Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Saltfjellet

Startet av fmm1000, lørdag 23. juli 2016, klokken 15:12

« forrige - neste »

fmm1000

Vi er en gjeng danske Tesla eierne, som ønsker at kjøre med tilhengerfestet på vår Model S, så vi lovlig kan  kjøre med en trailer.
Vi har på teslaforum.dk diskutert muligheten for å få et anhængertræk TUV-godkjent.
Er det noen av dere som vet hvordan man skal gjøre det og hva det koster.
Vi har diskutert muligheten for å bidra til å betale for TUV godkjenning.
Jeg tror det var en norsk som lanserte en underskriftskampanje for å få Tesla, til at lave anhængertræk til Model S, og det var 1500 som signerte.
Hvis vi nå gir 100 kroner hver gir det  150.000 kr til en TUV godkjenning (jeg har ingen anelse om hva det koster). .
Personlig ville jeg gjerne gi mer enn 100 kr for et tilhengerfeste for Model S TUV-godkjent.
Hvordan synes I om ideen?
Var det kanskje en sak for Norsk Elbil Forening?
Kanskje vi kunne skrive på det svenske og andre europeiske fora og høre om de vil være med.

MeTesla


Muffinman

Må det ikke gjøres noe med typegodkjenningen til bilen? I så fall må man grave dypt i lommene om det i det hele tatt er mulig.

MeTesla

Sitat fra: Muffinman på fredag 13. mai 2016, klokken 21:18
Må det ikke gjøres noe med typegodkjenningen til bilen? I så fall må man grave dypt i lommene om det i det hele tatt er mulig.

Jo jeg tror det dessverre... kan vel ikke være så enkelt?

fmm1000


Øyvind.h

Om vi snakker crowdfunding hiver jeg glatt i et par tusenlapper om man vet man kommer ut med godkjenning i andre enden :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Powerflux

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 13. mai 2016, klokken 22:04
Om vi snakker crowdfunding hiver jeg glatt i et par tusenlapper om man vet man kommer ut med godkjenning i andre enden :)
Så absolutt!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

petersv

Hvis man må krasjteste en bil eller to (vet ikke om det er tilfellet) så blir det nok fort dyrt. Håper det kreves mindre, dette virker veldig interessant. Leverandøren av festene bør jo kunne være med å spytte inn da de kommer til å tjene på det.

Egentlig burde jo de kjøre en folkefinansiering der de forhåndsselger fester med godkjenning med innbakt godkjenningskost. Noen som vil bli hengerfesteprodusent? ;)

MeTesla

Sitat fra: Powerflux på fredag 13. mai 2016, klokken 22:09
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 13. mai 2016, klokken 22:04
Om vi snakker crowdfunding hiver jeg glatt i et par tusenlapper om man vet man kommer ut med godkjenning i andre enden :)
Så absolutt!!

Jeg er med

fmm1000

Som jeg læser den danske diskussion har nogen fået godkendt hængerfæste til Seat Mi/Wv Up/ Skoda Citigo uden crashtest.

hgs

Flott initiativ! Du kan regne med noen kroner herfra også.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

twinpeaks

Det er noen i Tyskland som har prøvd seg på det samme (TUV-godkjenning), men åpenbar hittil uten suksess. Jeg har forespurt i det tyske forumet hvor det står i prosessen.
For øvrig er jeg også gjerne med på Crowd-funding når det gjelder godkjenningen. HVIS den ville være godkjent, betyr det da også at Tesla må akseptere det i forhold til garanti-saker? Det er lenge siden, men da første Torklift (eller hva den het) kom var det kommentert at det kunne samle seg masse rusk etc. (i verste tilfelle snø) rundt bakre drive-unit (pga hull som må lages bak) og jeg tror at garantien kan da ryke fort.
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

nortrahof

Tror dette blir ganske vanskelig så lenge TM motsetter seg dette?

Et fundamentalt problem som må løses, er ESP som enten må kobles ut eller modifiseres dersom en TMS kan ha belastning på et hengerfeste. Da må man inn i SW på TMS.
TM må kanskje redegjøre hvorfor de ikke tillater hengerfeste på TMS? Det kan være at dette går ut over sikkerheten for påkjørsel bakfra dersom bilen forsterkes med hengerfeste? Likeså kan det være at akselerasjon må dempes med hengerfeste i bruk for at dette ikke (og resten av bilen) blir utsatt for utilbørlige krefter?

Det er i det hele tatt mange utfordringer som krever en løsning for å få en TüV-godkjenning når bilprodusenten ikke tillater dette! Ellers så hadde hengerfeste sikkert vært mulig og godkjent hos OEM-leverandører som til andre biler? Dette har de sikkert sett og regnet på kostnader for, da det ikke fins.
Leverandøren av et slikt hengerfeste vil også påta seg et ansvar for det TM fraskriver seg ved en TüV-godkjenning.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

krl

Statens Vegvesen hevder at det KUN er produsent av bilen som kan godkjenne den for å trekke henger med og uten brems + rett kulelast. Det er med andre ord ikke nok å få hengerfestet godkjent, bilen må godkjennes av produsent.

Hvis dette er ikke fungerer på samme måte i EU-land, så kan det kanskje være en mulighet å gå via en godkjenning i EU.

Øyvind.h

Ja løsningen her er nok å få dette godkjent av en instans som statens vegvesen er nødt til å rette seg etter.

Om danskene har lykkes med å få godkjent andre biler med hengerfeste som ikke leveres med dette kan de også lykkes med Model S (håper jeg).
Oppropet alene ble vel signert av rundt 1000 pers.
Sikkert mulig å selge flere tusen fester bare i Norge alene.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA