Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Working on Top Secret Tesla Masterplan, part 2." Elon Musk Twitter

Startet av Mr.Zero, lørdag 23. juli 2016, klokken 10:09

« forrige - neste »

TM

Ja, det var standard-dekk på bilen. Jeg tror nok kanskje fortsatt at jeg ville foretrukket 428 eller 429 felg med bredere 19" dekk bak. Men fully charge pakken leveres kun med 430 felg, og min personlige vurdering etter denne korte testen er at det fungerer helt greit. Det var betryggende, siden det har vært en del rapporter fra eiere som har hatt problemer med 20" dekkene.

model3citizen

Sitat fra: BingoBonzo på onsdag 18. mai 2016, klokken 03:24
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 16. mai 2016, klokken 10:09
MIn prøvekjøring av i3 var direkte etter kjøring av TMS 85. Det er ingen overdrivelse å si at BMWen var MYE gøyere å kjøre, selv om Teslaen selvsagt gikk bedre rett frem.

Nysgjerrig, hva/hvordan var i3 gøyere å kjøre? Har testet Tesla på et par prøveturer og det var hysterisk morro, klarer ikke helt å gjenskape de tureen i en i3.

Det kommer jo helt an  på hva man liker å få ut av kjøreopplevelsen.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

02jan

Jeg antark&forventer at det er noen naturlige justeringer/forbedringer i dekk og oppheng på 2017 modell i forhold til de rapporter på 20" i 2013/2014.

Bra du sjekket på grov asfalt i høy fart. Har lastet ned en desibel måle-app på telefonen, denne kan gi indikasjon på forskjell fra bil til bil. Forutsatt måles likt.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

TM

Sitat fra: 02jan på onsdag 18. mai 2016, klokken 19:23
Jeg antark&forventer at det er noen naturlige justeringer/forbedringer i dekk og oppheng på 2017 modell i forhold til de rapporter på 20" i 2013/2014.

Bra du sjekket på grov asfalt i høy fart. Har lastet ned en desibel måle-app på telefonen, denne kan gi indikasjon på forskjell fra bil til bil. Forutsatt måles likt.
En desibel måler ville nok vært nyttig. Det er veldig vanskelig å vurdere støy, og min vurdering er nok også preget av at jeg også kjører en 1-serie med 17" Runflat dekk. De støyer nokså mye, men det blir etter hvert noe man ikke legger merke til. Det hjelper å skru opp lyden på musikkanlegget  ;D

turfsurf

Sitat fra: bromm på onsdag 18. mai 2016, klokken 18:49
Hvis du synes Tesla er gøyere å kjøre så har du en underlig form for humor ;) Ellers har du kun tilgang på landeveier som er rimelig snor-rette - anbefaler deg å ta en Tesla-tur i storbyen, så får vi se hva du får "gjenskapt" der ;D
i3 er bybil, og morsommere der. Generelt kan man si at jo høyere fart, jo større fordel til Tesla. I tillegg krenger ikke Model S i svingene på samme hvis som i3. Og i alle akselerasjonsøvelser er Model S raskere. Men hvis bykjøring er det viktigste kriteriet, så vinner i3. Selv rangerer jeg ikke bykjøring som morsomt...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Ferry

Sitat fra: BingoBonzo på onsdag 18. mai 2016, klokken 03:24
Nysgjerrig, hva/hvordan var i3 gøyere å kjøre?

Det lurer jeg også på. i3 kjenner jeg godt. Har såvidt prøvd en P85D, men hadde aldri fullt pådrag eller gjorde noe dramatisk. Jeg tror ingen har prøvekjørt en P85D så forsiktig noensinne. Så jeg aner egentlig ikke hvordan Tesla er når det "drar seg til". At i3 er morsom kan jeg skrive under på. Har prestert å bli uvel til og med når jeg ratter selv. Det er den eneste bilen jeg gleder meg til å kjøre.

model3citizen

Kort sagt er forskjellen mellom Model S og i3 som forskjellen mellom 1-Serie, og 7-Serie fra BMW.

Den ene er agil og responsiv men kan oppleves som ustabil ved f.eks. kraftig sidevind på motorvei. Den andre har et betydelig treghetsmoment på grunn av høy vekt, noe som igjen gjør den mer egnet som landeveislokomotiv (som den også med rette blir brukt som av veldig mange).

Model 3 slår meg som den gyldne middelvei, om ikke den blir for tung.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

JorgenM

Det ble veldig rar sammenligning da i3 og 7-serie er premium mens 1-serie og Model S er mer middelklasse :)

Men Model S og 7-serie er selvsagt mer GT-biler enn i3 og 1-serie.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

LMOR

Sitat fra: turfsurf på onsdag 18. mai 2016, klokken 19:56
I tillegg krenger ikke Model S i svingene på samme hvis som i3.
Hva mener du mer det?
Både Model S og i3 krenger lite i forhold til de fleste biler, så da snakker vi marginale forskjeller i så fall.
Kjørte i3 på svingete veier over fjellet i helgen, og den ligger godt på veien. Blir som å kjøre min adaptive 5 serie på Sport/Sport+, og da snakker vi om the real ultimate driving machine.
i3 er gøy både i byen og på den norske landeveien  ;D
Men på motorveien finnes det nok bedre alternativ.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

turfsurf

i3 er høyere og smalere (mindre bredde mellom hjulene) og oppleves til en viss grad krengete i.f.h.t Model S. Man sitter og høyere, så det påvirker nok opplevelsen. Model S D modellene er og mere nøytrale gjennom svingen. I3 er morsom til ett visst punkt, men når man begynner å nærme seg grenser, så er det litt for nervøst og ustabilt etter min smak. Så er det ett annet spørsmål om man bør kjøre slik på norske veier. Opp smale hårnålssvinger (f.eks Stelvio)  er nok i3 en favoritt, men så fort det åpner seg litt mere så blir det Model S.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

i3 er en lett bil, der batteriet gjør at den får et lavt tyngdepunkt, og med 50/50 vektfordeling som de fleste andre BMWer.
Vi har ofte våt/halvglatt vei i Norge, og da er høy vekt et problem uansett hvor god bilen er.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

turfsurf

Selvfølgelig er våt vei en annen diskusjon. Men det forandrer ikke på fakta at bilen er vesentlig kortere (ca 1m), smalere (ca 30cm) og høyere (10-20cm, husker ikke ?) enn Model S. I høyere fart blir det en ulempe, uansett hvordan man snur og vender på det. Men dette blir en litt tåpelig diskusjon, som jeg sa tidligere, jo mere svingete og lavere fart, jo mere favør i3. Ett eller annet sted i mellom vil det bytte. Akkurat hvor er vel en smaksak. For meg er det ganske tidlig ute av byen, og som sagt, i smale hårnålssvinger i Alpene, men dit kommer jeg ikke med i3.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

BingoBonzo

Sitat fra: bromm på onsdag 18. mai 2016, klokken 18:49
Sitat fra: BingoBonzo på onsdag 18. mai 2016, klokken 03:24
Nysgjerrig, hva/hvordan var i3 gøyere å kjøre? Har testet Tesla på et par prøveturer og det var hysterisk morro, klarer ikke helt å gjenskape de tureen i en i3.
Hvis du synes Tesla er gøyere å kjøre så har du en underlig form for humor ;) Ellers har du kun tilgang på landeveier som er rimelig snor-rette - anbefaler deg å ta en Tesla-tur i storbyen, så får vi se hva du får "gjenskapt" der ;D

Ingenting er gøy å kjøre i en storby! Det er på svingete landeveier (eller bane) man opplever kjøreglede  :)
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

LMOR

Det er mange ting som er gøy i en by også, f.eks. er svingradiusen på i3 til stor glede ofte, senest 3 ganger på 17.mai  8)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Mazzbot

Jeg prøvekjørte i3 idag også for andre gang . Syntes bilen virket meget komfortabel og gode seter . Mye mye mer kraft enn min leaf .

Har kjørt tesla , den er god den og , litt stor og tungkjør. Bare synd model 3 er langt unna .   

Har reservert model 3 så forventer bil i 2018 . 2 år med venting er lenge !!

Vurderer virkelig en i3 med 94ah celler , men blir litt dumt når leafen ikke er et år gammel engang .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA