Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Grønt skatteskifte

Startet av Fisk33, søndag 24. juli 2016, klokken 12:59

« forrige - neste »

Fisk33

Hei.
Er på vei fra Oslo til Nordvestlandet med ny Leaf. Har kommet til 0 % på batteriet allerede et par ganger, men har allikavel kjørt over 1 mil etter dette. Noen som vet hvor langt en kan kjøre etter det vises 0 % ?
Noen som vet hvordan en endrer innstillingene slik at batteriet lades til 100 % ? Bilselgeren visste ikke hvordan en justerte opp dette, og trodde det nå stod innstilt på 80 % !

leafnor

Sitat fra: Fisk33 på lørdag 14. mai 2016, klokken 11:23
Hei.
Er på vei fra Oslo til Nordvestlandet med ny Leaf. Har kommet til 0 % på batteriet allerede et par ganger, men har allikavel kjørt over 1 mil etter dette. Noen som vet hvor langt en kan kjøre etter det vises 0 % ?
Noen som vet hvordan en endrer innstillingene slik at batteriet lades til 100 % ? Bilselgeren visste ikke hvordan en justerte opp dette, og trodde det nå stod innstilt på 80 % !
Om det er en ny 30kwt så har jeg forstått de ikke kan stilles til å lade til 80%, så du lader alltid til 100.
Men om det er en 24, så inn i meny å slå av alle timerinnstillinger lading (Du må lete litt på panelets menyer så finner du de).
0% og distanse er påvikret at kjøreforholdene. Kaldt, landeveg, opp/ned etc. Men det er rundt 2-2,5 kWt igjen ved null, og med forbruk alt etter forhold på  mellom 1,3 til 2kWt/mil så blir det 10-20 km en kan komme på 0%.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Siden du mener den lader til 80% skal du da ha 24kwh batteri, da den muligheten er fjernet på 30kwh-modellene.
Trykk på Zero-knappen, innstillinger så står det noe om "lang rekkevidde 80% bla bla". Den skal vel være av for å få ladet til 100%.
Trykk på 4-kant knappen ("speedometer-display") så står det tid til full-lading, her står det også 80% eller 100% såvidt jeg husker.

Bilen viser vel aldri 0%, men ---%. Rekkevidden da er umulig å si, kommer an på varme, bakke osv osv. Går over til --- på 5 eller 6%. Regn med ca 1 mil, men ikke benytt deg av det før du kjenner bilen...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Pascal Stavanger

2016 Leaf30kw
2015 i-miev

haavardw

Har 30kwh, og har kjørt ned på ---- sikkert 8-10 ganger. At det sier mest om meg er vel en annen sak.  ::)
På det lengste kjørte jeg ca 15 kilometer på ----, riktignok i 60-80 kmt, varme/ac avslått og likevel med svettedråper i panna. Da jeg kom frem gjenstod 0,8kwh ifølge Leafspy.
Kona kjørte bilen like tom en annen gang. Hun kjørte da 13 kilometer fra strekene kom til syne og frem til hun koblet i laderen, da også på rolige landeveier og med stikk av rekkeviddeangst.
–––
- 12v ride on-bil til barna
- Land Cruiser 1999
- Leaf 30kwh, 2016
- Cybertruck 2022(?)

kjbu

--% er ikke 0%. Når batterinivået blir 5% og lavere vises bare --% i displayet.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Bondeknøl

Sitat fra: kjbu på mandag 12. september 2016, klokken 08:56
--% er ikke 0%. Når batterinivået blir 5% og lavere vises bare --% i displayet.
Det har du helt rett i.  På 5% forsvinner både estimert gjenværende rekkevidde og strømprosenten. Dette er nok for å få oss til å lade før vi går tomme og blir dårlig Leaf-reklame. Også på appen forsvinner batteriprosenten når den kommer i 5%.
Når prosenten forsvinner er det over en mil igjen under normale forhold.
Jeg kjørte den tom med vilje og holdt på å kjøre frem og tilbake i nabolaget lenge før skilpaddemodus kom, men glemte å sjekke antall kilometer på de siste usynlige prosentene.

Det veldig nyttige som jeg lærte var at en god stund før skilpaddemodus så begynte de øverste "prikkene" å bli utilgjengelige, akkurat slik regenerering er når bilen er fulladet. Det vil si at ringen rundt prikken forsvant på prikken lengst til høyre først, og så tre til tror jeg det var før skilpaddemodus.
Et tips når en er like før tom er å følge med på når ringene begynner forsvinne på strømindikatoren. Da nærmer det seg veldig tomt.

nr1rayner

Tok tilsvarende test som Bondeknøl, har 2 ladestasjoner med ca 400 meter mellom dem og bakke ca midt på, så skulle få til å trille til en av de omtrent uansett hvor jeg fikk stopp.
Kjørte ikke helt tom, skilpadda kom akkurat da jeg skulle snu ved en av ladepunktene, så avbrøt der  ;)
Avleste da 0,4kwh på Leafspy. Bilen skal visstnok stoppe helt på 0,4kwh rest..
Hvordan det er på 30kwh vet jeg ikke, kan være større buffer der.
Sjekket ikke jeg heller hvor langt jeg kjørte, men bortimot 1 mil er godt mulig ja.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kjbu

Det er ikke så smart å teste skilpaddemodus, da det er en stor belastning for batteriene. Tomt Li-Ion-batteri = defekt batteri. Når man kjører bilen til skilpaddemodus risikerer man at de svakeste cellene tømmes helt og man mister streker før man ønsker.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Yeyeye

En skal i utgangspunktet ikke kunne ødelegge svakeste celle, da det faktisk er den som avgjør om ditt batteri betraktes som tomt. Leaf har overvåkning av alle celler og har også buffer i topp og bunn av cellespenningen mao du skal være beskyttet. De har nok heller ikke kunne hatt 5 eller 8 års garanti om dette ikke var på plass.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Burnaren

Erfaring samme her 10 km etter 0% i 70-80km timen går greit.
Har ikke kjørt tom enda. 13 000 km m.2016 mod 30kw leaf.
Ex think 2002 mod
Nissan leaf Nordic apr 2016

kristianbergen

nr1rayner: har samme erfaring. jeg kjørte den ganske kontrollert tom, stoppet opp 100 m fra hjemmet. leafspy viste da 0.4 kwh. skilpaddemodus varte forbausende kort i moderat oppoverbakke; 500 m eller noe slikt.

Fikk satt bilen i fri og ble puffet bort de siste 100 metrene av en anne bil.
Leaf 2013

kavorland

Takkar alle for god info på denne tråden.
Dette har vore særs nyttig no i desse vintertider med KW bruk i snitt på 16-17 og redusert rekkevidde.
Bilen har etter at den vart kjøpt sept 2015, rusla snart 30 000 (1.gangsservice 7/12), og har vorte bil nr. 1 i hushaldninga.
Den vert nytta til jobbpendling både på dag og kveld, og når tida med mellomlading i heimen ikkje gjev nok til å nå ladestoppet på jobb ved kveldspendling, vert hurtiglading på veg løysinga.
Og der ligg no utfordringa.
Når bilen kjem heim er den som regel --- og ---, lader 1,5 timer og får putta på 20-26 km på gjettometeret. Hurtigladar er 21 km vekke.
Har nådd dette kver dag, men med siste 7 km med --- og --- og alle ytterringer intakt.
Etter å ha lest denne tråden antar eg at eg framleis har 5 km margin når eg kjem fram til lader, og kjører etter å ha lest dette med litt mindre klump i magen.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

tomrh

Anbefaler i grunnen en periode med Leafspy og lære seg hvor mange GIDs man bruker på kjente strekninger, det har jeg gjort. Og så lære seg hvor mange GIDs det er igjen ved ulike batterinivåer. Jeg har nå i praksis 10% bedre rekkevidde enn før fordi jeg har full kontroll på batteriet, selv uten å ha på Leafspy.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA