biler, noe de er i samme klubb som Tesla, Nissan, GM, Uber, Apple og Google av de jeg husker på i farten. Samlet så er det invistert latterlig mye penger i selvkjørende elbiler de siste åra. At de er selvkjørende er en annen diskusjon, men det som er ekstremt disruptiv er at utradisjonelle aktører kommer inn. Foxcon er jo kjent for å lage iPhone, Uber for å velte om i Taxinæringen, Google er søkemotor/telefon OS og Apple lager telefoner/nettbrett, pc hardware og populært OS knyttet til hw-en.

Med Tesla S så er vi tilbake i tid da iPhone kom, 700 usd (500 usd dersom låst til et abbonement) for en telefon ble ledd kraftig ut for å være for dyr og klumpete. Ganske morro å se Balmer le av iPhone.



Android og iPhone ble lansert ganske likt, og det som drev de frem var at det endelig var mulig med tanke på hardwaren og batteriene hadde blitt bra nok. Ja, jeg vet iPhone kom først til markedet og første Android telefonene sugde maling av låvevegger :-)
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

eivhelle

Det er ikke nødvendigvis slik at man kan få billigere batterier ved å starte batterifabrikk selv. Dvs at man produserer battericellene selv. Å lage batteripakkene selv er en annen sak. Samsung, LG, Panasonic og andre store produsenter vil være ledende på teknologi. Det er disse selskapene som utvikler batteriteknologien på cellenivå og har best grunnlag for å leverer battericeller med høy kapasitet og lav pris.

Tesla sin gigafactory er basert på teknologien til Panasonic. BMW samarbeider med Samsung. GM med LG.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Beckern

Synes også artikkelen overdriver ekstremt.
Det er ingen tvil om at det er et skifte men slutt med tull som at alt må byttes.
Produsentene lager jevnlig nye plattformer, ikke noe nytt der.
De skifter ikke ut plater, stabilitets kontroll, abs... Motorstyring er da en veldig liten del av elektronikken i en bil i dag. Mye av påstandene er direkte feil eller gjelder bare en liten andel biler.
Å gjøre et poeng av at man må bytte seter, formodentlig fordi tunnel med aksel blir borte er jo usaklig.
Man må bytte ut alle de mekaniske kontrollene fordi alt på el-bil er flyby wire. Akkurat hva må byttes ut?
- Gasspedal er flyby wire i dag
- Brems blir som før
- Gir? hva er det. Åja, det du setter i D på elbilen ....og ICE bilen

Kanskje det er blinklysene han mener har blitt flyby wire eller motor sveiva?
Pfhhht.

Tvert om har de tradisjonelle produsentene enorme fordeler. De kan det å skru sammen gode biler der alt fungerer og passer. De kan bil, motortype er underordnet når det kommer et stykke.
Sant nok har selvsagt motoren hatt en fremtredende plass men man kjøper ikke Mercedes fordi de er overlegne i motorteknologi. Man kjøper den av omtrent alle andre grunner. Det tror jeg man vil fortsette med, bare de får ræva i gir.
Alle de europeiske virker merkelig passive for øyeblikket men de vil nok komme etter og vil kunne levere bedre, sikrere og jevnere enn en viss amerikansk produsent.
Så jeg ville ikke bekymret meg veldig.
Dessuten misstenker jeg at det går som med sigaretter for ICE bilene. Salget faller i den vestlige verden men øker enda mer i det vi tradisjonellt ser på som u-land. Så de går ikke glipp av så mye der heller.

Robert Sund

Hvis solceller halveres i pris om 6 år,
1/4 om 12, og
1/8 før 20 år,
hvor mange nye fossilbiler blir solgt i u-land da? Hvor lenge?

Hvor lang tid tar det før noen av de som sitter i veikanten og selger bensin på flasker, selger strøm til el-mopeder i stedet, med ett panel ved siden av seg?


De tradisjonelle fossil produsentene virker påfallende lite interessert i å kapre markedsandeler ved å være tidlig ute. De venter for å se om det slår an, samlet. De skal lansere om noen år. Senere.

Amoss

Sitat fra: eivhelle på onsdag 18. mai 2016, klokken 08:30
Tesla sin gigafactory er basert på teknologien til Panasonic.

Bare en bitteliten presisering (det er jo OnTopic da tråden heter "Corrections and additions" ;) ): Tesla vil ikke produsere battericeller basert på teknologien til Panasonic i sin(e) gigafacori(es), det vil fortsatt være Panasonic som produserer disse der.

Men, det går jo nettopp på poenget ditt: Det er ikke nødvendig for bilprodusentene selv å også bli batteri-celle produsenter/utviklere. De må skaffe seg tilstrekkelig know-how til å vite hvilke celler de bør satse på, og de må sikre seg at de får tilgang på disse i de kvanta de vil komme til å trenge når de trenger dem, og til en pris som gjør det mulig å selge bilene med en profitt i markedet. ... og ja, de må være fleksible nok til å kunne oppgradere kjapt når nye og bedre batterier kommer på markedet.

Blir man sittende med biler som blir for dyre til at markedet vil kjøpe dem har man ett problem, og det har man også dersom de ikke kan øke bilproduksjonen i takt med etterspørselen pga manglende batterier. Eller om fabrikken blir stående og vente på en forsendelse av batterier som aldri kommer. Eller om man blir sittende med store (kostbare) lagre med disse batteriene for å sikre seg mot leveringsproblemer.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kanutten

En interessant problemstilling: Hva skjer med Tesla dersom det kommer en ny type batteri fra en annen aktør med vesentlig bedre pris/ytelse?

Det finnes jo en teoretisk mulighet for at Gigafactory viste seg å være en veldig dårlig idé...
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA