Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har Tesla S85D. Hvorfor skal jeg selge og kjøpe X90D?

Startet av Knerten83, søndag 24. juli 2016, klokken 18:39

« forrige - neste »

Knerten83

Bilen er under 10mnd og gått ca 14000km og nå er det konstatert rust på skivene bak, selv om jeg ukentlig har tatt nødbrems for at dette ikke skulle skje.
Møller Nesttun sier at garanti gjelder inntil 6mnd/10000km. Jeg ringte til møller sentralt og de sier at det ikke er noen garanti på skiver.
Møller Nesttun hadde en teori om at salt kan ha forårsaket det, men jeg har aldri hatt problemer med det tidligere. Det kan vel ikke være slik at skivene skal skiftes en gang i året pga salt?

Er det noen som har noen erfaring med rust på skiver og garanti?

TM

Ikke på e-Golf, men på Citroen C-Zero. Jeg kjøpte en 1 år gammel bil som hadde kjørt 26000 km i saltlake. Etter 30.000 var det mye rust på skivene. Det ble tatt på garantien uten noen diskusjon, men de informerte om at de kun dekket det en gang. Vi betalte ikke en krone selv om de byttet til nye bremseklosser samtidig.
Min datter hadde en Citroen C3, 4 år gammel 68000 km med samme problem. Skivene her var svinedyre så reparasjonen for skiver foran og bak ville komme på 12.300 kr ink. klosser. Garantien på skiver gjaldt i følge Citroen til 50.000 km. Vi fikk likevel goodwill støtte av importøren Bertil O. Steen, så vi betalte bare 1500 kr for bytte av bremseklosser. Men så vidt jeg har forstått er Møller ikke spesielt lette å ha med å gjøre. Jeg har hatt mange VW, og erfarte at hvis truer man med å kontakte NAF eller forbrukerrådet så blir også de medgjørlige  ;)

Knerten83

Nei, de er alt annet enn enkel når det kommer til dette :)
Synes det er dårlig av de når jeg har kjøpt to biler der de senere år i tillegg til servicer som jeg pleier å ta der. Det er slutt på det nå...
Takk for tips. Er det mulig å ta bilen til NAF og få en uttalelse som kan få møller til å forandre mening?
Tenker å høre med forbrukerådet om

tutti

Etter to vintre og 36 k i egolfen har jeg ennå ikke opplevd problemer med rust på bremsene.

Jeg bruker den elektriske parkbremsen i lav fart av og til for å fjerne rust bak.

Ourasi

Sitat fra: Knerten83 på lørdag 14. mai 2016, klokken 16:05
Bilen er under 10mnd og gått ca 14000km og nå er det konstatert rust på skivene bak, selv om jeg ukentlig har tatt nødbrems for at dette ikke skulle skje.
Møller Nesttun sier at garanti gjelder inntil 6mnd/10000km. Jeg ringte til møller sentralt og de sier at det ikke er noen garanti på skiver.
Møller Nesttun hadde en teori om at salt kan ha forårsaket det, men jeg har aldri hatt problemer med det tidligere. Det kan vel ikke være slik at skivene skal skiftes en gang i året pga salt?

Er det noen som har noen erfaring med rust på skiver og garanti?

Nå kjenner ikke jeg til om du kjører med disse Astana felgene på vinteren, men disse er problematiske da man ikke ser at rust befinner seg på skivene når man parkerer. Man bør definitivt ikke la bilen bli parkert med rust på skivene, da blir det ru overflate på angrepet område og man er inne i en ond sirkel der klossene slites mer der overflaten er ru og bremsing ikke tar rusten senere. Enkleste er å gå over skivene med RIM7 med pensel, denne tar rusten, for så å få bukt med den ru overflaten vil 800-1200 papir fixe dette. Man bør etter dette ta mye brekkbremsing for å få gjevnslitte klosser, er man for sent ute med dette bør man bytte klosser, bedre med kun bytte av klosser enn skiver+klosser. Vedlikehold av skiver på denne måten er vanskelig med Astana felgene, personlig skal jeg aldri bruke disse på vinteren igjen..
E-Golf 2016

Knerten83

Jeg kjører på 5-eikers både sommer og vinter, men teorien til møller var at astanafelgene hadde gitt bedre beskyttelse mot salt :) Det henger ikke på greip for meg.
Jeg kan prøve felgrens og fint sandpapir men jeg tror det er for sent.
Det er litt for enkelt for møller å bare synse om hva det kan være istedet for å bare ordne opp på en god måte.

Ourasi

#6
Mal RIM7 på skivene med pensel, masser og dytt med penselhårene først. Den lilla'ish fargen på RIM7 blir mørkere og mørkere når den løser opp rusten, tørk av med en klut etter et par minutters virketid og massasje. Gjenta prosessen flere ganger, det er begrenset hvor dypt RIM7 virker på rusten, til skivene er blanke igjen.

Smergelpapiret på 800-1200 grit drar du med "år-ringene" til du får en smooth overflate med så lik friksjon (fingeren er beste måleinstrument her, med eller mot klokken, ikke opp og ned) som mulig over hele bremseskiven, sammenlign friksjonen med en "frisk" bremseskive om den du jobber på er ru på hele flaten. Den ru overflaten er ikke dyp, så det er ekstremt lite som skal til før jobben er gjort.

Tipper du fixer detta.. :P

Kan nevne at den ene skiva bak på min e-golf fikk diagnosen "må byttes" når jeg var inne i mars å la om til sommerdekk og Polar felger. Når jeg to dager senere var på samme sted å hentet Astana felgene med vinterdekkene, så sa samme karen: "faen å kjapt du fikk byttet bemseskiver bak da"..
Det var da etter jeg hadde behandlet skiven som nevnt ovenfor, så billig fikk jeg utført "bytte" av skiver ;)
E-Golf 2016

Knerten83

Kanskje det er verdt et forsøk :)
Men hvis det er rust på baksiden av skivene så må de vel av? Jeg vet ikke om det er noe på baksiden men det er tydelig rust og ringer på framsiden og det er en tydelig gnisselyd mellom skivene og klossene.

Ourasi

#8
Sjoldene på baksiden av bremseskivene bak, er nesten 100% heldekkene sammen med caliper på E-Golf, disse har også en solid leppe. Dette, pluss det at luft og fuktighet normalt sett trekkes inn mot felgen, ikke ut av felgen, gjør at det er svært usannsynlig med noe rust på baksiden av bremseskiven. Tror du skal fokusere på fremsiden jeg..

Jeg fikk den tilbake til nytilstand, og husk at etter at du får fjernet all rusten og får lik friksjon over hele skiva, så vil klosser og bremsing gjøre resten av jobben med å sette skiva tilbake slik den skal være via normal slitasje og polering på relativt kort tid.

Hele jobben er gjort på en snau time tipper jeg, rimelig liten kostnad med tanke på hva du sparer i kroner og ører. Også så ser det så helsikes mye bedre ut enn de rustfargede ringene du har nå, pose og sekk kalles det...

Ta noen før og etter bilder, det er nok av elbil eiere her inne med samme problem som hadde hatt nytte av å se at noe fungerer, personlig trengte jeg ikke å ta av felgen engang :P
E-Golf 2016

Knerten83

Har ikke hørt om dette før så jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk, men det skader ikke å prøve.
Er det kun RIM7 som tar rusten eller kan det brukes annet?
Her er en syrefri felgrens hos bilxtra:
http://bilxtra.no/butikk/#!/tilbehor/bilpleie/dekk-felg-rens/custom-wheel-cleaner-500ml-161004

Er syrebasert felgrens fyfy?

Ourasi

#10
Den fra Autoglym du linker til, har jeg ikke testet, så kjenner ikke til om den tar rust på skivene like effektivt. Skader ikke å prøve om du ikke har tid til å vente på posten for RIM7 som er å få i de fleste norske bilpleiebutikker på nett.

Du kan også gå rett på papir uten RIM7, selv om det er enklere å å jobbe med blank skive enn å pusse på rust..

Syreholdig har jeg aldri testet..

Det går også an å bruke tørr stålull både for å fjerne rust og polere den ru overflaten, dette tar lang tid dog og man skal pusse mye og lenge for å få lav nok friksjon, på den andre siden er stålull relativt idiotsikkert da den knapt nok klarer å lage riper i skiva...

Målet er å få så lav friksjon på utsatt område eller lik som ikke utsatt, slik at man ikke fortsetter med å slite på klosser samt at rust fortsetter å forværre området.. Man ser dette enkelt ved å ta en bremsetest, f.eks. med brekket, har man for mye friksjon setter det seg støv fast fra klossene i den ru ringen, har man pusset nok og fått lav nok friksjon setter det seg ingenting der, man bare polerer område ytterligere med klossene..

Befinner du deg i områdene Drangedal-Skien-Porsgrunn, så kan vi møtes, så tar jeg det for deg..
E-Golf 2016

Knerten83

Da bestiller jeg heller på RIM7 og bruker 800-1200 papir, siden det er det som er prøvd ut.
Jeg bor i Bergen så da blir det litt vanskelig men takk for tilbudet

Knerten83


Ourasi

Du fixer det der, rusten eter på overflater og blir ru som grovt slipepapir.. Begynn med 800 papiret, klipp slipepapiret til samme bredde (bittelitt større) som ringen du jobber med, kjøp tykk dobbelsidig teip (fås i de fleste matbutikker o.l.) klipp til bredden av slipepapiret og fest slipepapiret til denne. Den dobbelsidige teipen vil fungere som backing, med litt svikt, samt at den sitter på fingeren/fingrene når du jobber. En kort finish med 1200 papiret, og du kan ta neste rustring.

Om du jobber med felgene av som på bildene, så halverer du tiden jobben tar, tror du blir overrasket over hvor raskt du får bort den ru overflaten.

I samme slengen kan kan du pensle på RIM7 på caliper, sjold og nav, og tørke av med fuktig klut, så blir det litt penere å se på og jobbe med.
E-Golf 2016

Knerten83

Ok, må ut å kjøpe meg 800 og 1200 papir  :)
Felgene er ikke tatt av på bildene så jeg prøver først å pusse uten å ta de av.
Er disse rustringene lik som de du hadde?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA