Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Null kraft fra motorn - Kewet Citi-Jet 5

Startet av DocNakling, mandag 04. oktober 2010, klokken 16:23

« forrige - neste »

DocNakling

Etter det eg høyrer jobbar den raudgrøne regjeringa i det løynde med eit framlegg om at det skal verta slutt på momsfritaket og eingongsavgifta på elbilar.
Kan nokon opplysa meg om dette er tilfellet?
Det vil få store konsekvensar etter mitt syn.
Elles vil det ikkje overraska meg etter biodrivstoffsaka i fjor vinter.

Helsing Arne Nakling

Renault Kangoo 2003, 35K. Kjøpt som demo i Frankrike 2005, var då 4,7K

cra

At regjeringa leter med lys og lykte etter nye avgifter de kan innføre for å hente mer penger ut av oss for å fylle ei allerede svulmende statskasse burde ikke komme som en overraskelse på noen. For meg virker det i alle fall som om miljøaspektet bare blir brukt som ei unnskyldning for å rettferdiggjøre en haug med avgifter

At mva på elbil kommer er jeg ikke et øyeblikk i tvil om, men etter mitt skjønn vil det være alt for tidlig å innføre det nå, før det virkelig har kommet mange på markedet. Og om de gjør det så gravlegger de i alle fall miljøstandpunktet sitt en gang for alle, ved å avlive elbil-boomen under fødselen. Det har allerede vært et langt og vanskelig svangerskap, ikke minst pga rykter om endringer som medførte totalstopp i elbilsalget da alle skulle vente på gunstigere regelverk.

Hvor mye de trenger å jobbe for å faktisk innføre mva på elbil er jeg ikke sikker på, men elbilen er teknisk sett ikke fritatt for mva, men mva-satsen på elbil er i skrivende stund 0%. Å endre mva-satsen på noe (det være seg elbiler eller mat) er som kjent mye enklere (i alle fall når det skal endres oppover) enn å frita/oppheve fritak, så mva på elbil ser jeg for meg at vi kan få over natta.

Jeg har desverre ingen kilder som kan hverken bekrefte eller avkrefte hvorvidt de tenker å innføre mva på elbil, men at det sitter ej gjeng og klør i fingrene etter å melke oss også på den spena, ja det er jeg overbevist om!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: DocNakling på mandag 06. september 2010, klokken 00:06
Etter det eg høyrer jobbar den raudgrøne regjeringa i det løynde med eit framlegg om at det skal verta slutt på momsfritaket og eingongsavgifta på elbilar.
Kan nokon opplysa meg om dette er tilfellet?

Det blir ingen nye avgifter på elbiler i denne omgang. Så lenge tilgangen er begrenset, koster det lite å la elbiler være fritatt avgift.

Etterhvert som salget øker, (OG DET KOMMER TIL Å SKJE!) vil staten tape mer og mer penger på fritakene. Da vil det sikkert bli innført avgifter, men altså ikke enda.

Hvis det blir solgt 1500 elbiler i 2011, noe som desverre kan være litt vel optimistisk, og hver elbil får et avgiftsfritak på ca. 100.000, snakker vi om et tap av proveny for staten på ca. 15 mill kroner.

For en regjering som sliter med oppslutning, både internt og ovenfor velgere, vil det være galskap å innføre avgifter for å få inn disse millionene.

Se også:
http://www.elbil.no/politikk/177-ingen-nye-avgifter-pa-elbiler

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Griffel

En kan lese i avisen at det er en politisk målsetting med 200 000 elbiler før 2020.
Da er det ganske enkelt umulig å innføre MVA på elbiler før  målet er nådd, snare tvert imot. Her må det flere fordeler til enn det det er idag. ;)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 06. september 2010, klokken 09:03
Det blir ingen nye avgifter på elbiler i denne omgang.
Myndighetene har bestemt seg på legge på boligskatten i stedet. Hvis jeg har regnet riktig skal jeg nå skatte av en verdi på 500.000 mot tidligere ca 60.000. Og det tar de inn hvert eneste år!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Focus

Sitat fra: El rayo på søndag 12. september 2010, klokken 19:33
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 06. september 2010, klokken 09:03
Det blir ingen nye avgifter på elbiler i denne omgang.
Myndighetene har bestemt seg på legge på boligskatten i stedet. Hvis jeg har regnet riktig skal jeg nå skatte av en verdi på 500.000 mot tidligere ca 60.000. Og det tar de inn hvert eneste år!

Det er bare første året det. Boliskatten skal ikke utgjøre mer enn 25% av salgsverdi. Men det kommer til å øke på samme måten som det har vært økt på selvangivelsen hvert år.

http://www.hegnar.no/okonomi/article450823.ece
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Thomas Parsli

Siden man nå har klart å gjøre dette til en diskusjon om boligskatt:

Det er noe som heter bunnfradrag, det er økt fra 470.000 til 700.000,- for enslige og 1.400.000,- for par.
Før man synes alt for synd på seg selv, kan det være lurt å regne litt på hvor mye mer man må betale i skatt med de nye reglene.

De som vil bli hardest rammet av den nye boligskatten er de som har plassert formuen i boligmarkedet for å slippe skatt, eller allerede har en formue som overstiger bunnfradraget. Vi andre slipper stort sett unna med bunnfradraget:
http://www.dn.no/privatokonomi/article1760824.ece

Skattenivået i Norge er omtrent som i EU-land. Det er selvfølgelig helt forferdelig høyt, men altså ikke mer forferdelig høyt enn de fleste andre land vi kan sammenligne oss med:
http://www.aftenposten.no/okonomi/article3768519.ece

Skattene vil sannsynligvis øke de nærmeste årene, selv om vi har mer enn 650.000,- hver i statens pensjonsfond... (eller for å sitere filosofen Homer Simpso: "Bart, with $10,000, we'd be millionaires!")
http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1970990.ece

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

El rayo

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 12. september 2010, klokken 21:28
Siden man nå har klart å gjøre dette til en diskusjon om boligskatt

Thomas
Ooops, beklager, det var jeg som sporet av denne gangen. Må skjerpe meg.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

Sitat fra: El rayo på søndag 12. september 2010, klokken 19:33
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 06. september 2010, klokken 09:03
Det blir ingen nye avgifter på elbiler i denne omgang.
Myndighetene har bestemt seg på legge på boligskatten i stedet. Hvis jeg har regnet riktig skal jeg nå skatte av en verdi på 500.000 mot tidligere ca 60.000. Og det tar de inn hvert eneste år!

Bruk denne:
http://www.skatteetaten.no/no/Selvbetjening/Boligkalkulator/
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA