Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Saltfjellet

Startet av fmm1000, lørdag 23. juli 2016, klokken 15:12

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 17. mai 2016, klokken 19:40
Det selges hengerfester til Tesla i USA. Der er det litt lettere enn i Europa med hensyn til dokumentasjon.
Disse festes vel til støtfangerinnfestningen. EuroNCAP er ikke noe krav. Det er en frittstående test som kun gi forbrukerpoeng.

De som selger disse hengerfestene har jo gjerne med en slik tekst.

"*WARNING* Your vehicle may have a lower tow rating than this trailer hitch. If your vehicle's tow rating is less than the rated towing capacity on your Torklift Central trailer hitch, your trailer hitch capacity is limited to your vehicle's factory rated towing capacity. "

sven erik

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 17. mai 2016, klokken 19:40
Det selges hengerfester til Tesla i USA. Der er det litt lettere enn i Europa med hensyn til dokumentasjon.
Disse festes vel til støtfangerinnfestningen. EuroNCAP er ikke noe krav. Det er en frittstående test som kun gi forbrukerpoeng.

får de det i vongkortet der at det er lov  er det lett og få det her i norge og  i trenger da bare kopi av en snt vogkort eller instruksjonsbok  med  at bilen kan trekke et vist antal kilo  sn jeg fikk godkjent geon

Hodetelefoner

Jeg forstår ikke hvorfor dere tror dette kan bli godkjent..
nortrahof Forklarte det veldig enkelt også.

Bruk tiden på kone og barn

nortrahof

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 17. mai 2016, klokken 19:40
Det selges hengerfester til Tesla i USA. Der er det litt lettere enn i Europa med hensyn til dokumentasjon.
Disse festes vel til støtfangerinnfestningen. EuroNCAP er ikke noe krav. Det er en frittstående test som kun gi forbrukerpoeng.

Alle nye biler som skal registreres i Norge må ha et COC-sertifikat (EU-konformitet). Dette utstedes av produsenten. En amerikansk godkjenning godtas ikke.
Har TM ikke godkjent hengerfeste, så må eventuelt "noen andre" utstede nytt COC for at hengerfeste kan godkjennes. (Da er faktisk ikke bilen produsert av TM men av den som utsteder nytt COC.)

Jeg har en bobil der COC er utstedt av Hymer og ikke Fiat som har laget deler av chassis. Da er bilen ikke en Fiat men en Hymer. Dette ble gjort for at Hymer bygget deformasjonssonen om, slik at det ikke tilsvarte Fiats originalløsning. Hymer måtte derfor "ofre" en ombygget bil i ny kollisjonstest.

Noe slikt kan være tilfelle dersom man ønsker hengerfeste fra USA på TMS men da må man finne en OEM-produsent som vil påta seg ansvaret og kostnadene med å lage nytt COC.

Jeg tror derfor det er enklere og rimeligere å finne en OEM-produsent som vil basere seg på TMs COC og heller la TüV godkjenne hengerfeste?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Mippen

Her er linken til oppropet. https://www.change.org/p/elon-musk-towing-hitch-for-tesla-model-s

Har vært i kontakt med vegvesenet og de hevder at bilprodusenten selv må godkjenne bruk av hengerfestet på deres bil selv om det er laget av en produsent som Thule. Fra kilder jeg har snakket med har enkelte sentralt i Tesla hevdet at chassis ikke er konstuert for hengerfeste. Har ikke lykkes å få noen mer uttalelser på dette.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA