Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sperret bruker på grunn av IP-adresse utenfor Europa

Startet av Dnn ., torsdag 21. juli 2016, klokken 07:40

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Skal du kjøpe ny bil til høsten, så er det nok andre batterialternativer som er aktuelle, enn de historiske modellene som er diskutert på tråden her.

Har du batteri på 30kwt, og du velger butikker og andre tjenestetilbydere ut fra lademuligheter, kan du komme langt.

Allt avhenger av hva du er villig til å innrette det etter, og hva du vil investere i.

Jeg har erfaring med å pendle lignende avstand som du har: 25 km om morgenen, og 35 km om ettermiddagen med Leaf. Oppfatningen min er at jeg trenger å lade både hjemme og på jobb. På tørre dager uten varmeapparat, kan jeg kjøre fram og tilbake 2 ganger med god margin, hvis jeg har nytt batteri på 21-22kwt. Men i praksis, hvis man har bruktbil på 17-18kwt, og man lader til 80%, og kjører med varmeapparat, så er jeg omtrent på low battery warning når jeg kommer hjem, men det er greit å ha litt større margin å gå på til daglig.

Når det gjelder borettslag, så gjelder det å sette seg inn i vedtekter, husordensregler og borettslagsloven og bruke generalforsamling og evnt styrearbeid for det det er verdt. Kanskje er det diktatoren som kommer med muntlige utsagn, som styrer hele borettslaget.  Det gjelder å forstå spillet med maktallianser og avgjørelser.

Dnn .

Det siste du sier, ang borettslag.
Jeg har lest regler om bil/parkering og div, og det eneste det står når det kommer til strøm-uttaket vær parkeringsplass har (egen plass som følger med bolig) er: "Det er ulovlig å la motorvarmer-ledninger henge i kontakten uten samtidig å være tilkoblet motorvarmeren"

Med det så leser jeg at de ikke kan nekte meg lading av elbil. spesielt mtp at motorvarmer med kupevarmer bruker med strøm enn elbilen. Vet ikke om det er 10 eller 16A jeg har. Tenker 16A.

Planen er å skaffe en så fort som mulig når jeg kommer hjem i midten av september, eller er det virkelig verdt å vente på bedre batteripakker? Hvis jeg får ladet hjemme blir det nesten garantert e-golf. Men hvor lang tid tar det å lade en bil på 16a?

Griffel

#47
Sitat fra: Dnn . på fredag 20. mai 2016, klokken 09:46
Men hvor lang tid tar det å lade en bil på 16a?
Det kommer helt ann på hvor langt du kjørte etter siste lading. Det er kjøremønsteret, ikke batteristørrelse som gir ladebehovet. Enkel tommelfinger Strøm i A x timer = rekkevidde i km for din bil.

Fra ladebrosjyren til DSB/NEK/Norsk Elbilforening:
Sitat
"Det er gjennom tilsyn med elektriske anlegg, og tester, dokumentert at langvarig høy belastning på Schuko kontakter kan føre til varmgang og brann. Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter."
.
"Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige eller private aktører. Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem)"

Maks 8A er også relevant for motorvarmer, men motorvarmere er sjelden så så kraftige som du beskriver, og det anbefales å bruke timer slik at de ikke er på mer enn 3 timer, da mer enn 3 timer motorvarmer er bortkastet energi.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

AmocoCadiz

Sitat fra: Dnn . på fredag 20. mai 2016, klokken 09:46

Planen er å skaffe en så fort som mulig når jeg kommer hjem i midten av september, eller er det virkelig verdt å vente på bedre batteripakker?
Det kommer stadig nye bilmodeller, og det vil komme nye elbiler med gradvis bedre batterier.
Men stort sett lønner det seg ikke å vente på de, da må du sannsynligvis  vente i det uendelige. I mens kan elbilinsentivene bli borte, det er nå du får mest igjen av de godene for hver dag du kjører elbil.

De fleste av dagens elbiler fungerer så pass bra, at de fleste som kjøper de  stort sett bare klager over en ting,
det at de ikke kjøpte elbilen før...

Trekkoppbil

Jeg innbiler meg at vanlig effekt på motorvarmere er 500Watt.

Men effekt er ikke relevant for den regelen du siterer.

Sånn jeg tolker regelen, er det forbudt å ha en laus motorvarmerledning som er kopla til strømuttak, samtidig som den andre enden ikke er kopla til bilen.
Jeg veit ikke om jeg forstår det rett, men det kan være en sikkerhetsregel mot å ha en laus kabelende som er spenningssatt. Det kan være snakk om kabelender som ikke er pirkesikre for små barn etc.

Denne regelen sier ingen ting om lading av el-biler.
EVSE skiller seg fra en motorvarmerkabel: EVSE har reler som bryter når man ikke har kontakt med bilen, og pistolen skal ikke være spenningssatt, når den ikke er plugga i bilen.

Dnn .

Sendte mail til styret ang husregler og vedtekter, og de sendte meg de "nye" der sto der spesifikt" ikke lov å lade el-biler"

Ganske tragisk at de ikke klarer å oppdatere nettsiden sin, da det ble lagd ut noe der sist i 2011...

Skal låne el-kia om 2-3uker så får se hvordan det går. Er litt spent egentlig =)

weld77

Sitat fra: Dnn . på mandag 23. mai 2016, klokken 07:52
Skal låne el-kia om 2-3uker så får se hvordan det går. Er litt spent egentlig =)

Om det ikke funker for deg nå, så er jo saken forsåvidt ganske grei. Men husk på at opplevelsen vil bli en ganske annen om vinteren. Det går mye batteri på oppvarming av bilen og forbruker er også generelt en del høyere om vinteren pga snø/slaps. Selv en kort kjøretur om vinteren ender opp med å sluke en hel del siden energiforbruket hovedsaklig da blir oppvarming, ikke fremdrift.

På typisk småkjøring av typen noen få km til butikken og lignende er mitt forbruk med Tesla 2-3 ganger så høyt når det er på det kaldeste som det er om sommeren. På langkjøring er selvsagt forskjellen betydelig mindre. Som et eksempel ligger jeg på et sted mellom 200 og 220Wh/km fra Oslo og til avkjøringen til Riksvei 3 om sommeren. Her er det mye 100/110 sone og trafikken flyter i ganske høy hastighet. I vinter hadde jeg 270 eller noe slikt på samme strekningen, dog med -10 grader i luften og skiboks på taket.

Dnn .

Da har jeg lånt kia'n forrige uke og har endel erfaringer.

Til/fra jobb er den glimrende!
På fredag og lørdag var det litt utfordring da jeg planla masse ting for å prøve den på det verste.
På fredag kjørte jeg jobb (Smestad) og hjem til Skjetten, så Gardemoen-nannestad-hjem.
Lørdag skulle jeg til svinesund. Hentet kompis på Kolbotn og ladet der. Stoppet på Moss kjøpesenter og ladet der (fant ut at det var "semi-hurtiglader" og flyttet oss raskt til circle-k/statoil noen få km lengre ned på E6. Kom til Nordby og ladet der. Så ladet litt på vei hjem igjen.

Utenom det tok satan langt tid (mest pga jeg startet med tomt batteri, og dårlig planlegging) så er jeg overrasket!

Valget endte på at jeg SKAL ha el-bil. Planen er nå å kjøpe en av de billigere e-golfene ute på finn, og bestille ny e-golf når de kommer med større batteri-pakke (om behovet skal melde seg)
Samboeren har sin eldre golf med bensin, så byttelåning er null stress hvis det skulle trenges eller om vi skal lengre turer! =)

Rottert

2014 Nissan Leaf Tekna

AmocoCadiz

Hvorfor ikke Kia Soul etter du prøvekjørte den? (utenom at den ikke er et VAG produkt)

Kanutten

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 18. juli 2016, klokken 14:39
Hvorfor ikke Kia Soul etter du prøvekjørte den? (utenom at den ikke er et VAG produkt)

Plastic fantastic?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Luftventil

Sitat fra: Dnn . på mandag 18. juli 2016, klokken 07:42
Da har jeg lånt kia'n forrige uke og har endel erfaringer.

Til/fra jobb er den glimrende!
På fredag og lørdag var det litt utfordring da jeg planla masse ting for å prøve den på det verste.
På fredag kjørte jeg jobb (Smestad) og hjem til Skjetten, så Gardemoen-nannestad-hjem.
Lørdag skulle jeg til svinesund. Hentet kompis på Kolbotn og ladet der. Stoppet på Moss kjøpesenter og ladet der (fant ut at det var "semi-hurtiglader" og flyttet oss raskt til circle-k/statoil noen få km lengre ned på E6. Kom til Nordby og ladet der. Så ladet litt på vei hjem igjen.

Utenom det tok satan langt tid (mest pga jeg startet med tomt batteri, og dårlig planlegging) så er jeg overrasket!

Valget endte på at jeg SKAL ha el-bil. Planen er nå å kjøpe en av de billigere e-golfene ute på finn, og bestille ny e-golf når de kommer med større batteri-pakke (om behovet skal melde seg)
Samboeren har sin eldre golf med bensin, så byttelåning er null stress hvis det skulle trenges eller om vi skal lengre turer! =)

Høres ut som en god plan. Vi kjøpte en E-Golf våren 2015, og er strålende fornøyd med bilen. Bilen brukes hver eneste dag, og det har aldri vært noen problemer overhodet. Rekkevidden holder fint til bykjøring. Jeg kommer nok aldri til å gå tilbake til fossilbil for hverdagskjøring.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Elmo

Sitat fra: Dnn . på mandag 18. juli 2016, klokken 07:42
Samboeren har sin eldre golf med bensin, så byttelåning er null stress hvis det skulle trenges eller om vi skal lengre turer! =)

Lykke til. Mange erfarer at damen anekterer elbilen kjapt :o, så du må kjøpe en til for å få kjøre elektrisk selv ;) :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ingeniøren

Sitat fra: Kanutten på mandag 18. juli 2016, klokken 18:11
Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 18. juli 2016, klokken 14:39
Hvorfor ikke Kia Soul etter du prøvekjørte den? (utenom at den ikke er et VAG produkt)

Plastic fantastic?

Men fordelen er at det er så god plass i motorrommet at du kan bruke det som bagasjerom om det kniper ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Dnn .

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 18. juli 2016, klokken 14:39
Hvorfor ikke Kia Soul etter du prøvekjørte den? (utenom at den ikke er et VAG produkt)

Jeg er vw/audi entusiast, og liker hvordan golf ser ut både utvendig og innvendig.
Soul ser rar ut både utvendig og syns det er et rot innvendig.

Men ser jo at e-golf sliter med rekkevidden kontra I3 og leaf blant annet.
Veldig usikker på hva jeg vil :p Vil helst bruke minst mulig penger (15mil på vinteren holder i massevis)

Skal kjøpe Audi S3 som kosebil i tilegg så =)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA