Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har Tesla S85D. Hvorfor skal jeg selge og kjøpe X90D?

Startet av Knerten83, søndag 24. juli 2016, klokken 18:39

« forrige - neste »

Sele

Min anbefaling er og skifte skivene og nye klosser. Man snakker bremser og sikkerhet her og da blir det bare tull og gå igang med sandpapir.

Ourasi

#16
Sitat fra: Knerten83 på søndag 15. mai 2016, klokken 19:24
Ok, må ut å kjøpe meg 800 og 1200 papir  :)
Felgene er ikke tatt av på bildene så jeg prøver først å pusse uten å ta de av.
Er disse rustringene lik som de du hadde?

Hadde 1 ring på venstre skive bak på circa samme størrelse som den du har ytterst på bilde 1, bare innerst på skiva, ikke ytterst som hos deg.

Bakbremsene var forøvrig ikke bare innenfor godkjent bremseforskjell ifølge PKK krav, det var ingen forskjell i det hele tatt, så det går an å få til. Hadde det vært bremseskivene foran som så slik ut, hadde det stilt seg anderledes for der vil man ikke kunne tåle en eneste kjøretur med ulik bremsekraft eller redusert bremse effekt..
E-Golf 2016

Sele

På det nederste bilde ser man helt klart gravrust. Ved og slå med en hammer vil rustflak falle av. Utskifting er min anbefaling.

Ourasi

#18
Det er vanskelig å se hvor dypt rusten har gravd på skiva på bildet, men han er mange ganger værre angrepet enn jeg var, hos meg så alt ut som den rullet ut fra butikken bortsett fra denne ene rustringen som jeg fikk tatt tidlig (bilen var gått 300 mil da jeg oppdaget det).

Men, jeg så hvor effektivt RIM7 fjernet rusten, og hvor enkelt 1200 papir fjernet den ru overflaten ettepå, samt ga tilnermet lik friksjon, så det er håp om at det er mulig å få til også for han. Når utstyret koster et par hundrelapper, så er det definitivt verd å prøve. Mitt tips er at det kan løses også her, noe etterbildene vil gi mer klarhet i...

PS: Etter å ha forstørret det nederste bildet, så ser jeg det du ser, og det ser litt værre ut ja. Kan se ut som om rusten har spist seg opp i skiva et stykke fra undersiden og oversiden mellom slitebanene, altså er det troligen ikke bare overflaten som er angrepet. Ville nok da pusset litt her først for å se om senter av skiven i ytterkantene bare er rust før man bruker tid på dette. Min metode er å fikse slitebanen på skiva, der dette er det eneste som er angrepet.
E-Golf 2016

Knerten83

Jeg ser på forbrukerrådets nettside at VW skal ha garanti på skivene:
http://fbrno.climg.no/wp-content/uploads/2016/01/Bilgarantiguiden_4.0_2016_Stor_140116_2.pdf

Synes det er helt utrolig at møller ikke tar det som en garantisak.
Er det meningen at man sak bytte skiver etter hver vintersesong?
Er resten av bilen like dårlig kvalitet?

Jeg kan heller ikke se at det står noe i instruksjonsboken om hvor mye man skal bremse, og når jeg spurte på møller så sa de ingenting.

Jeg har lyst å kjøre en sak med forbrukerrådet men jeg skal ringe de etter 17.mai.


Sele

#20
Sitat fra: Knerten83 på mandag 16. mai 2016, klokken 10:44
Jeg ser på forbrukerrådets nettside at VW skal ha garanti på skivene:
http://fbrno.climg.no/wp-content/uploads/2016/01/Bilgarantiguiden_4.0_2016_Stor_140116_2.pdf

Synes det er helt utrolig at møller ikke tar det som en garantisak.
Er det meningen at man sak bytte skiver etter hver vintersesong?
Er resten av bilen like dårlig kvalitet?

Jeg kan heller ikke se at det står noe i instruksjonsboken om hvor mye man skal bremse, og når jeg spurte på møller så sa de ingenting.

Jeg har lyst å kjøre en sak med forbrukerrådet men jeg skal ringe de etter 17.mai.

Skivene er en slitasjedel men de er ment og vare lengre enn 10 måneder. Jeg hadde gått til møller og informert de om at du vil ta saken til Forbrukerrådet om de ikke ordner opp. Dette bør helt klart gå på garantien. Min Leaf er gått over 23000 km på 13 måneder og ingen antydning til rust på skivene.

Min bil går også i mye salt om vinteren men det som er viktig er og spyle av saltet regelmessig om vinteren.


Knerten83

Bilen har nå vært inne hos møller og de har slipt vekk rusten fra skivene og smurt opp igjen bremsene. Alt ok på bremsetest.
Men fortsatt er det en ulyd/"skrapelyd" som høres tydelig ved lav hastighet og vinduet åpent, eller ved å jekke bilen opp og snurre på hjulet. Møller sier at denne lyden alltid vil være der. De sier at de har sammelignet med en ny e-golf og den hadde også en slik lyd.

Er det noen andre som opplever "skrapelyd"/"gnisselyd" fra skivene bak?

yep

Til info. Se min post for et tilsynelatende likt problem.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15768.msg478076.html#msg478076

Jeg fikk gjennomslag på at verksted skulle slipe ned skivene bak. De var veldig tydelige på at dette ville løse problemet. Det gjorde det ikke. Ingen forskjell faktisk.

Har selv sammenlignet med andre eGolfer, hvor det har vært betydelig mindre støy på de andre bilene.

Kort fortalt endte det hele med en klagesak til Forbrukerrådet.

elektrolux

#23
Helt vanlig vinkelsliper og grovt roterende sandpapir.  En bremseskive er noe av det mest elementære stykke stål på bilen og det er omtrent umulig å skade den.

Selv en slipeskive fungerer fint for å ta rust i forbindelse med dekkbytte. Ta samtidig ut klossene og puss de flate mot et 40-60 papir på en flat plate.

Mye mindre arbeid og raskere enn alt maset mot forhandleren som strengt tatt ikke har feil når bremsene ruster.

Her er Jr. sine skiver på Polo'en hans etter rutinemessig pussing. Vinkelsliperen er like selvfølgelig som jekken i forbindelse med dekkbytte. :D

Stål ullen er best egnet på kjøkkenet eller til å vaske fingrene med etter slipejobben. 8)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Jan.Martin.Grindheim61

#24
Sitat fra: Ourasi på mandag 16. mai 2016, klokken 01:09

Bare tull å skifte klosser/skiver for slik overflaterust..
Slipes vekk uten problem..  Enklest med slipemaskin.. trekantsliper kommer let til...  Vinkelsliper har eg brukt på  bremse skivene i 36  år. uten problemer..  Men på Elbil anbefaler eg å smøre bremsene inn med CRC Extreme lube  ved hvert dekkbyte på elbil.....    Ingen rust på min 2 år gamle E-golf endå :-)......


jensma

Sitat fra: Jan.Martin.Grindheim61 på lørdag 12. november 2016, klokken 09:30
Sitat fra: Ourasi på mandag 16. mai 2016, klokken 01:09

Bare tull å skifte klosser/skiver for slik overflaterust..
Slipes vekk uten problem..  Enklest med slipemaskin.. trekantsliper kommer let til...  Vinkelsliper har eg brukt på  bremse skivene i 36  år. uten problemer..  Men på Elbil anbefaler eg å smøre bremsene inn med CRC Extreme lube  ved hvert dekkbyte på elbil.....    Ingen rust på min 2 år gamle E-golf endå :-)......

Skal forsøke med CRC Brakleen og pussepapir, men å smøre bremseskivene etterpå?? Det kan da ikke være hensiktsmessig?
e-Golf (2015)

elekTrond

@jensemann: Du skal ikke grise til selve bremseflaten. Der ønsker du som du sjøl antyder maksimal friksjon. Det er på all den andre leamikken du vil ha glid. Akkurat som med et glide/rulle/kulelager. På dette bildet jeg stjal fra elektrolux litt over her, er det anleggsflatene mellom bremsekloss(ene) og caliper samt stemplet/ene du vil at skal gli som kano i kram snø. Hvis det lugger, gjør du det feil.  :police:

Hvis det er en form for glidecaliper med sleidespor/pinner skal disse også holdes rene og velsmurte. Finner du hull i mansjetter på stempel eller pinner kan du gå ut i fra at de er full av spurv og annen småfugl som skaper friksjon.



Minner meg om at jeg sjøl skulle ta fram vinkelsliperen i fjor vår for å dra over slitekantene på grammofonplatene mine. Har vent meg til at det smeller litt i bremsene som har satt seg siden forrige kjøretur. Men så lenge de sviver fritt og felgen ikke blir varm eller lunken har jeg latt det øhh... skure og gå.  :angel:
'13 Mjau

elekTrond

Glemte å si at grunnen til å "smøre" mellom kloss og caliper gjerne har med hylende bremser å gjøre, i tillegg til friksjon. Forsøkte å søke opp slike "anti-skrike" plater på Biltema nå, men før jeg fant noe oppdaget jeg at du får bremsepakke med to skiver og fire klosser bak til Golf for 779,- samlet.



Skissen er tyvlånt fra Chris Longhurst sin Brake Bible @ carbibles.com. If you're not happy doing this yourself (working on a safety-critical part of a car like the brakes isn't something just everybody should be doing) then find a friendly greasemonkey to do the work instead.

Anbefaler å studere carbibles.com på generell basis. På de ti-femten årene som har gått siden jeg snublet over nettstedet, har han oppdatert kraftig. Til og med fått lagt til en kort EV_bible.html:P

Før brukte jeg kobberpasta og spray på alt jeg vil ha opp igjen senere. Har gått mer over til alu og teflon der spenningsrekka og kjemi gjør at kobber kan lage problem. Ellers lærte jeg nettopp hos Chris at kobber tærer på gummi - og dermed pakningene rundt caliperstemplene. Alltid noe nytt å ta til seg. Akkurat som med at bremsevæske eter opp visse vinyl/lateks/engangshansker i tillegg til bil-lakk. Har jeg hørt ...  :+1:
'13 Mjau

Propell

En kollega hadde tilsvarende problem bak på Volvo V40. Bilia byttet skiver bak på hver service. Til slutt leverte Volvo skiver av aluminium legering som ikke ruster men slites litt mere. EV kjøretøy bør ha aluminium legerte skiver bak. Golf har alltid hatt rust problemer med skivene bak.

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk

Har lyst på VCDS .
2017 E-Golf FL VIP Sort Levert. 15/6
2016 Volvo V70 D4 Grå Dynamic
2008 Golf GT Solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA