Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sperret bruker på grunn av IP-adresse utenfor Europa

Startet av Dnn ., torsdag 21. juli 2016, klokken 07:40

« forrige - neste »

pudderjagar

Like gjerrigt som dieselbil?

Eg kjørte Bergen - Oslo i midten av april og betalte 125 kr ein veg. Klarer du da med diesel?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Mazzbot

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 17. mai 2016, klokken 08:04
Like gjerrigt som dieselbil?

Eg kjørte Bergen - Oslo i midten av april og betalte 125 kr ein veg. Klarer du da med diesel?

Med zoe ? Hvor startet du og hvor sluttet du ? Har ingen tro på at du klarte det med bare 125 kr , med mindre du lader gratis på fortum ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

timingbeltkiller

Hvor mange km kjørte du hjemmeladet og hvor mange hurtigladet?
Mistenker du godskriver den kommersielle hurtigladeren km den ikke har noe med.

Hurtigladedede km er tilnærmet alltid dyrere enn dieselfyrte km.
Her en sann  historie:

Januar 2015 hurtigladet jeg for kr 99 og måtte både fryse  og lusekjøre en Leaf
for å klare 70 km.

Den gangen tanket jeg diesel for mellom 9 og 10 kroner literen.
På langtur som er sammenligningsgrunnlaget her,
kjører du min 20 km på en liter diesel.
Altså min 180 km uten verken å fryse eller lusekjøre.

Tenker vi oss turen forflyttet til sommer,
ville jeg ha kommet max 140 km med lusekjøring med leafen.

I dag koster dieselen rett over gata der jeg bor 9,79.
Med bruk av gunstigste rabattkort under 9,00.

På langtur med eksempelvis en Golf kjører du glatt 25 km på literen.
Hvor mange hurtigladede km får du for kr 9,00?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Hurtiglading bruker du på langkjøring.

Langkjøring kan være økonomisk kjøring
med lang rekkevidde for elbil og lavt forbruk
for dieselbil.

Eller agressiv kjøring i stor fart med kort rekkevidde
for elbil og høyt forbruk for dieselbil.

Sammenligning må og bør være mellom
samme kjøremåte og ikke eksempelvis
mellom økonomisk elbilkjøring og agressiv
dieselkjøring.

Mistenker enkelte elbileiere for nettop denne feilen.
Ved siden av feilen med å dele hurtigladeprisen
på summen av hjemmeladede og hurtigladede km.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mazzbot

Jeg kjørte Bergen - Drøbak I påsken med leafen( 24kwh) , hadde da 120 min med ladetid ( kjørte noe omvei ) Ca 300kr en vei for hurtiglading , kunne nok brukt rundt 260 kr også med bedre planlegging . Og 300 kr dekker vel ikke bompengene engang om man skulle kjørt diesel .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

OlavEmil

Om ein brukar gamal Leaf som målestokk, blir nok hurtiglading (ofte) dyrare enn diesel. Med Kiaen er hurtiglading stort sett alltid billigare pr km enn diesel. Kva som er tilfelle med gamal Zoe (som kan hurtiglade) veit eg ikkje.

Bergen - Oslo for 125,- i hurtiglading er ikkje urealistisk. Ladar stort sett 3x20 minutt, som blir 150,-, med Kiaen. Kunne sikkert tyna meir ut av bilen, og køyrd med mindre marginar, om det er livet om å gjere å spare dei siste 25,-.

Billigare enn diesel blir det uansett.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

timingbeltkiller

Sitat fra: Mazzbot på tirsdag 17. mai 2016, klokken 11:41
Jeg kjørte Bergen - Drøbak I påsken med leafen( 24kwh) , hadde da 120 min med ladetid ( kjørte noe omvei ) Ca 300kr en vei for hurtiglading , kunne nok brukt rundt 260 kr også med bedre planlegging . Og 300 kr dekker vel ikke bompengene engang om man skulle kjørt diesel .
Startet du fra Bergen med helt utladet bil og kjørte hele strekningen  med hurtigladede km?
Det tror jeg helt enkelt ikke.
Og du vil godskrive det kommersielle hurtigladerfirmaet både hjemmeladede km og sparte bompenger?

Det er greitt dagens subsidier gjør det billigere å kjøre el enn diesel.
Men det betyr ikke hurtiglading koster mindre enn det faktisk gjør.

Ladepris blir forøvrig bare riktig dersom du betaler for de kwh du får innpå batteriet.
Det er det eneste som samsvarer med liter på tanken.

Når du kjøper en bulkvare, skal du betale per mengdeenhet
og ikke for tiden du befinner deg i butikken.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 17. mai 2016, klokken 08:04
Like gjerrigt som dieselbil?

Eg kjørte Bergen - Oslo i midten av april og betalte 125 kr ein veg. Klarer du da med diesel?
NEI,
men nå gjør du den klassiske feilen å dele 125 på summen av hjemmeladede og hurtigladede km.
Du får da svaret på hva hele bilturen totalt kostet pr km
(forutsatt hjemmeladingen din er gratis).
Og den vil med dagens subsidier altid være billigere enn med diesel.

MEN
Km-prisen for kun de hurtigladede km blir riv ruskende galt.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Bolfus

En del av dere antar at man alltid har en fossilbil i tillegg til elbilen.

For ganske mange av oss så er det slik at vi kun har elbil, som kan brukes på langturer takket være hurtigladere.

Samme hva hurtigladerne koster så blir det grisebillig å kjøre elbil på langtur dersom alternativet er å kjøpe en dieselbil for disse turene.


weld77

#39
Korrekt. Det er også rimelig i forhold til å leie en fossilbil selv om det gir større fleksibilitet og betydelig mindre tid på tanking. Dersom man sjelden hurtiglader spiller det strengt tatt knappest noen rolle hva det koster de få gangene man bruker det, men om man jevnlig trenger det blir det en relevant faktor.

Om jeg noensinne må lade på offentlig hurtiglader (jeg har Tesla) så gjør jeg det fordi jeg må og min betalingsvilje er skyhøy. Så langt er mine utgifter til slik nøyaktig null (eller 2k for ladekabelen jeg har tilfelle rottefelle for å være helt presis). Den dagen jeg må bruke den er jeg glad for at noen har satt opp en lader og skal betale nesten hvasomhelst med et smil.

THE

Zoe 43 kW er veldig gunstig på Vestlandet, spesielt det BKK, Voss energi og muligens Kvam kraft har ladere. Zoe lader raskt på 43 kW, og det koster 1 kr pr minutt + 10 kr i oppstart. Lader man da fra nesten null opp til ca 75% får man 40 kW inn på batteriet under hele ladingen til ca 1,5 kr pr minutt. Dvs drøyt 2 kr pr Kwt, eller 3 kr pr mil når kjøring skjer utelukkende på hurtiglading. Da skal man ha en dieselbil som bruker ca 0,25 l pr mil for å kjøre billigere med diesel en Zoe.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar

#41
Eg ser at da er ein del som likar å pirke i detaljer når da gjeld elbil. Husk at for da første så kjører eg ein 43 kw Zoe som kan utnytte hurtiglading på AC. Dette er ein stor fordel og hadde folk vore klar over kor billig denne bilen er på hurtiglading og langturar så hadde nok fleire vurdert den sjøl med 22 kw.

Eit anna moment som ein må ta med er at eg har lada ein god del på hurtigladarar og har oppdaga ein del små triks for å korte ned ladetida. Som å tyne batteriet ned mot 5% før eg ladar men kjører ikkje på økomodus. Komfort skal eg ha! Ein anna ting som er viktig er å planleggje stoppa der da er fasilitetar eller tilbud som du kan nytta deg av. Dei har ofte gratis lading.

Men tilbake til detaljane. Skal du kjøra billig med hurtiglading så må du planleggja godt i forvegen. Som ofteste så har ein tid til da og da kan værta god timesbetaling for ein kvarter forran PC før du kjøre.

Da harde og brutale rekneskapet mitt samanligna med Caravellen er slek.

Turen er akkurat 1 000km med priggfrie vinterdekk. Kjørte frå Nordhordland via Haukelid bortover og Hardangervidda heimover. Skulle besøke familie som har lademulighet i garasjen.

Alternativ med Caravellen:
Drivstoff  0,7*100*13= 910 kr
Bompenger:
Bergen: 19
Kvamskogen: 43
Jondalstunellen: 200
Folgefonntunellen: 140
Oslo: 32
Hallingporten: 70
Hardangerbrua: 150
Skjerve (Voss): 43
Bompenger TOTALT: 697 kr

Totalpris for Caravellen er 1607 kr

Renault Zoe:
Lading:
Heimelading: 15 kr
Bjørkheim: 0 kr Fortum (10 min ca 25 kr)
Odda: 37 kr
Røldal: 26 kr
Haukelidfjell: 0 kr (Skisenteret mens eg stod på ski. 15 kr)
Nutheim: 0 kr (Gratis for middagsgjester. 15 kr)
Kongsberg(Moane): 0 kr Fortum(30 min 30kr)
Heimelading: 15 kr

Retur:
Sokna: 0 kr Fortum (30 min, 75 kr)
Ål: 51 kr
Geilo: 20 kr
Eidfjord: 40 kr
Dale: 40 kr
Lading totalpris: 229 kr + verdi gratislading: 175 kr= 404 kr for heile turen.

Totalpris for Zoe: 404 kr tur/retur.        (Mine reelle utgifter var 229 kr tr Bergen – Oslo)

Så hvis nokon påstår at da er like billig å kjøra fossilbil så gord tur. Eg synest ein 1203 kr spart er grei timesbetaling for å sitja på ein ladestasjon i ny og ne.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

AmocoCadiz

Du kan plusse på enda en bompeng i Bærum kr 16 for dieselbilen!

Dnn .

Hold dere gjerne til temaet i tråden.

Lest litt på vedtekter og ser faktisk ingenting om forbud mot lading av el-biler, selvom en i styret har sagt det til meg muntlig. Så tenkte å lade hjemme til de får det inn i vedtektene. Får argumentere med at motor/kupe-varmeren på dieseltralla bruker mer strøm enn elbilen.

Bare å vente til høsten å handle, da jeg trenger dieseltralla å kjøre oslo-lofoten-oslo med =)

timingbeltkiller

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 18. mai 2016, klokken 17:59
Så hvis nokon påstår at da er like billig å kjøra fossilbil så god tur.
Er det ingen som påstår.
Alle vet at med dagens subsidier og avgifter er det billigere å kjøre el enn fossil.

Det det synes å være meningsforskjell om, er om du får flest km kjøring
med å fylle diesel for X kroner eller å hurtiglade for X kroner.

Og da må du sammenligne like biler og lik type langkjøring.

En riktig sammenligning ville være å starte med tomt batteri
og tom tank og kjøre eksempelvis Oslo-Malmø med høyeste
tillat hastighet hele veien med en eGolf og en dieselGolf.

eGolf utelukkende med strøm fra hurtigladere.

Er ikke det minste i tvil om utfallet.
For vet av egen erfaring om vinteren er km-forholdet 1-3 favør dieselen
og om sommeren 1:2.

Hurtiglading er i praksis kun betalbart fordi de hurtigladede km
utgjør en minimal andel av total kjørelengde. Men akk og ve
dersom de hadde vært 100% av kjørelengden!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA