Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Renault ZOE

Startet av andoyv, torsdag 07. oktober 2010, klokken 16:30

« forrige - neste »

andoyv

Hei.

Vurderer å kjøpe en brukt elbil som bil nr 2.
Bor i Vestby og skal benytte en evt. elbil til pendling fram og tilbake til Oslo (40 km hver vei i følge gulesider)

Mine argumenter for å kjøpe elbil er

1. spare tid/fleksibilitet ved å kunne benytte kollektivfelt
2. bra(?) for miljøet
3. rimeligere over tid enn å kjøpe liten bensinbil (???)

Spørsmålet er om dette er noe for meg eller ikke. Inntrykket så langt av å lese på forumet er at det er forferdelig mye feil og usikkerhet mht. batter m.m.i å eie/bruke elbil - er dette bare noe for entusiastene eller også for den "vanlige mannen gata" som vil ha et greit transportmiddel fra og til jobb...?

Er usikker på hvilke biler som er mest aktuell for meg:
- kjørere alene (ingen barn i bilen)
- egner seg for pendling Vestby -Oslo (80 km hver dag - motorvei)
- Som duger vinterstid (batterikapasitet m.m.)
- som ikke krever mekanikerutdannelse/interesse.

Ser ikke for meg å bruke mer enn 60000-100000 på en brukt bil. (dersom man skal bruke mer er det kanskje bedre å fleske til med en ny miev eller lignende ?) Setter stor pris på erfaringer/synspunkter og konkrete forslag til biler som er relevante for mitt behov :) På forhånd takk !

cra

Jeg startet som deg, og skulle ha en bil nr 2 for å lette logistikken rundt jobbsituasjonen, men det "skar seg" skikkelig; folkevogna er nå degradert til bil nr 2, og Think'en brukes til det meste.  :D

Hvis du skal kjøre alene er du i alle fall ikke begrenset av anatll sitteplasser, så da koker det vel ned til rekkevidde. Har du mulighet for å lade i Oslo så er du vel i praksis innenfor rekkevidden til de aller fleste variantene. Selv kjører jeg en Think 2001-modell når jeg ikke jobber hjemmefra, og det er ca 35 km hver vei mellom heimen og kontoret.

Jeg har mulighet for å lade noen timer i P-huset, og benytter meg som regel av det for å ha litt å gå på, pluss at da er bilen klar til småturer fra jeg kommer hjem, men om det skulle være fullt på ladeplassen så går det greit tur/retur også på vinterstid. Jeg kjører riktignok ikke motorvei, og om vinteren tar jeg heller på meg ei jakke for å bruke minst mulig strøm på oppvarming. Den er knall på vinterføre, kanskje litt vinglete på sporete vinterveier pga smal sporvidde, men det har ikke noe med el-drifta å gjøre. ;)  Pga eldrift er den suveren i bakkeklatring på glatt føre sammenlignet med andre biler jeg har kjørt med framhjulstrekk.

Nå vet jeg ikke hvor mye tid du vil spare hver dag, men klarer du f.eks. å knipe inn en halvtime hver vei så blir det jo litt over tid, og tid er som kjent penger. :)

Regnestykket mitt ser så langt meget gunstig ut sammenlignet med Caravellen, men skulle batteriet ryke så endrer det seg jo litt, selv om jeg ikke vil trenge å skifte hele pakken på en gang. På den annen side så kan det fort ryke noe på caravellen også, f.eks. registerreima dersom jeg ikke følger skifteintervallene, og det blir fort like dyrt som batterihavari.

Jeg regner meg for øvrig som entusiast, men var slett ikke det da jeg kjøpte Thinken. Det har kommet etterhvert, mye pga dette forumet, der fok nærmest står i kø for å hjelpe dersom man møter på problemer, eller bare lurer på ting. Det være seg mekanisk (lite mekanikk som skal mikkes med på elbil, heldigvis) eller elektrisk. Det mekaniske som har vært nødvendig å gjøre har så langt begrenset seg til sesongskift av hjul, ei lyspære og et pusserblad. Ja, og så skiftet jeg bremseklossene da jeg kjøpte bilen, men etterhvert som jeg har fått lyst og "guts" til å prøve selv har jeg begynt å gjøre batteriservice selv, og jeg har også skiftet vannpumpa til en modell som ikke skal trenge å skiftes ut. :)

For 60-100.000 kan du kjøpe en bil tilsvarende den jeg har (flere think'er på finn stadig vekk), men det er  kommer sikkert andre svar fra folk som kjører andre biler som kan fortelle mer om hvordan de oppleves og vil passe for deg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

andoyv

Takk for et kjempebra svar - kjenner at motivasjonen steg et par hakk nå! Håper flere slenger seg på og forteller som sine erfaringer med elbil med tilsvarende bruksbehov...

Har forøvrig ladestasjon på jobben - så den saken burde være grei...

Hvor stor forskjell er det i batterikapasitet sånnn ca når man sammenligner en sommerdag mot en ordentlig vinterdag (15-20 minus) ?


cra

Litt vanskelig å si hvor mye apparatet spiser, men 10-15km kanskje for min del? Det kommer jo an på hvor hardt jeg fyrer. Ellers så finnes det webasto til disse bilene også, og da kan du fyre til T-skjorte-temperatur.  ;D  Webasto er så vidt jeg vet ganske dyrt å ettermontere, så det beste er sikkert å finne en bil som har en slik allerede. Lurer på å ha hørt pris på 15-20.000? (Korriger meg gjerne hvis jeg husker feil her.) Forbruksmessig så har jeg lest at et sted rundt 10l pr sesong er normalt, og det er jo ikke ille. Omtrent det samme som en gammel volvo ville bruke bare på turen fram og tilbake på en kald vintersdag, tenker jeg.  :D

Uansett; kan du lade til topps igjen på jobben så burde det med think være plenty å gå på til å fyre med hvis du skal kjøre bare 4 mil.  En full arbeidsdag holder til å fylle et (nesten) tomt batteri. Og dersom du ikke betaler for ladinga så vil det bidra positivt til regnestykket ditt også; tviler på du finner noen jobb der de sakte men sikkert fyller tanken for deg mens du jobber.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: andoyv på onsdag 08. september 2010, klokken 19:59
Inntrykket så langt av å lese på forumet er at det er forferdelig mye feil og usikkerhet mht. batter m.m.i å eie/bruke elbil - er dette bare noe for entusiastene eller også for den "vanlige mannen gata" som vil ha et greit transportmiddel fra og til jobb...?
Det er jo mest problemer som tas opp på forumet. Det er mer enn 3000 elbiler i Norge og de som ikke har hatt problemer hører vi sjelden eller aldri fra. Jeg er blant de som ikke har hatt problemer med elbilen. Batteriet har passert antatt levetid i år selv om bilen bare har gått halve distansen av det som var antatt at batteriet ville klare.

De fleste brukte elbiler som er til salgs er nå blitt 8 - 12 år gamle og man bør vel ikke vente at de skal være like problemfrie i fremtiden.

Reva og Buddy/Kewet egner seg ikke så godt til motorveikjøring selv om de kan klare distansen når man lader både hjemme og på jobb.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

#5
Jeg tenker umiddelbart på en Think classic med Webasto til din type kjøring.

En slik får du innenfor ditt budsjett, og den klarer t/r i alle fall om sommeren. Som du sier er det viktig at batteriene er OK, og for å sikre seg det kreves litt innsikt, og litt flaks.

Jeg har i en annen tråd listet opp kjøpetips for brukte Think, og kan tilby å bygge opp en Think med Webasto, Robometer, og 50% batterigaranti i 6 mnd for 99K + reg. omkostninger levert Oslo. Da vet du at bilen i utgangspunktet er OK, og er sikret billig reperasjon om batteriet tross dette svikter.

Et alternativ som også er like i nærheten av ditt budsjett/behov er en Think Classic ombygget til Litium. Tester selv ut et slikt system fra Thunderteam i en av bilene mine. Da snakker vi om prestasjoner på linje med nye Thinken, rekkevidde på ca 100 km og ca. halve prisen av en ny en.

Ellers er jo nye Thinken lekker, og har du råd så hvorfor ikke spandere på deg litt luksus?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

1. spare tid/fleksibilitet ved å kunne benytte kollektivfelt
Det gjør du helt sikkert. Jeg kjenner ikke trafikken på E6 om morgenen, men fra Asker til Oslo sparer jeg rundt en halvtime hver dag.

2. bra(?) for miljøet
Det er de definitivt

3. rimeligere over tid enn å kjøpe liten bensinbil (???)
Den er vanskeligere å svare på. Jeg tror det er greit å anta omtrent like utgifter over tid, så kan du heller bli positivt overrasket hvis du går i pluss.

Spørsmålet er om dette er noe for meg eller ikke. Inntrykket så langt av å lese på forumet er at det er forferdelig mye feil og usikkerhet mht. batter m.m.i å eie/bruke elbil - er dette bare noe for entusiastene eller også for den "vanlige mannen gata" som vil ha et greit transportmiddel fra og til jobb...?

Det er nå slikt man som oftest diskuterer med andre...

Er usikker på hvilke biler som er mest aktuell for meg:
- kjørere alene (ingen barn i bilen)
- egner seg for pendling Vestby -Oslo (80 km hver dag - motorvei)
- Som duger vinterstid (batterikapasitet m.m.)
- som ikke krever mekanikerutdannelse/interesse.

Hvis du skal kjøre 40km og mye på motorvei, bør du kjøpe en "større" bil med 6-8mil batterikapasitet.
Ikke bare kommer du helt hjem en kald vinterdag, men de er (sannsynligvis) litt tryggere på E6 i 80km/t

Ser ikke for meg å bruke mer enn 60000-100000 på en brukt bil. (dersom man skal bruke mer er det kanskje bedre å fleske til med en ny miev eller lignende ?) Setter stor pris på erfaringer/synspunkter og konkrete forslag til biler som er relevante for mitt behov :) På forhånd takk !

Ned mot 60.000,- får du nok en Think, PSA eller Renault som "har gått en stund". Dvs. potensient dårlige batterier og kanskje andre deler som må byttes.
Kommer du over 100.000,- får du en bil som har gått lite (~10.000km) og som sannsynligvis har gode batterier.
Dette blir omtrent som å kjøpe (vanlig) bruktbil som har gått 100.000km -det er der verkstedregningene begynner å komme...

De nye bilene kommer ikke før om et halvt års tid -og det gjennstår å se hva leveringsevnen blir i Norge.
Jeg er overrasket hvis du får en slik uten å stå på venteliste i 2011.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 09. september 2010, klokken 08:14
Ellers er jo nye Thinken lekker, og har du råd så hvorfor ikke spandere på deg litt luksus?

Og da er i alle fall ikke rekkevidden noe problem, heller. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hma

Ny Think
Jeg har prøvd den nye Think'en og syns den er super. Med god rekkevidde og tilstrekkelige ytelser til å holde farten langs E6, er den en perfekte pendlerbil. Om du har økonomi/budsjett vil jeg råde deg til å vurdere den. Du får garantier og trenger ikke bekymre om noe skulle skje.

Gammel Think
Selv har jeg blant annet en gammel Think (2000) som fungerer utmerket. Jeg har dog vært nødt til å ta ut batteripakken ved noen anledninger pga deffekte batteri, men det er en meget enkel jobb. Den gamle Thinken holder 80-90 på flat vei, men greier ikke å holde farten opp lengre bakker. Presses den hardt opp lange bakker i høy fart over tid, risikerer du batterihavari. Langs min arbeidsvei, sørover fra Trondheim sentrum, finnes en 2km lang bakke med 80km/t og nokså tung stigning. Jeg har sluttet å kjøre der og velger i stedet en annen rute med lavere fart og slakere stigning. Batteriene får dermed mye bedre arbeidsvilkår.

Gammel Think konvertert til lithium
Du kan skaffe deg en gammel Think (evt en PSA-bil) og konvertere den til Lithium-batterier. Bilen blir sprekere og får bedre rekkevidde (jeg har ikke prøvekjørt en slik, og har tilgode å si noe om resultatet). For å gjøre dette kan du kjøpe gammel Think som delebil (bør være i god mekanisk stand) til 20-35'000 kroner. Så bestiller du konvertering hos f.eks elbilshop.no, Alternativ Energi (i Grimstad) eller Euromatics.no. De bygger om bilen med nye batterier for ca 100'000. Jeg har ikke kjøpt denne tjenesten fra noen av de nevnte foretakene, så det kan være lurt å sjekke om andre kunder kan si noe om den leverte kvaliteten.

Andre elbiler
Jeg tror ikke Buddy eller Reva er egnet for ditt bruk, spesielt med tanke på at du primært skal kjøre E6 i høy fart.
Du kan også vente til de andre fabrikkene kommer med sine biler, men leveringstidspunkt er jo usikkert. En ny Think kan du kjøpe i dag! :-)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

andoyv

Takk igjen for mange gode svar. Er fortsatt i tenkeboksen mht. om elbil er rett for meg eller ikke. Et raskt søk på finn.no viser at det finnes en rekke mulige kjøp i den prisklassen som er aktuell for meg. Blir likevel bekymret da jeg ser av enkelte annonser at bilen er i god stad og at det nylig er foretatt reperasjoner i 20000-30000 kr klassen på motor++. Vel og bra at ting er byttet - men når kommer neste smell...Det er jo ganske store utgifter som tilsynelatene kan dukke opp...

En annen sak er jo sikkerheten, noe som særlig kona er opptatt av.

Synes denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23517530 så litt interessant ut - i den forstand at det er en "vanlig" bil...

Er det noen som vil gi noen forhandleranbefalinger i Oslo-området ?


elektrolux

Berlingo og Partner regnes som den mest driftsikre og trygge elbilen som finnes, og jeg vil anbefale denne. spesielt med tanke på batterigarantien.

Eneste "ulempen" med disse bilene er at de bruker noe mer strøm, nemlig opp mot 3 kw/t mil

Har selv 2 slike.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Jeg synes denne så bra ut: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=19452803

Hvis bilen ellers er i god stand er dette er godt kjøp.
Hvis prisen er oppgitt i SEK (hvilket jeg tviler på, blir prisen med dagens kurs  58667,25!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Trond Arve

Kom du til en konklusjon? Pendler fra Son hver dag (en mil lenger enn Vestby), fungerer kjempebra, men forutsetter lading i Oslo.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

strayder

Skriver her isteden for å oprette enda en ny tråd med spørsmålet...

Går i tanker på å kjøpe meg en bil "nummer to" og kunne faktisk godt tenkt meg en el bil til det.

Spørsmålet jeg da lurer på er:
-Jeg pendler daglig mellom Hokksund og Kongsberg, som er noe slikt som 2,1 mil en vei, altså 4,2 mil til sammen.
Klarer en el bil dette uten lading? Jeg ser at det blir oppgitt tall på hvor langt bilene går også videre, men "mistenker" vel at dette er tall fra en god dag? Hva er virkeligheten her...? Jeg kan sikkert få ladet den på jobben, men lurer jo på om den faktisk går frem og tilbake uten å måtte lade den da...

-Hvor mye taper batteriet seg på 8 timer på en brukt el bil bare ved å stå der?

- Hvor langt går en el bil i 25 minus grader og kan den kjøres i det hele tatt uten å ha på seg en varmedress? Hadde en og en halv måned i vinter med grader under -20 og lurer på hvor gode disse bilene er i slike klimatiske forhold?


-Og ikke minst, hvem bil bør jeg gå for? Jeg trenger ikke en flott og fancy bil, en firehjuls "moped type" bil holder for meg og jeg lurer på hvor gode disse Reva bilene er egentlig, de er billige og har ikke et utseende som skremmer folk... Har lest en del om alle disse el bilene og Think bilene er ikke noe alternativ, de er rett og slett for dyre... Hva disse hadde kostet hvis de ikke hadde supsidier tør jeg ikke å tenke på en gang...

Er det noen som kan gi noen korte konsise svar på disse spørsmålene her inne?

Baltor

Sitat fra: strayder på onsdag 08. juni 2011, klokken 13:22
Skriver her isteden for å oprette enda en ny tråd med spørsmålet...

Går i tanker på å kjøpe meg en bil "nummer to" og kunne faktisk godt tenkt meg en el bil til det.
Det morsomme med dette forumet er at et slikt spørsmål helt sikkert starter en svær debatt, det er ikke alltid enkle svar.
Her er mine svar:
Velger du å ha en elbil og en vanlig er det elbilen som blir nummer en. Den vil bli brukt til all småkjøring, og i de fleste familier er det mye småkjøring. Dermed kan du kanskje vurdere å gå litt opp i pris.
Av de 4 elbilene jeg har som er i daglig bruk av familimedlemmer er det ingen som har i nærheten av så kort rekkevidde som 4,2 mil.
Men med dette kjørebehovet bør du nok unngå billige elbiler med blybatterier. (f.eks. Reva)
Batteriet taper seg ikke nevneverdig på 8 timer.
Hvis du er negativ til Think bør du finne en brukt PSA, de har bensinvarmeapparat og fungerer greit nok også når det er kaldt.



Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA