Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilen havarerte på ferien- hva kan jeg forlange?

Startet av Eip, mandag 18. juli 2016, klokken 20:33

« forrige - neste »

Eip

Noen som har laget ekstra uttak i trunk/frunk? Trenger bare 5 ampere til og drive kjøleboksen
VIN: 509XX PD

Teslanewbie

Har ikke faceliftbilene ekstra uttak i trunk?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

aness

Sitat fra: Eip på tirsdag 10. mai 2016, klokken 10:20
Noen som har laget ekstra uttak i trunk/frunk? Trenger bare 5 ampere til og drive kjøleboksen

Jeg gjorde det enkelt og kjøpte en skjøteledning som går ned mellom forsetene, under teppet bak og videre opp langs siden av baksetet.

Det kan garantert gjøres penere, men det virker  ;)

RaBalder

Jeg har også bare lagt en skjøteledning for 12V fra standard sigarett-tenner uttaket og bakover til kjøleboks i trunk. Fungerer fint det.

Det viktige for meg er at jeg ikke gjør noe inngrep i bilens elektriske anlegg som da kan få skylde for alt som måtte skje av feil.

Kavorka

Det er permanent strøm på obd2 kontakt, men jeg har ikke funnet en overgang til 12v. Det hadde vært praktisk på langtur, da man ikke vil at kjøleboks skal bli varm mens man er parkert over natten.

F_P

Hvordan er det uttaket i bakkant mot hjulet? Der er det generelt mye dritt som helst ikke bør trenge inn i elektronikken.

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 10. mai 2016, klokken 13:01
Ta strøm fra sikringsboksen i frunk, og legg opp 12V sigarettenneruttak i frunk.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22119.msg458918.html#msg458918
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

nortrahof

En kjøleboks er avhengig av å kvitte seg med masse varme dersom den plasseres i frunk/trunk.

Særlig i frunk på D-modeller er det lite luftvolum og ventilasjon.  Derfor synes en plassering i frunk som uegnet?
Ved plassering i trunk, kan det derfor lønne seg å fjerne hattehyllen. - Har heller ikke sett ventilasjonsåpninger for kupeluft i trunk på TMS - slik det er vanlig på andre biler. Derfor kan det være at TM med viten og vilje har utelatt 12V-uttak i trunk/frunk?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

Sitat fra: nortrahof på tirsdag 10. mai 2016, klokken 17:07
Har heller ikke sett ventilasjonsåpninger for kupeluft i trunk på TMS - slik det er vanlig på andre biler.
De finner du ute i sidene helt bak og ned i trunken hvis du tar ut innredningen. De har klaffventiler slik at luft kan strømme ut, mens de lukker om det blir overtrykk utenfra. Jeg tror det vil fungere å sette kjøleboks bak, men neppe i frunken. Det er nok en særdeles dårlig ide.

sigurdi

Nye biler (etter sept 15) har sikringsboks på passasjer siden inni bilen, er veldig trangt.
Er flere reserve sikringer, men har ikke testet om noen har permanent 12v ennå.
Dersom man ikke har SUB kan man bruke kablene som går bak til denne for strøm, de er kraftige nok for både 5 og 10A.
De går bak ved sikringsboksen på passasjer siden.

PS dette er nye biler.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

nortrahof

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 10. mai 2016, klokken 20:42
Sitat fra: nortrahof på tirsdag 10. mai 2016, klokken 17:07
Har heller ikke sett ventilasjonsåpninger for kupeluft i trunk på TMS - slik det er vanlig på andre biler.
De finner du ute i sidene helt bak og ned i trunken hvis du tar ut innredningen. De har klaffventiler slik at luft kan strømme ut, mens de lukker om det blir overtrykk utenfra. Jeg tror det vil fungere å sette kjøleboks bak, men neppe i frunken. Det er nok en særdeles dårlig ide.

Har ikke revet ut innredningen.
Dersom ventilene er arrangert på denne måten, kan virkningen ikke være noe særlig da det ikke er noen åpninger i panelene som trunken er kledd med? Andre biler har åpninger for å føre luften ut.
- Kanskje TMS har en såpass dårlig tilpassede paneler at luften finner frem allikevel?

Dersom kjøleboksen trekker 5A er det rundt 60W varme som skal luftes ut. For kjølebokser med pelistor-element (som er mest vanlig) vil hver grad som omgivelsestemperaturen heves, øke temperaturen inne i boksen tilsvarende.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

Innredningen er filt som er langt fra tett, så lufta passerer nok fint :)

Muffinman

Her er forresten et bilde av ventilen på ene sida. Innerskjermen fjernet, og bildet er tatt bakover fra hjulbuen.

o.b.lix

#12
Her er et bilde uten støtfanger bak, og du ser ventilasjonslukene enda bedre

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Eip

Takk for info.

Da ser det ut som trunk er best egnet.
Hvor finner 12vdc kablene til sub.
Jeg har mars 2015 bil uten lydpakken.
VIN: 509XX PD

sigurdi

Jeg går ut fra at en mars 15 bil har kablene for forsterker ferdig trekt.

1. Løsne plast deksel for vifter over føtter passasjer side.
(Dette er for å trekke frem teppet)
2. Trekk frem teppet.

3. Du finner nå en firkantet plugg med 4 kabler to tykke og to tynne.
De to tykke er DC til forsterker og ligger koblet til 20A sikring som det er spenning på når bilen er på. ;-)
Så denne er ikke like god å bruke til et 12v uttak i Trunk om man ønsker strøm 24/7.

Sub kontakt ligger bak dørdeksel på passasjer siden og går bak til teppet bak på høyre side (passasjer side) bak tappet helt bak.
Sub kontakt fremme er en plugg med 6 kabaler, to tykke signal kabler til sub og 4 tynnere for LR og RR Fill.
Bak er det to kabler.
Pluggene heter X970 fremme og X422 bak.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA