Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla som firmabil i helprivateid AS med kun meg som ansatt

Startet av Rg89, lørdag 23. juli 2016, klokken 23:40

« forrige - neste »

Rg89

Hei!

Har nettopp bestilt en helsvart Soul 2016 som er klar for levering neste onsdag! Må si jeg gleder meg, fantastisk god bil å kjøre.
Men jeg har noen "nybegynnerspørsmål" angående bilen som jeg håper noen erfarne Soul-eiere kan hjelpe meg med.

Hvordan er bilen med lading i fra vanlig stikkontakt? Er det et must med ladeboks?

Og så, TPMS systemet til bilen.... Har søkt litt på forumet etter dette, men fant ikke noe klart svar. Det jeg lurer på er om det er veldig plagsomt å kjøre rundt med denne feilmeldingen om man ikke har TPMS i dekkene. Kan man slå av feilmeldingen selv, eller vil den pipe og plage meg? Jeg skal kjøpe noen finere felger til sommerdekkene, og bruke sommerfelgene som fulgte med bilen på vinterdekk (Kia ville ha 13.000 kr for vinterdekk, så det sløyfet jeg klart). Ergo, jeg kommer til å ha ett sett med TPMS i sommerdekkene, og så kjøpe et vinterdekksett utenom.

Takker så mye for svar og hjelp!

Ssseee

Gratulerer !

Lading med stikkontakt går fint det, såfremt el-anlegget er i ok stand med stor nok kapasitet.

Hvorfor kjøper du ikke sommerfelger og dekk inkl sensorer? Jeg hadde ikke kjørt rundt med feilmelding for å spare 1500kr når du alikavel har betalt 250.000kr for ny bil..
2015 Kia Soul

Rg89

Takk!
jeg skal flytte inn i nytt hus i august, så der vil det vel være 400V etter dagens standard i stedet for 230V. Tror kanskje det vil være muligheter for å legge inn en større kurs til selve ladepunktet.

Jo har tenkt på å kjøpe sensorene til vinterdekk samtidig, men lurte egentlig bare på om det var en veldig plagsom feilmelding å kjøre med uten.
Jeg er egentlig litt i mot TPMS, syns det er unødvendige penger. Man merker vel at du har lite trykk/flatt dekk.

Monteres de forresten på felgen? Eller inni dekket på en eller annen måte?

elektrolux

Gratulere med ny Soul.

Disse bilene kommer med 1 fase 32A lader som standard, og leveres med ladekabel som gir 10A lading fra et vanlig stikk.

Siden du er på flyttefot blir en fastmontert ladestasjon en bakvendt løsning, men siden du er ny innen dette vil jeg tipse om at det er mulig å kjøpe ladestasjoner som leveres med inntakskabel som tilvalg for plug and play i et allerede oppsatt stikk.

I tillegg til at du kan montere en slik ladestasjon selv, kan du selvfølgelig også ta den med deg til det nye huset. Får du forhandleren til å sette en slik på samme faktura som bilen sparer du også mva.

Vil foreslå en justerbar ladestasjon som kan kobles til alt fra en 10A til en 32A kurs enten den er 230V eller 400V. Slike såkalte semiportable ladeløsninger er en av våre spesialiteter, men vi anbefaler selvfølgelig å også kikke på de andre uavhengige leverandørene av ladeutstyr. Der er mange spennende og flotte ladeløsninger på markedet utenom det bilforhandleren umiddelbart tilbyr sammen med bilen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

#4
Du kan gjerne være i mot TPMS men det er faktisk påbudt på din bil,så det er ikke noe du kan velge bort. Påbudt på alle nye biler fra november 2014. TPMS står på innsiden av felgen i forbindelse med ventilen.

AmocoCadiz

Fordelene med TPMS oppveier ulempene hvis det skjer noe med dekkene,
er en del historier gjengitt her på forumet om folk som fått dekkskader, f.els. store spikere i dekk, uten å ha oppdaget det, og kjørt i høy hastighet på motorveien.
Heldigvis har de takket være TPMS fått varsling i tide før dekket har flydd av felgen, og fått stoppet på en sikker måte.

Heldigvis har Soul minneplass for TPMS både for vinter og sommerdekk, ikke aalle elbiler har det, med påfølgende styr ved dekkskift.

Rg89


Sitat fra: elektrolux på lørdag 14. mai 2016, klokken 09:53
Vil foreslå en justerbar ladestasjon som kan kobles til alt fra en 10A til en 32A kurs enten den er 230V eller 400V.

Takker så mye for tips, skal undersøke det nærmere!

Angående tpms så kommer jeg nok til å kjøpe sensorene uansett tenker jeg, er vel like greit å bare gjøre det når jeg først kjøper nye vinterdekk. Kjekt at det er slik at soul'en har minneplass for hvert sett med dekk som AmocoCadiz nevner, da gjør det jo saken litt bedre.

Stig-Arne

Husk bare ved kjøp av uorignale felger, at du får med sentreringsringer.
Mange bilprodusenter avslår garanti på hjullager om det er brukt 3 parts felger!!

elektrolux

Sitat fra: Stig-Arne på søndag 15. mai 2016, klokken 15:59
Husk bare ved kjøp av uorignale felger, at du får med sentreringsringer.
Mange bilprodusenter avslår garanti på hjullager om det er brukt 3 parts felger!!

ER det noen som noengang har fått byttet et hjullager på garanti? Dette er jo en slitedel uansett, og koster mindre enn en handlepose. Eller for å si det på en annen måte så kan en bytte en del lager på det en sparer på "uorginale" felger
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Stig-Arne

Sitat fra: elektrolux på søndag 15. mai 2016, klokken 20:19
Sitat fra: Stig-Arne på søndag 15. mai 2016, klokken 15:59
Husk bare ved kjøp av uorignale felger, at du får med sentreringsringer.
Mange bilprodusenter avslår garanti på hjullager om det er brukt 3 parts felger!!

ER det noen som noengang har fått byttet et hjullager på garanti? Dette er jo en slitedel uansett, og koster mindre enn en handlepose. Eller for å si det på en annen måte så kan en bytte en del lager på det en sparer på "uorginale" felger

Ja absolutt, opptil flere ganger med FoMoco lager på Volvo V50. Bilen var trillet 80 000, byttet begge fremme.
Hjullager er absolutt en slitedel, men fortsatt skal de vare lengre enn ett sett med bremseklosser

Men 13 000 for vinterdekk med felg er ikke en ublu pris. Nokian Hakka 8 havner jo fort på 6000 for bare dekkene. 

jim_smyth

Kjørte på motorveien.
Dekktrykksensor varslet.
Stoppet på første bensinstasjon.
Konstaterte lekkasje og skrutrekker i dekket.
Fikk hjelp og plugget dekket.
Det lever fortsatt. 

Ser klart fordelen... og det sparer kostnadsdifferansen ved første hendelse.

AmocoCadiz

Sitat fra: jim_smyth på mandag 16. mai 2016, klokken 17:28
Kjørte på motorveien.
Dekktrykksensor varslet.
Stoppet på første bensinstasjon.
Konstaterte lekkasje og skrutrekker i dekket.
Fikk hjelp og plugget dekket.
Det lever fortsatt. 

Ser klart fordelen... og det sparer kostnadsdifferansen ved første hendelse.
Bra det gikk bra og du fikk stoppet, særlig når du kjørte i høy hastighet,
var det en hel skrutrekker, det var et svært objekt i et dekk?!

jim_smyth

Samboeren som kjørte til jobb. Stålet var på litt over 7cm, resten var borte. Ikke den største skrutrekkeren, men det var nok...

Satt i bakhjulet så har sikkert blitt løftet opp av forhjulet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA