Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av 60/70 med 75 batteri - hvor gjemmer Tesla de siste 5/15 kWh?

Startet av elektrolux, tirsdag 19. juli 2016, klokken 07:24

« forrige - neste »

elektrolux

Dette er vel noe av det mest provoserende vi entusiaster kan oppleve.

En flere tonn tung Diesel SUV. ( Ord som nesten er vonde å skrive ) opptar en av 2 ladeplasser bak rådhuset i Stavanger.

Og som om ikke det var nok er det selveste ordføreren i Stavanger som burde vist bedre som står for dette stuntet.

Kanskje OK i Norges Oljehovedstad, som tross alt er avhengige av at noen fremdeles støtter opp om fossilt energi forbruk, men smakløst uansett.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

zyp

Er disse parkeringsplassene ment å være allment tilgjengelige, eller er de beregnet spesifikt for kommunale biler? I sistnevnte tilfelle så er jo dette en ikke-sak.

Amoss

Sitat fra: zyp på tirsdag 10. mai 2016, klokken 16:41
Er disse parkeringsplassene ment å være allment tilgjengelige, eller er de beregnet spesifikt for kommunale biler? I sistnevnte tilfelle så er jo dette en ikke-sak.

Ut i fra billedteksten så virker det på meg som om dette er ordførerens private parkeringsplass? Eller en parkeringsplass reservert en spesifikk kommunal funksjon? "Ifølge Sagen Helgø er grunnen til det at hun i utgangspunktet kjører ordførerens elbil, men at hun av og til må bruke sin private bil." Hvis ikke så må det være en forglemmelse der hun parkerer der "av gammel vane" :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

AmocoCadiz

#3
En politiker til i kategorien "gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør"

Uttalelsen om hvordan hun tolker parkeringsregelverket er jo opplysende fra ordføreren;
Hun kjører oftest ordførerens elbil, men må av og til bruke sin private dieselbil.
Så da er vel parkeringstolkningen i Stavanger, har du både elbil OG fossil, kan fossilbilen parkeres på elbilplasser...

Vansklig å se parkeringsteksten for gjeldende plass, men det er en dobbel elladestolpe der,
så symbolverdien av å parkere en svær dieselSUV der taler sitt tydelige språk uansett gjeldene parkeringsregel.

Griffel

Ut fra teksten i RA har orfører en reserverte parkeringsplass. Siden hun vanligvis bruker elbil og har derfor fått reservert en elbilplass. Plassen er reservert med bilnr. på elbil+dieselbil.
Dieselbilen er registrert på ordførerens mann, noe som tyder på at hun ikke har samme myndighet hjemme som i kommunen. ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ingeniøren

Så i oljebyen Stavanger så er ordførerens firmabil en el-bil, men i miljøbyrådet i Oslo er ordførerens bil en diger  fossilbil / Raymobil ??  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Kanutten

Sitat fra: Griffel på tirsdag 10. mai 2016, klokken 18:59
Ut fra teksten i RA har orfører en reserverte parkeringsplass. Siden hun vanligvis bruker elbil og har derfor fått reservert en elbilplass. Plassen er reservert med bilnr. på elbil+dieselbil.

Med andre ord en ikke-sak.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

AmocoCadiz

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 10. mai 2016, klokken 21:26
Sitat fra: Griffel på tirsdag 10. mai 2016, klokken 18:59
Ut fra teksten i RA har orfører en reserverte parkeringsplass. Siden hun vanligvis bruker elbil og har derfor fått reservert en elbilplass. Plassen er reservert med bilnr. på elbil+dieselbil.
Med andre ord en ikke-sak.
Kun hvis Stavanger er blitt første by i Norge og verden for øvrig med altfor mange ladeplasser i forhold til behovet for lading av elbileiere,
slik at den tunge symbolbruken fra byens fremste leder kan gå forran og i praksis vise at ladeplasser gjerne kan okkuperes av fossilbiler.

Kanutten

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 10. mai 2016, klokken 22:00
Kun hvis Stavanger er blitt første by i Norge og verden for øvrig med altfor mange ladeplasser i forhold til behovet for lading av elbileiere,
slik at den tunge symbolbruken fra byens fremste leder kan gå forran og i praksis vise at ladeplasser gjerne kan okkuperes av fossilbiler.

Beklager, men dette skjønte jeg ingenting av.

Er det ikke slik at ordføreren har en egen, reservert parkeringsplass, som i tillegg har ladeuttak fordi hun blant annet kjører elbil? Selv om hun enkelte dager bruker en annen bil har hun vel fortsatt en reservert plass?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

ladov

Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

AmocoCadiz

Her er litt mer info fra avisen RA;

Sagen Helgø: – Vet det ser rart ut


Christine Sagen Helgø, sier til RA at hun til vanlig kjører elbil.
– Ordførerbilen i Stavanger er en elbil. Denne bruker jeg nesten alltid når jeg er på jobb. Og når jeg bruker denne pleier jeg å la den bli stående på plassen sin og går heller hjem fra jobben. Av og til er jeg nødt til å bruke min egen bil og siden jeg bare kan ha én parkeringsplass så har også denne fått reservert plass på denne plassen – og jeg vet at det ser litt rart ut, sier Sagen Helgø til RA.
Sagen Helgøs private bil er en Land Rover som går på diesel.
– Og jeg må si at denne bilen ikke var mitt valg. Jeg er veldig fornøyd med elbilen som er en E-Golf. Men jeg har begynt å forstå hva rekkeviddeangst er når jeg er langt nedover Jæren, sier Sagen Helgø til RA.
Hun sier at hele parkeringsanlegget bak Rådhuset er midlertidig og skal gjøres om.
– Grunnen til at det ble slik det ble, var at jeg ikke skulle oppta to parkeringsplasser, forklarer Sagen Helgø (H).
– Ikke verdens største sak
Juul Slyngstadli sier at først vil understreke at han trekker på smilebåndet.
– Dette er jo ikke verdens største sak. Men det er klart at som byens fremste folkevalgte politiker burde hun jo gå foran som et godt eksempel – ikke bare når en føler for det. Når vi samtidig vet at Stavanger ligger langt bak når det kommer til å kutte klimagassutslipp, er det selvsagt litt ironisk at ordføreren kjører rundt i en slik utslippsmaskin inn imellom. Men innlegget var humoristisk ment for å påpeke avstanden mellom liv og lære, sier Slyngstadli til RA.

Ingeniøren

Synes dama skal ha kred for å klare seg med en eGolf som firmabil !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electrix

Dette er jo egentlig en "glad-sak", selv om hun er ordfører i "oljebyen" så kjører hun elbil, i motsetning til mange andre. Her er det jo også ikke snakk om en vanlig ladeplass, men en reservert parkeringsplass med lading.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

zyp

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 10. mai 2016, klokken 22:00
Kun hvis Stavanger er blitt første by i Norge og verden for øvrig med altfor mange ladeplasser i forhold til behovet for lading av elbileiere,
slik at den tunge symbolbruken fra byens fremste leder kan gå forran og i praksis vise at ladeplasser gjerne kan okkuperes av fossilbiler.
All den tid denne parkeringsplassen er reservert ordføreren så må det da være likegyldig for meg og deg hvorvidt den er okkupert av en fossilbil eller ikke, ingen av oss har lov til å parkere og lade der uansett.

Om jeg hadde byttelånt meg til en fossilbil (f.eks. for å frakte ting, eller leiebil hvis min bil må på service) så ville jeg ha parkert den på ladeplassen min hjemme, ganske enkelt fordi det er det som er min parkeringsplass. Det gir da ikke mening at jeg ikke skal kunne parkere noe annet enn elbiler der, selv om jeg har satt opp en ladeboks ved den.

AmocoCadiz

Sitat fra: zyp på onsdag 11. mai 2016, klokken 09:30
Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 10. mai 2016, klokken 22:00
Kun hvis Stavanger er blitt første by i Norge og verden for øvrig med altfor mange ladeplasser i forhold til behovet for lading av elbileiere,
slik at den tunge symbolbruken fra byens fremste leder kan gå forran og i praksis vise at ladeplasser gjerne kan okkuperes av fossilbiler.
All den tid denne parkeringsplassen er reservert ordføreren så må det da være likegyldig for meg og deg hvorvidt den er okkupert av en fossilbil eller ikke, ingen av oss har lov til å parkere og lade der uansett.

Om jeg hadde byttelånt meg til en fossilbil (f.eks. for å frakte ting, eller leiebil hvis min bil må på service) så ville jeg ha parkert den på ladeplassen min hjemme, ganske enkelt fordi det er det som er min parkeringsplass. Det gir da ikke mening at jeg ikke skal kunne parkere noe annet enn elbiler der, selv om jeg har satt opp en ladeboks ved den.
De fleste vil nok oppfatte det som langt viktigere hva en person med ordførerverv i en av de største byene i Norge sier og gjør, og hvilke holdninger vedkommende har til miljø og transport, i langt større grad enn hva vi som menige sier og gjør.
Noen kan jo komme til å missforstå det slik at elbilen her er til pynt utad sett, mens den "orntlige" bilen selvsagt er den store tunge DieselSUVen.

I dette tilfellet regner jeg at ladestolpen ikke er finansiert med private midler, men med offentlige midler og at denne reserverte plassen følger vervet og ikke er en privat p-plass. Så vil velgerne i neste runde avgjøre hvem og hva som kan parkere her.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA