Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Working on Top Secret Tesla Masterplan, part 2." Elon Musk Twitter

Startet av Mr.Zero, lørdag 23. juli 2016, klokken 10:09

« forrige - neste »

LMOR

Eller stod vifteanlegget på fullt. Kjører en 5 serie også, og forskjellen i tabellen passer godt. Har kjørt mye i 80, så jeg kjenner meg ikke igjen i dette.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Med orginale 195/65 15 i 20 år gammel A6, så er det ikke snakk om dekkstøy.
Så der måler jeg 3-4 db lavere en i3 i 80 på samme strekning(grov asfalt).

Mens ny octavia 1.8tfsi målte jeg noe over i3. 

Men i3 dekkene er svært følsom fort dekktrykk, dvs for lavt = mye bråk.
Har høyt trykk på hjulene bak, for å slippe å høre svusj svusj.
Men enig , bør komme noen bedre dekktyper snart.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

moonbuggy

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. juni 2016, klokken 22:28
Standard sommerdekkene bråker noe infernalsk på visse typer asfalt. Værste bilen jeg har hatt i så måte de knappe 30 åra jeg har hatt bil...


Sent from my iPad using Tapatalk

Underskriver det !

Har kjørt strekk med gammel slitt asfalt, avløst av nylagt asfalt. Forskjellen var natt og dag. Merker også stor forskjell fra vinterdekkene til sommerdekkene. De siste er sannsynligvis langt hardere i gummien og genererer mye støy på slitt asfalt.

TM

Sitat fra: 02jan på torsdag 16. juni 2016, klokken 22:46
Men enig , bør komme noen bedre dekktyper snart.
Det har vært beskrevet i en av pressemeldingene at de har fått ned forbruket blant annet på grunn av nye dekk. Nå er det vel ikke nødvendigvis slik at
lavere rullemotstand gir lavere støy. Ståhjul uten gummi ville vel gi lav rullemotstand  ;) Det er også mulig at det bare gjelder 19", så da hjelper det ikke for alle som har bestilt fully charged.
Men jeg prøvekjørte bil med 20 " på ekstemt slitt asfalt og mye huller som var fylt igjen og jeg synes ikke det var så ille. Det er jo bare å skru opp lyden på radioen litt  :D

LMOR

Hvis lydnivået er godt over 80db, så må du ha på verneutstyr og ikke sette på enda mer lyd.
Harde dekk på gammel asfalt støyer, men tviler på at disse tallene er riktige.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

ApeX

Kjørte med 20" fra Bergen til Voss. Ikke tidenes vei, men kan ikke si at noen av oss i bilen reagerte på noe støy.
Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

TFSE

Hej alla,

Här var det många som engagerade sig. Det var inte meningen att provocera och testen var inte ett forskningsprojekt bara så att det är sagt.

Jag kan sammanfatta turen såhär (i kronologisk ordning):
-Ca 1 år gammal asfalt, jag och min kompis reagerar på støy (80 km/h)
-En sträckning på E6 med helt ny asfalt, inga problem, underbart (80 km/h)
-En sträckning med relativt dålig asfalt, förfärligt (80 km/h)

Brukte bara en iPhone app och jämförde med min bil på den sista och värsta sträckan. Min bil är en Ford Mondeo MK3 2007. De bråkade nästan lika mycket enligt appen.

Frågade därför flera vänner som alla visste om någon som har haft "run-flat" däck men bytt ut då de var missnöjda.

Jag använde app på min egna Samsung S7 och den visade på Golf 70dB. Vi upplevde spontant att det var mycket tystare i Golfen.

Enligt summeringen här på forumet i denna tråden verkar det vara ett irritationsmoment hos hälften.


Klykken

Vår i3 bråker ganske mye mer nå etter to år også. Tenker da på hjulstøy. Ikke tatt noen målinger, annet enn min egen oppfattelse.

Dekktrykk, slitasje og alder på hjula tror jeg har mye å si i tillegg til underlaget. Jeg kjører med høyt trykk for å få mest mulig rekkevidde. 3bar bak og 2,6 frem mener jeg det er, og vil tro dette også bidrar til mer støy..
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Magster

Jeg reagerte på mye støy når jeg byttet fra vinter til 20" sommerdekk. Testet forskjellig dekktrykk og merkelig nok er det minst støy med høyt trykk. Synes også det er blitt vesentlig bedre nå ca 2 måneder etter at jeg byttet. Varmen ute som gjør det? Hos bmw snakket de om at piggdekk harvet opp asfalten og at dette gjevnet seg ut igjen i løpet av våren sommeren?

TM

Sitat fra: Benji_9 på fredag 17. juni 2016, klokken 10:50
Frågade därför flera vänner som alla visste om någon som har haft "run-flat" däck men bytt ut då de var missnöjda.
Det er vel ikke run-flat dekk på i3, så der er det ikke noe å hente.

LMOR

Slik tester kan kun gjennomføres med samme måleinstrument og under nøyaktig samme forhold.

Hvis dekkstøy er en grunn til å velge eGolf fremfor i3, så tror jeg uansett en eGolf er det riktige valget.
Det er mange minus med i3, men den er unik og har egentlig ingen konkurrent hvis en er ute etter eller verdsetter den kjøreopplevelsen i3 gir.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TFSE

Googlade och hittade en annan tråd här på forumet där det diskuterats så då bekräftar det åtminstone att det kan bli ett irritationsmoment.

LMOR: Du sammanfattar det väldigt bra, och antagligen blir den lite för unik för mig, synd...

Klykken

E-golf mangler aktiv klimatisering av batteri som vil merkes etter x antall vintre. Det gir også greit utslag på rekkevidden.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

TM

Sitat fra: Klykken på lørdag 18. juni 2016, klokken 10:09
E-golf mangler aktiv klimatisering av batteri som vil merkes etter x antall vintre. Det gir også greit utslag på rekkevidden.
Grunnen til at jeg valgte bort e-Golf var at den bare kan lade med 16A 1-fas. Det betyr at man er helt avhengig av at DC hurtigladerne virker på langtur.

model3citizen

Sitat fra: LMOR på fredag 17. juni 2016, klokken 11:32
Slik tester kan kun gjennomføres med samme måleinstrument og under nøyaktig samme forhold.

Hvis dekkstøy er en grunn til å velge eGolf fremfor i3, så tror jeg uansett en eGolf er det riktige valget.
Det er mange minus med i3, men den er unik og har egentlig ingen konkurrent hvis en er ute etter eller verdsetter den kjøreopplevelsen i3 gir.

Jeg er litt forundret over dette som nevnes med støy, mulig jeg er farget av at våre andre to biler støyer vesentlig mer. Husker godt når vi hadde Kia Soul Ev så opplevdes i3 som enn Rolls Royce sammenlignet.

I i3 oppfatter jeg også støyen som mer "distribuert", det er akkurat som om du hører støyen fra hvert hjul, men den er ikke der du sitter. I Soul Ev var det akkurat motsatt, det var akkurat som om støyen resonnerte akkurat der man satt.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA