Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første Elbil. Første Tesla. Endelig en elbileier

Startet av Panduck, mandag 18. juli 2016, klokken 16:36

« forrige - neste »

zyp

Sitat fra: Panduck på mandag 16. mai 2016, klokken 10:37
Er det noe du vet sikkert, eller antar? Hvordan ligger isåfall info om dette? På en 11kW lader trekker LEAF'er max 3.3kW, da dette er 16A ladere. Da skal vel en i3 lade på 11kW på 16A, da er det ikke nødvendigvis gitt at den lader 7,4kW på en 32A lader? Jeg vet at nåværende i3 lader 7,4kW på en 32A lader, men den nye har jo en annen type AC lader.

Enfaselader på trefaset strømforsyning og trefaselader på enfaset strømforsyning er to forskjellige problemstillinger, så eksemplet ditt er ikke så relevant.

For å forklare det litt enkelt så er det tre likerettere i en trefaselader, og bare én likeretter i en enfaselader. Enfaseladeren kan derfor ikke utnytte mer enn én fase uansett hvor mange strømforsyningen har tilgjengelig. I en trefaselader er det derimot en teoretisk mulighet å koble flere av likeretterne i parallell på den samme fasen når det ikke er tre faser tilgjengelig.

Hvorvidt dette blir mulig i praksis på nye i3 er vel foreløpig bare en antakelse.

Panduck

Sitat fra: zyp på mandag 16. mai 2016, klokken 13:05
Enfaselader på trefaset strømforsyning og trefaselader på enfaset strømforsyning er to forskjellige problemstillinger, så eksemplet ditt er ikke så relevant.

For å forklare det litt enkelt så er det tre likerettere i en trefaselader, og bare én likeretter i en enfaselader. Enfaseladeren kan derfor ikke utnytte mer enn én fase uansett hvor mange strømforsyningen har tilgjengelig. I en trefaselader er det derimot en teoretisk mulighet å koble flere av likeretterne i parallell på den samme fasen når det ikke er tre faser tilgjengelig.

Vel, det var jo dette jeg prøvde å få frem, en 11kW lader har vel 16A på hver fase, så da trenger ikke nødvendigvis en bil som lader 11kW kunne trekke 32A fra en enfase. Jeg er klar over at det blir det motsatte problemet på en 32A LEAF, men når en 32A LEAF kun får 16A fra en 11kW lader, viser det vel at en likeretter (bestående av flere likerettere) på en 11kW bil ikke nødvendigvis trenger å støtte mer enn 16A lading.

TM

Tekniske data for nye i3 finnes her. Der går det fram at det er både støtte for 1-fas 32A og 3-fas 16A

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/attachment/T0259598EN/358319

zyp

Sitat fra: Panduck på mandag 16. mai 2016, klokken 16:17
Vel, det var jo dette jeg prøvde å få frem, en 11kW lader har vel 16A på hver fase, så da trenger ikke nødvendigvis en bil som lader 11kW kunne trekke 32A fra en enfase. Jeg er klar over at det blir det motsatte problemet på en 32A LEAF, men når en 32A LEAF kun får 16A fra en 11kW lader, viser det vel at en likeretter (bestående av flere likerettere) på en 11kW bil ikke nødvendigvis trenger å støtte mer enn 16A lading.

Argumentet ditt gir fortsatt ikke mening. En 3x16A lader kan ved å koble likerettermodulene i parallell i teorien fungere som en 1x48A-lader. En 3x16A strømforsyning kan ikke koble faselederne i parallell for å lage en 1x48A strømforsyning.

Et bedre argument hadde vært å nevne Mercedes Electric Drive som ikke offisielt støtter å lade fra 1x32A. På Mercedes-delen av forumet skrives det imidlertid at ved å laske L1 og L2 i strømforsyningen til bilen så vil det fungere. Tesla pleide å være i samme situasjon, men kan nå gjøre det internt i bilen.

Panduck

Sitat fra: zyp på tirsdag 17. mai 2016, klokken 10:51
Argumentet ditt gir fortsatt ikke mening. En 3x16A lader kan ved å koble likerettermodulene i parallell i teorien fungere som en 1x48A-lader. En 3x16A strømforsyning kan ikke koble faselederne i parallell for å lage en 1x48A strømforsyning.

Et bedre argument hadde vært å nevne Mercedes Electric Drive som ikke offisielt støtter å lade fra 1x32A. På Mercedes-delen av forumet skrives det imidlertid at ved å laske L1 og L2 i strømforsyningen til bilen så vil det fungere. Tesla pleide å være i samme situasjon, men kan nå gjøre det internt i bilen.

Det var overhode ikke ment som et "argument", bare poengtere at det vel ikke er rett frem at en bil som kan trekke 11kW nødvendigvis kan lade 7.4kW fra en 7.4kW lader.  Hvordan MB har det, det har jeg ingen formening om.  Spørsmålet var bare om personen var sikker, eller om det var basert på en antagelse. Men med tekniske data lenket inn er det mer konkret :)

Panduck

Takk for innspill / svar på spørsmål. Skal til Lillestrøm for en litt lengre i3-prøvekjøring i morgen. Finanisering er godkjent så med mindre den skuffer sikkelig på kjøreturen (noe jeg tviler på, vi var godt fornøyd med den lille turen vi fikk forrige gang), blir det køing for oss på ny i3.

Det kan vel fort bli neste år før vi får en, men raskere enn Model3, iallefall

Panduck

i3 bestilt. det ble selvfølgelig lagt på litt mer enn nødvendig.

er man kjempeglad i rødpandaer, bestiller man jo bil med bambus. sånn er det bare.

igjen, takk for alle tilbakemeldinger!

StN

Husk å sjekk felgene du har bestilt, alle de asymetriske felgene til i3 har de spart penger på designet. Det vil si at alle sommerdekkene spinner i hver sin retning på hver sin side av bilen. De har bare laget en form til bak-felgen som er litt bredere enn for-felgene dessverre  :o

De er ikke så flinke til å opplyse om det på forhånd, jeg oppdaget det da jeg skulle skifte til sommerdekk.

Amigakongen

@Panduck
Mulig vi møtes i døra når bilene skal hentes utover høsten.  8)

Sitat fra: Panduck på onsdag 18. mai 2016, klokken 20:24
Takk for innspill / svar på spørsmål. Skal til Lillestrøm for en litt lengre i3-prøvekjøring i morgen. Finanisering er godkjent så med mindre den skuffer sikkelig på kjøreturen (noe jeg tviler på, vi var godt fornøyd med den lille turen vi fikk forrige gang), blir det køing for oss på ny i3.

Det kan vel fort bli neste år før vi får en, men raskere enn Model3, iallefall
2015 BMW I3 - 11800km

Panduck

Sitat fra: StN på onsdag 01. juni 2016, klokken 18:48
Husk å sjekk felgene du har bestilt, alle de asymetriske felgene til i3 har de spart penger på designet. Det vil si at alle sommerdekkene spinner i hver sin retning på hver sin side av bilen. De har bare laget en form til bak-felgen som er litt bredere enn for-felgene dessverre  :o

De er ikke så flinke til å opplyse om det på forhånd, jeg oppdaget det da jeg skulle skifte til sommerdekk.

Har dette noen annen betydning enn at de som eventuelt ser på bilen min blir svimle?

Panduck

Sitat fra: Amigakongen på onsdag 01. juni 2016, klokken 21:23
@Panduck
Mulig vi møtes i døra når bilene skal hentes utover høsten.  8)

I så fall kan vi mimre litt om de tider da datamaskiner var noe spesielt, og Amiga var kongen av alt.

Jeg savner Motorola68000-assembly.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA