Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Working on Top Secret Tesla Masterplan, part 2." Elon Musk Twitter

Startet av Mr.Zero, lørdag 23. juli 2016, klokken 10:09

« forrige - neste »

moonbuggy

#60
Sitat fra: Klykken på lørdag 18. juni 2016, klokken 10:09
E-golf mangler aktiv klimatisering av batteri som vil merkes etter x antall vintre. Det gir også greit utslag på rekkevidden.
Vel, kimatiseringsforskjellen mellom BMW i3 og de andre sammenlignbare elbilene, er for det meste i andre enden, på varmesiden. Dynamisk klimatisering av batteriet skjer bare når batteritemperatur blir for høy. (Der skjer største skaden også).

Når temperaturen er lav nok, har I3 elektrisk forvarme av batteriet når plugget inn(1kw),og klimatisering valgt. Ellers ingenting.
Det spiller heller ikke stor rolle. Det er i startfasen ved lave temperaturer batteriet mister mye effektivitet. Indre motstand varmer batteriet og tapper kjørelengde. Hvor skadelig kulde er for batteriet avhenger mye av batteristyring. Den sørger nok for å begrense strømmen slik at "skaden" minimeres.

I USA har Nissan måttet bytte batterier på noen Leafer. Meg, bekjent nesten utelukkende p.g.a. ødeleggende varme på biler gått i Nevada og Sør California, altså grunnet varme. Nord i USA kan det være bikkjekaldt, enda kaldere enn de fleste steder i Norge. Der ser det ut til at Leaf har klart seg bra. Leaf er bilen med størst erfaring over tid og antall km. Bilen har ikke kjøling av batteriet, og kun en svak emergency heating(elektrisk fra batteriet selv) når batteritemp er under 16 minus.

moonbuggy

https://transportevolved.com/2015/04/14/staffcar-update-after-73100-miles-our-nissan-leaf-loses-its-second-capacity-bar/

Litt på siden dette, men allikevel et bilde på hvor robuste batterier er. 4 år gammel Leaf med 117.000 km på nakken. Stort sett bare hurtiglading, og batteriet nettopp mistet 2. baren. (Mer enn 80% igjen).

Utrolig imponerende og BMW I3 batteriet skal være enda bedre med bedre styrings-systemer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA