Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sperret bruker på grunn av IP-adresse utenfor Europa

Startet av Dnn ., torsdag 21. juli 2016, klokken 07:40

« forrige - neste »

Dnn .

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 12. mai 2016, klokken 21:18
Generelt skal man tenke seg nøye om før man kjøper elbil uten sikker tilgang til saktelading hjemme.

Hvis du kun lader på jobben så ville jeg ikke prioritert semihurtig lading - det gir lite nytteverdi i din situasjon. Full hurtiglading er viktig når du behøver å vente på lading i unntakstilfeller.

Vær oppmerksom på at Zoe behøver spesialutstyr for å lades mange steder. Dersom du vurderer Zoe kan det være smart å sjekke hvilken type nett (IT/TN) de har på jobben.

Ved kun jobblading bør du vurdere så stort batteri som mulig. BMW i3 i ny utgave er sannsynligvis godt egnet siden den har lavt strømforbruk og god batterikapasitet.
Årsaken til at høy batterikapasitet er viktig er at da kan du ha litt til overs mellom dagene for tilleggskjøring. Nye Nissan Leaf er en rimeligere løsning som nok også vil fungere fint.

Hvis arbeidsstedet er Radiumhospitalet så skal du være klar over at det kan være konkurranse om ladeuttakene. Dersom du går turnus så er dette et mindre problem enn om du går dagtid.

I3 koster for mye og ser ut som en dass syns jeg. Syns ikke Leaf er noe bedre, men den kan til nød vurderes. Zoe ser akseptabel ut.

Heldigvis er jeg på jobben til 6.30 tiden og vet det alltid er ledig ladere når jeg er der.


Hvis man tar vekk trillingene pga for kort rekkevidde så sitter jeg igjen med vw up/golf,leaf,zoe

E-golf ser fine ut, men syns de er for dyre. E-up blir for trang syns jeg..
Hvilke av elbiler rundt 100-200k klassen ville det vært å anbefale mtp lading og rekkevidde?
Problemet er lxm at per idag kjører jeg ca 40-50k km/året, og vet at med mitt forbruk er alt utenom tesla "umulig" å bruke vær dag. Må bare prøve å finne en mellom-ting.
Får håpe borettslaget får ræve i gir. De sier om 2-3år så burde det være lademuligheter her.

Ferry

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 12. mai 2016, klokken 13:45
Utanom Tesla er det vel berre Zoe og Mercedes som har rask normallading.

Nye i3 har også 11 kW trefaselading. Selv gamle i3 med 7,4 kW lader ca. like fort som Mercedes B klasse, siden i3 klarer seg med en del mindre energi pr. km.

SitatFelles for desse er at dei ikkje kan hurtiglade.

Men det kan i3.

Sitat fra: Dnn . på torsdag 12. mai 2016, klokken 21:43
E-golf ser fine ut, men syns de er for dyre.

Og pr. dags dato har Leaf og i3 50% større batteri enn e-Golf. I mine øyne burde ikke VW få solgt en eneste e-Golf før de følger opp og matcher konkurransen. Den lader også med kun 3,6 kW.

Carl Anton Stenling

#17
Smak kan man jo ikke diskutere og det er neppe mange som synes Leaf er pen, mens meningene er delte om i3.

Ut fra opplysningene du gir så er Zoe minst egnet.

Har du vurdert Soul? Den har også relativt lang rekkevidde og kan hurtiglades. Også den har spesielt utseende, men kanskje ikke så fremtredende som i3 og Leaf.

Ville som sagt holdt en knapp på ekte hurtiglading og lang rekkevidde.

Dersom du seriøst velger å gå for Zoe så anbefaler jeg at du prøver den en arbeidsuke. Kanskje du finner en på Nabobil til leie eller du kan spørre om å bytte en uke med noen som har Zoe?

Med Zoe er jeg litt bekymret for hva som skjer hvis du av en eller annen grunn ikke får ladet på jobben en dag. Foreslår at du tester ut det. Husk også at strømforbruket er vesentlig høyere om vinteren.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Dnn .

Soul har jeg ikke vurdert da den er litt for sær for meg. Men det er en bil jeg er villig til å prøve. (kommer aldri over de harry høytaler lysa, minner meg om porno-lys fra 70-80tallet)

Stefar har en Soul så skal spørre om han vil kjøre rundt i tysk kvalitet en ukes tid så får jeg prøve.

AmocoCadiz

Det går helt fint å kjøre elbil uten ladeplass hjemme, vi har gjort det i snart 2 år nå, men da må du gidde å planlegge og ofte være villig å gå til å fra en ladeplass litt langt unna.
Fordelene med elbil gjør at man gidder det.

Avhengig av hvor du bor kan det bli noe større utfordring fremover bl.a. p.g.a. alle ladbare hybrider som registreres,
disse parkeres gjerne på ladeplasser i 16 eller 24 timer, selv om de er fulladet etter 3-4 timer.
Blir litt rart siden de kan stikke innom en bensinstasjon for 5min påfyll for 700km, mens elbileiere i byen uten hjemmelading blir mer sårbare.

Løsningen kan da være å velge elbil med mulighet for hurtiglading, hurtigladenettverket vil utvides kontinuerlig å gjøre det mulig å bruke dagens elbiler i lengre tid fremover.
Uten hurtiglademulighet er du fort stuck og bruktbi priser for elbiler uten hurtiglading vil bil hardere i fremtiden.

THE

Zoe er som sagt litt sær siden den ikke kan lade på IT-nett som er mest utbredt i Norge. Jeg har hatt en prototype av Zaptec sin portable ladekladd i snart 4 måneder, og har brukt den mye. Problemet er at Zoe lader ufattelig tregt på 10A 230V som du får fra ei vanlig stikkontakt, og i løpet av en 8 timers arbeidsdag får du max fylt på 50% av batterikapasiteten.

Hvis du har tilgang på ladestasjon med type2 på TN-nett på jobb, så kan Zoe være et alternativ, men ellers vil jeg si at du ikke bør velge Zoe.

Hvis jeg skulle kjøpt elbil uten mulighet for å lade hjemme ville jeg valgt en bil med rask AC lading OG hurtiglading. Da er det etter min mening egentlig Leaf med 6,6kW lader, BMW i3 og Kia Soul som er alternativet.

Jeg er enig i at i3 ser ut som en dass, men mener uansett at det er den eneste bilen som vil fungere best for deg med såpass lang kjørelengde i året, og uten mulighet for hjemmelading. i3 kan nå bestilles med større batteri og 11kW AC lading i tillegg til hurtiglading. Siden i3 er så lett har den også lavt forbruk pr km som betyr at du ikke trenger å lade like lenge for å få strøm til å kjøre 1 km som med andre elbiler. 11kW lader gjør at du kan få fylt på ganske mye strøm i løpet av en handletur der det er tilgang på (ofte gratis) 22kW ladepunkt. Hvis det kniper med lading på jobb en dag er det heller ikke krise med så lang rekkevidde som i3 får, og i tillegg har du mulighet for å stoppe noen minutter på en hurtiglader. Jeg tror ikke det er noen problem å kjøre 40-50000km pr år med i3, og uten alt for mye styr med lading også.

Det ryktes at VW eGolf skal komme med litt større batteri og kanskje 11kW AC-lader neste år, så om du absolutt vil ha VW kan det være greit å sjekke ut hva som ligger i disse ryktene. Eventuelt kan du jo vurdere Opel Ampera-e. Den eneste bilen som jeg mener er innfor din antydning om max 200000,- er brukt Leaf med 6,6kW lader som averteres på Finn.no fra ca 120000,-. Brukt i3 og Soul ser ut til å starte rundt 220-230000,- på finn.no.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Dnn .

Fornuften min tilsier at Kia har den beste el-bilen for mitt bruk, men må ærlig innrømme at jeg ikke kommer til å skrike "hurra, kjøpt ny bil!" Det ville jeg gjort med en E-golf.

Hvor dårlig er E-golf kontra Soul? Leser at golf har såklart litt kortere rekkevidde, og lader bare 3.6kw kontra 6.6kw på soul. Men designmessig ser den flott ut, både innvendig og utvendig.
For ikke å snakke om at da kan jeg leke meg litt med div ting da jeg har vag-com liggende og er vw/audi frelset.

Kanutten

Sitat fra: Dnn . på fredag 13. mai 2016, klokken 13:59
Hvor dårlig er E-golf kontra Soul? Leser at golf har såklart litt kortere rekkevidde, og lader bare 3.6kw kontra 6.6kw på soul. Men designmessig ser den flott ut, både innvendig og utvendig.
For ikke å snakke om at da kan jeg leke meg litt med div ting da jeg har vag-com liggende og er vw/audi frelset.

Definer dårlig?

For min del var eGolf et naturlig valg, mye på grunn av det du selv sier: Den ser bra ut både utvendig og innvendig, er god å kjøre, er godt utstyrt (bl. a. adaptiv cruise). Jeg bruker den bare til småkjøring, så ladehastighet og rekkevidde har liten betydning (den har mer enn nok rekkevidde for mitt bruk). Kia Soul synes jeg ser ut som en forvokst lekebil med billig plastinteriør.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

fiskeri

Sitat fra: Dnn . på fredag 13. mai 2016, klokken 13:59
Fornuften min tilsier at Kia har den beste el-bilen for mitt bruk, men må ærlig innrømme at jeg ikke kommer til å skrike "hurra, kjøpt ny bil!" Det ville jeg gjort med en E-golf.

Hvor dårlig er E-golf kontra Soul? Leser at golf har såklart litt kortere rekkevidde, og lader bare 3.6kw kontra 6.6kw på soul. Men designmessig ser den flott ut, både innvendig og utvendig.
For ikke å snakke om at da kan jeg leke meg litt med div ting da jeg har vag-com liggende og er vw/audi frelset.
Håper du blir like fornøyd med (og glad i) bilen som vi er blitt, og da bør du ikke kjøpe en bil du ikke liker i utgangspunktet. Vil derfor råde deg til å kjøpe en e-golf, selv om du mener at Soul er den beste el-bilen for ditt bruk. Bil-kjøp er en ganske stor økonomisk avgjørelse, og bilen vil du sikkert ha i mange år fremover. I vår familie var vi enige om at Soulen var kul og hadde mange kvaliteter som vi satte pris på. Hadde selv ikke valgt en bil vi ikke hadde taklet utseende på (- og spesielt utseende er det jo mye å velge i når det gjelder el-biler). Dersom e-golfen gjør jobben for deg, og du vil bli lykkelig av å sette deg inn i den - og kjøre den - så "go for it". :D
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

Ingeniøren

Sitat fra: Dnn . på fredag 13. mai 2016, klokken 13:59
Fornuften min tilsier at Kia har den beste el-bilen for mitt bruk, men må ærlig innrømme at jeg ikke kommer til å skrike "hurra, kjøpt ny bil!" Det ville jeg gjort med en E-golf.

Hvor dårlig er E-golf kontra Soul? Leser at golf har såklart litt kortere rekkevidde, og lader bare 3.6kw kontra 6.6kw på soul. Men designmessig ser den flott ut, både innvendig og utvendig.
For ikke å snakke om at da kan jeg leke meg litt med div ting da jeg har vag-com liggende og er vw/audi frelset.

Vel, eGolf kjører i alle fall ringer rundt Kia når det gjelder kjørekvalitet. Vil og påstå at den kjører bedre enn i3 og, men BMW'n er mye morsommere å kjøre.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Carl Anton Stenling

#25
Ved kjøp av elbil uten ladeplass hjemme så er mitt råd å vektlegge fornuft noe fremfor følelser. Dette bruksmønsteret er krevende og da vil stort batteri og tilgang til hurtiglading være vesentlig.

Hovedforskjellen mellom e-Golf og Soul er at Soul kan fungere greit selv om du ikke får ladet på jobben en dag. I praksis går Soul i størrelsesorden 20 % lengre enn e-Golf. Akkurat de prosentene ekstra kan du ha god bruk for. Soul har nok også litt bedre vinteregenskaper. En fordel med e-Golf er at den har fjernstyring. Kjøreegenskapene for e-Golf er klart bedre, men drivlinjen i Soul er godt designet. Begge bilene er produsert i relativt lave antall og vil derfor sannsynligvis ha mer risiko for feil enn f.eks. Leaf.

Selv kjøpte jeg Leaf på tross av det grusomme utseendet fordi det var det fornuftigste kjøpet. Heldigvis sitter jeg inni og slipper se den utenfra.

Elbilutvalget er vesentlig mindre enn fossilbilutvalget. Det innebærer at man ofte ikke får like god treff på design når man kjøper elbil. Det er likevel et luksusproblem i forhold til utvalget som var før 2010.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ferry

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 13. mai 2016, klokken 22:41
Dette bruksmønsteret er krevende og da vil stort batteri og tilgang til hurtiglading være vesentlig.

Med den påstanden er e-Golf diskvalifisert. Leaf og i3 er et hestehode foran de andre nå. (Minus Tesla)

Dnn .

Enig at derfor jeg vurderer kia mer enn e-golf. Hjertet sier e-golf, huet sier kia.

Du nevner at du slipper å se den utenifra siden du sitter inni den. Men syns kia'n ser like ræva ut utvendig som innvendig. Ingen symmentri og div.

Tenker jeg kommer til å låne kia'n til stefar en uke, og kanskje få ordna til en e-golf en dag eller 2 så jeg kan sammenligne. Da får jeg virkelig sett forsjellen.

AmocoCadiz

Sitat fra: nime01 på lørdag 14. mai 2016, klokken 00:34
Om det har noen betydning, så hadde vi 2 e-Golf i bestilling som ble kansellert så fort vi prøvde Soul.. (som vi først synes så ut som om den var designet i en barnehage, og ikke hadde lyst til å prøvekjøre engang).. etter det har vi ikke angret en eneste dag, og vi har i dag 2 Soul. Etter tilsammen 50k km uten et eneste knirk så er vi selvsagt fornøyde.. og Kia er også en av elbilene som lett oppnår oppgitt rekkevidde på 212km. Minuset er kanskje designet, men foreløpig er det ingen som har reagert negativt på det.
Soul har en totalpakke som elbil som man blir mer og mer fornøyd med jo mer man bruker bilen, derfor ender mange Soul eiere opp med 2  Soul i garasjen!

Soul har også markedets beste garanti på 7 år, noe som vil gi mye sterkere bruktbilverdi om om noen år jamført med de andre elbilene som bare har 5 år.
Høyere kjørestilling gir bedre oversikt i trafikken.
En meget god og effektiv varmepumpe som faktisk er grundig uttestet i nordSverige og ikke i Seul, gjør at man har forbausende god rekkevidde også i de kalde måneder. Har du ikke hjemmelademulighet er det et viktig aspekt.
Varme i alle seter også individeuelt i bakseter og rattvarme er bra å ha om vinteren og kjøling i setene om sommeren er gull verdt.

Og til sist, den har et veldig kult og flott design! Og med enkle tiltak forvandler du den til enda tøffere bil ved å helt eller delvis foliere detaljer i nye farger !

torber

Jeg vil fraråde å lade for ofte på hurtigladere da det koster mellom kr 3 og 4,50 pr kwt i motsetning til hjemmelader ca.1,-.
På langtur er det like rimelig å kjøre en dieselbil som er litt gjerrig!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA