Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med å få refundert depositum?

Startet av Cornelius70, tirsdag 19. juli 2016, klokken 23:33

« forrige - neste »

Cornelius70

De siste (små)turene jeg har hatt med min Saxo '00, har frembrakt en kraftig buring ved lave turtall; både ved akselerasjon og regen.


Nå har jeg kjørt i halve vinter med en 'isolasjonsfeil' som kom og gikk i begynnelsen, men har vært permanent de siste mnd, og jeg har igrunn gått ut ifra at det er kullstøv i motoren, kombinert med en meget fuktig vinter. Det er vel noe over 10k km siden siste børstebytte.


Kan det være én børste som nå har mistet helt kontakt, som forårsaker buringen?
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Cornelius70

Jeg svarer meg selv her jeg, siden jeg nå har fått inspisert litt børster - og noko attåt...  :P


Kjørte bilen oppå noen kjøreramper, og fikk skrudd av dekslet under til børstene. Der fikk jeg tilgang til den éne børsten med en gang, så jeg løsnet ledningen til den, og dro ut børsten...


Der var det ikke mye igjen!  :o  Det er jo skrå børster på denne, og det var ca. 8mm på det minste igjen på den ene siden - ledningene var godt synlige i enden... ::)  Da jeg fikk ut resten av børstene, så var den børsten rett ovenfor den slitte, likedan, mens de to andre hadde akkurat havnet på slitasjestreken.


Statoren sér heldigvis til å ikke ha tatt noe særlig skade av det; bare litt blankere der hvor lednings-endene har hatt kontakt, og minimale graderinger


Jeg fikk tak i 4 stk rette børster, som er egentlig like til de skrå, så jeg tok og formet skrå-enden på smergelskiva til samme vinkel som de slitte, og brukte en fil for å lage det sporet mellom ledningene skrå. (der hvor fjøra hviler.)


Jeg har nå ikke fått prøvekjørt mér enn å ha snudd bilen ute på gårdsplassen, men den høres og føles helt god igjen nå; ingen ulyder.


Den står nå til lading, og det er igrunn en god ting at batteriet var flatt nå, for etter at jeg satte på ladingen, så kom jeg på at jeg hadde glemt å skru fast børste-plata!  :o
Jeg tror ikke det er noen skade skjedd, for det var ikke mye gass jeg ga når jeg snudde bilen... :)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Elmo

Jeg så av en eller annen ikke denne tråden før nå (beklager).
Hadde jeg sett den da du startet den 11. mai så skulle jeg umiddelbart har fortalt deg at du må sjekke børstene. Godt at det tilsynelatende har gått bra.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Cornelius70 på onsdag 18. mai 2016, klokken 16:05
Den står nå til lading, og det er igrunn en god ting at batteriet var flatt nå, for etter at jeg satte på ladingen, så kom jeg på at jeg hadde glemt å skru fast børste-plata!  :o
Jeg tror ikke det er noen skade skjedd, for det var ikke mye gass jeg ga når jeg snudde bilen... :)
Børsteplate går heldigvis tregt selvom den ikke er skrudd fast.
Antar du vet at det er et sentreringshull rett ned for å få plata i rett posision ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cornelius70

Sitat fra: Elmo på onsdag 18. mai 2016, klokken 21:08
Børsteplate går heldigvis tregt selvom den ikke er skrudd fast.
Antar du vet at det er et sentreringshull rett ned for å få plata i rett posision ?

Ja, Man hadde da saumfart forumet her før jeg startet, så jeg sentrerte plata med hjelp av en ståltrådbit i hullet; håper der var nøyaktig nok, for det  var dét jeg hadde tilgjengelig når jeg lå under der. ;)

Men det som jeg ikke fant her på forumet, som jeg måtte bruke et helt minutt eller to på å finne ut av når jeg lå under der, var at man måtte løsne de to hoved-ledningene til børsteplata før man kunne dreie den... :D Og det viste seg å bli en utfordring når jeg skulle feste de to ledningene etter at alle børstene var byttet!

Den ene ledningen var festet med en 10mm lang M5 skrue; greit nok - men den andre var værre... Antagelig, så har noen dratt skruen til den andre ledningen for hardt til ved et børstebytte, for der var ingen gjenger i festeøret der, men en 10mm lang M5 skrue, tredd i fra oversiden av festeøret, med en mutter på andre siden...

Så det ble en utfordring å klare å holde fast den skruen i festeøret fra oversiden med en liten krok laget av en ståltrådbit, mens man prøvde å tré øyet på kabelskoen inn over gjengene på skruen uten å dytte skruen ut av festeøret... Når den dåden var utført, og mutteren med sperreskive var forsiktig entret på skruen, så fikk jeg jo ikke skrudd mutteren fast, fordi det var ikke plass til noe verktøy på oversiden av festeøret for å holde skruen fast... (det er jo under 1cm plass mellom skruen og rotoren der - både over og på siden...)

Jeg to da et 2mm tykt flatstål og bøyde den ytterste cm'eren av den i en 90 graders vinkel, og lagde et hakk i enden av den vinkelen med vinkelsliperen, slik at det ble en 8mm fastnøkkel i vinkel... ;) Den fikk jeg såvidt lirket på oversiden av festeøret, og holdt fast skruen nok til å få strammet mutteren under. :)

Det festeøret med den skruen med mutter, var antagelig en reparasjon som ble utført med motoren ute, og i deler...

Nåvel...
Fikk nå tatt meg en prøvetur på 2x 12km etter lading (og feste av børsteplaten), og duverden for en kvinelyd! :o
Det er nok dét at jeg ikke fikk slipt vinkelen på de børstene 100% riktig, men jeg regner med at de 'går seg til' etter en stund; allerede på tilbaketuren, så var kvinelyden godt redusert, men det er fortsatt en kraftig 'børster-mot-rotor' lyd i revers... ;)

Men ellers, så går den nå som en drøm - ingen buring, ingen nykking, og jeg synes sannelig den er litt sterkere og jeg? :)

Isolasjonsfeilen lyser fortsatt i dashbordet da, men jeg har ikke prøvd å resette den enda... Jeg synes det ikke så ut til å være så mye kullstøv inne i motoren, men det kan kanskje ligge endel lengre inne enn det man sér fra børste-luka?
OG det kan vel og være en feil som kommer hvis batteribanken er skral? (har en kortsluttet celle, og ellers maks 40Ah igjen i banken... :( )
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Elmo

Sitat fra: Cornelius70 på torsdag 19. mai 2016, klokken 08:04
. . sentrerte plata med hjelp av en ståltrådbit i hullet; håper der var nøyaktig nok, for det  var dét jeg hadde tilgjengelig når jeg lå under der. ;)
Det er bra nok.

Sitat fra: Cornelius70 på torsdag 19. mai 2016, klokken 08:04
Isolasjonsfeilen lyser fortsatt i dashbordet da, men jeg har ikke prøvd å resette den enda... Jeg synes det ikke så ut til å være så mye kullstøv inne i motoren, men det kan kanskje ligge endel lengre inne enn det man sér fra børste-luka?
OG det kan vel og være en feil som kommer hvis batteribanken er skral? (har en kortsluttet celle, og ellers maks 40Ah igjen i banken... :( )
Du ser ikke det støvet som skaper iso-feilen. Hvis man blåser med trykkluft i luftehullene oppe på sidene av motoren så er det utrolig mye støv som kommer ut. Noen mener imidlertid at det kan gjøre vondt værre. Ensete fullgode løsning er å åpne og vaske motoren inni, men det er ikke for hvem som helst.
Statisitkken viser vel at man kan kjøre veldig langt uten problem med iso-feilen (men du har ingen garanti for at ikke motoren og/eller motorkontrollen ryker imorgen).
Isofeil kan også teoretisk komme av overledning i batterikassene, men det er ekstremt sjelden på PSA (derimot veldig vanlig på Think som har metallkasse).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Cornelius70 på torsdag 19. mai 2016, klokken 08:04
Ja, Man hadde da saumfart forumet her før jeg startet, . . .
Men det som jeg ikke fant her på forumet,  . .

Du nevner bare forumet.   Håper du vet om www.elbilwiki.no også ? 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cornelius70

Sitat fra: Elmo på torsdag 19. mai 2016, klokken 09:49
Sitat fra: Cornelius70 på torsdag 19. mai 2016, klokken 08:04
Ja, Man hadde da saumfart forumet her før jeg startet, . . .
Men det som jeg ikke fant her på forumet,  . .

Du nevner bare forumet.   Håper du vet om www.elbilwiki.no også ?

Ja, kikka dér og, men fant mér fornuftig info på forumet. ;)

Nå har jeg kjørt et par titalls kilometer til - etter å ha resatt iso-feilen, og lampa har enda ikke begynt å lyse igjen, så det kan ha vært børstene og?

Forøvrig, så er kvinelyden nå helt borte når jeg kjører forover, men bakover, så høres den fortsatt litt ut som en fjernstyrt lekebil... :D


Legger ved et bilde av de gamle børstene, til skrekk og underholdning... 8)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Elmo

Sitat fra: Cornelius70 på torsdag 19. mai 2016, klokken 18:30
Sitat fra: Elmo på torsdag 19. mai 2016, klokken 09:49
Du nevner bare forumet.   Håper du vet om www.elbilwiki.no også ?
Ja, kikka dér og, men fant mér fornuftig info på forumet. ;)

Elbilwiki.no ble primært opprettet for å samle god informasjon fremkommet på elbilforum.no fordi vi hadde problemer med å finne igjen gamle innlegg for å referere til dem.
Så hvis du finner informasjon på Elbilforum som du ikke finner på Elbilwiki så håper jeg du blir med på dugnaden og skrive det inn på Elbilwiki (skriveaksess får du av meg).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

Noen tips til hvor man får tak i nye børster?

torle

#10
Sitat fra: frodef på mandag 30. mai 2016, klokken 09:43
Noen tips til hvor man får tak i nye børster?

Jeg har et sett med nye børster liggende, skrå type. Sendt PM.

Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

Elmo

Sitat fra: frodef på mandag 30. mai 2016, klokken 09:43
Noen tips til hvor man får tak i nye børster?
Jeg kjøpte av Elbilshop sist, men han har lagt ned (mer eller mindre).
Har også kjøpt fra Matthew Trevaskis (matthew@eco-drive.co.uk) i England, men jeg er ikke sikker på om han holder på med PSA lenger. Koster ikke noeå spørre.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

City-stromer

#12
Jeg har børstesett  uorginale.  500.- for sett på 4stk.pluss fraklt
De er rette , men files til skrå type på 5 min.
Er I bruk på min Saxo uten problemer.
*Golf Citystromer .
*Peugeot 106 ,
Citroen Saxo
Relight 2010 .-2,1

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA