Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v8.0

Startet av mgarm, onsdag 20. juli 2016, klokken 08:52

« forrige - neste »

mgarm

Jeg har ett Maxi-Cosi Mobi bakovervendt sete. Det har ikke ISOFIX.
Har prøvd å skjønne hvordan det kan monteres, men skjønner ikke hvordan jeg skal feste stroppene som skal være forrover.
Er det noen som har peiling på det. Kanskje med ett bilde som forklarer litt

lunitiks

Problemet med Model S er at det mangler en "stang" for å feste stroppene under forsetet.

Det jeg har gjort, er å lage en løkke av stroppene rundt hver av de plast-"hjørnene" mellom sitteputa og ryggputa til forsetet.

Se vedlagte illustrasjon (crappy tegning men la gå)

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Noen som har relativt variable tegneskills skal man dømme fra aktiviteten hans det siste døgnet ;)

Uansett, i TMS fungerer det nok best å bruke isofix. Vi startet med en Britax stol + base til knøttet i fjor sommer, og byttet til Cybex Sirona nå nylig. Genialt enkelt, og det eneste man egentlig trenger å ta hensyn til er å ikke få seteskinnet i klemme når man monterer.

lunitiks

Liker ikke alle disse stikkene i dag Muffin. Er det fortsatt pilsing på gang eller?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Muffinman pilser ikke  ;D   De små gluggene i dag tidlig skyldes nok småbarntåke.

Hyperstress

De kan også festes i skinnene til setet foran. Det er litt trangt, men stroppen kan dyttes under ved hjelp av en smørekniv eller noe. (Er litt bedre plass under skinnene litt frem fra bakkanten.)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

hgs

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 11. mai 2016, klokken 17:05
De kan også festes i skinnene til setet foran. Det er litt trangt, men stroppen kan dyttes under ved hjelp av en smørekniv eller noe. (Er litt bedre plass under skinnene litt frem fra bakkanten.)

Jeg bruker en hempe av spektratau og trer denne gjennom hullet i skinna. Litt knotete å få gjennom, så best å la hempene henge der når de først er på plass.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Kristian O

Sitat fra: lunitiks på onsdag 11. mai 2016, klokken 15:15
Problemet med Model S er at det mangler en "stang" for å feste stroppene under forsetet.

Det jeg har gjort, er å lage en løkke av stroppene rundt hver av de plast-"hjørnene" mellom sitteputa og ryggputa til forsetet.

Har ikkje tenkt på å gjer det slik før. Er festet solid? Det er vel ikkje kun plast der??
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Øyvind.h

Jeg brukte flere runder med ståltråd som ble tvunnet skikkelig tilslutt, tredd igjennom hullet i skinnen. Det fungerte veldig bra. Relativt lett å fjerne eller flytte ved behov. Kjøpte først sjakkel, men vanskelig å finne noe som passer.

Må strengt talt si jeg er mye mer fornøyd med Cybex Sirona løsningen. Lettere å montere/demontere, og lager ikke stygge trykkmerker i sitteputen slik beltestoler gjør.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lunitiks

Sitat fra: Kristian O på onsdag 11. mai 2016, klokken 20:15
Sitat fra: lunitiks på onsdag 11. mai 2016, klokken 15:15

Har ikkje tenkt på å gjer det slik før. Er festet solid? Det er vel ikkje kun plast der??

Nei, men det er et tynt plastdeksel/omslag (det man ser på bildet) som du på en måte må innenfor/bak/rundt. Prøv deg frem.

Det optimale er selvsagt isofix, men Tesla har klart å gjøre det veeeldig trangt mellom putene til å stikke krokarmene inn og få grep. Vi har vårt isofix-sete i Leafen mens kortdistanse-Britax'en står skjemmende setebeltefestet i vår silent electric ninja :-(
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

mgarm

Takk for bra svar!
Gutten som skal oppi setet er 16 mnd. og vekt/lengde er litt ukjent. Men jeg ser at barnet fort kan vokse ut av ISOFIX bakovervent sete. Stemmer ikke det? Er noen vekt begrensinger på de festene så jeg på skjermen I bilen.

Hvis jeg tar feil hva er ett OK sete? Den Cybex Sirona ser flott ut, men i overkant dyr. Maxi-Cosien kan vi uansett bruke i den andre bilen.

Muffinman

Bruker å ligge ok prisede Sirona på Finn. Men de selges som regel raskt.

Øyvind.h

Sitat fra: mgarm på onsdag 11. mai 2016, klokken 22:46
Takk for bra svar!
Gutten som skal oppi setet er 16 mnd. og vekt/lengde er litt ukjent. Men jeg ser at barnet fort kan vokse ut av ISOFIX bakovervent sete. Stemmer ikke det? Er noen vekt begrensinger på de festene så jeg på skjermen I bilen.

Hvis jeg tar feil hva er ett OK sete? Den Cybex Sirona ser flott ut, men i overkant dyr. Maxi-Cosien kan vi uansett bruke i den andre bilen.

Isofix går vel til 18kg, men selv om ungene vokser raskt i starten er de fort 5 år før de passerer 18kg. Jeg kjøpte beltestol fordi jeg ville det skulle holde en stund, men innså at isofix holder veldig lenge uansett :)

Cybex Sirona kan man slik jeg forstår snu slik at det blir forovervendt om ungen blir for lang til å sitte baklengs, men fortsatt lett nok til å bruke setet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lunitiks

Kidden min er begynt å bli langskanket og bruker sko/støvler som umiddelbart skitner til baksetet pga at barnesetet står bakovervendt (ønsker å ha barnesetet i denne retningen så lenge som overhodet mulig).

Inntil ungen blir så lang at han ikke lenger får plass i bakovervendt sete hadde det vært gunstig med en slags gummimatte som dekker søl og skospor i baksetet. Noen tips?

NB: Har beige seter og ønsker helst noe som står i stil - dvs inverste fall sort men helst noe som ligger tett opp til setefargen...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Kjøpte ei lys beskyttelsesmatte på Biltema til formålet. Legger ved link når jeg kommer meg foran pc om litt.

EDIT:  http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Barn-i-bilen/Barnestol/Beskyttelsesmatte-for-barnestol-2000034437/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA