Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har Type 1 en fremtid?

Startet av molsen, onsdag 20. juli 2016, klokken 08:48

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: Olemann på søndag 15. mai 2016, klokken 00:05

Godt forslag fra en beboer som så seg lei på nesten gratis-lading for elbilene i borettslaget:

Sett opp 5 gratis ladestasjoner til elbiler og 5 gratis bensinpumper til de andre, så tar borettslaget regningen for alt.  Slik unngår man forskjellsbehandling.
Ser ironien særlig når man vet at det koster 50 kroner å lade opp en Tesla til full tank -> mellom 40 og 50 mils kjøring. En bensinbil koster vel rundt 300 kroner for det samme.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Homecast

Sitat fra: DagfinnN på søndag 15. mai 2016, klokken 11:17
Sitat fra: Olemann på søndag 15. mai 2016, klokken 00:05

Godt forslag fra en beboer som så seg lei på nesten gratis-lading for elbilene i borettslaget:

Sett opp 5 gratis ladestasjoner til elbiler og 5 gratis bensinpumper til de andre, så tar borettslaget regningen for alt.  Slik unngår man forskjellsbehandling.
Ser ironien særlig når man vet at det koster 50 kroner å lade opp en Tesla til full tank -> mellom 40 og 50 mils kjøring. En bensinbil koster vel rundt 300 kroner for det samme.

90 kw koster aldri mer 40-50 kr ink nettleie og alle andre utgifter?

Og da har jeg ikke tatt med virkningsgrad under ladingen heller.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

arthur

Hvor kjøper man strøm for 50 øre per kwh når nettleien skal regnes inn? Vi betaler 45,05 øre per kwh pluss et årlig gebyr på 750 kroner bare i nettleie.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Kilroy

Drøye 70 kr for en full tank på Tesla er vel mer riktig. Snittpris på strøm var 0,8 kr med alle avgifter i fjor, med en S85 kan en vel fylle på ca 80 kWh + tap på 10 %, da havner en rundt 70 kr.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

TB

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

clundestad

Veilederen til DSB anbefaler borettslag og sameier å ta 2 kr/kWh, evt 4000 i året for elbillading:
http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Aktuelt-elsikkerhet/Lading-av-elektriske-biler/

Mitt garasjesameie tar kr 400/mnd for ubegrenset lading med henvisning til denne.

kodalse

"Alternativ 4 innebærer en rund sum, hvor brukere med kortere kjørelengde enn
12.000 km vil subsidierer brukere som har lengre kjørelengde. Samlet gir brukerne full
kostnadsdekning, både i forhold til investering og energiforbruk – sett over et 10-års
perspektiv."

Forutsetningen for fastpris 4000,- pr år (4800 i deres tilfelle) er at det investeres i ladepunkt beregnet for elbillading, ikke bare "standard 16A chuko tilkobling"

Alternativ 1 gir kr 200 pr måned ved 12000 kilometers kjørelengde.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

fredag

Sitat fra: Olemann på søndag 15. mai 2016, klokken 00:05

Godt forslag fra en beboer som så seg lei på nesten gratis-lading for elbilene i borettslaget:

Sett opp 5 gratis ladestasjoner til elbiler og 5 gratis bensinpumper til de andre, så tar borettslaget regningen for alt.  Slik unngår man forskjellsbehandling.

Pris for installasjon pr ladepunkt for elbil: fra ca 10 000kr. Oslo kommune gir tilskudd til installasjon, og dekker halvparten av installasjonskostnaden.

Pris for installasjon av en bensinpumpe er i overkant av en million kroner. I tillegg kommer masse nye HMS-regler, og ved opphør av virksomhet må man påregne en utgift på ca 250 000kr for å sanere evt nedgravd tank.

I tillegg kommer selvsagt utgiftene til innkjøp av bensin, som er vesentlig dyrere enn medgått strøm på et ladepunkt for elbil.

Installasjon av ladepunkter for elbil regnes som et miljøtiltak, mens opprettelse av bensinpumper knapt kan kalles det samme.

Det er veldig vanlig at elbiler lades hjemme, mens det er helt uvanlig at folk fyller bensinbilene sine hjemme.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

DagfinnN

Sitat fra: fredag på onsdag 18. mai 2016, klokken 15:14
Sitat fra: Olemann på søndag 15. mai 2016, klokken 00:05

Godt forslag fra en beboer som så seg lei på nesten gratis-lading for elbilene i borettslaget:

Sett opp 5 gratis ladestasjoner til elbiler og 5 gratis bensinpumper til de andre, så tar borettslaget regningen for alt.  Slik unngår man forskjellsbehandling.

Pris for installasjon pr ladepunkt for elbil: fra ca 10 000kr. Oslo kommune gir tilskudd til installasjon, og dekker halvparten av installasjonskostnaden.

Pris for installasjon av en bensinpumpe er i overkant av en million kroner. I tillegg kommer masse nye HMS-regler, og ved opphør av virksomhet må man påregne en utgift på ca 250 000kr for å sanere evt nedgravd tank.

I tillegg kommer selvsagt utgiftene til innkjøp av bensin, som er vesentlig dyrere enn medgått strøm på et ladepunkt for elbil.

Installasjon av ladepunkter for elbil regnes som et miljøtiltak, mens opprettelse av bensinpumper knapt kan kalles det samme.

Det er veldig vanlig at elbiler lades hjemme, mens det er helt uvanlig at folk fyller bensinbilene sine hjemme.
:o
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Sirup

Sitat fra: molsen på onsdag 11. mai 2016, klokken 14:01
Hei
I borettslaget vårt (OBOS), har vi som har elbil nå fått regning på 250 kroner i måneden for å lade i fellesgarasjen. Jeg synes dette er litt mye. Er det noen retningslinjer for hvor mye dette bør koste? Hva betaler andre som lader i fellesgarasjen?

Mvh Mette
Om du presterer å klage på du må betale 250kr/mnd i lading i et borettslag, da bør du snarest få en realitetsorientering. Veldig mange beboere i borettslag får ikke ladet hjemme i det hele tatt.
Folk som deg er med på å opprettholde inntrykket av elbilister som gjerrige kjipe folk som vil at andre skal betale for dem.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Kavorka

Sitat fra: Askøy på torsdag 19. mai 2016, klokken 01:59
Om du presterer å klage på du må betale 250kr/mnd i lading i et borettslag, da bør du snarest få en realitetsorientering. Veldig mange beboere i borettslag får ikke ladet hjemme i det hele tatt.
Folk som deg er med på å opprettholde inntrykket av elbilister som gjerrige kjipe folk som vil at andre skal betale for dem.
Det kommer jo helt an på hvor mye hun kjører. Det er et helt OK spørsmål, med et helt upassende svar.

cra

 ::)
Sitat fra: Olemann på søndag 15. mai 2016, klokken 00:05
Godt forslag fra en beboer som så seg lei på nesten gratis-lading for elbilene i borettslaget:

Tåpelig forslag far en misunnelig sutrepave som ikke har skjønt hva det dreier seg om, mener du sikkert?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA