Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har Type 1 en fremtid?

Startet av molsen, onsdag 20. juli 2016, klokken 08:48

« forrige - neste »

molsen

Hei
I borettslaget vårt (OBOS), har vi som har elbil nå fått regning på 250 kroner i måneden for å lade i fellesgarasjen. Jeg synes dette er litt mye. Er det noen retningslinjer for hvor mye dette bør koste? Hva betaler andre som lader i fellesgarasjen?

Mvh Mette

bruisepristine

I borettslaget vårt (BORI) må de som ønsker lading på egen bekostning legge opp egen kurs fra sin egen hovedsikring (alle hovedsikringer befinner seg i teknisk rom i parkeringskjeller), maks 16A, følgelig betaler man det man bruker. Dette funker fint og av 50 plasser har fire i dag lagt opp til lading.

Har du spurt om du kan få avlest og betale hva du faktisk bruker?
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

molsen

Nei, det har jeg ikke spurt om, da blir det vel dyrere hvis man vil legge opp egen kurs.

Mette

zyp

Det er vanskelig å si hvor rettferdig dette er uten å vite hvordan forbruket ditt er.

250kr dekker vel strømpris og nettleie for 350-400kWh. Det blir i underkant av 20kWh per hverdag. Det vil si at hvis du har lang vei til jobb og hver dag kommer hjem med nesten tomt batteri så bruker du fort strøm for mer enn 250kr/mnd.

bruisepristine

Ja selvsagt, men det får du igjen den dagen du selger leiligheten ;)
Jeg betalte 8000 inkl mva for tre år siden for 16A, min p-plass er ca 50 meter (tror jeg) og en brannvegg fra hovedsikring. Skulle jeg installert i dag hadde jeg betalt opptil 20 000 uten å blunke.

jkirkebo

Sitat fra: molsen på onsdag 11. mai 2016, klokken 14:01
Hei
I borettslaget vårt (OBOS), har vi som har elbil nå fått regning på 250 kroner i måneden for å lade i fellesgarasjen. Jeg synes dette er litt mye. Er det noen retningslinjer for hvor mye dette bør koste? Hva betaler andre som lader i fellesgarasjen?

Jeg synes det er helt fair. Dette dekker et strømforbruk på ca. 3000kWh i året (1,- pr. kWh er greit å regne inkl. effektavgift og noe vedlikehold). 3000kWh holer til å kjøre 12-15.000km pr. år avhengig av type elbil (husk at det er ca. 10-12% tap i ladeprosessen så du får ikke utnyttet alle 3000kWh).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

3irikur

Jeg betaler også 250kr/mnd for "fri bruk" i sameiet mitt. Jeg bruker nok ikke mer enn 8-10kWh per dag, men jeg kan vite sikkert at jeg alltid kan lade trygt hjemme, og jeg slapp å legge opp egen kurs. Etter min mening er 250kr helt fair pris.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

weld77

250 / mnd er fair som en pris som gjelder alle som har elbil. Det treffer sånn noenlunde et normalt forbruk om man regner inn litt overhead på strømprisen (vedlikehold, ladetap, forvarming, administrering av ordningen med betalinger etc etc). Noen bruker mer, andre bruker mindre men et sted mellom 200 og 300 i måneden synest jeg er hva slikt bør ligge på i fellesgarasjer uten individuell måling. Om forbruket er la oss si kun 150 kroner i måneden så skal man holde på noen år før kostnadene ved egen kurs, egen måler, timepris til elektrikeren som legger det opp osv osv er inntjent.

Om noe burde prisen være høyere siden det nesten garantert blir økt behov for lading. Når fellesgarasjen ikke lengre har kapsitet på anlegget til å lade flere biler påløper det ganske store ekstrautgifter for å få lagt inn mer effekt, og denne bør strengt tatt deles på alle som har elbil, ikke bare den siste som utløser behovet for mer guffe.

jj44nn

Jeg betaler 0,80øre per kwh.
250kr er en god deal mener jeg også.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

TB

Eg betaler 200 kr mnd til borettslaget. Det er plan om å endre til neste år, der det blir lagt opp type 2 ladestasjonar. Då må utstyret bli betalt ned, kombinert med straum etter forbruk - dvs. vil skje ein auke. Fordelen er at det vil være råd å lade fleire bilar og/eller raskere (..og sikrere enn) enn via schuco.)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

zairup

Jeg betaler 1200kr i året for lading i mitt borettslag på Disen. Synes det er overraskende billig.

Sent from my iPhone using Tapatalk

THE

Jeg betaler drøyt 4000,- i året i strøm til elbillading. Jeg har egen enebolig og kjører 25000km i året. I tillegg bor jeg i et av områdene av landet med høyest nettleie (knapt 60 øre/kWh). Jeg synes 250 kr/mnd er en OK pris. Veldig mange borettslag nekter elbillading, så jeg hadde akseptert den prisen og vært glad for å ha mulighet til å lade hjemme.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

bruisepristine

Sitat fra: weld77 på torsdag 12. mai 2016, klokken 09:36
Om forbruket er la oss si kun 150 kroner i måneden så skal man holde på noen år før kostnadene ved egen kurs, egen måler, timepris til elektrikeren som legger det opp osv osv er inntjent.

Stor sannsynlighet for at man tjener inn (og vel så det) den dagen man selger :)

Sitat fra: weld77 på torsdag 12. mai 2016, klokken 09:36
Når fellesgarasjen ikke lengre har kapsitet på anlegget til å lade flere biler påløper det ganske store ekstrautgifter for å få lagt inn mer effekt, og denne bør strengt tatt deles på alle som har elbil

Uenig. Bør deles på alle i borettslaget/sameie, mao øke fellesgjelden. Dette kommer ikke bare de som har elbil tilgode. De som ikke har elbil vil dra fordel av at det finnes kapasitet når de en dag selger (jeg kjenner ingen med elbil som ville vurdert å flytte et sted uten mulighet for hjemmelading), eller hvis de selv ved senere anledning går til anskaffelse av elbil.

Øyvind.h

I et sameie jeg ledet som hadde ca 2,7 mill i inntekt gjorde vi det slik at sameiet i fellesskap stod for opplegg av sentralt veldimensjonert koblingspunkt i taket under hver blokk. Husker ikke pris, men godt innenfor rammene styret kan disponere uten å involvere årsmøtet.

Den enkelte sameier betalte ca 15-20.000,- for å koble seg til, sette opp Salto ladeboks, måler og kabel. De fikk også (da) noe støtte fra Bymiljøetaten.

Viktig å ivareta felles verdier. Med det mener jeg løsninger som holder over tid og som gjerne øker verdien på seksjonene :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Olemann

Godt forslag fra en beboer som så seg lei på nesten gratis-lading for elbilene i borettslaget:

Sett opp 5 gratis ladestasjoner til elbiler og 5 gratis bensinpumper til de andre, så tar borettslaget regningen for alt.  Slik unngår man forskjellsbehandling.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA