Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sperret bruker på grunn av IP-adresse utenfor Europa

Startet av Dnn ., torsdag 21. juli 2016, klokken 07:40

« forrige - neste »

Dnn .

Hei, sikkert et hav av disse trådene, men lager en uansett =)

Tenker å kjøpe el-bil til/fra jobb og div små-ting. Da blir det mer penger å bruke det på hobbybil.
Bor sentralt på skjetten utafor Oslo, og jobber på Smestad i Oslo.

Reisevei er litt under 30km en vei, og elbilen vil utenom det bli mest brukt i nærområdet hjemme.
Heldigvis har jeg lading på jobb, men hvordan stiller det seg å "leve" på hurtiglading til vanlig?

Og med denne bruken, hva anbefales det? Vil helst bruke minst mulig på dette, så ser at trillingene er aktuelle. Men de er så satans dyre iforhold til hvor gamle de er og hva en helt ny koster

HCO

#1
Vi lånte oss en Zoe en helg, før vi bestemte oss for om vi ville ha en. Vi kjørte naturlig nok mer enn vi ellers ville gjort, og uvant med elbil som vi var (er), holdt vi oss i nærmiljøet. Det ble dermed mange turer til de lokale 22kW-laderne, som for vår del betyr 1 på Kiwi og 2 på McDonalds.

Det var iallefall en ting jeg og kona var helt enige om: Vi ville aldri i verden orket å ha elbil uten å kunne lade i/utenfor egen garasje om natten.

Nå har vi hatt Zoe i 4 uker, og har ikke angret et sekund. Jeg har rigget til slik at det bare tar et par sekunder å plugge inn ladekabelen, da er bilen både fulltanket og varm neste morgen. Tidligere har jeg hatt som fast rutine å kjøre ca. 7km for å tanke "billig" bensin etter kl. 23 hver søndag kveld. Dette har dermed tatt meg mer tid hver uke enn jeg nå bruker på å "tanke" strøm.

Det har bare skjedd 1 gang i løpet av 4 uker at Zoe har blitt valgt bort på grunn av "rekkeviddeangst". De andre gangene bensinbilen har blitt brukt i denne perioden, er det kun fordi vi begge trenger bil samtidig.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

pudderjagar

Hvis du tenker på kun bortelading på jobb så trur eg ikkje da er noko problem hvis du er innstillt på å få da til. Du må nok rekna med litt lading på hurtiglader men dette bør gå problemfritt. Kan være ein god ide å satse på ein bil med rask AC lading. Zoe, I3, Mercedes eller tesla. Nissan tilbyr 6,6 kw lader som ekstrautstyr.

Har du råd til ein Tesla så hadde eg definitivt satsa på den. Då lader du 100% av tida du er på jobb sjøl om du kjører mykje elelr lite på kvelden.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

OlavEmil

Utanom Tesla er det vel berre Zoe og Mercedes som har rask normallading. Felles for desse er at dei ikkje kan hurtiglade. Eg ville aldri turt å ha bil som ikkje kan hurtigladast når ein heller ikkje kan lade heime.

6,6kW-ladar er standard på Kiaen, i3 har det vel inkludert i dei fleste pakkane (alle?), og Leaf har det som ekstrautstyr. Bør absolutt vere på plass om ein skal basere seg på bortelading, då får ein ca. 20% i timen på type 2-kontaktar.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Dnn .

Tesla er en bil jeg ikke tar meg råd til. Jeg har råd, men da blir det ikke noe morrobil.

Er veldig Audi-frelst og kjører idag en A6 med 3L tdi. Vil velst ha en morsom rask bensinbil, men da må jeg ha en el-bil på siden for daglig bruk.


Tittet litt på Zoe da det virker som den kan lade raskt hele tiden.

Kan noen forklare meg hvorfor Zoe klarer å lade batteriet på 100min hjemme? Er det som vanlig hurtiglader ute, bare hjemme (antar du må ha en feit kabel hjemme da)

Tenker hva får jeg mest bil for penga? Vil helst ha noe som går lengre enn trillingene. 20mil hadde vært genialt da det holder til 95% av tinga mine

over 200k begynner det å bli for dyrt...

HCO

#5
Sitat fra: Dnn . på torsdag 12. mai 2016, klokken 13:59Tesla er en bil jeg ikke tar meg råd til. Jeg har råd, men da blir det ikke noe morrobil.
Den setningen skjønte jeg ikke. Hva skal du med "morrobil" om du har en Tesla? Jeg har bl.a. hatt en Audi S6 med 300+ hester, og jeg ville ikke tenkt meg om et sekund dersom jeg hadde hatt anledning til å bytte den ut med Tesla model S (selv den billigste).

Sitat fra: Dnn . på torsdag 12. mai 2016, klokken 13:59Kan noen forklare meg hvorfor Zoe klarer å lade batteriet på 100min hjemme? Er det som vanlig hurtiglader ute, bare hjemme (antar du må ha en feit kabel hjemme da)
Her er det vel reklamefolka som er litt vel kreative. Den dyreste Zoe'n blir levert med 11kW PodPoint inkludert i prisen, som i praksis leverer ca. 7,5kW netto til batteriet. Batteriet er på ca. 23kWh, så 0-100 vil i teorien ta 3 timer med denne løsningen (men lenger i praksis). På en vanlig dag vil "kundeopplevelsen" være at du lader full tank på 100 minutter med en slik boks hjemme, ettersom du sjelden kjører helt tom og sjelden trenger 100% (de siste prosentene tar lenger tid enn de første). Kabelen som følger bilen er litt tykkere enn en "vanlig" skjøteledning, og holder for all lading opp til 22kW (som er maks av hva bilen klarer).

Sitat fra: Dnn . på torsdag 12. mai 2016, klokken 13:59
Tenker hva får jeg mest bil for penga? Vil helst ha noe som går lengre enn trillingene. 20mil hadde vært genialt da det holder til 95% av tinga mine

over 200k begynner det å bli for dyrt...

Erfarne elbilister klarer å tyne 20mil ut av Zoe. De fleste klarer 15 uten problemer.

Vår Zoe (billigste versjon, Life) kostet 192.000 ferdig levert, og med ferdig montert 3,6kW veggboks hjemme i garasjen. I tillegg har jeg kjøpt en ekstra ladekabel, slik at jeg til enhver tid har en kabel i bagasjerommet dersom jeg trenger lading på farten (har hittil ikke skjedd, jeg har kun testet noen minutter for å sjekke at Fortum-brikken min virker...). Jeg vurderer også å kjøpe en "ladekanne" til 8.000 for å kunne lade på vanlig strøm (slik at jeg kan bruke Zoe til 'hytta').

Jeg har en slags "morrobil" jeg også, en Outback med 3-liters sekser, men den har blitt sørgelig lite brukt på de 4 ukene vi har vært elbilister. Pluss at den føles fryktelig gammeldags å kjøre nå som jeg er blitt vant til Zoe...
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

pudderjagar

Hvis du prioriterer hurtig AC lading så er vel Zoe ein av få som held koken i da lave prissegmentet. Her er da 2 versjoner. Dei som kom før juni 15 har 43 kw mens dei etterpå berre har 22kw. Ein må vera ops på at Zoe er litt følsom for nettype hvis du ikkje bestiller med Zaptec ladaren samtidig med bilen.

Har du vurdert brukt Zoe eller brukt Tesla?

Renault har ein litt "fin" måte å rekne på. Med 22 kw så får du 22kwh inn på batteriet på ein time. Då må du ha 3 fase 400volt og 32A kurs. I praksis så går da ikkje så fort desverre. Derfor har dei justert seg til 100min. Når eg er ute på langtur med Zoe så må eg av og til lade på ladestolpar med 22kw. Eg står ikkje meir enn 45 minutt før eg har fullt batteri.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

weld77

Så lenge du har en bil til som går på bensin/diesel så er vel ikke det praktiske problemet med manglende latemulighet veldig stort? Da er det bare å lade på jobb hver dag og bruke den andre bilen når det skal kjøres lengre strekninger eller batteriet har for lite strøm igjen. Elbilen må da bare til enhver tid ha nok strøm til å komme seg på jobb, eventuelt til et annet sted det kan lades. En og annen gang vil det sikkert bli en begrensning på bruk på korte turer i nabolaget, men med litt planlegging burde ikke det inntreffe veldig ofte. Om elbilen er fulladet hver dag man drar fra jobb så burde det holde en stund, men om det er bikkjekaldt om vinteren kan den ikke brukes til veldig mye annet siden den da vil måtte kjøre 60km uten å kunne lades (fra jobb og hjem og tilbake til jobben). Jeg aner ikke hvordan det er med andre elbiler, men eksempelvis Tesla taper en del rekkevidde på å stå parkert siden det drar en del å holde systemene i bilen operative.

Som andre er inne på - jeg hadde aldri i livet kjøpt elbil som eneste bil uten å kunne lade hjemme.

elektrolux

Har nå kjørt elbil i 11 år og knapt nok ladet hjemme i det hele tatt. Og de fleste bilene våre har 50-60 km rekkevidde.

Nå er dette i Stavanger, og her finner vi lett offentlig lading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Dnn .

Sitat fra: HCO på torsdag 12. mai 2016, klokken 14:33
Sitat fra: Dnn . på torsdag 12. mai 2016, klokken 13:59Tesla er en bil jeg ikke tar meg råd til. Jeg har råd, men da blir det ikke noe morrobil.
Den setningen skjønte jeg ikke. Hva skal du med "morrobil" om du har en Tesla? Jeg har bl.a. hatt en Audi S6 med 300+ hester, og jeg ville ikke tenkt meg om et sekund dersom jeg hadde hatt anledning til å bytte den ut med Tesla model S (selv den billigste).

Har hatt S2 blant annet og søker mer effekt. Snakker om S2 igjen, eller S4/RS4 2.7biturbo. Kanskje noe trackday-bil med litt bra effekt. Altså en bil jeg ikke ønsker å bruke så mye på kjøpesenter og div steder, Får helt nøya av tullinger som kan slå døra rett inn i min. Da er det bedre at de dulter borti en bruksbil som Zoe kontra min potensiale strøkne bil jeg kanskje har lagd ned 100-vis av timer og penger.

Sitat fra: Dnn . på torsdag 12. mai 2016, klokken 13:59Kan noen forklare meg hvorfor Zoe klarer å lade batteriet på 100min hjemme? Er det som vanlig hurtiglader ute, bare hjemme (antar du må ha en feit kabel hjemme da)
Her er det vel reklamefolka som er litt vel kreative. Den dyreste Zoe'n blir levert med 11kW PodPoint inkludert i prisen, som i praksis leverer ca. 7,5kW netto til batteriet. Batteriet er på ca. 23kWh, så 0-100 vil i teorien ta 3 timer med denne løsningen (men lenger i praksis). På en vanlig dag vil "kundeopplevelsen" være at du lader full tank på 100 minutter med en slik boks hjemme, ettersom du sjelden kjører helt tom og sjelden trenger 100% (de siste prosentene tar lenger tid enn de første). Kabelen som følger bilen er litt tykkere enn en "vanlig" skjøteledning, og holder for all lading opp til 22kW (som er maks av hva bilen klarer).

Sitat fra: Dnn . på torsdag 12. mai 2016, klokken 13:59
Tenker hva får jeg mest bil for penga? Vil helst ha noe som går lengre enn trillingene. 20mil hadde vært genialt da det holder til 95% av tinga mine

over 200k begynner det å bli for dyrt...

Erfarne elbilister klarer å tyne 20mil ut av Zoe. De fleste klarer 15 uten problemer.

Vår Zoe (billigste versjon, Life) kostet 192.000 ferdig levert, og med ferdig montert 3,6kW veggboks hjemme i garasjen. I tillegg har jeg kjøpt en ekstra ladekabel, slik at jeg til enhver tid har en kabel i bagasjerommet dersom jeg trenger lading på farten (har hittil ikke skjedd, jeg har kun testet noen minutter for å sjekke at Fortum-brikken min virker...). Jeg vurderer også å kjøpe en "ladekanne" til 8.000 for å kunne lade på vanlig strøm (slik at jeg kan bruke Zoe til 'hytta').

Jeg har en slags "morrobil" jeg også, en Outback med 3-liters sekser, men den har blitt sørgelig lite brukt på de 4 ukene vi har vært elbilister. Pluss at den føles fryktelig gammeldags å kjøre nå som jeg er blitt vant til Zoe...

Jeg holder på med arrangering av vw/audi treff og masse annet, så morrobilen vil garantert bli brukt. Orker ikke kjøre til Rudskogen og Våler blant annet med Zoe :p

Dnn .

#10
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 12. mai 2016, klokken 14:43
Hvis du prioriterer hurtig AC lading så er vel Zoe ein av få som held koken i da lave prissegmentet. Her er da 2 versjoner. Dei som kom før juni 15 har 43 kw mens dei etterpå berre har 22kw. Ein må vera ops på at Zoe er litt følsom for nettype hvis du ikkje bestiller med Zaptec ladaren samtidig med bilen.

Har du vurdert brukt Zoe eller brukt Tesla?

Renault har ein litt "fin" måte å rekne på. Med 22 kw så får du 22kwh inn på batteriet på ein time. Då må du ha 3 fase 400volt og 32A kurs. I praksis så går da ikkje så fort desverre. Derfor har dei justert seg til 100min. Når eg er ute på langtur med Zoe så må eg av og til lade på ladestolpar med 22kw. Eg står ikkje meir enn 45 minutt før eg har fullt batteri.

Sett på både ny og brukt Zoe, og brukt Tesla

Poenget er at jeg vil helst bruke minst mulig penger, men å spare seg fant kan bli for dumt :p Ser det er lite å spare på å kjøpe ny kontra brukt Zoe, for ikke å snakke om trilllingene.

Jobber på Radiumhospitalet, vet ikke helt hvor mye strøm du får der, men det burde vel uansett holde på 8timers arbeidsdager...

Vil jeg merke noe forsjell mellom de 3 typene Zoe som fins når jeg vil bare leve av hurtiglading+lading på jobben (alltid 8timer vær dag)


En annen ting er kostad på strøm ved hurtiglading. Hvor mye må man regne på det i kroner per km, kontra vanlig hvis man hadde hatt lademulighet hjemme?

Carl Anton Stenling

#11
Generelt skal man tenke seg nøye om før man kjøper elbil uten sikker tilgang til saktelading hjemme.

Hvis du kun lader på jobben så ville jeg ikke prioritert semihurtig lading - det gir lite nytteverdi i din situasjon. Full hurtiglading er viktig når du behøver å vente på lading i unntakstilfeller. På jobben blir det vel saktelading uansett?

Vær oppmerksom på at Zoe behøver spesialutstyr for å lades mange steder. Dersom du vurderer Zoe kan det være smart å sjekke hvilken type nett (IT/TN) de har på jobben.

Ved kun jobblading bør du vurdere så stort batteri som mulig. BMW i3 i ny utgave er sannsynligvis godt egnet siden den har lavt strømforbruk og god batterikapasitet.
Årsaken til at høy batterikapasitet er viktig er at da kan du ha litt til overs mellom dagene for tilleggskjøring. Nye Nissan Leaf er en rimeligere løsning som nok også vil fungere fint. Leaf har jo "bonderabatt".

Hvis arbeidsstedet er Radiumhospitalet så skal du være klar over at det kan være konkurranse om ladeuttakene. Dersom du går turnus så er dette et mindre problem enn om du går dagtid.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

HCO

Sitat fra: Dnn . på torsdag 12. mai 2016, klokken 20:55Vil jeg merke noe forsjell mellom de 3 typene Zoe som fins når jeg vil bare leve av hurtiglading+lading på jobben (alltid 8timer vær dag)
Det er egentlig bare 2 typer, Life og Intense. Du kan imidlertid få intense med enten 3,6kW eller 11kW ladeboks ferdig montert på veggen hjemme, derav prisforskjellen. Jeg har skrevet litt om de svært små forskjellene mellom Life og Intense i en annen tråd. Kort oppsummert: For 28.000 kroner ekstra får du stort sett bare skinnratt og ryggekamera. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26370.0.html

Du kan eventuelt velge å bytte bort 3,6kW hjemmeladeboksen i en Zaptec-kabel, som gjør at du kan lade på "vanlig stikkontakt". Det har vært store forsinkelser i leveransen av denne, men produksjonen har startet nå nylig.

Sitat fra: Dnn . på torsdag 12. mai 2016, klokken 20:55En annen ting er kostad på strøm ved hurtiglading. Hvor mye må man regne på det i kroner per km, kontra vanlig hvis man hadde hatt lademulighet hjemme?

Dette er det mange tråder på her, og ingen egentlig fasit ettersom man gjerne betaler pr. minutt og ikke pr. kWh. Zoe støtter opptil 22kW ladehastighet, som egentlig ikke er regnet som hurtiglading. Dette gir deg omtrent 10 mil rekkevidde på 45 minutter.

Hjemmelading koster deg 10-15 øre kilometeren, de billigste 22kW-laderne f.eks. fra Fortum, blir ikke så mye dyrere dersom ladingen er optimal.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Ingeniøren

Kjører BMW i3 og lader stort sett bare på jobb. Husker faktisk ikke sist jeg brukte laderen i garasjen. Kommer selvfølgelig an på hvor mye du bruker bilen utenom jobb, men er ikke forbruket stort går dette veldig bra vha en hurtiglading i ny og ne om behovet melder seg.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Mazzbot

Jeg kjørte leaf 24kwh fra september - Desember uten å lade hjemme eller på jobb . Bodde 200m unna et kjøpesenter som jeg ladet 4 timer på hver dag .. ville ikke anbefale deg å kjøpe elbil uten lademuligheter , da blir det mer stress og slit ☺

Nå kan jeg lade hjemme og på jobb og bryr meg egentlig ikke om rekkevidden . Lader på jobben hver dag og hjemme etter behov , før så ladet jeg hjemme hele tiden ^^

Vil anbefale deg å prøve bmw i3 da det er en super bil ;) eller så har du leaf 30kwh med agrolavtale 14% rabatt .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA